SparaCash - För att lära dig investera och spara pengar

Medlem

Vilka aktier ska man köpa? Hur vet man att en aktie är bra? I videon går jag genom en enkel checklista med 5 tips som du kan följa för att se om en aktie är bra eller dålig. Då kan du lära dig vilka aktier du ska köpa.

När du köper aktier så vill du köpa aktier som går med vinst, att aktien är billig, att bolaget växer sin omsättning, att VD och styrelsen äger aktier, och att företaget har en tydlig ekonomisk vallgrav!

Medlem
Skrivet av Molotov:

3,69% men då har jag några riktiga spekulationer som inte gick väl.

Fint ändå! Bra eller dåligt börsår för dig?

Medlem

Mina 3 bästa aktier 2022! Hexatronic, Waystream och Savelend. I videon visar jag hur mycket jag investerat och mina tankar om företagen (de ENDA som gått upp 😂). Har du haft några aktier som gått upp under 2022? 🤔

Lista över bästa aktierna enligt mig:
https://sparacash.se/basta-aktierna/

Medlem
Skrivet av sparacash:

Fint ändå! Bra eller dåligt börsår för dig?

Nej aktier är ner nöstan 20% totalt men fobder är upp 38% så det har jämnat ut sig.
Betyder att andra är bättre än jag med aktier


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Nej aktier är ner nöstan 20% totalt men fobder är upp 38% så det har jämnat ut sig.
Betyder att andra är bättre än jag med aktier

Härligt 😍 det är bra att du diversifierar dig! Haha ja kanske men jämför på lång sikt, inte på kort sikt

Medlem
Skrivet av sparacash:

Härligt 😍 det är bra att du diversifierar dig! Haha ja kanske men jämför på lång sikt, inte på kort sikt

Ja mitt största sparande är långsiktigt och ska minst pågå i 20-25år till


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Ja mitt största sparande är långsiktigt och ska minst pågå i 20-25år till

Helt rätt inställning 🙏

Medlem

Mina aktier & fonder under 2022 på Avanza gick inge vidare 🤣 I videon går jag genom min årsredovisning för året på börsen 2022. Jag går också genom om vad jag tror om börsen 2023!
Hur gick det för dig under 2022 på börsen?

Medlem

På Torsdag 17.30 är kommer vi enkelt gå genom Börsdata!

- Enkel grundläggande guide för nybörjare
- Du kan ställa frågor om fundamental analys
- Lär dig få en övergripande förståelse för värdering av aktier

Perfekt för dig som är nybörjare och vill ta dina investeringar till nästa nivå. 💪

Medlem

Aktier i Castellum har i år gått upp med +16% och de har dragit in sin utdelning. Är det dags att köpa aktier i Castellum just nu? Är det inte något dåligt att Castellum pausat sin utdelning?
Både ja och nej. Jag anser det är något bra att Castellum pausat sin utdelning för att betala av dyra lån och skulder.
Givetvis kan jag inte säga om det är rätt tid att köpa aktier i Castellum nu men i videon går jag genom vad jag anser om den här strategin, men också SBB's val att behålla sin utdelning.
Hur känner du?

Medlem

Är det någon här som skulle kunna förklara för en noob hur certifikat fungerar? Jag vet att certifikat följer tex en specifik råvara. Men har aldrig förstått hur den som säljer certifikatet tjänar på det? Förklara gärna så att en treåring hade förstått

Medlem
Skrivet av Kyrre:

Är det någon här som skulle kunna förklara för en noob hur certifikat fungerar? Jag vet att certifikat följer tex en specifik råvara. Men har aldrig förstått hur den som säljer certifikatet tjänar på det? Förklara gärna så att en treåring hade förstått

Det som man oftast tjänar pengar på är spread, och spread är skillnaden mellan köp och sälj.

Låt säga att du köper ett certifikat som ska spegla priset på Guld.
Vi ponerar att guldpriset står i 10 000 kr.

Du köper certifikatet för 100 kr, eftersom du inte har 10 000 kr.
Därmed får du en andel av certifikatet och du är jätteglad.

Men, det priset du får betala är genom produkten egentligen 10 100 kr för guld.
Om du samtidigt vill sälja det guld du köpt genom certifikatet så kommer du bara få betalt 9 900 kr.

Skillnaden häremellan är alltså 200 kr. Det är vad som kallas spread. Oftast där man tjänar pengar Sen tjänar ju banken också en avgift på courtaget. (avgift när man köper/säljer)

Medlem

En lite sen Januari-update från mig, men med nyttiga insikter om börsen 2023 samt vilka aktier & fonder jag köpt! 😁
Januari månad gick bra men liiite under snittet för min del.
+5% mot snittet +7% gick det. Och en hel del nya investeringar!
Hur gick din månad under Januari?

Medlem

Har du fått ditt orangea kuvert? Vad är dina tankar spontant? 😃 I videon går jag genom hur orangea kuvertet fungerar och hur mycket pengar jag tjänat in till pensionen. Samt även bra tips att tänka på för att maxa din pension!

Medlem

Under Februari investerade jag hela 83 194 kr i aktier & fonder, efter en månad av lite försäljningar 🤫 i videon går jag genom mina aktier & fonder på Avanza under månaden. Vi får också träffa 2 nya kontorsnissar som delar med sig hur deras portfölj gått under månaden!
Hur gick din månad på Avanza? Har du köpt något?

Medlem
Diversifiera dina aktier & fonder (5 tips)

Tjena gamingvänner!
Ny video uppe om att diversifiera dina aktier & fonder.

Medlem

Tjena FZ! Länge sen nu

Här är en ny video jag kämpat med
Mina utdelningsaktier 2024:

- En full genomgång av aktierna som ger mig utdelning
- Korta tankar om företagen och värderingar
- Nackdelar med utdelningsaktier
- Viktiga tips innan du köper utdelningsaktier & undviker fällor

Om man vill veta mer om utdelningsaktier kan man göra det här: https://sparacash.se/utdelningsaktier/

Skriv svar