Radical Rabbit Stew

Fredrik Präntare
Spelutvecklare
Radical Rabbit Stew

Hej!

Här kommer lite skamlös reklam för Radical Rabbit Stew—ett spelprojekt jag har arbetat på under cirka 3 år. Spelet släpps 16 juli (om bara några veckor!) på Steam, Nintendo Switch, Playstation och Xbox.

Steamsida: https://store.steampowered.com/app/1232010/Radical_Rabbit_Ste...

Om ni har frågor—exempelvis om spelet, eller mer generellt om hur man bygger spel och bolag—så svarar jag gärna!

Medlem

@Prantare: Har bara en fråga, en utvecklare till en annan: Hur fan hittar man ett bra team?

Fredrik Präntare
Spelutvecklare
Skrivet av MaxWarp:

@Prantare: Har bara en fråga, en utvecklare till en annan: Hur fan hittar man ett bra team?

Oj! En svår fråga. Det finns nog många svar på den. Personligen har jag hittat nästan alla jag samarbetat med under min utbildning på Linköpings universitet (ofta i samband med spelkonferenser). I grund och botten handlar det nog mest om att vara driven och att ha öronen öppna!

Medlem

@Prantare: Ja hade den varit lätt så hade jag inte behövt fråga.

Hittade mitt förra team på gamedev.net men det upplöstes tyvärr efter vår första release. Det känns som att det var väldigt mycket tur att överhuvudtaget hitta ett gäng där som hade kapacitet att fullfölja ett projekt. Det är mest "idé-män" och folk vars ambitioner vida överstiger deras talang. Universitetsvärlden är lite stängd för mig p.g.a. ålder, behörighet samt behov av att behålla min fasta inkomst, annars är det nog ett av dom bästa ställena kan jag tänka mig.

Tack för svaret i alla fall!

Fredrik Präntare
Spelutvecklare
Skrivet av MaxWarp:

@Prantare: Ja hade den varit lätt så hade jag inte behövt fråga.

Hittade mitt förra team på gamedev.net men det upplöstes tyvärr efter vår första release. Det känns som att det var väldigt mycket tur att överhuvudtaget hitta ett gäng där som hade kapacitet att fullfölja ett projekt. Det är mest "idé-män" och folk vars ambitioner vida överstiger deras talang. Universitetsvärlden är lite stängd för mig p.g.a. ålder, behörighet samt behov av att behålla min fasta inkomst, annars är det nog ett av dom bästa ställena kan jag tänka mig.

Tack för svaret i alla fall!

Ja, klurigt!

Kortfattat gick det till såhär med Radical Rabbit Stew:

• Vi var två personer som träffades på universitetet som gjorde ett hobbyprojekt tillsammans.

• Vi var båda programmerare och saknade art-skills -- så vi tog in en gammal vän i projektet som jag arbetat med på tidigare spel.

• För att göra det enklare för oss att släppa spelet på Switch, Playstation och Xbox behövde vi hitta en publisher som kunde hjälpa oss med release. Detta krävde att vi startade bolag: Pugstorm AB.

• Vi signade spelet med vår publisher Sold Out.

• 3 år senare släpps spelet worldwide på cirka 20 språk.

Det har verkligen varit en helgalen resa med flera vändningar, mycket svett och många tårar. XD

Chefredaktör

Kul!

Din vänlige kvartersspindel - följ mig på Twitter

Skribent

Lirade igenom demot nyss. Fick upp det på första sidan på Steam games festival faktiskt och kopplade det till den här tråden, så var tvungen att prova

Skön musik, finurliga mellansekvenser, schyssta animationer och ganska underhållande gameplay men ogillar att man inte kan hoppa. Förstår att det är en del av designen, men jag vill kunna hoppa - man är ju en kanin för bövelen

I fullversionen antar jag det finns möjligheter att ändra kontrollerna?
Finns det någon mening med livsystemet? Vid Game Over var det ju bara att trycka på "återuppta" så var man på samma bana.
En funktion för att skippa bossintro vore välkommet. Jag vet inte om det är några riktigt svåra bossar senare, men efter man sett introt en gång så vill man bara hoppa över det alla andra gånger.
I mellansekvensen efter värld 1 så var halva på svenska och halva på engelska.

Allt som allt så bra jobbat. Jag ser helt klart att det finns en målgrupp för det här spelet. Hoppas ni säljer bra och kan köra vidare med nya projekt

Fredrik Präntare
Spelutvecklare
Skrivet av Shadee:

Lirade igenom demot nyss. Fick upp det på första sidan på Steam games festival faktiskt och kopplade det till den här tråden, så var tvungen att prova

Skön musik, finurliga mellansekvenser, schyssta animationer och ganska underhållande gameplay men ogillar att man inte kan hoppa. Förstår att det är en del av designen, men jag vill kunna hoppa - man är ju en kanin för bövelen

I fullversionen antar jag det finns möjligheter att ändra kontrollerna?
Finns det någon mening med livsystemet? Vid Game Over var det ju bara att trycka på "återuppta" så var man på samma bana.
En funktion för att skippa bossintro vore välkommet. Jag vet inte om det är några riktigt svåra bossar senare, men efter man sett introt en gång så vill man bara hoppa över det alla andra gånger.
I mellansekvensen efter värld 1 så var halva på svenska och halva på engelska.

Allt som allt så bra jobbat. Jag ser helt klart att det finns en målgrupp för det här spelet. Hoppas ni säljer bra och kan köra vidare med nya projekt

Ah! Kul att du gillar spelet.

De flesta av dina kommentarer (dock ej hoppandet som är by design!) har vi fixat i en patch som kommer ut innan veckan är slut. De är fixade i slutversionen av spelet också.

Tack för stödet!

Fredrik Präntare
Spelutvecklare

Releasedag!!!

(uppdaterade videon i huvudposten också)

PC / Steam: https://store.steampowered.com/app/1232010/Radical_Rabbit_Ste...
Switch: https://www.nintendo.com/games/detail/radical-rabbit-stew-swi...
Playstation 4: https://store.playstation.com/en-gb/product/EP2520-CUSA20092_...
Xbox One: https://www.microsoft.com/en-us/p/radical-rabbit-stew/9n3wtt4...

Fredrik Präntare
Spelutvecklare

Nu är spelet ute i Japan också.

Quick postmortem:

• Release gick bra; inga större problem eller buggar.

• Reviews från professionella recensenter snittar runt 4/5.

• 100% positiva reviews på Steam.

• Spelet har inte nått ut särskilt mycket, så huvudproblemet har varit discoverability/spridning (alla som spelat spelet hitintills verkar gilla eller älska det!).

1
Skriv svar