Insomniac förklarar varför PS5:ans SSD är så viktig för Ratchet & Clank

Robot
Insomniac förklarar varför PS5:ans SSD är så viktig för Ratchet & Clank

Och givetvis ackompanjeras det av en hel del Ratchet & Clank: Rift Apart-gameplay.

#Insomniac, #Ratchet-and-clank-rift-apart, #nyhetstips


Medlem
Medlem

Det här ser man fram emot. Föregångarna är väldigt underhållande.


Kunskapsförmedlare.

Medlem

Roligt att konsolvärlden upptäcker SSD såhär 10 år senare.

Medlem

Jäklar var de pushar på SSD gällande PS5:an. Microsoft och Series X verkar inte köra samma linje?

Medlem
Skrivet av kebbe:

Roligt att konsolvärlden upptäcker SSD såhär 10 år senare.

Bättre sent än aldrig

Geeks Gaming
Skrivet av Maysay:

Jäklar var de pushar på SSD gällande PS5:an. Microsoft och Series X verkar inte köra samma linje?

Jag är lite orolig att det kan bli lite baksmälla på det då jag har svårt att se att man tagit fram något revolutionerande. Det låter mer som någon sorts ramdisklösning.
Missuppfatta mig rätt, det är awesome om man löser laddningstiderna men att stoltsera såhär när det inte är något egentligt nytt kanske inte är så bra i längden

Medlem
Skrivet av kebbe:

Roligt att konsolvärlden upptäcker SSD såhär 10 år senare.

Någon har inte förstått att PS5:ans SSD-arkitektur är ett rejält tekniskt framsteg. Jag önskar att Sony kunde släppa en video där de verkligen förklarar varför, på ett sätt som är förståeligt för vanliga dödliga.

Linus Tech Tips förklarar varför PS5-lagringen är speciell här (4:19-10:00):

Medlem
Skrivet av kebbe:

Roligt att konsolvärlden upptäcker SSD såhär 10 år senare.

Synd bara att SSD/NVme på PC inte kan ta vara på sina hastigheter för andra hårdvaru och mjukvaru komponenter sätter käppar i hjulet.

Menar att byta upp sig från en mekanisk HDD till en SSD som är 10ggr snabbare eller en NVMe som är 100ggr snabbare sänker ju inte laddtiderna till en tiondel eller en hundradel av vad mekaniska HDD'n hade i laddtid.


| R7 3800x | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Aorus RGB 2x8GB 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 2060 Super | Kingston A2000 250GB + A2000 1TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Medlem
Skrivet av neocon:

Jag önskar att Sony kunde släppa en video där de verkligen förklarar varför, på ett sätt som är förståeligt för vanliga dödliga.

De kan uppfinna det mest intrikata system med "oändliga" möjligheter och jag hade ändå inte brytt mig nämnvärt om jag ändå var tvungen att genomlida spelen med den framerate-standard som rått under de senaste 15 åren. Men kul för de vars ögon ändå inte kan se över 24 fps.

Medlem
Skrivet av Hordaland:

Men kul för de vars ögon ändå inte kan se över 24 fps.

PS5 stöder upp till 120 fps med 120 Hz output. Tror Gran Turismo är 4K@60fps, men eventuellt blir det 120 fps (även om jag inte själv begriper hur i helsike de skulle kunna lyckas med det): https://www.videogameschronicle.com/news/gran-turismo-ps5-cou...

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning

Det snackas ju mycket om Tempest-motorn och 3D-ljud. Men jag vill veta vad som behövs för att man ska kunna använda det. Räcker det med TV:ns inbyggda högtalare, eller måste det vara tydlig stereoseparation, 5.1 eller deras egna 3D-hörlurar?

Hoppas såklart att det ska fungera bra på alla lösningar, men det känns tveksamt att inbyggda TV-högtalare skulle kunna ge en så revolutionerande ljudbild.


Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Medlem

Börjar bli tröttsamt med alla kommentarer från folk på internet som inte förstår att det är skillnad emellan 550MB/s och 5500MB/s, samtidigt som att dom inte verkar förstå att systemet tillsammans med mjukvaran måste vara anpassad för att kunna utnyttja tekniken.

Samma visa varje gång, nej PC har varken haft prestandan eller mjukvaran för vad Sony tänker göra med PS5. Ska du ha en PC som har samma teoretiska prestanda, men ändå inte kommer kunna utnyttja den i spel så behöver du en RAMdisk, vilket är extremt med 825GB utrymme. Visst, det kanske finns något väldigt dyrt exempel som är anpassat för server miljö, men den presterar ändå bara marginellt bättre eftersom att det finns flaskhalsar i systemet.

Nämn ett ända PC spel som utnyttjar en SSD som är snabbare än 550MB/s fullt ut.

Och ni som hade SSD för 10 år sedan, vad hade ni för SSDer då?
Intel 520 120GB kostade 1549Kr på webhallen 2012.

Medlem
Skrivet av Grukk:

Det snackas ju mycket om Tempest-motorn och 3D-ljud. Men jag vill veta vad som behövs för att man ska kunna använda det. Räcker det med TV:ns inbyggda högtalare, eller måste det vara tydlig stereoseparation, 5.1 eller deras egna 3D-hörlurar?

Det är vanliga hörlurar (stereo) som gäller för bra resultat.

Medlem
Skrivet av Grukk:

Hoppas såklart att det ska fungera bra på alla lösningar, men det känns tveksamt att inbyggda TV-högtalare skulle kunna ge en så revolutionerande ljudbild.

3D-ljudet kommer förmodligen inte fungera med högtalare i tid till release. Mark Cerny förklarar här (48:14):

För vanliga hörlurar fungerar det vid release. Det hela handlar om att få till bra HRTF:er (head-related transfer function - https://en.wikipedia.org/wiki/Head-related_transfer_function ), och att ha möjlighet att utföra alla beräkningar som krävs i realtid vilket PS5 kan tack vare skräddarsytt chip. Tack vare det behöver man inte belasta processorn. När stödet för högtalare väl kommer så får man efter kalibrering en sweet spot där man måste sitta för att det ska fungera ordentligt. De jobbar på att förstora sweet spot-ytan så mycket som möjligt. För de som inte testat HRTF-ljud innan, prova att lyssna på detta med hörlurar:

Skribent

Häftigt! Skönt att se lite gameplay med Ratchet också så man vet att man får spela i alla fall en del av spelet med originalduon.

Bara hålla tummarna att det här är en releasetitel.

Medlem

@neocon Jag tycker LTT förklarar det bra i videon du länkade. Det är synd bara att det görs i någon slags ursäktsvideo.

Det är lätt att tänka att SSD...vad är nytt med de?
Själv gjort samma vurpa när jag såg specen för konsolen första gången.

Helt klart sevärt

Medlem
Skrivet av neocon:

PS5 stöder upp till 120 fps med 120 Hz output. Tror Gran Turismo är 4K@60fps, men eventuellt blir det 120 fps (även om jag inte själv begriper hur i helsike de skulle kunna lyckas med det): https://www.videogameschronicle.com/news/gran-turismo-ps5-cou...

Jo, jo, men bilspel har alltid haft högre fps än övriga titlar så de räknas inte riktigt i det här fallet. Har dock svårt att tro att nästa God of War kommer flyta på över 30 fps förrän vi har en pro-variant av konsolen på marknaden.

Medlem
Skrivet av Hordaland:

Jo, jo, men bilspel har alltid haft högre fps än övriga titlar så de räknas inte riktigt i det här fallet. Har dock svårt att tro att nästa God of War kommer flyta på över 30 fps förrän vi har en pro-variant av konsolen på marknaden.

Det varierar rätt mycket på grund av olika faktorer.
Jag skulle gissa på att multiplayer, bilspel och mindre krävande spel kommer köras emellan 60-120Hz, eftersom att det är där det behövs mest.
I singleplayer så kan man kompensera mer för låg fps genom att styra spelets hastighet, svårighetsgrad, animationer och lite annat.

COD har väl nästan alltid 60fps i multiplayer?

Jag hoppas nog på performance och quality lägen från kommande generation, då jag gillar hög FPS och skulle oftast kunna vara utan Ray-tracing till exempel. Grafiskt godis märker jag nog ändå inte av så mycket när jag väl spelar, så flytet och gameplay är oftast viktigare.
Det är fint att titta på, men när jag springer omkring så hinner jag ändå inte att analysera varenda detalj.

Sen så ska det bli intressant att se hur VRR påverkar flytet i spelen.
30 och 60Hz gränserna suddas ju ut då bilden inte uppdateras i fast Hz längre. Dom flesta nya VRR skärmarna verkar stödja 40+ Hz för VRR, så konsolerna kanske försöker ligga på runt 45Hz om några år?

Geeks Gaming

@neocon: Det var en bra video som jag helt missat! Så det är blandning mellan en ny sorts controller som håller det hela CTM och mjukvara. Låter intressant

Medlem

Fortfarande inga riktiga specs på ssdn har blivit släppta.
Sony kan lika gärna säga att ssdn kan bota alla världens sjukdomar och väcka.de döda till liv igen och fanbois skulle äta upp det som sanning.
Inväntar riktig information.


"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem
Skrivet av Godofcheese:

Fortfarande inga riktiga specs på ssdn har blivit släppta.
Sony kan lika gärna säga att ssdn kan bota alla världens sjukdomar och väcka.de döda till liv igen och fanbois skulle äta upp det som sanning.
Inväntar riktig information.

Vad är det för "riktiga" specs du väntar på?

5,5 GB/s läsning av okomprimerad data - 8-9 GB/s vid normal användning - 22 GB/s max.

Man läser data via 12 kanaler samtidigt och använder sig av 6 prioritetsnivåer. Sedan använder man sig av diverse saker jag inte har en aning om vad de gör som "cache scrubbers" och "coherency engines".

Medlem

Varför missar alla videon från LTT som förklarar allt som gör PS5an till något verkligt speciellt jämfört med xboxen? Det kan tom bli effektivare att spela spel på den än en PC om allt vill sig riktigt väl.

Medlem
Skrivet av Tung:

Varför missar alla videon från LTT som förklarar allt som gör PS5an till något verkligt speciellt jämfört med xboxen? Det kan tom bli effektivare att spela spel på den än en PC om allt vill sig riktigt väl.

Det är trevligt för laddningstider men gör inte ett skit för fps:en .

Medlem
Skrivet av Snabeltorsk:

Det är trevligt för laddningstider men gör inte ett skit för fps:en .

Fast det gör den, SSDn kan i praktiken användas som mer RAM minne till PS5an. Att det sen sitter ett grafikkort som inte ens är ute på marknaden gör nog susen för FPSen. Men det är ju inte vad den här tråden handlar om...

Att gnälla på FPS från konsoler är en så konstig sak, Det är en apparat som är pressad på plats hårdvara kontra pris och hård marknadsföring samt gimicks.

Denna generationen är mer "gimmicklös" än någon tidigare och använder hårdvara som inte ens är ute på marknaden än från både Microsoft och Sony och hade drivit runt PC spel på 144hz i 1080p på höga inställnignar. Varför gnäller ni för?

Medlem
Skrivet av NordhNet:

Jag är lite orolig att det kan bli lite baksmälla på det då jag har svårt att se att man tagit fram något revolutionerande. Det låter mer som någon sorts ramdisklösning.
Missuppfatta mig rätt, det är awesome om man löser laddningstiderna men att stoltsera såhär när det inte är något egentligt nytt kanske inte är så bra i längden

Håller med dig. Jag tror att det kommer göra mycket för spelandet. Men har svårt att se det revolutionerande som de antyder. Laddningstider är väl alltid bra att få ner. Själv är jag mest intresserad av priset just nu.

Medlem
Skrivet av Tung:

Att gnälla på FPS från konsoler är en så konstig sak, Det är en apparat som är pressad på plats hårdvara kontra pris och hård marknadsföring samt gimicks.

Denna generationen är mer "gimmicklös" än någon tidigare och använder hårdvara som inte ens är ute på marknaden än från både Microsoft och Sony och hade drivit runt PC spel på 144hz i 1080p på höga inställnignar. Varför gnäller ni för?

Okej, så bara för att en konsol kan köra förra generationens spel i 144hz "om den vill" så ska vi acceptera att merparten av de nya spelen ändå hackar på i 20-30 fps? Klockren logik.

Flakmonkey

Kul att se potentialen och det kommer ju som vanligt vara de Playstation-exklusiva titlarna som kommer dra nytta av det på bästa sätt. Dock tror jag även att multiplattformar kommer kunna utnyttja vetskapen om att det nu finns en SSD i varje Xbox Series X och Playstation 5 vilket ger dem möjligheten att designa sina spel kring det. Kanske kommer det här innebära att vi får släpp (eller fler om det nu redan finns några sådana) till PC där SSD är ett krav? Det skulle väl vara något som alla medlemmar i den så gemytliga pchärskarrasen gillar?

Men jag måste säga att jag nästan ser mer fram emot 3D-ljudet. De demos man setthört såsom det Neocon länkade till ovan vittnar ju om vilken otrolig skillnad det kan göra. Nu kommer det ju inte vara lika relevant för alla typer av spel, men för atmosfäriska spel i första och tredjeperson måste det ju kunna bidra enormt. Ett extra plus också för att det inte kräver någon dyr hårdvara utöver ett par vanliga hörlurar som de flesta säkert redan har.

Medlem
Skrivet av Hordaland:

Okej, så bara för att en konsol kan köra förra generationens spel i 144hz "om den vill" så ska vi acceptera att merparten av de nya spelen ändå hackar på i 20-30 fps? Klockren logik.

Konsoler kommer alltid eftersträva bildkvalitet (4k 8k osv osv) och spelas på TV apparater, vilket aldrig kommer vara optimalt. Vad ska man göra när man ska marknadsföra en ny konsol? "Här har ni ungdomar! En apparat som gör EXAKT SAMMA SAK som den förra men något snabbare väldigt mycket enklare än förra generationen!"

Att gå från 1080p till 2160p är ett rätt rejält hopp och de flesta utvecklare vet om detta, dom kommer göra spel i 1080p eller så kan man som på PC välja vad man vill spela i för upplösning.

Kommer garanterat kunna köra spel i 4k i 30fps, så det är som vanligt för alla konsolspelare i alla tider helt enkelt.

Medlem
Skrivet av Tung:

Konsoler kommer alltid eftersträva bildkvalitet (4k 8k osv osv) och spelas på TV apparater, vilket aldrig kommer vara optimalt. Vad ska man göra när man ska marknadsföra en ny konsol? "Här har ni ungdomar! En apparat som gör EXAKT SAMMA SAK som den förra men något snabbare väldigt mycket enklare än förra generationen!"

Att gå från 1080p till 2160p är ett rätt rejält hopp och de flesta utvecklare vet om detta, dom kommer göra spel i 1080p eller så kan man som på PC välja vad man vill spela i för upplösning.

Kommer garanterat kunna köra spel i 4k i 30fps, så det är som vanligt för alla konsolspelare i alla tider helt enkelt.

Ja, det är väl det här som är definitionen av ett Stockholmssyndrom...

Skriv svar