Star Citizen Har nu börjat implementera Voxel GI sista tiden

Medlem
Star Citizen Har nu börjat implementera Voxel GI sista tiden

Voxel GI även kallat (SVOGI) som finns i Lumberyard.

För dom flesta backers av oss så upptäckte iaf jag att omgivningsljus mm i spelet generellt såg mycket bättre och verklighetstroget ut i 3.9 uppdateringen. Har börjat implementerats i många tidigare versioner som en reflektion här o där liksom men 3.9 va som ett mer verkligt spel. Dock har vi inte spegligar av våran egen karaktär än, men det är många andra reflektioner som är korrekt som t ex skyltar vissa och även rörliga skyltar som speglar sig korrekt på metall ytor på din armor också mm.

Så jag satte ihop denna videon finns mer självklart men här är ca 30min lugn och skön video där jag på Lorville - Stanton System går runt och och testar och kolla vart och hur dessa effekter beter sig:

Så det som dom använder sig av Voxel GI & Voxel-Based Cone Tracing. Voxels egna variant av Ray Tracing heter Cone Tracing. Skillnaden vad jag vet jämfört med RTX är att likt RTX sätter devs själva upp vad för objektsom ska ge verklihetstrongna effekter som reflektioner osv.

Ray Tracing är oerhört påfrestande på din hårdvara då med Ray tracing inte har samma kontroll. Om vi tar Star Citizen som exempel så skulle t ex Solen i det solsystemet var satt med effekten Ray Tracing, dvs allt som är nere på himla kropparna skulle t ex spegla sig i i blanka ytor som eventuellt vatten, metall mm. Sen har vi även skuggor som även i SC är implementerat med Voxel delvis för att ge en mer korrekt skugga, generellt ljus i omgivningen runt dig. Samt hoppande ljus till närliggande ytor.
Kollar vi på Control som kör allt på ellerja du kan välja men klart man vill köra med allt på helst så får även en top o the line PC gå på knäna men ser förbannat bra ut också
Men spel som Star Citizen som är så stort och öppet skulle det käka otroligt mycket kraft iaf i dagsläget är jag säker på men kan ha fel Och med Ray Tracing på max går spel som Så på så sett kan dom välja vad som ska speglas eller vad som ska va "Fake speglingar". Och Star Citizen som redan är extremt tungt att spela så gör Ray Tracing generellt inte att spelet tuggar på snabbare precis.

Och tåls att påpeka dom använder sig även av fake ray tracing till stor del med på många ställen, men man börjar märka att dom håller på o leker med det då mer o mer börjar bli implementerat. Och det är inte bara reflektioner utan Voxel GI som är Lumberyards (CryEngines) veriant av belysning, skuggor osv. GI = Global Illumination som är allt från skuggor, ljus som studsar eller sprider sig på en yta t ex en vägg som sedan studsar "rays" ljus på andra väggen t ex. Jag som lekman aka nörd kallar det för Light Scattering och är osäker på om det är rätt term för det. Exempel på det:

För mer info kolla video description där har jag lagt till mycket mer info men på engelska och vad som tillhör med länk till Lumberyard motorn hur detta fungerar mm.

MVH Balubish, PS osäker om jag posta detta rätt nu.


signatur

RTX 2080Ti, behöver jag säga mer?

1
Skriv svar