Recension – Deadly Premonition 2: A Blessing in Disguise

Robot
Recension – Deadly Premonition 2: A Blessing in Disguise

En prequel som bara glimtvis når samma besynnerliga höjder som Swerys oefterhärmliga original.

#deadly-premonition-2, #switch


Glömmer aldrig den där visslande melodin som dök upp alltför ofta, både i passande och opassande situationer. Inte för att det första spelet var bra på något sätt, men jag har inga större förväntningar på detta.

Medlem

Tråkigt, men inte så förvånande. Ett tag så såg jag verkligen fram emot det här och funderade på att förhandsboka det, helt pga hur mycket jag gillar det första spelet, men då dom inte hade visat något intressant från spelet så lät jag bli. Och från vad jag läst om spelet nu så vore det nog bäst att vänta på en rea.

Och trots hur mycket jag gillade det första spelet, slå är det också det enda spel där jag satt TVn på mute för att slippa ljudet från spelet. Billjudet när man åkte omkring var ju helt bedrövligt, klarade inte av att lyssna på det.

Skribent
Skrivet av Dalton Sleeper:

Glömmer aldrig den där visslande melodin som dök upp alltför ofta, både i passande och opassande situationer. Inte för att det första spelet var bra på något sätt, men jag har inga större förväntningar på detta.

Melodin gör en cameo även i det här spelet, kan jag locka dig med.
Jag älskade mestadels musiken i första spelet, även om det fanns för lite av den så att den upprepades in absurdum. Några spår i uppföljaren är riktigt bra, men det finns också en del rätt intetsägande melodier här.

Medlem

Det låter inte jättelovande. En av de aspekter som imponerade mig mest med det första spelet var hur det hanterade fjärde väggen. Att "monologerna" upprepar sig mer här är en besvikelse.

Skribent
Skrivet av Kazutoyo:

Tråkigt, men inte så förvånande. Ett tag så såg jag verkligen fram emot det här och funderade på att förhandsboka det, helt pga hur mycket jag gillar det första spelet, men då dom inte hade visat något intressant från spelet så lät jag bli. Och från vad jag läst om spelet nu så vore det nog bäst att vänta på en rea.

Och trots hur mycket jag gillade det första spelet, slå är det också det enda spel där jag satt TVn på mute för att slippa ljudet från spelet. Billjudet när man åkte omkring var ju helt bedrövligt, klarade inte av att lyssna på det.

Var inte ettan också ett sådant spel som växte med tiden? Inledningsvis så ansågs det vara en dålig RE/SH-kopia, hemska kontroller, dålig grafik och svajigt överlag. Men sen fick det en uppsving och som en kultstatus när folk spelat igenom det och fått känna efter lite mer.


signatur

"Writer and Fighter"

Skribent
Skrivet av Johlor:

Var inte ettan också ett sådant spel som växte med tiden? Inledningsvis så ansågs det vara en dålig RE/SH-kopia, hemska kontroller, dålig grafik och svajigt överlag. Men sen fick det en uppsving och som en kultstatus när folk spelat igenom det och fått känna efter lite mer.

Definitivt. Men då visste inte folk vad de skulle förvänta sig. Uppföljaren är i ett annat läge, på gott och ont.

Gnällkuk

Oj, det såg verkligen daterat ut. Lite som om spelet legat glömt i något förråd och egentligen skulle ha släppts i slutet på PS2:ans livscykel. Switchen är ju inget monster, men det här måste ändå vara långt ifrån vad den mäktar med.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Ett spel jag verkligen vill gilla för det fanns en del grejer från första spelet (vilket jag aldrig klarade) atmosfären bla hatade bitarna där man skulle springa och gömma sig (vilket jag hatar i dom flesta spel) striderna i orginalet var riktigt dåliga det verkar som om dom har dragits ned i detta spel men det blir tyvärr nog inget köp det känns som ett ofärdigt spel

Medlem

Vänta, det här kommer alltså bara ut på Switch? Synd, tänkte faktiskt slå till..


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Gnällkuk

https://twitter.com/apzonerunner/status/1280850881416695809?s...

Jösses, jag tar tillbaka det. Ps1 för fan...


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Skribent
Skrivet av trickeh2k:

Jag varken förväntade mig eller krävde nåt slipat av uppföljaren till ett spel som var charmigt till stora delar just för att det var så taffligt. Men här är det så mycket, inte bara det tekniska, som ställer sig i vägen för det som faktiskt skulle kunna vara underhållande. Trist nog.

Medlem

Väldigt synd på att det verkar ha blivit mycket dålig utfyllnad och ett sämre tempo. Älskade verkligen ettan, lätt ett av mina favoritspel, men kanske får avvakta med detta. Blir ytterligare en spelsommar utan något nytt roligt isf då detta var enda hoppet...

Skribent
Skrivet av Joakim Kilman:

Definitivt. Men då visste inte folk vad de skulle förvänta sig. Uppföljaren är i ett annat läge, på gott och ont.

Ja jag försvarar inte spelet. Men fick bara som deja-vu av recensionen. Kändes som det var liknande kritik 1:a fick när det släppets.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Det är mycket med ettan som gör det så speciellt och som måste vara svårt att aktivt försöka återskapa i tväan. Jag kommer ge det en chans men väntar först på att de värsta buggarna patchas bort.

Skribent
Skrivet av Johlor:

Ja jag försvarar inte spelet. Men fick bara som deja-vu av recensionen. Kändes som det var liknande kritik 1:a fick när det släppets.

Ja, det var definitivt ett spel som smög sig på en. Det började som ett till synes uselt survival horror-spel, men blev något väldigt speciellt.

Skribent
Skrivet av androsynth:

Det är mycket med ettan som gör det så speciellt och som måste vara svårt att aktivt försöka återskapa i tväan. Jag kommer ge det en chans men väntar först på att de värsta buggarna patchas bort.

Får verkligen hoppas att de gör det, för spelet är ett tekniskt haveri. Och inte på det roliga sättet.

Medlem

Har lust att starta om 1:an på XBOX 360. Klarat kanske 20% sen tidigare. Minns att kontrollerna var så dåliga att man var på helspänn när man skulle slåss! Så dåliga kontroller förhöjde spelkänslan för min del.

Gnällkuk
Skrivet av androsynth:

Det är mycket med ettan som gör det så speciellt och som måste vara svårt att aktivt försöka återskapa i tväan. Jag kommer ge det en chans men väntar först på att de värsta buggarna patchas bort.

Skrivet av Joakim Kilman:

Får verkligen hoppas att de gör det, för spelet är ett tekniskt haveri. Och inte på det roliga sättet.

https://twitter.com/Nibellion/status/1280857559973400576

Skulle ju inte vara allt för hoppfull...


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Skribent
Skrivet av trickeh2k:

Såg det där. Jag har sett folk försvara det med att det är charmigt, och att det ska vara så där.

Gnällkuk
Skrivet av Joakim Kilman:

Såg det där. Jag har sett folk försvara det med att det är charmigt, och att det ska vara så där.

Vi har helt enkelt väldig olika definitioner av vad som kan anses vara charmigt.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Skribent
Skrivet av trickeh2k:

Vi har helt enkelt väldig olika definitioner av vad som kan anses vara charmigt.

Ja, jag har svårt att se charmen i spelförstörande buggar och usel framerate som bara gör det jobbigt för ögonen. Det här är inte Goat Simulator, för fasen.

Stela animationer och medvetet klumpig regi är en sak - där ser jag definitivt charmen. Älskade mestadels ettan (även om actionsekvenserna var usla även där), men det var uppenbarligen alltid ett svårt recept att upprepa.

Tycker väl att det värsta med spelet inte ens är det tekniska (men nog stör det rejält), utan hur platt mysteriet och narrativet faller på grund av kass uppdragsstruktur och slappt berättande. Swery verkar i sitt eget universum, men han brukar vara mycket bättre på att gestalta sina idéer, världar, teman och karaktärer än så här.

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Ettan till switch har också feta fps-problem emellanåt så dom kan jag överleva. Däremot får dom gärna fixa alla allvarliga buggar

Medlem

Hade på känn att en uppföljare var överflödig. Första spelet var once in a lifetime. Bland det knäppaste man någonsin sett. Jag älskar det.

Två andra skruvade skräckspel, om man har PS2, är Gregory Horror Show och Ghosthunter.
Lyckas vara både roliga och småläskiga.

1
Skriv svar