Är det säkert att använda mitt nätaggregat efter "brand" ?

Medlem
Är det säkert att använda mitt nätaggregat efter "brand" ?

Hade en liten olycka för något år sedan då en billig molex till sata adapter började ryka och lukta bränt i hela rummet. Var riktigt dumt att använda en sån skitadapter, jag vet. Stängde snabbt av datorn och plockade ur både SSDn och kablarna.

Nätagget i fråga fortsatte dock att funka fint och övriga delar var helt oskadda och funkar bra än idag. Jag valde dock att inte använda nätaggregatet mer då jag blev lite nojig,.

Det uppvisade inga som helst symptom på att något ska vara fel efter olyckan. Det var självaste molex-adaptern som brann och inga av kablarna på nätagget.

Är det säkert att använda det tror ni? Eller bör man bara slänga det och köpa ett nytt? Vill använda det i ett enkelt bygge (FX 6300 + R9 270X) som endast ska användas som "extra-dator". Den kommer för det mesta att spela enklare e-sport titlar.

Medlem

Det är ett budget agg men det bör inte vara nått fel på agget utan felet måste vara adaptern eftersom den brann.
Var det kablarna i adaptern som brann av eller själva molex kontakten?
Såna där kontakter kan ibland vara svårt att få i ordentligt.
Jag har själv råkat ut för att ett av stiften i kontakten inte tryckts in ordentligt utan snarare tryckts bakåt i kontakten.
Då blir det sämre kontakt och värme kan uppstå där.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Det brann endast i adapter-delen av sladden (vid sata kontakten och SSD disken). Nätaggets molexkablar påverkades inte men dessa kopplade jag ur och slängde bort ändå då det är modulärt och jag går inte nära molex igen

1
Skriv svar