Speltips för en "finsmakare" tack. (strat/imperium/basbygge/affär)

Medlem
Speltips för en "finsmakare" tack. (strat/imperium/basbygge/affär)

Jag letar efter ett spel som bjuder på lite olika smaker. Det är något strategi, affärsbyggnad/basbyggnad, micromanagment och macromangement över spelet jag önskar hitta.

Ett exempel för att göra det begripligt. Tänk ett spel där du börjar i ett litet rymdskepp (elit dangerous) du utför olika uppdrag och tjänar lite pengar på det, x antal timmar senare kan du uppgradera ditt skepp osv osv.
När jag kommit tillräckligt långt vill jag slippa kånka på rymdskrot och micromanaga allt, här vill jag kunna skicka ut mina skepp på egna affärsresor och dylikt medan jag läser tidningen.

När jag är less på tidningen vill jag kanske starta ett refinery för jag behöver tjäna mer pengar, första tiden vill jag micromanagra allt för att sen lämna över till "npc". Och loopen är igång igen.

För att krångla till det så är jag inte sugen på att bara klicka på skärmar utan vill "fysiskt" hoppa in i min lasbil/rymdskepp/fabrik och grinda lite lagom.

Finns spelet jag letar efter?

Det finns inga krav på att det ska vara någon särskild miljö. Enda kravet är väl att det inte ska vara ett spel som är för enkelt....typ "gör si" så har du knäckt spelet, inte heller på en nivå som skulle få EVE att framstå som användarvänligt.

Skribent

Satisfactory kanske vore något? I början måste du skaffa resurser och dylikt i princip manuellt, men med tiden får du tillgång till fler och fler maskiner och kan automatisera fler och fler av processerna.

Medlem

Jag har sneglat på den lite men inte fastnst riktigt. Kanska ska snegla lite mer, den är ju ganska nyss uppdaterad om jag fattat rätt.

Medlem

Cookie Clicker?

Lite mer seriöst förslag är väl kanske Euro Truck Simulator, där man börjar som uthyrd förare, för att sen köpa sin första lastbil och senare anställda förare. Till slut har man ett enormt åkeri som bara håvar in pengar.


signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Medlem

Innehåller inte "X" Serien med rymdspel mycket av detta? Har för mig att man börjar som en simpel pilot med ett enda skepp och längre fram så äger man baser och flottor och styr och ställer.

Senaste i serien är X4: Foundations.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

Spelet du beskriver är helt i linje med vad vill i spel, men mig veterligen existerar inte något spel som täcker hela listan med önskemål.

Men jag tänkte direkt på satisfactory, även om det inte bockar av alla punkter. Det är dock i early access ännu, men det är rejält välgjort och har mycket innehåll.
Annars finns ju Autonauts, ett spel där man bygger robotar som bygger andra saker, fler robotar, osv, med ökande komplexitet. Kanske är något som passar fast det också bara täcker en del av listan?

Medlem

Tack för tipsen!
Euro truck låter ju faktiskt som den är ganska nära.

"X" serien är nog åt rätt håll. Jag har tittat lite på det men något med det ger mig dåliga vibbar.

1
Skriv svar