Digimon Story: Cyber Sleuth

Moderator | Testpilot
Digimon Story: Cyber Sleuth

Tidigt i april 2020 gav Toei Animation oss en reboot av originalserien "Digimon Adventure". Det gjorde mig sugen på att testa en av de mer hyllade spelen som har med Digimon att göra som heter “Digimon Story: Cyber Sleuth” – eller som jag skulle vilja kalla det: “Digimon: Cybersnuten”.

Digimon-spel har överlag varit otroligt dåliga. Idéerna är bra men titlarna faller av olika skäl oftast platt till marken. Jämförelsevis med Pokémon skulle man kunna säga att Pokémon har de bättre spelen och Digimon de bättre tv-serierna och filmerna. Trotts detta ville jag ge "Cybersnuten" en chans.

De få mellansekvenserna man får är riktigt grymma.

Dialogerna är större delen av tiden rent utsagt dåliga.

"Digimon: Cyber Sleuth" är en av de senaste spelen vi fått som utspelar sig i “Digivärlden”. Folk som gillar det här spelet (och dess “uppföljare”) tycker om att dra paralleller till Persona-serien. Jag skulle säga att det enda som är likt är de ibland utdragna dialogerna och namnen på oviktiga karaktärer som “Bald weird guy”. Persona-serien har ofta en del sidouppdrag och annat kul man kan hålla på med när man vill ta en paus från huvuduppdraget. Det finns sidouppdrag i "Cybersnuten" – men det är bara enklare och kortare varianter av det du får göra om du spelar igenom huvuduppdragen.

EDEN är inte annat än ett litet område fylld med karaktärer som inte har något viktigt att säga.

När det kommer till “Digivärlden” så är den otroligt platt. Om vi ska nörda ned oss lite så besöker man inte ens “den digitala världen” – alltså där alla Digimon bor, utan någon typ av mellanting. EDEN, som det så fint heter, är en form av högteknologisk VR-chatt där man kan logga in i olika chattrum och träffa folk.

En dag blir en av många låsta chattrum hackade och in kommer en liten typ och säger: “Hej, följ med mig till det här läskiga chattrummet där alla möjliga tokigheter kan hända så ska ni få möjligeten att bli en hackare”. Givetvis är det tre stycken som tycker det låter som en fantastisk idé. Man får login till ett annat chattrum kallat “Kowloon” där man sedan får möjligen att börja fånga olika Digimon och… Där slutar det intressanta när det kommer till berättelsen. Hur mycket jag än försöker engagera mig och hänga med förstår jag inte allvaret som spelet försöker måla upp.

Mycket av uppdragen man tar sig an senare görs via en detektivbyrå. Folk får lämna in sina förfrågningar om att få hjälp med olika saker. Exempelvis kan det vara att luftkonditioneringen är paj och i och med att den är kopplad till nätet kan du “hoppa in” i dess system, se att en Digimon är där och jävlas, ha ihjäl den och så är allt bra. Inte så spännande med andra ord.

Varför hade vi inte kunnat få utforska "Digivärlden" istället?

Områden ser ofta väldigt likadan ut och är bara långa tomma korridorer.

Gällande EDEN och “Digivärlden” är jag otroligt besviken att man aldrig besöker sistnämnda. Den har alltid haft tonvis med olika ekosystem med en “digital blandning” som får allt att se stiligt ut. EDEN är bara tomt och tråkigt i jämförelse, där många områden återanvändas. Det finns liksom inga träd och inget vatten. Berg och städer går inte att utforska – utan det är bara olika platåer med en “digital bakgrund” som får allt att kännas otroligt tråkigt väldigt snabbt. Istället för en större värld man springer runt i så väljer man vart man ska via en meny, inte olikt säg en Discord-server. Även om det är tematiskt korrekt så är det otroligt tråkigt att spela på det sättet. Allt blir så själlöst på något sätt och ju längre man håller på desto svårare blir det att komma ihåg vilket ställe som är vilket när en uppdragsgivare vill att du ska till en specifik server.

Utanför EDEN springer man runt i olika områden i Tokyo, rätt så likt Persona 5 igen, med skillnaden att det inte finns något att göra i dem. De olika zonerna är bara ställen du springer fram och tillbaka till för att prata med folk för att kunna göra uppdrag som du sedan måste slutföra genom att göra något i tråkiga EDEN. De är alltså inte fyllda med någon egen aktivitet för att få zonerna att kännas unika, utan de har en annorlunda bakgrund och namn, men fyller samma tråkiga funktion.

Strider är tyvärr inget som lyfter spelet

Vissa attacker kan vara coola dock!

Striderna är inte heller spännande. Typisk turordningsbaserad utan någon som helst tvist. Du har max tre Digimon i strid som du slåss med och tre till du kan byta till lite som du känner för. Tyvärr finns det inte så mycket mer att säga.

En stor skillnad mellan Pokemon och Digimon är att Digimon inte har en linjär utveckling. Många av oss vet att Charmander blir Charmeleon och sedan Charizard, men i Digimon kan nästan alla digitala varelser förvandlas till vilken som helst, om du tränar den på rätt sätt. Det här är egentligen det enda som gör Digimon: Cyber Sleuth intressant. Det är kul att träna och utveckla sina Digimon på olika sätt för att få den uppställningen man vill ha. Man kan följa den linjära utvecklingen man sett i tv-serierna, men roligast har man genom att sondera terrängen. Tyvärr faller det här också platt av den enkla anledningen att man, likt många Japanska rollspel, måste döda mycket fiender. Varje gång man utvecklar sin Digimon börjar den om på level 1, vilket gör att hade du en stark jäkel som var level 51 måste du stå och döda fiender ett tag för att den ska vara någorlunda stark igen.

Och där gav jag upp. Jag la ungefär 30 timmar på spelet innan jag började bita i gräset. Hade jag haft något bättre för mig skulle jag nog gjort det vid 10 timmar när man insett hur banal hela upplevelsen är. Det känns verkligen som att de la så lite tid och energi som de bara möjligen kunde för att få ut ett spel så snabbt som möjligt, vilket är tråkigt, då Digimon har stor potential till att kunna ge oss spelare en intressant värld att utforska.

Med allt det här sagt, gillar man enkla Japanska rollspel och är intresserad av en variant som har en Digimon-spin kan det här vara kul, men får oss andra är det bäst att göra något vettigt med vår dyrbara tid istället.

Fotnot: Spelet finns till PS Vita, Playstation 4, Nintendo Switch och PC (Steam). Jag spelade PC-versionen.

Digimon Story: Cyber Sleuth
2
Tveksamt
+
Möjligheten att skräddarsy sitt monster-gäng
-
Alldeles för intetsägande
-
Handlingen tar aldrig fart
-
Inget försök att överhuvudtaget sticka ut från mängden
Det här betyder betygen på FZ

signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Gnällkuk

Bra recension! Trist att det verkade vara rätt platt... något som inte står någonstans, vad jag kan se... vad är det för plattform? Av grafiken att döma ser det ut som ett mobilspel.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Skribent

Digimon asså. Har aldrig riktigt gett min in i den världen, men det svenska ledmotivet sitter fortfarande kvar i huvudet.

Bra recension Uber, men trist att det inte levererade riktigt.

Moderator | Testpilot
Skrivet av trickeh2k:

Bra recension! Trist att det verkade vara rätt platt... något som inte står någonstans, vad jag kan se... vad är det för plattform? Av grafiken att döma ser det ut som ett mobilspel.

Det glömde jag skriva in faktiskt. PS Vita, PS4, PC (Steam) och Switch.

Gällande grafiken är det nog PS Vitan:s "fel" att grafiken ser ut som den gör. Spelet kom dessutom ut 2015, till en handhållen konsol. Att spela det idag får det att kännas otroligt gammalt genom att bara titta på det grafiska.

Skrivet av Jonny Myrén:

Digimon asså. Har aldrig riktigt gett min in i den världen, men det svenska ledmotivet sitter fortfarande kvar i huvudet.

Bra recension Uber, men trist att det inte levererade riktigt.

Det är otroligt tråkigt att spelen aldrig levererar. Om jag inte missminner mig är det något spel på G som heter "Digimon Survive" som är en visuell novell med något turordningsbaserat stridssystem likt Final Fantasy Tactics. Förhoppningsvis kan det vara något! Ska vara en mer "vuxen" handling, karaktärer kan dö och annat som förhoppningsvis kan göra handlingen mer spännande.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Skribent
Skrivet av uberpwnage2.0:

Det glömde jag skriva in faktiskt. PS Vita, PS4, PC (Steam) och Switch.

Gällande grafiken är det nog PS Vitan:s "fel" att grafiken ser ut som den gör. Spelet kom dessutom ut 2015, till en handhållen konsol. Att spela det idag får det att kännas otroligt gammalt genom att bara titta på det grafiska.

Det är otroligt tråkigt att spelen aldrig levererar. Om jag inte missminner mig är det något spel på G som heter "Digimon Survive" som är en visuell novell med något turordningsbaserat stridssystem likt Final Fantasy Tactics. Förhoppningsvis kan det vara något! Ska vara en mer "vuxen" handling, karaktärer kan dö och annat som förhoppningsvis kan göra handlingen mer spännande.

Ja sämre förebilder än FF Tactics kan man ju ha. Kommer det till PS Vita kan det nog bli ett köp. Det var ett tag sedan den lilla jäveln fick göra skäl för brödfödan

Moderator | Testpilot
Skrivet av Jonny Myrén:

Ja sämre förebilder än FF Tactics kan man ju ha. Kommer det till PS Vita kan det nog bli ett köp. Det var ett tag sedan den lilla jäveln fick göra skäl för brödfödan

Ska finns där redan. Tror det kom till Vita och PS4 samtidigt runt 2015 någon gång. Gissar att den versionen kan vara svår att få tag på, med andra ord, inte värt besväret


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Gnällkuk
Skrivet av uberpwnage2.0:

Det glömde jag skriva in faktiskt. PS Vita, PS4, PC (Steam) och Switch.

Gällande grafiken är det nog PS Vitan:s "fel" att grafiken ser ut som den gör. Spelet kom dessutom ut 2015, till en handhållen konsol. Att spela det idag får det att kännas otroligt gammalt genom att bara titta på det grafiska.

Aha, det kanske hade kunnat vara bra att påpeka att det dels var Vita och dels ett väldigt gammalt spel, men kul att se en recension på ett gammalt spel faktiskt!


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Moderator | Testpilot
Skrivet av trickeh2k:

Aha, det kanske hade kunnat vara bra att påpeka att det dels var Vita och dels ett väldigt gammalt spel, men kul att se en recension på ett gammalt spel faktiskt!

Möjligen. Tyvärr har jag inte Vita-versionen och att det kan vara den som gör att spelet ser ut som det gör och spelas i helhet är bara spekulation från min sida.

Oavsett plattform skulle jag ha skrivit samma sak. Grundproblemet är fortfarande densamme att inget överraskar och att spelet känns som något de slängt ihop på typ 10 minuter.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

ELF
Medlem

Trevlig recension.
Jag skulle viljs ha en nyversion på playstation rpg:t


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem

Serien är dock fantastisk, men då på japanska 👍


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Moderator | Testpilot
Skrivet av ELF:

Trevlig recension.
Jag skulle viljs ha en nyversion på playstation rpg:t

Tänker du på Digimon World? Jag har själv Digimon World 3/2003 på PS1. Det spelet gillar jag mer än detta, men har roligt nog aldrig blivit klar med det.

Kanske är dags nu...

Skrivet av magma:

Serien är dock fantastisk, men då på japanska 👍

Ojah! Du borde kolla in rebooten av originalet. I och med Covid-19 så tog de en break och bara tre avsnitt har kommit ut, men de är riktigt bra! Går en lite annan väg än vad man är van vid


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Ojah! Du borde kolla in rebooten av originalet. I och med Covid-19 så tog de en break och bara tre avsnitt har kommit ut, men de är riktigt bra! Går en lite annan väg än vad man är van vid

Får göra det, tack för tipset


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

1
Skriv svar