Tre månader senare – vilket blir DITT betyg på Final Fantasy VII Remake?

Robot
Tre månader senare – vilket blir DITT betyg på Final Fantasy VII Remake?
Medlem

Väntar tills hela spelet finns tillgängligt på ps5 innan jag ens rör vid det

Moderator | Testpilot
Skrivet av Querth:

Väntar tills hela spelet finns tillgängligt på ps5 innan jag ens rör vid det

Vilket är okej, men det är ju som att säga att man ska vänta på att hela Mass Effect-trilogin skulle bli färdig innan man spelade. Inget fel med det, men allt för många skriver exakt som du och ingen gjorde så innan.

Jag skriver det här mest för att folk verkar inte förstå att det här är ett helt och ett eget spel. Det är inte "Del 1" som i Telltale-spelen. Utan bara första spelet i en längre serie, inte helt olikt Mass Effect.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Avstängd

4/5 Fz betyg.

Men med decimalform.
Blir det 4.8/5 utan tvekan.

Medlem

Jag har tydligen redan deltagit i denna omröstning?

Vilket jag inte har...

Medlem

@Konstig Inombords: Bruh, hur avrundar du


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem

Ogillar att de hittat på en massa nytt (alltså förändrat vad som faktiskt hände i originalet) i vad som ska vara en remake men ser man spelet för vad det är så var det fortfarande mycket bra. så 4/5.

Avstängd
Skrivet av dTexN:

@Konstig Inombords: Bruh, hur avrundar du

Brööh, det finns inget som är perfekt

En stark 4 ger jag spelet! Håller faktiskt på med en andra genomspelning i detta nu. Med det sagt hade jag ändå föredragit att det hade varit exakt som orginalet med fasta kameravinklar, turordningsbaserade strider mm fast med dagens grafik.

Medlem

Visste inte ens att det kommit ut

edit: Finns inte till PC så det förklarar saken

Medlem

Rätt så missnöjd med spelet. Bortsett från det grafiska så är alla förändringar till det sämre.

Det värsta är väl att det är mycket mindre fokus på huvudberättelsen, istället är det en massa med onödiga sidospår som "gå och leta efter katter" osv. Originalet är så mycket mer fokuserat och huvudberättelsen går framåt hela tiden, och är för det en så mycket bättre spelupplevelse.

Ger det 2 av 5.

Tänk om de bara kunde ha hållit sig till originalets story. Inledningen på remaken var så otroligt stark för mig och efter det inledande bombing mission var jag säker på att detta skulle bli något exceptionellt bra. Jag älskade varje sekund av de delarna som var tagna direkt från originalet men direkt när de frångick dessa partier så försvann den magiska känslan direkt. Jag kommer definitivt spela vidare men den extrema längtan som jag hade till del 1 finns inte där för del 2 tyvärr 😕. 3/5

Medlem

3/5, det är lite för många saker som skaver för att det ska bli 4/5.

Medlem

5/5! Helt fantastiskt!
Ser så mycket fram emot fortsättningen

Medlem

Fruktansvärt dåligt... jämför dialog och röstskådespel med ex red dead redemption 2. Att de behövt så lång utvecklingstid för detta skräp 🤣🤣😂😂
Kan sälja mitt ex till ps4, ifall jag inte unna mig att bara lägga skivan på spårvagnsspåret.

Medlem

4/5 var lite för mycket sidequest som bara kändes bleh, samt lite korkat att ha flera bossfighter efter varandra. Men annars fantastisk stämning och till stor del roligt gameplay.

Avstängd

2/5. Bra karaktärer och stridssystem. Men vad hände med storyn? Tröttsam, pretentiös metaonani, som SquareEnix tyvärr beblandat sig lite väl mycket med på senare tid.

Medlem

3/5. Det grafiska sitter för det mesta (minus texturproblem), ljudet är bra, stridssystemet är kul.

Där tar det positiva slut - oavsett om man jämför med originalet eller ser det som sin egen grej så känns det som en utspädd upplevelse och som jag skrev i min tråd på ämnet så är jag absolut inte ett fan av de storymässiga ändringarna.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Satte 3/5, skulle nästan vilja sätta ett lägre betyg...

De finns absolut vissa fördelar med spelet, så som karaktärer, grafik, hyfsat kul stridsmekanik.
Men jag har inte spelat sen april och är inte färdig med spelet. Men jag drar mig för att fortsätta för det är så jävla tråkigt att spela. Långa korridorer, kapitel där du bara går runt, inget utrymme (vad jag kunde hitta) till grinding.

För att inte tala om allt som skaver, så som onödig utfyllnad, skämt till side quests, pretentiös reimagining istället för en remake...


signatur

Through smoke and fire and shot and shell and to the very walls of hell, But we shall stand and we shall stay. Over the hills and far away.

Medlem

Älskar detta pga nostalgi 4/5. Blev alldeles varm inombords när jag startade de första gången och Prelude drog igång :')
Gillar verkligen den uppdaterade musiken och karaktärerna, speciellt Aerith, Tifa och Red 13.

Gillade inte utfyllnaden av sidequests samt att jag tycker de moderna combatsystemet är för "hattight" med mest en massa buttonmashing och dåliga kameravinklar allt för ofta och skulle föredra de gamla. ("Classic mode" räknas inte då de inte funkade som de gjorde i originalet samt att de även är easy mode vilket blev för enkelt)

Första delen har sina guldkorn men är långt ifrån min favoritdel av FF7. För mig börjar spelet på riktigt när man kommer ut ur Midgar.

Har dock väldigt många frågetecken runt detta.
*Kommer nästa del på PS4 eller PS5?
*Får man fortsätta på sin gamla save? (Då jag la över 40 timmar på första delen och spelade lite som en completionist då jag vill ha så mycket som möjligt med mig från början)
*Kommer nästa del som ett fullprisspel eller en billigare DLC eller bara en free downloadable upgrade?
Tänk om dom kunde släppa lite info...

Medlem
Skrivet av Fader Konungen:

Satte 3/5, skulle nästan vilja sätta ett lägre betyg...

De finns absolut vissa fördelar med spelet, så som karaktärer, grafik, hyfsat kul stridsmekanik.
Men jag har inte spelat sen april och är inte färdig med spelet. Men jag drar mig för att fortsätta för det är så jävla tråkigt att spela. Långa korridorer, kapitel där du bara går runt, inget utrymme (vad jag kunde hitta) till grinding.

För att inte tala om allt som skaver, så som onödig utfyllnad, skämt till side quests, pretentiös reimagining istället för en remake...

Grindade till maxlevel i simulatorn i Shinra building samt arenan.

Medlem

1/5!! Jag går mest på lore och kärna, time traveler och fighting the destiny. Hör liksom inte hemma spelet. Flera tidslinjer på det också. Hade klarat mig utan denna remake.

Medlem

30fps är det som sänker, har spelat 4 timmar men väntar på PC versionen istället.


signatur

Grafik: Nvidia RTX 3060 TI Ram: 16GB
Processor: RYZEN 7 5800x3d
Skärm 1 : LG UltraGear Nvidia Gsync 2560x1440 165hz
Skärm 2 : Samsung 4k 60hz
Hårddiskar: Samsung SSD 500GB. Samsung NVMe 1TB. Western dig 3TB

Medlem

Valde att avstå min röst eftersom jag inte har spelat det. Väntar på PC-versionen istället.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Medlem

Lite förvånad över att det får så höga betyg, trots att jag är medveten om att jag är en hopplös nostalgiker som har spelet originalet X antal gånger. Visst, remaken var snygg. Men gameplay kändes oftast uråldigt. Utanför striderna är miljöerna begränsade och kontrollen känns styltig. Dialogerna är en otroligt blandad kompott och de engelska rösterna är fruktansvärt dåliga. Sidospåren kändes som en eftertanke. Kände för att ge upp halvvägs pga. detta. Men efter att jag hade bytt till de japanska rösterna blev det lite bättre, det blev kanske lättare att ignorera det halvdåliga manuset. Stridssystemet var ganska bra överlag och är spelets höjdpunkt, men även det blir lätt rörigt och svårt att få en överblick över. Känns inte som att det är helt genomtänkt, vilket är lite märkligt med tanke på utvecklingstiden.

Trots att jag gillar idén med vad de ville göra med storyn så kändes hela slutet som en Kingdom Hearts-influerad röra. Fruktansvärt dålig och krystad presentation som förstörde en i övrigt väldigt stark sista akt. Hela delen med Shinra-tornet och flykten därifrån var fantastisk och värt att genomlida större delen av det övriga spelet för. Detsamma gäller de första delarna när man ska ut på uppdrag och bomba reaktorerna. Rent generellt känns det som att jag kan konstatera att alla delar med Barret var kul medan de övriga karaktärerna mest fungerande som irriterande och generiska sömnpiller som fick mig att fokusera på det dåliga i spelet.

Slutbetyg: 3/5, är dock tveksam till om jag hade orkat spela genom det om jag inte var ett fan. Och om Barret inte var en så underhållande karaktär.

Medlem

Det blev tyvärr som man befarade, skit. Originalet är mitt absoluta #1, men med sunkiga kameravinklar i strider, totalt pissiga side quests som bara känns "öhh ok" och en massa nytt som inte tillför ett förbannade jota, så gav jag remaken en etta.

Är jag bitter? Absolut, men har man väntat i över 10 år på något som sedan faktiskt blev av och dom sabbar sig så, så kan man inte va annat än bitter.

Spelet skulle haft samma snygga grafik och ljud/musik som remaken har, MEN man skulle kunnat välja mellan turordningsbaserade eller actionfyllda strider, bort med alla meningslösa sidequest och ersätt med trovärdiga, å inte springa efter bortsprungna katter.... Mycket av det nya innehållet är helt ointressant och tillför inte mycket om något för storyn på ett bra sätt. Spelet känns jävligt segt och tradigt helt plötsligt, något som originalet verkligen inte gjorde.

Jag spelade till jag kom till Shinra HQ och där lade jag ner eländet. Del 2, 3 osv kommer inte inköpas....

/Besviken gamer

Medlem

Det var längesedan jag blev så emotionellt engagerad i ett spel. Otroligt fin upplevelse. 5/5 om man byter till japanska röster.

Medlem

2/5
Negativt
-Finns inte på PC.
-Tråkigt stridssystem
-Gillar inte story förändringarna
-Gillar inte att vad de har gjort för att dryga ut spelet och det försämrar bara storyn i sin helhet.
-För lätt

Positivt
-Godkänd grafik.

1
Skriv svar