Epic ritade om Unreal Engine med ssd:n i Playstation 5 i åtanke

Medlem
Skrivet av shelter:

PS5? Var det inte Xbox Series X (eller vad den nu heter) som skulle ha den snabbaste lagringen?

Den har snabb lagring också, dock inte lika snabb som PS5:an har.

Dessutom finns det lösningar som kan ge dig uppåt 30 TB/s på PC via ett PCI-E-kort som du monterar en bunt NVMe SSDs på.
(Nu är ju den lösningen inte direkt billig dock).
Mycket av detta snacket om att PS5:ans lagringslösning skulle vara så extremt kraftfull låter så enormt mycket som bara rent säljsnack, just för att PS5:an slås på fingrarna på alla andra punkter av Xbox Series X.
Sedan har ju Epic samarbetat mycket med Sonys PlayStation-avdelning så självklart kommer dom ju lovorda deras lösning.
Hade Epic samarbetat på samma sätt med Microsoft istället hade dom snackat på samma sätt om Xbox Series X istället.


Time flies like the wind
Fruit flies like bananas

Medlem
Skrivet av shelter:

PS5? Var det inte Xbox Series X (eller vad den nu heter) som skulle ha den snabbaste lagringen?

PS5 har snabbare lagring, Xbox Series X har snabbare grafikdel och tror även processorn var högre klockad.

Vad detta i praktiken innebär återstår att se. Jag tror att det blir relativt lite skillnad mellan konsolerna. Playstation kanske kommer ha ett bättre utgångsläge när Pro-versionerna släpps. Tveksamt den vanliga PS5:an med sina 10Tflops kan nyttja all extra gb/s lagringen kan skicka.

Båda konsolerna lär nog få problem att få plats med spelen. Idag kan spel redan ligga på 100-200gb. Hur fler än ett eller två AAA-nextgenspel med all denna extra detaljnivån ska få plats på konsolernas 825-1000gb enheter, har jag inte sett någon bra förklaring på än.

Blir nog också rätt svårt att övertyga typiska konsolspelare, att lägga ytterligare 20-30% av konsolens värdre, på en till lagringsenhet så du kan ha mer än två spel installerade.

Medlem
Skrivet av Dave Lister:

Den har snabb lagring också, dock inte lika snabb som PS5:an har.

Dessutom finns det lösningar som kan ge dig uppåt 30 TB/s på PC via ett PCI-E-kort som du monterar en bunt NVMe SSDs på.
(Nu är ju den lösningen inte direkt billig dock).
Mycket av detta snacket om att PS5:ans lagringslösning skulle vara så extremt kraftfull låter så enormt mycket som bara rent säljsnack, just för att PS5:an slås på fingrarna på alla andra punkter av Xbox Series X.
Sedan har ju Epic samarbetat mycket med Sonys PlayStation-avdelning så självklart kommer dom ju lovorda deras lösning.
Hade Epic samarbetat på samma sätt med Microsoft istället hade dom snackat på samma sätt om Xbox Series X istället.

Enligt Tim Sweeney så stämmer det ju att det finns HDD som är teoretiskt snabbare, men Sonys lösning för att direkt skicka data komprimerat till videominnet saknar PCn. För tillfället såklart. Xsx har säkert någon liknande lösning, eftersom båda systemen är är byggda för att alla delar ska gå ihop. Till skillnad från en modulär PC

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Hur fler än ett eller två AAA-nextgenspel med all denna extra detaljnivån ska få plats på konsolernas 825-1000gb enheter, har jag inte sett någon bra förklaring på än.

Jag låter Mark Cerny förklara (10:28)

Här är ett exempel på hur mycket extrautrymme som krävdes p.g.a. asset duplication i Spider-Man:

Flakmonkey
Skrivet av neocon:

Jag låter Mark Cerny förklara (10:28)

Här är ett exempel på hur mycket extrautrymme som krävdes p.g.a. asset duplication i Spider-Man:

https://i.ibb.co/wWTd8RC/Untitled.png

Jävlar, har förstått att duplicering när det kommer till utrymme, men inte att det kunde handla om så här mycket. Skulle vara intressant att veta om Spiderman är något form av extremfall eller om det snarare är normen.

Medlem
Skrivet av neocon:

Jag låter Mark Cerny förklara (10:28)

Här är ett exempel på hur mycket extrautrymme som krävdes p.g.a. asset duplication i Spider-Man:

https://i.ibb.co/wWTd8RC/Untitled.png

Yikes. Jo spel gjorda på det sättet får man en hel del vinster. Men det kan väl inte vara lösningen i alla spel idag?

Arma3 tex har ju mission file size på några kb eller mb på sin höjd. Om varje utplacerad soldat, fordon eller enhet hade tagit upp extra utrymme, hade ju det varit helt värdelöst.

Åh andra sidan, såg jag nu att det spelet hade krav på SSD/SSHD och bara krävde 20gb så...
¯\_(ツ)_/¯

Medlem
Skrivet av Lasrod:

PS5:an kan läsa i 5.5GB/s raw och runt 8-9GB/sec compressed (det som menas med compressed är alltså att den kan läsa i 5.5GB/sec och packa upp datat samtidigt via någon hårdvarulösning och därav få tillgång till 8-9GB/sec data). Så det är rätt bra mycket bättre än en vanlig M.2 SSD som går att köpa idag till PC. Det kommer ta lång tid innan PC-spel kan utvecklas med det som minimum därav har PS5 en fördel i just den aspekten.

Oj, visste inte att det var så stor skillnad. Det ska bli väldigt intressant att testa när PS5an väl släpps. Jag stör mig på spel som har problem att hinna med att läsa in texturer och det borde ju inte vara ett problem sen.


PSN: MrOakenborn

Medlem

Vad vissa trångsynta spelare inte verkar fatta är att ALLT blir snabbare, bättre, snyggare om du kan optimera något till en och samma maskin.
Du har samma hårdvara/spec i alla PS5:or och här är det du har att jobba med, make your magic.

Varför kan spel se fruktansvärt snygga ut på en 7 år lastgammal ps4?
Det borde inte vara möjligt ju... Horizon zero dawn, The last of us 2 osv...

Jo, om man tänker längre än vad näsan räcker så förstår man att det är fullt möjligt. Optimering.


"High life on low budget"

Medlem
Skrivet av Dave Lister:

Sedan har ju Epic samarbetat mycket med Sonys PlayStation-avdelning så självklart kommer dom ju lovorda deras lösning.
Hade Epic samarbetat på samma sätt med Microsoft istället hade dom snackat på samma sätt om Xbox Series X istället.

Så är det säkert, men rent krasst hade de kunnat säga Unreal engine is optimized for next gen consoles fast storage capabilities.

Medlem
Skrivet av bent toe:

Vad vissa trångsynta spelare inte verkar fatta är att ALLT blir snabbare, bättre, snyggare om du kan optimera något till en och samma maskin.
Du har samma hårdvara/spec i alla PS5:or och här är det du har att jobba med, make your magic.

Varför kan spel se fruktansvärt snygga ut på en 7 år lastgammal ps4?
Det borde inte vara möjligt ju... Horizon zero dawn, The last of us 2 osv...

Jo, om man tänker längre än vad näsan räcker så förstår man att det är fullt möjligt. Optimering.

Inför varenda generation hypas konsolerna upp som tusan innan de ens släpps, där många får orealistiskt höga förväntningar.

Idag är för det mesta PS4 Pro versionen som visas. På vanilla konsolerna körs spelen i lägre upplösning än många PC spelare idag anser ser bra ut (ser mindre illa ut på en TV på avstånd). Klaustrofobisk låg fov gör spel mindre krävande. Typ alla dessa "tekniska mästerverk" liras i 30fps när ingenting pågår, med drops ner till 20-25fps i mer krävande scenarier, helt oacceptabelt för de flesta PC-spelare.

Mycket yta, lite substans med oftast få npc:er på skärmen samtidigt, relativt simpel fysik och lite interaktivitet eller krävande spellogik. De mest "imponerande" spelen är oftast exklusiva titlar, men de är också undantagen och relativt få. Är vanligt att multiplatformspelen ser ganska b ut, generellt optimeras de allt sämre och sämre och är tydligt i många fall att vanilla versionen av PS4 och Xbox One har mer och mer blivt en eftertanke senaste åren, (kolla upp analyser från Digital Foundry om du inte tror mig).

PC-lirare spelade titlar som Crysis 6 år innan dagens konsoler släpptes, blir svårt att bli lika imponerad då. Om låg fps och upplösning är okej, tja då kan man uppnå ganska imponerande nivåer med relativt kass hårdvara...

(Hårdvara från 2006-2007)

Så nej, jag är inte super impad av spel som Order 1886, Horizon eller The Last of Us 2. Då tycker jag snarare RDR2 är betydligt mer imponerade att de fick det att fungera så bra som det gjorde på vanilla PS4.

Medlem
Skrivet av loerk:

Det där är ju direkt felaktigt, då alla följer en viss standard så vet de exakt vad som ska optimeras. De första PCI.E 4 diskarna kan redan flytta 5.5GB/S i okomprimerad data.
De kommer snabbt bli snabbare.
Det går ju redan att nå 28 GB/S på en PC, även om detta inte finns för oss konsumenter riktigt ännu. Det som finns på den professionella marknaden trillar alltid ner till oss.

Tror inte du förstår vad jag menar, det är fortfarande en standard som måste följas vilket innebär att man inte kan lägga till några bättre lösningar och en disks prestanda är helt oväsentlig om inte kontollhårdvaran på moderkortet är kapabel att hantera den. Det spelar ingen roll vilken bandbredd en standard klarar, finns en bättre lösning som avviker från standarden är den ett hinder. Skräddarsydd hårdvara är alltid potentiellt bättre än universalhårdvara.

Medlem
Skrivet av shelter:

Så är det säkert, men rent krasst hade de kunnat säga Unreal engine is optimized for next gen consoles fast storage capabilities.

Absolut!


Time flies like the wind
Fruit flies like bananas

Medlem

Kände att den här kunde vara passande.
Många har LTT som källa när det kommer till hårdvara och nu ber han till och med om ursäkt för att han fultolkat och underskattat lagringsarkitekturen.

https://youtu.be/4ehDRCE1Z38

Inaktiv
Som en viss gammal reklam....

"det här får jag betalt för att säga....."

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Kände att den här kunde vara passande.
Många har LTT som källa när det kommer till hårdvara och nu ber han till och med om ursäkt för att han fultolkat och underskattat lagringsarkitekturen.

https://youtu.be/4ehDRCE1Z38

Vad sade han förut som fick honom att gå ut med detta?

Edit: ...förklaras ganska bra i videon.

Medlem
Skrivet av Ahris:

Tror inte du förstår vad jag menar, det är fortfarande en standard som måste följas vilket innebär att man inte kan lägga till några bättre lösningar och en disks prestanda är helt oväsentlig om inte kontollhårdvaran på moderkortet är kapabel att hantera den. Det spelar ingen roll vilken bandbredd en standard klarar, finns en bättre lösning som avviker från standarden är den ett hinder. Skräddarsydd hårdvara är alltid potentiellt bättre än universalhårdvara.

Tror det är du som inte förstår.
Kontrollhårdvaran är redan kapabel till det.

Tycker lite synd om alla som tror att PS5 kommer vara någon slags mirakelmaskin.

12
Skriv svar