Matematik spel från 90 talet eller tidig 2000?

Medlem
Matematik spel från 90 talet eller tidig 2000?

Hej!

Har försökt hitta ett spel i ett par månader nu.

Spelet är matematik spel som utspelar sig i Sverige, medeltiden?
Jag kommer ihåg att man räknade "Riksdaler" och man handlade äpplen och annat i små affärer.

Någon som har någon aning?

Medlem
Medlem

@Fr0gg0.:

Hm, nä.

Kanske skulle lagt till att det var mer "Verklighetstroget"

Tack ändå!

Medlem

Enda matematik spelet jag hade i skolan var Cheops Pyramid. Antar att det inte är det som du tänker på.

Skribent
Skrivet av Henkeror:

Enda matematik spelet jag hade i skolan var Cheops Pyramid. Antar att det inte är det som du tänker på.

Där snackar vi klassiker. Jag vet inte hur många debatter vi hade om den där jäkla väggen som skulle sprängas med en bomb/dynamit.

Fragtjuv
Skrivet av Jonny Myrén:

Där snackar vi klassiker. Jag vet inte hur många debatter vi hade om den där jäkla väggen som skulle sprängas med en bomb/dynamit.

https://www.youtube.com/watch?v=pqhK-4aX2D8

Åh herregud vilka minnen! Det måste ha varit någon gång på mellanstadiet som vi fick spela det där ibland på lektionerna.


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Medlem
Skrivet av Vojvoda:

Hej!

Har försökt hitta ett spel i ett par månader nu.

Spelet är matematik spel som utspelar sig i Sverige, medeltiden?
Jag kommer ihåg att man räknade "Riksdaler" och man handlade äpplen och annat i små affärer.

Någon som har någon aning?

Enda jag kunnat hitta baserat på din beskrivning var detta
http://www.kunskapsbasen.se/matematica/


signatur

no remorse

Medlem

@Vojvoda:

Tror mig veta exakt vilket det är du menar, spelade det i grundskolan. Kan inte för mitt liv komma på vad det heter dock, så hittar du det så får du gärna pinga till

Medlem
Skrivet av Jonny Myrén:

Där snackar vi klassiker. Jag vet inte hur många debatter vi hade om den där jäkla väggen som skulle sprängas med en bomb/dynamit.

https://www.youtube.com/watch?v=pqhK-4aX2D8

Känner inte igen det du länkat, följande som jag kommer ihåg som Cheops Pyramid.

Skribent
Skrivet av Horniak:

Känner inte igen det du länkat, följande som jag kommer ihåg som Cheops Pyramid.

https://youtu.be/8u54eX6nY44

Wow, där ser man. Hade inte koll på att det fanns ett ännu äldre.

Medlem

Tack alla för er hjälp!

Men inget av de här är det jag letar efter...

Så det jag kan komma på är.

1. Handlar med riksdaler
2. Medeltid Sverige
3. Affär med frukt och sallad etc.

4. Är osäker men jag har för mig du kan trycka runt i de trånga gatorna och gå in i andra affärer..
5. Inget "cartoon" grafik, utan vad jag tror/kommer ihåg så är det lite "Mörkare" så som man fantaserar om medeltiden.

Påminner lite om den där sommarlovs programmet om gick om medeltiden på gotland

Låter vagt bekant. Om det är svenskutvecklat lär det finnas här:

bit.ly/svenskavideospel

Medlem
Men åååååå......
Skrivet av Vojvoda:

Tack alla för er hjälp!

Men inget av de här är det jag letar efter...

Så det jag kan komma på är.

1. Handlar med riksdaler
2. Medeltid Sverige
3. Affär med frukt och sallad etc.

4. Är osäker men jag har för mig du kan trycka runt i de trånga gatorna och gå in i andra affärer..
5. Inget "cartoon" grafik, utan vad jag tror/kommer ihåg så är det lite "Mörkare" så som man fantaserar om medeltiden.

Påminner lite om den där sommarlovs programmet om gick om medeltiden på gotland

Jag och min lillebror spelade det spelet jättemycket.... Det ända jag kommer ihåg är rösten som säger:
Du har nu fem, daler. Om jag ger dig tre daler, hur många daler har du då? osv
man skrev också in sitt namn! När brorsan lirade sa alltid rösten: Hej, Råbin vilket vi alltid garvade åt..... sjukt störande att inte komma på vilket spel det är !!!! Vill också bestämt tro att det va lite medeltidskänsla men inget jag kan svära på.....Är rätt säker på att spelet släpptes mellan typ 1995 - 1998.

Hittade massa levandeböckerspel när jag googlade runt och fick för mig att det va dem som gjort spelet men inte hittat något =(

to be continued....

Medlem
Skrivet av Vojvoda:

Tack alla för er hjälp!

Men inget av de här är det jag letar efter...

Så det jag kan komma på är.

1. Handlar med riksdaler
2. Medeltid Sverige
3. Affär med frukt och sallad etc.

4. Är osäker men jag har för mig du kan trycka runt i de trånga gatorna och gå in i andra affärer..
5. Inget "cartoon" grafik, utan vad jag tror/kommer ihåg så är det lite "Mörkare" så som man fantaserar om medeltiden.

Påminner lite om den där sommarlovs programmet om gick om medeltiden på gotland

Någon väckte en död tråd, jolå så kan man också göra! Jag vet inte om jag har svaret men jag kommer ihåg att det fanns många spel som fanns på skoldatorerna kring år 2000 som man skulle lära sig massa saker på. Vissa hade "verklighetsbilder" här och var, kan det varit ett sånt du spelade?

Jag tänkte idag på ett annat spel som fanns på skoldatorerna så det var lite därför jag ramlade in på det spåret, kanske det går att hitta vilka spel som fanns till skolorna tänker jag?

1
Skriv svar