Recension – Desperados III

Robot
Recension – Desperados III

Ett westernäventyr som framkallar glädje och tårar.

#desperados-iii


Medlem

Blir ett köp!

Medlem

Äntligen!
Dag-ett-köp!

Medlem

Jävligt sugen! Men får bli ett senare köp, för mkt backlogg atm.

Medlem

Har spelat typ 7-8 banor, det blir bara svårare och svårare. Men måste säga, jävligt beroendeframkallande.

Medlem

Minus för att det är brutalt svårt? Tycker det är liiite taskigt. Spel med utmaningar är ju kul ändå Annars bra skrivet och det låter lovande! Gillade tidigare spel :).

Medlem

Finns gratis demo på GOG om ni vill testa det på PC. Jag tyckte det var riktigt bra! Blir nog ett köp sen.

Testpilot

Mysig spelserie och kul att den, något oväntat är tillbaka! Minns att jag spelade ettan (eller om det var tvåan) på någon PC demo skiva som kom med en speltidning back in the day.

Men det här med svårighetsgraden gör att jag tvekar lite. Det här är inte min genre egentligen men gillar stämningen.

Skribent

@Jonrei:
Jo. jag kan uppskatta en bra utmaning. Men ibland är kurvan i Desperados 3 lite väl hög. Men alla vi är olika. Du får smälla på de högre svårighetsgraderna.


signatur

Din vänliga kvartersrecensent.

Ase
Medlem

Hur kan det vara ett minus, det med handkontroll är ju bara att spela med mus & tb som det borde spelas låt konsolldiggarna lida av deras begränsning, ser det som snarare ett + med ett spel som inte anpassats att bara spelas med hjälp(sikte osv) på handkontroller.

Medlem

Ett stadia släpp hade inte varit fel. Lirade demot och tyckte det var ett av de bästa spelen jag kört som byggts i unity

Redaktör
Skrivet av Mutumba:

Mysig spelserie och kul att den, något oväntat är tillbaka! Minns att jag spelade ettan (eller om det var tvåan) på någon PC demo skiva som kom med en speltidning back in the day.

Men det här med svårighetsgraden gör att jag tvekar lite. Det här är inte min genre egentligen men gillar stämningen.

Det är svårt, men finns ju flera svårighetsgrader. Jag är inte heller expert på genren, men har kört några banor och tagit mig igenom på normal-graden. Det tar tid, men det går och det finns utrymme att göra det enklare.


signatur
Avstängd

Bytte faktiskt till handkontroll på Shadow Tactics.. spelet blev mycket mer involverande då man plötsligt styr sin karaktär direkt.. inget klicka/vänta vilket gör att man inte alls får samma kontakt, blir inte alls lika bra känsla.

Medlem
Skrivet av Harmond:

Bytte faktiskt till handkontroll på Shadow Tactics.. spelet blev mycket mer involverande då man plötsligt styr sin karaktär direkt.. inget klicka/vänta vilket gör att man inte alls får samma kontakt, blir inte alls lika bra känsla.

What? Det hade jag ingen aning om. Kanske värt att spela om med kontroller då.

Avstängd
Skrivet av Draconis:

What? Det hade jag ingen aning om. Kanske värt att spela om med kontroller då.

kan vara ifall du tycker det är en viktig grej.. jag gjorde även detta i Grim Dawn, för mig blev det direkt ett stort lyft från klicka och se karaktären gå dit. Enda gången jag tycker det är okej är i spel där man styr flera enheter, i RTS spel te.x. Vill absolut inte ha det i spel där jag styr en karaktär.

Medlem

Hur är det en negativ sak att ingen handkontroll slår mus och tangentbord? Det är väl uppenbart i alla syften, utom kanske just plattformsspel där det har en viss charm.

Gnällkuk

Överraskande bra alltså? Jag tyckte det här spelet kändes som en klar 3:a på förhand. Blir väl att lägga till den berömda backloggen...


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Är detta ett X-Com liknande spel eller vilken kategori av spel pratar vi om?

Medlem
Skrivet av Håkan:

Är detta ett X-Com liknande spel eller vilken kategori av spel pratar vi om?

Om du spelat Commandos när det begav sig så har du en bra referenspunkt.

Medlem
Skrivet av Håkan:

Är detta ett X-Com liknande spel eller vilken kategori av spel pratar vi om?

Detta är i realtid medan X-com är turordningsbaserat.

Medlem
Skrivet av Håkan:

Är detta ett X-Com liknande spel eller vilken kategori av spel pratar vi om?

Jag har fått för mig att det kommer bli exakt samma gameplay som Shadow Tactics.

Inaktiv

Lirade första uppdraget igår.
Väldigt roligt hittills.
Helt ok grafik, inte särskilt krävande, skruvade upp render resolution en hel del och det flyter på i 144fps.
Schyssta kontroller som man kan binda om, om man föredrar att styra kameran med WASD som jag gör.
Bra vildavästern-osande musik.
Hörde nån som klagade på röstskådespelet men jag tycker det känns bra, lagom mycket vilda västern-lök.

Är det något negativt jag kan säga så skulle det vara att pausfunktionen Showdown mode bör slipas lite på. Man ser spöken av sina karaktärer utföra det drag man förbereder och det visar ofta att de springer, men när du verkställer ordern så smyger de hukandes istället vilket ibland leder till att de inte hinner dit de ska i rätt tid etc.

Skribent

Jag hade himla kul med spelet. Elakt svårt, men det är i linje med Commandos-subgenren.

Medlem

@Bulberfoot: Yes, så är det imo

Frilansare

Kittlande hela den här commandos-formulan, men jävlar vad svårt det är emellanåt. Ska jag slå till? Hade ju så mycket kul med de gamla spelen, både commandos och desperados...

Skribent
Skrivet av Joakim Bennet:

Kittlande hela den här commandos-formulan, men jävlar vad svårt det är emellanåt. Ska jag slå till? Hade ju så mycket kul med de gamla spelen, både commandos och desperados...

Det är ett bra spel, så om du står ut med lite hederlig gammal frustration så tycker jag ju det.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Joakim Bennet:

Kittlande hela den här commandos-formulan, men jävlar vad svårt det är emellanåt. Ska jag slå till? Hade ju så mycket kul med de gamla spelen, både commandos och desperados...

Klart att du ska! Grabbarna och tjejerna på Mimimi har ju, namnet till trots, i och med detta spel samt Shadow Tactics levererat de mest genomtänkta liren i genren på många, långa, tomma år. Frustrationen över hur svårt det är kan jag tycka hör till - det gör allt så mycket härligare när ens plan väl klaffar. Man känner sig smartare än man är när man spelar Desperados 3.

Min favorit i genren är och förblir nog det gamla goda Robin Hood-spelet (som väl har typ 20 år på nacken nu), men Desperados 3 är minst lika bra som originalet.

Frilansare

@Sisyr:
Det avgör saken, jag installerar!

Medlem

Aldrig spelat denna sorts spel tidigare men nu när det kom till gamepass på pc testade jag och fastnade direkt, ni som inte provat denna sorts spel tidigare, gört!


signatur

Switch OLED, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: 5800X3D ■ 32GB■ RTX 3070 ■ 27"1440p@165 Hz

1
Skriv svar