Guide - så kommer du igång med spelstreaming

Robot
Guide - så kommer du igång med spelstreaming

Samtidigt som det är busenkelt att komma igång med streaming idag blir det snabbt en djungel, både vad det gäller tjänster och teknik. Låt vår stora guide bli din machete.

#Streaming, #obs, #twitch, #youtube


Fragtjuv

Bra artikel! Mycket pedagogisk och informativ.


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Medlem

Bra artikel!


signatur

K9
:.:

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av joelthor100:

Bra artikel! Mycket pedagogisk och informativ.

Skrivet av absimilard:

Bra artikel!

Tack! Försökte få med grunderna, men det är en hel del att köra igenom. Ställ frågor om ni har dem.


signatur
Medlem

Duger 4~5 mbit/s för streaming eller är det för långsamt?


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Avstängd
Skrivet av Vileoxe:

Duger 4~5 mbit/s för streaming eller är det för långsamt?

Upströms eller nedströms? Uppströms duger det gott och väl för 1080p, 60fps. Du kan ju justera bitraten lite också i OBS, så du slipper hack.

Medlem
Skrivet av Hordaland:

Upströms eller nedströms? Uppströms duger det gott och väl för 1080p, 60fps. Du kan ju justera bitraten lite också i OBS, så du slipper hack.

Uppströms, tack för svar


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Ni glömde nog det viktigaste: se till att ha tillräckligt med karisma innan ni börjar streama överhuvudtaget.

Medlem

Jag streamar lite då och då bara för att det är kul att prata med folk.
Mitt tips är obs men också använda restream.io

Då kan du streama till flera plattformar samtidigt samt att de har ett riktigt bra chattprogram som gör att du kan koppla ihop alla chattar och en discordkanal så att om det skrivs på ett ställe så hamnar det på alla. Plus på skärmen om du vill det.

Medlem
Skrivet av Skyrage:

Ni glömde nog det viktigaste: se till att ha tillräckligt med karisma innan ni börjar streama överhuvudtaget.

Det löser man genom att färga håret rosa och skrika mycket och ofta!

Avstängd
Skrivet av Skyrage:

Ni glömde nog det viktigaste: se till att ha tillräckligt med karisma innan ni börjar streama överhuvudtaget.

Otroligt svårt att sätta fingret på vad "the it factor" är när det kommer till streaming. Det finns mängder med streamers med många tusen tittare som knappt ens pratar. Jag tror att det är värt att ha en community kring sig redan innan man börjar streama, dock. Det som jag själv också tycker är viktigt som tittare är att streamern har ett relativt fast schema som den fokuserar på. Väldigt svårt att engagera sig när streamern ibland streamar varenda dag en vecka och sedan tar två veckors paus.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Vileoxe:

Uppströms, tack för svar

Hittade en bra guide här: https://restream.io/blog/what-is-a-good-upload-speed-for-stre...

”For 1080p video at 60 frames per second, the bitrate range is 4,500 to 9,000 kbps. In upload speeds, that means between 5.6 Mbps and 11 Mbps.”


signatur
Medlem

Har varken röst, temperament eller rätta spel för att streama så det sket sig fort

Medlem

Bra guide för dem som är intresserade.
Läste jag detta rätt?

"Likt Twitter, där du också kan streama spel,"

Eller ska det vara twitch?


signatur

"High life on low budget"

Ambassadör
League of Legends
Skrivet av totte1015:

Har varken röst, temperament eller rätta spel för att streama så det sket sig fort

Jag har ofta en stream på i bakgrunden. Större delen av tiden är det streams i kategorin "Science and Technology" på Twitch. Dvs folk som sitter och programmerar eller något liknande. Annars är det "långsamma" spel jag tittar på. Jag vet inte vilken typ av spel du spelar men kan nästan garantera att det finns en publik oberoende vilket spel det än är.

Målsättningen behöver inte vara att bli nästa topp-streamer, ex Ninja eller vad dom heter. Att börja streama behöver heller inte vara ditt nästa yrke. Vill man testa på tycker jag verkligen inget ska stoppa er.

Medlem

Kul artikel! Välskriven och relevant! 👍🙂


signatur

Niet.

Medlem

För att lyckas som gaming streamer är detta min egen lista på vad man behöver som är utöver utrustning och internet hastighet. Jag har observerat top streamers och detta är vad dom har gemensamt jämtimot dom som är medium stora och dom som är små.
Denna lista gäller inte för dom som spelar E-sport då där är det gameplay som är i huvud focus eller om du har någon from av kontrakt med ett företag som ger dig fördelar ex förhands streama ett spel innan det kommer ut.

1. man ska vara en underhållare
Man ska få folk och skratta och ha roligt. Eller skapar drama. Så länge man underhåller folk.

2. Vara bra på spel
Man måste inte vara top 0.1% men om du är bra och lyckas väl i spel kommer folk att vilja se mer.

3. Se snygg ut
Om man använder sig av webcamera ska man se snygg ut för varför ska man kolla på någon som man inte tycker är snygg när det finns andra alternativ
Dock är skönhet i betraktarens ögon.

4. Ha rösten
Man måste ha en bra röst och det hjälper om man ha en bra mikrofon.
Men om man har en jobbig dialekt kommer folk störa sig på det.
Om man kollar på dom som är stora är dom flesta ifrån England eller USA då deras dialket är det som man oftast ser i filmer. Man kan tänka sig hur Lord of the Rings skulle ha varit om alla hade en Svensk dialket.

Beroende på hur långt man vill komma behöver man inte alla dessa kriterer. Man kan vara en underhållare och vara snygg men om du inte har en skön röst och inte är bra på spel kommer du troligast bara komma till medium storlek.

Vill påppeka att det finns streamers som inte uåfyller alla mina kriterier men endå har mass or av tittare eller dom som upfyller alla mina kriterier men har lågt antal tittare. Men det händer sällan.

Detta är min åsikt över vad jag har observerat på Twitch.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av bent toe:

Bra guide för dem som är intresserade.
Läste jag detta rätt?

"Likt Twitter, där du också kan streama spel,"

Eller ska det vara twitch?

Ja, du kan streama på Twitter

Skrivet av dali:

Jag har ofta en stream på i bakgrunden. Större delen av tiden är det streams i kategorin "Science and Technology" på Twitch. Dvs folk som sitter och programmerar eller något liknande. Annars är det "långsamma" spel jag tittar på. Jag vet inte vilken typ av spel du spelar men kan nästan garantera att det finns en publik oberoende vilket spel det än är.

Målsättningen behöver inte vara att bli nästa topp-streamer, ex Ninja eller vad dom heter. Att börja streama behöver heller inte vara ditt nästa yrke. Vill man testa på tycker jag verkligen inget ska stoppa er.

Precis, utgå för vad du själv vill göra, inte att bli nästa stjärnskott.

Skrivet av Theade:

Kul artikel! Välskriven och relevant! 👍🙂

Tack!


signatur
Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Corewin:

För att lyckas som gaming streamer är detta min egen lista på vad man behöver som är utöver utrustning och internet hastighet. Jag har observerat top streamers och detta är vad dom har gemensamt jämtimot dom som är medium stora och dom som är små.
Denna lista gäller inte för dom som spelar E-sport då där är det gameplay som är i huvud focus eller om du har någon from av kontrakt med ett företag som ger dig fördelar ex förhands streama ett spel innan det kommer ut.

1. man ska vara en underhållare
Man ska få folk och skratta och ha roligt. Eller skapar drama. Så länge man underhåller folk.

2. Vara bra på spel
Man måste inte vara top 0.1% men om du är bra och lyckas väl i spel kommer folk att vilja se mer.

3. Se snygg ut
Om man använder sig av webcamera ska man se snygg ut för varför ska man kolla på någon som man inte tycker är snygg när det finns andra alternativ
Dock är skönhet i betraktarens ögon.

4. Ha rösten
Man måste ha en bra röst och det hjälper om man ha en bra mikrofon.
Men om man har en jobbig dialekt kommer folk störa sig på det.
Om man kollar på dom som är stora är dom flesta ifrån England eller USA då deras dialket är det som man oftast ser i filmer. Man kan tänka sig hur Lord of the Rings skulle ha varit om alla hade en Svensk dialket.

Beroende på hur långt man vill komma behöver man inte alla dessa kriterer. Man kan vara en underhållare och vara snygg men om du inte har en skön röst och inte är bra på spel kommer du troligast bara komma till medium storlek.

Vill påppeka att det finns streamers som inte uåfyller alla mina kriterier men endå har mass or av tittare eller dom som upfyller alla mina kriterier men har lågt antal tittare. Men det händer sällan.

Detta är min åsikt över vad jag har observerat på Twitch.

Jag tror många låser sig vid att allt ska vara perfekt direkt, att alla komponenter finns på plats på en gång. Det absolut viktigaste är tror jag en vilja att dela med sig något, oavsett om det är kunskap eller ren underhållning. Brukar ta Marques Brownlee som exempel.

Det är såklart svårare att synas idag, men ändå.


signatur
Medlem

Bra och pedagogisk guide, stor tumme upp!


signatur

^Katten, idle extreme.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Ja, du kan streama på Twitter

Precis, utgå för vad du själv vill göra, inte att bli nästa stjärnskott.

Tack!

Dääämn.. Visste jag inte.
Får kolla in det.


signatur

"High life on low budget"

Medlem

Jag har streamat i över 5 år på Twitch men även jag lärde mig lite småsaker från denna utförliga guide, lär säkert kunna hjälpa många andra på djupet, väl skriven artikel.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Mordocai:

Jag har streamat i över 5 år på Twitch men även jag lärde mig lite småsaker från denna utförliga guide, lär säkert kunna hjälpa många andra på djupet, väl skriven artikel.

Kul! Tänkte göra en uppföljning, vore kanske kul med lite tips från communityt.


signatur
Medlem

Streamar ni på FZ via Twitch? Har för mig att det varit Youtube tidigare.

Bra och utförlig guide! Tiden finns dock inte till någon stream även om jag gärna hade provat på.

1
Skriv svar