En tråd om munskydd och coronastrategi

Medlem
En tråd om munskydd och coronastrategi

Passar denna tråden här? annars ta bort den fortare än kvickt!

Är jag ensam om att inte förstå strategin för munskydd i Sverige?
Att jämföra oss med övriga nordiska länder är absurt då de har oerhört mindre döda i covid19.
Ändå är det Tegnell gör så fort munskydd kommer på tal, att alla andra länder som ligger på våran nivå av smittade och dödsfall nu kräver munskydd där social distansiering inte kan hållas, det vill säga överallt i det offentliga rummet.
Har munskyddsfrågan blivit en principsak för herr Tegnell som nu även ligger på regeringen? Är det något han aldrig kommer säga ja till även om det låt oss säga för att räkna lågt skulle rädda 500 liv?
Ska vi verkligen låta en man få sina principer igenom med våra höga dödssiffror då resten av världen säger att han har fel?

Var ligger felet? Är det här landet galet?


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem

Var som en Svensk. Håll avstånd. De luftburna partiklarna fungerar på avstånd.
Gällande social distansering så skiter mest alla i det. Utav ifrån det jag sett.
Det gäller att ta det på allvar. Skydd eller utan.
Nysa och hosta för f-n för dig själv, gå inte ut med feber.
Enkla saker, precis som med en vanlig influensa.

Hur illa en det är in din egen ensamhet så är det inte värre om du dör eller
orsakar flera andras död genom dumhet att gå ut och inte hålla avstånd.

Min tanke

Medlem

Folk i gemen förstår nog att munskydd kan rädda livet på dom,
men av någon anledning lyssnar de på 'myndigheternas rekommendationer'
Speciellt äldre och riskgrupper borde vi supporta mer genom att ha munskydd solidariskt.

Medlem

@alias: Förlåt.. Nu förstod jag. En man. Det här var lite Trump-aktigt från ditt håll.

Medlem

Tar inte på mig ett munskydd om jag inte måste.
Vi har alla i familjen haft Corona nu är vi friska.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Jag förstår inte heller.
Det verkar vara otroligt svårt för fhm att erkänna när man gjort fel, lite likt klimatförnekare som helt enkelt avfärdar all information som inte passar.

Att vi fortfarande inte har tillgång till ffp2-masker som äldre och utsatta kan köpa så att de kan handla med i alla fall lite skydd är också otroligt, Alla har inte någon som kan handla åt dem eller möjligheten att få hemleverans. Hade folk faktiskt följt rekommendationerna om social distansering hade det kanske inte varit ett problem, men jag ser ingen skillnad i affärerna nu jämfört med innan covid.

Medlem
Medlem

Hade vägrat mask oavsett

Inaktiv
Skrivet av Kyrre:

Hade vägrat mask oavsett

Varför vägra mask?

FM-guru
F.d. Sisyr

@alias: I korthet baseras FHM:s rekommendation huvudsakligen på två saker (även om de anger fler anledningar). 1) att det inte finns tydligt vetenskapligt underlag för hur mycket det hjälper att bära mask. 2) att folk som bär mask tenderar att ta större risker; dvs att social distansering minskar och att folk är mer benägna att röra sig i folkmassor etc om man bär mask, för att man anser sig vara "säker". Samtidigt har man sagt att rekommendationen kommer att ändras om det vetenskapliga underlaget förändras.

Huruvida det är rätt eller fel låter jag någon av de tusentals expertepidemiologer som dykt upp på internet det senaste halvåret avgöra.

För övrigt är det inte Tegnell som är högste beslutsfattare hos FHM (det är Johan Carlsson), så jag förstår inte varför du får det att låta som att Tegnell mer eller mindre ensam utgör FHM. Det är X antal hundra pers som jobbar där. Han är emellertid deras ansikte utåt i egenskap av att vara statsepidemiolog.

Medlem
Skrivet av alias:

Passar denna tråden här? annars ta bort den fortare än kvickt!

Är jag ensam om att inte förstå strategin för munskydd i Sverige?
Att jämföra oss med övriga nordiska länder är absurt då de har oerhört mindre döda i covid19.
Ändå är det Tegnell gör så fort munskydd kommer på tal, att alla andra länder som ligger på våran nivå av smittade och dödsfall nu kräver munskydd där social distansiering inte kan hållas, det vill säga överallt i det offentliga rummet.
Har munskyddsfrågan blivit en principsak för herr Tegnell som nu även ligger på regeringen? Är det något han aldrig kommer säga ja till även om det låt oss säga för att räkna lågt skulle rädda 500 liv?
Ska vi verkligen låta en man få sina principer igenom med våra höga dödssiffror då resten av världen säger att han har fel?

Var ligger felet? Är det här landet galet?

Kan ju knappast ta dig på allvar när du tror att Anders Tegnell är ensam ansvarig för alla beslut.

Iaf, om du kollar på de länder som har haft tvång på det, hur bra har det gått för dem? FHM har ju en poäng med att folk generellt inte vet hur man ska hantera munskydd och då i värsta fall skapa någon falsk trygghet i och med bärandet. Har ju själv sett folk som har dem som halsduk i affären eller bara över munnen och näsan fri.

Väldigt lätt att sitta och raljera på ett forum om att munskydd skulle minsann rädda 500 personer!!!

Om ett par år så kommer vi veta vad som fungerade sämst eller bäst. Vår äldrevård kommer väl antagligen inte få bästa betyg i den rapporten.


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av Molotov:

Tar inte på mig ett munskydd om jag inte måste.
Vi har alla i familjen haft Corona nu är vi friska.

Man kan väl ändå vara smittobärare även om man själv är frisk och till och med symptomfri?
Eller?


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem
Skrivet av anon_119148:

Varför vägra mask?

Dåligt för syresättningen, för huden, jobbigt att ha på sig, fult etc. Litar på mitt immunsystem istället.

Inaktiv
Skrivet av mrFluffy:

Kan ju knappast ta dig på allvar när du tror att Anders Tegnell är ensam ansvarig för alla beslut.

Iaf, om du kollar på de länder som har haft tvång på det, hur bra har det gått för dem? FHM har ju en poäng med att folk generellt inte vet hur man ska hantera munskydd och då i värsta fall skapa någon falsk trygghet i och med bärandet. Har ju själv sett folk som har dem som halsduk i affären eller bara över munnen och näsan fri.

Väldigt lätt att sitta och raljera på ett forum om att munskydd skulle minsann rädda 500 personer!!!

Om ett par år så kommer vi veta vad som fungerade sämst eller bäst. Vår äldrevård kommer väl antagligen inte få bästa betyg i den rapporten.

Vilka länder pratar du om där man haft tvång på munskydd? Vi ligger på sjätte plats på antalet döda per capita i världen. Så inte många länder där det gått sämre.

Varför menar du att folk inte kan hantera munskydd? Man sätter det framför ansiktet och skyddet är igång.
Jag vet inte vad de baserar sina uttalanden på om att det skulle leda till falsk trygghet, tror det som snarare skapar falsk trygghet är att alla går runt och lever sina liv som om det inte vore en pandemi. Munskydd påminner folk om vad som pågår.

Angående äldrevården så har i Sverige inte en större andel av alla människor som dött av Covid befunnit sig på äldreboenden än i andra länder. Så att anledningen till att många dött i Sverige beror på dålig äldrevård stämmer inte.
Snarare är det så att smittspridningen överlag varit väldigt stor i Sverige och de flesta som dör av viruset är äldre.

Jag tror de sakerna som kommer få underbetyg är Folkhälsomyndigheten, regeringen, alla som försökt tysta ner kritiker och svensk arrogans.
Min spådom är att det inte kommer en andra våg och våra grannländer kommer aldrig ens komma i närheten av våra dödstal, inte ens om man lägger ihop alla dem tillsammans.

Medlem
Skrivet av Kyrre:

Dåligt för syresättningen, för huden, jobbigt att ha på sig, fult etc. Litar på mitt immunsystem istället.

varför är det så svårt för folk att förstå att man inte bär munskydd för att skydda sig själv? helt otroligt.

Citat:

Although breath diverting devices offer a small amount of protection, especially against splashes of liquid, their main role is to stop exhaled breath travelling too far away from the wearer. It makes sense to wear one if the aim is to avoid breathing over other people. Although the virus itself can easily pass through such face coverings, if designed well they can be effective in reducing the extent of spread. Hence recent advice to wear face coverings, especially in enclosed indoor spaces.

Medlem
Skrivet av Baronova:

Man kan väl ändå vara smittobärare även om man själv är frisk och till och med symptomfri?
Eller?

Jag rör mig inte så mycket bland okänt folk mer än när man far till affären.
Finns ingen mening med att gå med munskydd.
Ska man gå med det hela tiden? Ska det vara den nya standarden?


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Kyrre:

Dåligt för syresättningen, för huden, jobbigt att ha på sig, fult etc. Litar på mitt immunsystem istället.

Att det är dåligt för syresättningen stämmer helt enkelt inte. Det finns en video på en sjuksköterska som tar på sig sex masker samtidigt utan att det påverkar syresättningen det minsta.

Att det är dåligt för huden skulle i så fall ha att göra med fuktighet, alltså att masken absorberar fukten från andningen. Det är skillnad på mask i tyg och i papper. I annat fall skulle du kunna använda en större mask som man har på byggarbetsplatser. De är formade runt ansiktet istället för att lägga sig inpå huden och reducerar därigenom friktion och skav.

Att det är jobbigt att ha på sig och ser fult ut går inte direkt att lösa, men det kanske kan vara värt att ha det på sig ändå för att inte riskera andras liv?

Ditt immunförsvar gör säkert ett jättebra jobb, men alla andra i din närhet då? Du har inte mask på dig för att skydda dig själv, utan för att skydda andra i din omgivning. Som jag nämnde tidigare i tråden; du kan vara smittobärare även om du inte visar på några direkta symptom eller redan har haft COVID-19 en gång tidigare.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag rör mig inte så mycket bland okänt folk mer än när man far till affären.
Finns ingen mening med att gå med munskydd.
Ska man gå med det hela tiden? Ska det vara den nya standarden?

Vadå finns ingen mening? Meningen är att du reducerar risken att sprida ett virus under en pandemi.
Nej, du behöver inte gå med det hela tiden, men kanske när du rör dig bland folk. Till exempel när du går till affären.
Detta är en pandemi. Ja, det kan väl få vara en standard en kort stund tills pandemin är över? Är det verkligen hela världen?


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem
Skrivet av Baronova:

Vadå finns ingen mening? Meningen är att du reducerar risken att sprida ett virus under en pandemi.
Nej, du behöver inte gå med det hela tiden, men kanske när du rör dig bland folk. Till exempel när du går till affären.
Detta är en pandemi. Ja, det kan väl få vara en standard en kort stund tills pandemin är över? Är det verkligen hela världen?

Så länge det inte är ett måste så kommer jag inte bära munskydd.
Ser ingen mening med det.
Den här pandemin kommer inte vara över fören det finns ett botemedel och vi ska massvaccinera hela befolkningen.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Baronova:

Att det är dåligt för syresättningen stämmer helt enkelt inte. Det finns en video på en sjuksköterska som tar på sig sex masker samtidigt utan att det påverkar syresättningen det minsta.

Att det är dåligt för huden skulle i så fall ha att göra med fuktighet, alltså att masken absorberar fukten från andningen. Det är skillnad på mask i tyg och i papper. I annat fall skulle du kunna använda en större mask som man har på byggarbetsplatser. De är formade runt ansiktet istället för att lägga sig inpå huden och reducerar därigenom friktion och skav.

Att det är jobbigt att ha på sig och ser fult ut går inte direkt att lösa, men det kanske kan vara värt att ha det på sig ändå för att inte riskera andras liv?

Ditt immunförsvar gör säkert ett jättebra jobb, men alla andra i din närhet då? Du har inte mask på dig för att skydda dig själv, utan för att skydda andra i din omgivning. Som jag nämnde tidigare i tråden; du kan vara smittobärare även om du inte visar på några direkta symptom eller redan har haft COVID-19 en gång tidigare.

Medlem

Dessutom, frihet är att göra som man vill. Bära eller inte är upp till var och en. Är man så rädd för viruset kan man stanna hemma, är ingen som tvingar en att gå ut.

Inaktiv

Den där visar ganska bra varför munskydd fungerar.
Istället för att röken går rakt ut i rummet avleds mycket av den uppåt.

Medlem

Jag tar på mig munskydd om jag ska ut till ett ställe där det är mycket folk. Jag tycker det är respektfullt att göra det. Det visar att jag bryr mig om andra. Väldigt få som verkar förstå det dock.. Många slänger konstiga ögon mot en när man går med munskydd, många svenskar verkar inte förstå att det är för att skydda andra. Svenskar ibland alltså.. xD

Inaktiv

1. Tegnell är inte ensamt ansvarig för nånting, det är inte han som hittat på nåt om munskydd.

2. Avvakta med att säga att vi är sämst, ni kommer märka vad som händer när länder runt oss som inte gått i skolan eller isolerat sig fullständigt börjar ge sig ut igen, det har redan börjat.

Vi har ingen aning om vart det här tar vägen, det är med största sannolikhet inte ens nästan på väg att gå över.

Medlem

Det är "populärt" att kritisera Sverige.
Vi valde att inte stänga landet på samma sätt som "alla andra". Då ska Sverige och svenskar ses ner på. För visar det sig att öppet eller stängt i slutändan inte gjorde nån skillnad då blir det hus i helvete där det stängdes ner. Så nu är allt bara pajkastning.
Många idioter i Finland som tydligen vandaliserar svensk-reggade bilar har man hört.
Vad har Sverige gjort för ont mot Finland, inget. Dom borde skämmas (ligisterna dvs)


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Det är "populärt" att kritisera Sverige.
Vi valde att inte stänga landet på samma sätt som "alla andra". Då ska Sverige och svenskar ses ner på. För visar det sig att öppet eller stängt i slutändan inte gjorde nån skillnad då blir det hus i helvete där det stängdes ner. Så nu är allt bara pajkastning.
Många idioter i Finland som tydligen vandaliserar svensk-reggade bilar har man hört.
Vad har Sverige gjort för ont mot Finland, inget. Dom borde skämmas (ligisterna dvs)

Det är väl självklart att det är populärt att kritisera sverige, vi är det sjätte sämsta landet i världen när det kommer till döda per capita, helt i onödan.

Medlem
Skrivet av superlim:

Det är väl självklart att det är populärt att kritisera sverige, vi är det sjätte sämsta landet i världen när det kommer till döda per capita, helt i onödan.

Jag tror det kommer jämna ut sig
Och ingen anledning att vandalisera svenska bilar i finland


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag tror det kommer jämna ut sig
Och ingen anledning att vandalisera svenska bilar i finland

Ok, men vad har vandaliserade svenska bilar i finland faktiskt att göra med saken? Det är en random anekdot som egentligen inte har något med saken att göra alls.

Medlem
Skrivet av Kyrre:

Dessutom, frihet är att göra som man vill. Bära eller inte är upp till var och en. Är man så rädd för viruset kan man stanna hemma, är ingen som tvingar en att gå ut.

Om alla hade möjlighet att stanna hemma skulle nog de flesta göra det. Tyvärr måste många jobba, handla, eller resa kommunalt.
Sedan är det otroligt egoistiskt att säga att din frihet är mer värd än andra människors frihet. Varför ska jag stanna hemma bara så du ska kunna gå ut utan mask?


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

eld
Medlem

Så nu släpper det igenom för mycket syre? du får bestämma dig för en åsikt.

de flesta partiklar från nysningar och hostningar är runt 0.3 - 0.5 mikrometer, partiklarna från en vape är ca 0.25 mikrometer.
en sån mask är byggd för att blockera allt över 0.3 mikrometer, dvs nysningar och hostningar vilket är den stora smittospridaren.

En syreatom är 0.0002 mikrometer.

123
Skriv svar