Hej, har en Philips cd-i

Inaktiv
Hej, har en Philips cd-i

Som titeln säger, jag har en Philips cd-i, och skulle vilja bränna spel till den, men vet inte vad som krävs.
Försökt med vanliga brännarprogram, men det verkar inte fungera.
Spelen funkar, förutom att hela skiten hänger sig med jämna mellanrum.
Väldigt soft att spela med min flickvän, men hon lessnar fort när vi försöker oss på någon av dom större titlarna....

Han som sålde mig den, har jag inte kontakt med längre, men han brände skivor med stor success på en Mac...

Finns så mycket av dom gamla cd-i spelen som passar när man ligger i sängen och spelar, t.ex burncycle, myst, shadoan-spelen, pusselspel, och dom spel som bara är roliga för att dom blev katastrofer, 2xzelda och ett link spel....(Philips skaffade tillåtelse att göra dom 3 sista)

Någon som har nån idé?

Medlem

Coolt med någon som uppskattar ett av mina favoritretroformat!

Jag har själv bara originalspel och har aldrig försökt bränna något.

Men en googling på "philips cd-i burned games" gav många hjälpsamma länkar och videos kring problematiken.

Det verkar vara särskilt viktigt att bränna med så låg hastighet som möjligt och att inte använda cd-rw skivor.

Lycka till med brännandet och spelandet!


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

Det är samma metod som när man skulle bränna Playstation 1 spel.
Långsam hastighet (helst 1x) och inga cdrw.
Sen skulle det vara kvalitetsskivor som gärna var så mörka undertill som möjligt vet dock inte om det gäller cdi också men antar att noname inte funka särskilt bra.

Men hur utbudet av cdr skivor är idag vet jag inte


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Gnällkuk
Skrivet av Molotov:

Det är samma metod som när man skulle bränna Playstation 1 spel.
Långsam hastighet (helst 1x) och inga cdrw.
Sen skulle det vara kvalitetsskivor som gärna var så mörka undertill som möjligt vet dock inte om det gäller cdi också men antar att noname inte funka särskilt bra.

Men hur utbudet av cdr skivor är idag vet jag inte

Ahh... vilka minnen. Ja, jag minns att man fick se till att välja dyrare cd-r och bränna långsamt, med lite dyrare brukade det fungera att bränna dem i x2. Men ja, det var många skivor som åkte rakt i sopen


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Ahh... vilka minnen. Ja, jag minns att man fick se till att välja dyrare cd-r och bränna långsamt, med lite dyrare brukade det fungera att bränna dem i x2. Men ja, det var många skivor som åkte rakt i sopen

Nämen usch, sånt här piratsnack


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Geeks Gaming

@anon_326443: Avundas dig!
Har varit på jakt efter en CDi, 3do samt amigas CD32 i några år i hopp om att ramla över något fungerande exemplar extremt billigt på loppis men ack nej 😭

Inaktiv

Ska kolla mer på nätet om "vilket märke" på cd-skivorna man ska ha, TDK funkar inte iallafall.
@NordhNet
Den är inte till salu..

Och den har faktiskt den "berömda" mpg uppgraderingen, och jag har den 2.5 meters långa sladden till den joypad som fanns till den, han jag köpte den av, gjorde en grej för Svenska Philips, som hette "CD-I magasinet", men fick inte pengar, däremot kunde han plocka ut saker från dom.

Inaktiv

Favvo spelen, medans kompisen fortfarande bodde här, var:
Myst
Merlins apprentice
Burn Cycle
Kingdom:Shadoan
Och naturligtvis "Lost Eden"

Sen har jag en demoskiva från Philips, där det finns ett spel som är som Doom var, på den tiden

Inaktiv
Geeks Gaming
Skrivet av anon_326443:

@NordhNet
Den är inte till salu..

Och den har faktiskt den "berömda" mpg uppgraderingen, och jag har den 2.5 meters långa sladden till den joypad som fanns till den, han jag köpte den av, gjorde en grej för Svenska Philips, som hette "CD-I magasinet", men fick inte pengar, däremot kunde han plocka ut saker från dom.

Att han säljer den! 😱
Den är värd att ha kvar uteslutande för att tvinga folk genom de hemska zeldaspelen det fanns 😂

Får man fråga vad du fick ge för det?

Medlem
Skrivet av NordhNet:

Att han säljer den! 😱
Den är värd att ha kvar uteslutande för att tvinga folk genom de hemska zeldaspelen det fanns 😂

Får man fråga vad du fick ge för det?

Såå hemska är dom inte, jag tycker dom är charmiga i all sin klumpiga amatörmässighet.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Inaktiv

Jag gav 1500 för den, för hundra år sen, och nej, inte till salu!

Gnällkuk
Skrivet av anon_326443:

Ska kolla mer på nätet om "vilket märke" på cd-skivorna man ska ha, TDK funkar inte iallafall.
@NordhNet
Den är inte till salu..

Och den har faktiskt den "berömda" mpg uppgraderingen, och jag har den 2.5 meters långa sladden till den joypad som fanns till den, han jag köpte den av, gjorde en grej för Svenska Philips, som hette "CD-I magasinet", men fick inte pengar, däremot kunde han plocka ut saker från dom.

https://se.wesellcd.dk/index.php?page=products&product_id=112

Det var STRIKT Verbatim hos mig iaf när jag... privatkopierade mina hemmagjorda dokumentärfilmer om radergummi :>


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Finns bara ett bra märke kvar taiyo-Yuden, tillverkas inte av jvc längre utan av cmc men skall vara lika bra, går dock ofta att få tag på jvc diskar på tex ebay om man inte vill köra cmc..

3DO och pc engine som har väldigt kinkiga spelare med TY diskar funkar det galant men med de mesta andra skivor blir det stutters m.m.

Du skall bränna i den hastighet som mediet är gjort för, kan bli lika illa om du bränner en 8x skiva i 1x...

https://www.mediasupply.com/taiyo.html

Inaktiv

Tack för alla tips, keep them comming!

/mvh
Patrik, cd-i ägare

C64
Medlem

Jag tror det är linsen som spökar det här med att det måste vara verbatim är bara skitsnack jag har bränt noname skivor till playstation ,amiga cd32 sega dreamcast osv och spelen funkar bra efter flera år
installera imgburn och googla imgburn philips

Gnällkuk
Skrivet av C64:

Jag tror det är linsen som spökar det här med att det måste vara verbatim är bara skitsnack jag har bränt noname skivor till playstation ,amiga cd32 sega dreamcast osv och spelen funkar bra efter flera år
installera imgburn och googla imgburn philips

Åfan? Läsaren är skit, det kan vi inte göra så mycket åt. Man kan försöka köpa skivor som har bättre kvalité för just detta. Nu var det ju länge sedan man brände skivor för musik eller, eh dokumentfilmer :> När jag köpte skivor för hundra år sedan (typ) och gick igenom en hel del märken, så var det just verbatim som stod ut som något som levererade.

Din brännare spelar klart en viss roll, men de var alla så likvärdiga då och hade låg hastighet, så kvalitén på skivan var viktigare. Om det sedan är Verbatim ska jag låta vara osagt, men jag gick igenom ett antal märken och fastnade på detta. Dyrarere (åtminstone då), men andelen skivor som misslyckades var mer eller minder noll.

Nero Imgburn var väl det gemene man använde, jag tror dock mjukvaran i sig hade lite till ingen inverkan i kvalitén förtutom att Nero hade ett helt ok GIU.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

C64
Medlem

Altså 1991 släpptes cd-i inte konstigt om en del spel funkar och andra inte jag hoppas bara att dom använde bra lödtenn och inte snåla på det ungefär som amiga 1200 där allt skulle snålas på

Medlem
Skrivet av C64:

Jag tror det är linsen som spökar det här med att det måste vara verbatim är bara skitsnack jag har bränt noname skivor till playstation ,amiga cd32 sega dreamcast osv och spelen funkar bra efter flera år
installera imgburn och googla imgburn philips

Dock är kvaliten på skivorna mycket sämre nu tex verbatim skivorna är ingen höjdare längre.

Det spelar roll vilken typ av skiva du väljer beroende på hur kinkig konsolens läsare var vissa var dåliga på att läsa cdr från början, tex pc engine och 3DO..

Väljer du dåligt cdr media så knäcker du läsaren fortare också..

1
Skriv svar