Den stora Assassin's Creed Valhalla-tråden

Redaktör
Ponny
Den stora Assassin's Creed Valhalla-tråden

Ubisofts pr-maskineri har knappt hunnit värmas upp, men det är ändå hög tid att starta stora tråden om Assassin's Creed Valhalla. Tolfte spelet i serien på tretton år släpps någon gång i slutet av året till pc, Stadia, Playstation 4 (och 5) samt Xbox One (och Series X). Vi har alltså att göra med en crossgen-titel.

Valhalla tillkännagavs i slutet av april och bekräftade vad ryktena länge surrat om: vikingar. Du spelar som vikingen eller sköldmön Eivor, som reser med sin klan från den karga kusten i Norge mot England under 800-talet. Landet är rikare men riket är splittrat. Hela 15 Ubi-studior arbetar på spelet men främst är det Ubisoft Montréal, med Ashraf Ismail som creative director. En roll han också hade under utvecklingen av Assassin's Creed Origins och Black Flag (bäst i serien, enligt FZ-läsarna).

Ännu väntar vi på en rejäl gameplay-genomgång – Ubisoft Forward den 12 juli bjuder förhoppningsvis på något sådant – men helt i mörkret famlar vi inte. Här är några intressanta punkter vi hittills noterat.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

För de som är intresserade av högupplöst art från spelet så har Gamersyde det (en bit ner på första länken). Går också ladda ner trailers med mycket högre bitrate än Youtube om man vill kolla om dem i högsta kvalite.
https://www.gamersyde.com/news_assassin_s_creed_valhalla_no_l...
https://www.gamersyde.com/news_assassin_s_creed_valhalla_firs...

Medlem

Tråkigt att de kör med manliga/kvinnlig version av huvudkaraktären.


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning

Ser fram emot det. Framförallt att det blir lönnmörderi i fokus. Spelar Odyssey nu och tycker att det blir lite väl mycket bara springa in och slpss. Vill att det ska vara lättare att bli inkognito igen försöka smyga igen, lite mer som i Ezios spel.

Sen kommer jag spela som en kvinnlig Eivor tänkte jag.


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Tråkigt att de kör med manliga/kvinnlig version av huvudkaraktären.

Vågar jag ens fråga varför? Var inte du också en av de som hade problem med att spelet skulle ha flyting (som är historiskt korrekt)? 😄

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Vågar jag ens fråga varför? Var inte du också en av de som hade problem med att spelet skulle ha flyting (som är historiskt korrekt)? 😄

Nej? Tror du tänker på någon annan.


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Tråkigt att de kör med manliga/kvinnlig version av huvudkaraktären.

Håller med. Hade hellre sett Ubisoft våga ta steget och göra ett (riktigt) assassin's creed med enbart kvinnlig huvudkaraktär.

Medlem

Hörde rykten om att Masaya Matsuura skulle stå för produktionen av flyting sekvenserna.
Kan ha drömt det också 🙃

Moderator | Testpilot

@Fredrik Eriksson: Men Fredrik det finns ju redan en...

Skoja


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Tråkigt att de kör med manliga/kvinnlig version av huvudkaraktären.

Jag håller med. Det är betydligt svårare att skapa en story/upplevelse som skall passa båda könen, blir inte samma djup. Jag har exempelvis precis spelat mig igenom de tre sentida Tomb Raider-spelen, och jag har svårt att se att de hade varit lika bra om jag kunnat välja kön på Lara (Lars?). Jag ser hellre i så fall att de byter lite friskt mellan de olika spelen.


signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Skrivet av Kleptoman:

Nej? Tror du tänker på någon annan.

tror han menade detta:

https://www.fz.se/forum/trad/439736-assassins-creed-valhalla-...

#3999540 :

Skrivet av Kleptoman:

Nä inte en chans att man köper detta spel. Utvecklarna har tittat för mycket på MTV.


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Nej? Tror du tänker på någon annan.

Tror inte det

Poängen jag försöker nå är att du verkar vara lite negativt inställd till spelet. Varför skulle det för exempel vara dåligt att man kan välja att spela som man eller kvinna? Min tonårsdotter är väldigt tacksam för detta då hon gillar de här spelen och var väldigt tacksam att hon i Odyssey kunde spela en karaktär som hon identifierar sig bättre med, än någon testoseronpackad brutus.

Nu kan hon spela genom som kvinna, och jag kan spela igenom som man, och sen kan vi snacka lite om det är någon skillnad i spelet under vägens gång. Är ju superbra.

Redaktör
Ponny
Skrivet av uberpwnage2.0:

@Fredrik Eriksson: Men Fredrik det finns ju redan en...

Skoja

Åh milde tid! Blev lurad för ett kort ögonblick. ^^


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Har de pratat någonting om hur combat kommer se ut i Valhalla? (Antar att det kommer vara likt Odyssey, såsom ACIV var likt ACIII). Inte känt mig utmanad av dessa spel sedan den första upplagan.

Köper nog på Uplay med en saftig rea. (Hyttar näven i luften åt epic).

Medlem

@Zul-Jin: Tror det kommer vara mer åt Origins/Odyssey-hållet än de andra, med viss modifikation för att det ska vara lite mer känsla av tyngd i det hela.

Jag har alltid haft en slags förkärlek för den gamla Batman Arkham-stilen i de äldre spelen, men nu i helgen gick jag tillbaka och spelade igenom AC Unity (bara story missions) och inser att den nya stilen är mycket bättre. Allt var otroligt klumpigt förr, och det gäller även free running.

Blev konstant frustrerad över hur jag hela tiden fastnade när jag skulle springa någonstans, sprang åt fel håll, hoppade upp på en vägg, etc. Också frustrerande att du inte kunde klättra överallt, något de fixade i Origins (eller var det Odyssey?). Tycker nog generellt att utvecklingen enbart är positiv i de senaste två spelen, och ser fram emot vad de kommer med för finputsningar i Valhalla

Skrivet av Kyraal:

@Zul-Jin: Tror det kommer vara mer åt Origins/Odyssey-hållet än de andra, med viss modifikation för att det ska vara lite mer känsla av tyngd i det hela.

Jag har alltid haft en slags förkärlek för den gamla Batman Arkham-stilen i de äldre spelen, men nu i helgen gick jag tillbaka och spelade igenom AC Unity (bara story missions) och inser att den nya stilen är mycket bättre. Allt var otroligt klumpigt förr, och det gäller även free running.

Blev konstant frustrerad över hur jag hela tiden fastnade när jag skulle springa någonstans, sprang åt fel håll, hoppade upp på en vägg, etc. Också frustrerande att du inte kunde klättra överallt, något de fixade i Origins (eller var det Odyssey?). Tycker nog generellt att utvecklingen enbart är positiv i de senaste två spelen, och ser fram emot vad de kommer med för finputsningar i Valhalla

Men kände man sig inte mer badass när man counterkill (kontradödade ) folk istället för att behöva hugga folk fem gånger i magen som i Odyssey/origins !?

Det är vad jag saknar iaf att känna mig dödligt farlig inte bara smygandes utan även när smygandet går åt fanders


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem
Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:

Men kände man sig inte mer badass när man counterkill (kontradödade ) folk istället för att behöva hugga folk fem gånger i magen som i Odyssey/origins !?

Japp, helt klart, men tyckte det blev lite långtråkigt i längden bara

Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:

Det är vad jag saknar iaf att känna mig dödligt farlig inte bara smygandes utan även när smygandet går åt fanders

Jag kom dit i Odyssey till slut, men det tog många timmar. Lite för många timmar (något som jag hoppas ändras lite i Valhalla), men nu har jag abilities, kombinerat med vapen och rustningar, som i stort sett one-shottar många fiender, även high level mercs, och en skill som "laddar upp" din energi med en helvetiskt cool attack. De har naturligtvis cooldowns, men nu känner jag mig verkligen som Kassandra the demi-god! Varken Medusa eller Minotauren var något större problem nu sist jag spelade

Medlem

Lägger in de två senaste videofilmerna från Ubisoft även om de inte är helt nya. FZ hade dem i nyheter också.
.
.
New Gameplay Walkthrough VOD av gameplay stream. Spola fram till 8:45 där det börjar. (2020-10-14)

.
.
Deep Dive Trailer (2020-10-14)

Avstängd

Hade totalt missat denna. Ser fram emot detta mycket och blir ultimate versionen så man får med season pass.

Expansionerna ser väldigt bra ut med och är det alltid till AC-spel. Iaf till origins och odyssey.


signatur

PS5 och inget annat.

Köpte vanliga versionen ifall jag tröttnar på spelet vilket jag inte tror kommer hända men ändå

Ser fram emot att röja runt som den Eivor Animus nu väljer åt mig.

Hoppas bara inte rdr 2 har skadat mej för mycket så jag blir besviken. Gillade verkligen Odyssey och Kassandra är nog min favorit karaktär nånsin i spel ( kan bero på att jag aldrig spelat så många timmar i nått annat spel nånsin ~150 )


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Avstängd
Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:

Köpte vanliga versionen ifall jag tröttnar på spelet vilket jag inte tror kommer hända men ändå

Ser fram emot att röja runt som den Eivor Animus nu väljer åt mig.

Hoppas bara inte rdr 2 har skadat mej för mycket så jag blir besviken. Gillade verkligen Odyssey och Kassandra är nog min favorit karaktär nånsin i spel ( kan bero på att jag aldrig spelat så många timmar i nått annat spel nånsin ~150 )

Om du gillade odyssey lär du nog gilla detta med.


signatur

PS5 och inget annat.

Skrivet av breahl:

Om du gillade odyssey lär du nog gilla detta med.

Ja jag hoppas bara inte man tröttnar för att det är för likt varann.

Nästa spel måste dom göra nåt annorlunda, typ byta spelmotor eller nått


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem
Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:

Nästa spel måste dom göra nåt annorlunda, typ byta spelmotor eller nått

Det som sannolikt kommer hända är att de uppgraderar sina spelmotorer för att utnyttja nästa generation konsoler. De första spelen som enbart släpps för nästa generation kommer få en uppgradering på många plan. Blir intressant att se vad de kan göra med NPC, AI och fysik. Detta med tanke på att CPU i nya konsolerna är mångfaldigt snabbare än förra generationen.

Ubisoft har ett antal spelmotorer. Anvilnext (Assassin's Creed, Ghost Recon m.m.), Snowdrop (Division, Avatar m.m.), Dunia (Far Cry), Disrupt (Watch Dogs). https://en.wikipedia.org/wiki/Ubisoft#Technology

Det är inte otänkbart att nästa AC-spel kommer vara enbart för nya generationen konsoler och kommer få se en rejälare uppgradering.

Avstängd
Skrivet av Fulci:

Det som sannolikt kommer hända är att de uppgraderar sina spelmotorer för att utnyttja nästa generation konsoler. De första spelen som enbart släpps för nästa generation kommer få en uppgradering på många plan. Blir intressant att se vad de kan göra med NPC, AI och fysik. Detta med tanke på att CPU i nya konsolerna är mångfaldigt snabbare än förra generationen.

Ubisoft har ett antal spelmotorer. Anvilnext (Assassin's Creed, Ghost Recon m.m.), Snowdrop (Division, Avatar m.m.), Dunia (Far Cry), Disrupt (Watch Dogs). https://en.wikipedia.org/wiki/Ubisoft#Technology

Det är inte otänkbart att nästa AC-spel kommer vara enbart för nya generationen konsoler och kommer få se en rejälare uppgradering.

Jag tror nästa AC kommer rätt så snabbt och redan är under utveckling så som origins och odyssey kom. Var bara ett år mellan dessa. Så tror det blir till äldre konsoler med.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem
Skrivet av breahl:

Jag tror nästa AC kommer rätt så snabbt och redan är under utveckling så som origins och odyssey kom. Var bara ett år mellan dessa. Så tror det blir till äldre konsoler med.

Det kan vara så, jag tänkte på om det släpps i slutet av 2022.

Avstängd

Jag ser fram emot settlement byggandet framför allt. Det kommer man nog pilla med en del och jaga och fiska.

Sen är det bra att insta kills är tillbaka med lönnbladet. Nog för att det går bra i odyssey med men inte samma sak med ett trasigt spjut.


signatur

PS5 och inget annat.

Avstängd

Har förbokat ultimate idag så nu är det bara väntande.

Jag såg att jorraptor lagt upp en video på tuben om hidden ones byrås som är utspridda över världen. Man ska samla codex i dessa i en quest. Man får även en del till hidden ones setet på varje ställe.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

[li]Närmast bekräftat att det blir 30 fps för Valhalla på Xbox Series X. Inga PS5-detaljer ännu.[/li]

Verkar inte ha nämnts här inne men 60 fps är väl bekräftat nu för XseX

Skrivet av breahl:

Jag ser fram emot settlement byggandet framför allt. Det kommer man nog pilla med en del och jaga och fiska.

Sen är det bra att insta kills är tillbaka med lönnbladet. Nog för att det går bra i odyssey med men inte samma sak med ett trasigt spjut.

Precis, muppigt att man skulle hålla inne knappen i nån sekund med för mer skada på starkare fienden. Det funkade inte ibland med jobbigt resultat


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Skål vid 3:14

Vi syns i Valhalla


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Skriv svar