Assassin's Creed Odyssey

Fragtjuv
Assassin's Creed Odyssey

Året var 2009 och jag var sedan ett år tillbaka ägare av en PS3. Konsolen var min personliga återkomst till gaming-världen och jag fascinerades av hur mycket som hade hänt sedan jag jagade stjärnor i Super Mario 64, lirade split-screen i Goldeneye eller red ut över de vackra landskapen i Ocarina of time. Det spel som bäst beskriv hur långt vi hade kommit var Assassin’s Creed 2. Jag häpnades över detaljrikedomen i städerna Florens och Venedig, det enkla men väloljade stridssystemet och även om storyn var väldigt sci-fi-lökig så passade den mig perfekt. Trots att jag gillade spelet väldigt mycket så blev det aldrig av att jag skaffade någon av uppföljarna, förrän nu. Ett bra pris på den senaste installationen gjorde att jag under semestern slog till på Assassin’s Creed Odyssey.

Det första som slår mig när jag inleder min resa med Kassandra är att en hel del har hänt sedan 2009. Det tydligaste är stridssystem har gjorts om. Det är fortfarande ett enkelt system som inte kräver många knapptryck för att utföra akrobatiska anfall och undanmanövrar men nog krävs det något med taktik än tidigare. Vanliga attacker från fienderna kan enkelt pareras med mitt spjut men då fienderna blinker rött måste jag istället kasta mig undan och då jag lyckas belönas jag med några sekunders slowmotion. Det är enkelt att utföra enkla och tunga attacker och efter några minuter slår jag mig igenom ett stort antal motståndare utan att anstränga mig nämnvärt. Det är med andra ord precis som det ska vara i Assassin’s Creed.

Något annat som nyligen(?) lagts till i serien är ett levlingsystem. I takt med att uppdrag utförs och erfarenhetspoängen rullar in så kan jag välja vad jag vill att min karaktär ska fokusera på. Warrior, Hunter och Assassin ger mig möjligheten att till viss del skräddarsy en karaktär som passar min spelstil. Jag väljer att främst fokusera på Warrior kryddat med några delar Assassin. Även vapen och rustningar kan ge bonus till de olika klasserna och till en början känns det som att det är en hel del att hålla ordning på. I slutändan frågar jag mig emellertid hur stor betydelse det egentligen har.

Odysseys utspelar sig i det gamla Grekland och några figurer vi stöter på under spelet gång är bland annat filosofen Sokrates och mattesnillet Pythagoras och även om de inte känns lika naturliga i storyn som Leonardo da Vinci gjorde i seriens tvåa så är det alltid trevligt att stöta på välkända figurer. Världen i sig ser helt fantastisk ut och bjuder på allt från böljande fält, djupa skogar, mullrande hav och städer i alla dess storlekar. Mellan uppdragen är det avkopplande att bara klättra upp bland bergen för att njuta av den vackra utsikten eller jaga en stund för att samla på sig skinn för framtida uppgraderingar. Storleken på kartan måste anses vara enorm och ibland tycker jag att Ubisoft tagit sig vatten över huvudet. Mellan huvuduppdragen saknar spelet ibland riktning och jag får svårt att veta vad jag ska ta mig an och vilken av alla övärldar som är bäst att besöka. Jag tror att det hade varit bättre att tajta till världen något så att det hade blivit enklare att snabbt levla de där extra stegen som ibland behövs för att ta sig vidare i huvudstoryn. Huvudstoryn och sin sida är precis så banal och lättillgänglig som man kan tänka sig. Det hela är i stort sett ett familjedrama smaksatt med svek och hämnd och mot slutet vet jag knappt vem som är släkt med vem längre. Jag valde dock inte att spela spelet för att jag ville ha en djup story att beröras av så upplägget är ingenting som påverkar mitt omdöme om spelet.

Det ska sägas att jag överlag har väldigt roligt när jag spelar Odyssey. Uppdragen är trots viss enformighet roliga att ta sig an och områdena är varierade och roliga att besöka. Att bara ge sig ut i de stora landskapen gör att du förr eller senare springer på något av intresse och även när huvudstoryn är klar finns det mycket att göra. Sidouppdragen är oändliga till antal men du kan även jaga andra prisjägare, försöka hitta alla medlemmar av den mystiska organisationen ”The cult” eller delta i stora slag mellan nationer både till fots och till havs.
Spelet dras dock med några problem. Som tidigare nämnt känns världen emellan åt väl stor och visst kan det bli lite enformigt när man för tjugonde gången ska ta över ett fort men vad värre är så har jag stött på en del prestandaproblem. Trots att jag testat flera olika grafikutställningar så kan spelet ibland droppa rejält i FPS vilket kan blir rejält irriterande ifall det sker vid fel tillfälle.

Assassin’s Creed Odyssey följer den välkända (ökända?) Ubisoft-formulan och är varken riktigt bra eller dåligt. Det tillhör kort och gott kategorin ”bra” och eftersom jag plockade hem det till ett fint pris på en av sommarens reor så är jag mer än nöjd med de 40 timmar jag hittills har lagt ner i den Grekiska övärlden med omnejd.

Testat på PC

Assassin's Creed Odyssey
3
Bra
+
Roligt stridssytem
+
Skräddarsy din karaktär...typ
+
En vacker värld att utforska...
-
men nog är den lite väl stor
-
Enformigt emellanåt
-
Vissa prestandaproblem
Det här betyder betygen på FZ

signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Inaktiv

Bra skrivet, även om jag själv står närmare ett högre betyg, men jag är svag för Assassins Creed

Har du testat något av tilläggen, dlc? För mig höjde det upplevelsen ytterligen.

Fragtjuv
Skrivet av anon_328494:

Bra skrivet, även om jag själv står närmare ett högre betyg, men jag är svag för Assassins Creed

Har du testat något av tilläggen, dlc? För mig höjde det upplevelsen ytterligen.

Tack! Nej, några DLC ingick inte i utgåvan som jag köpte men trots att ajg är klar så tycker jag att det är kul att köra några quest i veckan så det är inte omöjligt att jag skaffar dem i framtiden!

På vilke sätt höjde de upplevelsen? Var det bra uppdrag till tilläggen?


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Inaktiv
Skrivet av joelthor100:

Tack! Nej, några DLC ingick inte i utgåvan som jag köpte men trots att ajg är klar så tycker jag att det är kul att köra några quest i veckan så det är inte omöjligt att jag skaffar dem i framtiden!

På vilke sätt höjde de upplevelsen? Var det bra uppdrag till tilläggen?

Man kommer till en helt ny värld med Atlantis-tillägget, Elysium, som är ett grymt läckert ställe att utforska. Sen bygger man på historien om Kassandra (eller Alexios) , man får veta mer om deras historia och familj, tyckte det var intressant

Medlem

Bra skrivet. Lite tråkigt att spelet drabbas av prestandaproblem till PC, med så många år/månader på nacken borde flesta problemen vara borta.

Själv har jag inte spelat färdigt spelet och kört det mest på PS4. Är ca 80 timmar in i spelet och inte gått tillbaka till spelet än för det känns väldigt enformigt.

Älskar miljöerna och romartiden.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av joelthor100:

Året var 2009 och jag var sedan ett år tillbaka ägare av en PS3. Konsolen var min personliga återkomst till gaming-världen och jag fascinerades av hur mycket som hade hänt sedan jag jagade stjärnor i Supar Mario 64

haha kan inte låta bli men, är det en moddad version där mario springer runt med en kvarting i handen och lullar runt?

Fragtjuv
Skrivet av Nimafor:

haha kan inte låta bli men, är det en moddad version där mario springer runt med en kvarting i handen och lullar runt?

Ja!!! Exakt så är det!


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Medlem

Bra recension!

Jag köpte spelet på någon rea men har inte börjat spela än pga det som många nämner att det tar för lång tid. För er som har spelat, räcker det att ta huvuduppdragen (för det räcker nog tidsmässigt) eller måste man köra en del sidouppdrag för att klara main story?

Medlem

Bra recension. Blev aldrig klar med spelet just för att det fanns för mycket att göra och jag inte kunde låta bli ikonerna på kartan. Så efter runt 50 timmar tog det stopp. Underhållningen tills dess var dock lysande

Fragtjuv
Skrivet av Stich:

Bra recension!

Jag köpte spelet på någon rea men har inte börjat spela än pga det som många nämner att det tar för lång tid. För er som har spelat, räcker det att ta huvuduppdragen (för det räcker nog tidsmässigt) eller måste man köra en del sidouppdrag för att klara main story?

Tack!

Jag kände att jag inte hade nått en tillräckligt hög level emellanåt för att ta mig an endast huvuduppdragen.


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Fragtjuv
Skrivet av AHTF:

Bra recension. Blev aldrig klar med spelet just för att det fanns för mycket att göra och jag inte kunde låta bli ikonerna på kartan. Så efter runt 50 timmar tog det stopp. Underhållningen tills dess var dock lysande

Tack!


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Medlem

prestandaproblemet blir mkt bättre om man stänger av fullscreen optimization i win 10, som både ger hög fps drop och gör att spelet helt stannar upp i flera sekunder ibland, även på en monsterdator. sänkte även kvaliteten på clouds lite grann bara för att.

men ja, långt för mkt lite väl onödig skit att göra, antar att man gör bäst i att fokusera på main story utöver när man ska samla ihop till bra equipment. man får försöka undvika majoriteten av frågetecknen.


signatur

//monster

Medlem

Bra recension! Håller med dig


signatur

Allätare

Medlem

Hade riktigt skoj med Odyssey,det var mycket ur den grekiska mytologin och det var kul.
Alla möten med dessa storheter var givande och allt var gjort med en massa humor.


signatur

CARPE JÄVLA DIEM

Medlem

Har över 110 timmar i odyssey och kan instämma världen kan kännas för stor i vissa avseenden.
Finns otroligt mycket att göra och har inte varit med om några prestandaproblem. (spelat på xbox)

Om man gillar achievement hunting så är detta spel en guldgruva...

Medlem

Håller med, spelet kändes för stort och tog för lång tid att få klart.
Jag gillade inte att om du hade rensat ett fort så blev det respawn i det senare och om man fick ett till uppdrag som utspelades på samma plats så blev det bara jobbigt att rensa skiten igen.
Att fienderna levlades upp i samma takt som dig själv var inge roligt heller tyckte jag då kunde man inte gå tillbaka till låg level område område och vara övermäktig.

Medlem

Håller på att spela igenom min ospelade hög med spel så försöker enbart spela mainstoryn, vilket inte är det lättaste då man är ca 4 lvl under rekommenderad spelnivå hehe.

Nuförtiden kan man ställa hur lvl beter sig. Har för mig att jag tröttnade halvvägs in på att en del öar va så hög lvl på som jag ville till så jag ställde in att alla fiender va 2 lvl under mig eller hur det nu va


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem
Skrivet av joelthor100:

Ja!!! Exakt så är det!

Haha det där lät ju fantastiskt! Skulle lätt ge mig på det spelet igen med den modden :).

Medlem

gillade spelet men kan hålla med om att det var lite stort, 100% achievements i både det + origins samt alla dlc till båda, samt 100% alla ? i båda, har säkert kring 250h i odyssey och nej, det går inte att bara köra main story om man inte vill vara underlevlad genom hela spelet.

Inaktiv

Hade aldrig några prestandaproblem på pc själv, men det kändes lite väl stort när jag lagt 25h och var level 15, och man för det mesta gjorde samma sak hela tiden, så gav upp och tänkte "jag får återkomma.. nångång."
Snyggt var det iaf.

Medlem

^ what he said.
Älskar spelet och utforskandet men jag kom av mig... hade gärna fortsatt nu men det är som vanligt svårt att komma in i ett spel man inte lirat på ett tag, man har ju glömt hur saker funkar.

Skrivet av Jallle:

Haha det där lät ju fantastiskt! Skulle lätt ge mig på det spelet igen med den modden :).

Det ska vara med i spelets inställningar. Du kan ändra hur mycket du vill.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Väl skrivet. Håller med om mkt även om jag personligen tycker detta är ett av de roligare Ass Creed spelen men det är lite väl stort ja vilket gör att det blir enformigt mot slutet plus jag är väldigt rött på animus grejen nu.
Här ska det alltså föreställa att vi spelar karaktärer lång tillbaka i tiden och så stöter de på helt futuristiska ilägg i sin "egen" värld och de rynkar inte ens på näsan haha.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

1
Skriv svar