The Last of Us: Part II

Medlem

Körde precis klart spelet, och gillade det, det var något i slutet av 1:an som fick mig att inse att Joel inte är hjälten, han tänkte inte på Ellie eller människan. Han var självisk och tänkte bara på sig själv, så han fick det slut som han förtjänade. Dock hamnar Ellie i den situationen där hon dödar allt och alla hon skiter i vem som dör (av fienden) bara hon får sin hämnd. Vilket leder till det slut som var väldigt bra hon kunde inte äta kakan och behålla den. Så hon heller kunde inte få ett helt lyckligt slut.

Jag kan förstå varför många har hatat på denna uppföljare, men jag gillade spelet dock var scenerna lite fel placerade, både Ellies och Abbys banor borde ha spelats mer ihop än att man får ett till spel helt plötsligt.

Medlem
Skrivet av grollo_92:

Håller med @Lasrod
Spelet var verkligen en bergochdalbana som var uppfriskande hänsynslös mot spelaren istället för ännu en förutsägbar historia (som många andra spel, inte TLoU1)

Hänsynslöst var rätt ord. Spelet är som en örfil och man fattar inte riktigt. Såhär kan de ju inte göra, såhär skulle det ju inte bli.
Naughty Dog: "jodå"

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Jag hoppas att båda är med. Och att ingen av dom dör. Handlingen bör vara nåt i stil med att de hittar en lösning på svamp-problemet, och att allt slutar med fred på jorden.
Sen så hoppas jag att det blir sista spelet. En perfekt trilogi.

Började på ettan nu. Har bara spelat det en gång, då när det släpptes 2013.
Vad liten Ellie var där
Jag hoppas att trean blir ljusare. Nu har de väl varit med om tillräckligt med skit?

Medlem

Bra skriven recension, jag håller med om ditt betyg. Jag gillade verkligen grafiken, animationerna och framförallt röstskådisarna, de var alla verkligen top notch. Storyn är lättglömd och jag önskar Abby dog där i slutet.

Till er som säger att Joel och Ellie var antagonister, Joel blev lurad av Fireflies att ta med Ellie till ett ställe där Fireflies VISSTE att hon skulle dö genom operation för en chans att rädda andra. Joel skyddade henne från hennes mördare, men på något sätt gör det honom till en bad guy. Whatever.

men ja, jag håller också med om att detta spelet var lika stor besvikelse som nya SW trilogin. Det enda spel som jag bara ville klara så jag kunde sälja det, och annonsen gick in samma jag jag klarade det. Ut med skiten ur mitt hus.

Skrivet av Loading:

Körde precis klart spelet, och gillade det, det var något i slutet av 1:an som fick mig att inse att Joel inte är hjälten, han tänkte inte på Ellie eller människan. Han var självisk och tänkte bara på sig själv, så han fick det slut som han förtjänade.

Wut? Han räddade hennes liv för att han bryr sig om henne, med risk för sitt eget liv. Hur är det själviskt?


I drank what?

Game Jam-general
Skrivet av Mirage:

Wut? Han räddade hennes liv för att han bryr sig om henne, med risk för sitt eget liv. Hur är det själviskt?

Well... Du har inte fel i sak men det finns fler lager till det där. Klart han bryr sig om henne men i någon mån var hans handling självisk då hon till viss del fyller hålet i hans hjärta efter dotterns död och att han inte kan låta Ellie dö också.


fick smisk som barn

Medlem
Skrivet av Mirage:

Wut? Han räddade hennes liv för att han bryr sig om henne, med risk för sitt eget liv. Hur är det själviskt?

Skrivet av grollo_92:

Well... Du har inte fel i sak men det finns fler lager till det där. Klart han bryr sig om henne men i någon mån var hans handling självisk då hon till viss del fyller hålet i hans hjärta efter dotterns död och att han inte kan låta Ellie dö också.

Han offrade ju så vitt vi vet i spelets universum den enda chansen till ett att skapa ett botemedel mot infektionen. Samt ignorerade han helt Ellies önskningar om att faktiskt göra något meningsfullt av sin immunitet, vilket leder till att hela hennes liv efteråt känns meningslöst och bortkastat. Han ärrar alltså Ellie för livet och försakar den sista chansen att rädda mänskligheten för att han själv inte skulle klara av att förlora Ellie som han förlorade sin dotter, det skulle jag säga kvalificerar som själviskt. Plus att han efteråt ljuger henne rakt i ansiktet om vad som hänt för att han inte ens själv kan stå för vad han gjort. Även Joel vet att hans val var i grunden själviskt.

Med det sagt går går det att förstå hans val rent känslomässigt, kan inte säkert säga att jag hade gjort annorlunda.
Det är det som gör slutet på första spelet så otroligt bra säger jag, det är extremt problematiskt rent moraliskt men ändå förståeligt.

Medlem
Skrivet av Sisyr:

Naughty Dog är heller inte en utvecklare som är kända för att testa nya IP:n särskilt ofta.

Say wut? Crash Bandicoot-spelen på PS1; helt nytt IP. Jak and Daxter-spelen på PS2; helt nytt IP. Uncharted-spelen och Last of Us på PS3; helt nya IP:n. Det var ju bara på PS4 som Naughty Dog verkar ha tappat gnistan. Fram till dess hade de introducerat helt nya IP:n för varje ny konsolgeneration.


Ha en bra dag ;)

FM-guru
Skrivet av Ghost Writer:

Say wut? Crash Bandicoot-spelen på PS1; helt nytt IP. Jak and Daxter-spelen på PS2; helt nytt IP. Uncharted-spelen och Last of Us på PS3; helt nya IP:n. Det var ju bara på PS4 som Naughty Dog verkar ha tappat gnistan. Fram till dess hade de introducerat helt nya IP:n för varje ny konsolgeneration.

Allt är relativt, I guess. Jag fattar din poäng, men de har (remasters åsido) jobbat med två olika IP:n under de senaste femton åren. Har svårt att se hur det går stick i stäv med mitt påstående att dem "inte är en utvecklare som är kända för att testa nya IP:n särskilt ofta". Det är inte direkt Obsidian - som jämförelsevis har jobbat med dussintalet olika IP:n under samma period - vi pratar om, om man säger så.

Medlem
Skrivet av Kamikazeb:

Han offrade ju så vitt vi vet i spelets universum den enda chansen till ett att skapa ett botemedel mot infektionen. Samt ignorerade han helt Ellies önskningar om att faktiskt göra något meningsfullt av sin immunitet, vilket leder till att hela hennes liv efteråt känns meningslöst och bortkastat. Han ärrar alltså Ellie för livet och försakar den sista chansen att rädda mänskligheten för att han själv inte skulle klara av att förlora Ellie som han förlorade sin dotter, det skulle jag säga kvalificerar som själviskt. Plus att han efteråt ljuger henne rakt i ansiktet om vad som hänt för att han inte ens själv kan stå för vad han gjort. Även Joel vet att hans val var i grunden själviskt.

Med det sagt går går det att förstå hans val rent känslomässigt, kan inte säkert säga att jag hade gjort annorlunda.
Det är det som gör slutet på första spelet så otroligt bra säger jag, det är extremt problematiskt rent moraliskt men ändå förståeligt.

Precis. Hon har ju extrem survivors guilt där alla runt henne dör men hon klarar sig. "I'm still waiting for my turn".

Abby berövar henne chansen att återställa relationen med Joel, något som faktiskt var på väg att ske dagen innan han dör. Hennes hämdbegär därefter äter ju upp henne inifrån genom hela spelet. Följer man hennes dagbok under resans gång inser man att det i princip blivit till en sjukdom. Jag ville inget hellre än att hon skulle stanna kvar med Dina på gården. Jag ville att det skulle ta slut där och då, men samtidigt hade det gnagt i mig om det gjorde det. När Tommy berättade om ledtråden visste jag att hon skulle lämna, även om jag gastade rakt ut till skärmen "FÖR HELVETE, BARA LÄGG NER. STANNA."

Även om slutet kan ses som bittert så går det ändå att se någon form av hopp när Ellie lämnar gitarren och vandrar iväg. När hon för första gången har Abbys öde i sina egna händer ser hon för första gången en flash av Joel som inte är hans sönderslagna anlete. Hon släpper Abby. Det finns någon form av hopp att hon faktiskt kan gå vidare.

Abby och Lev har ju troligtvis lyckats ta sig till Catalina Island, med tanke på den nya titelskärmen.

Medlem
Skrivet av bogani:

Precis. Hon har ju extrem survivors guilt där alla runt henne dör men hon klarar sig. "I'm still waiting for my turn".

Abby berövar henne chansen att återställa relationen med Joel, något som faktiskt var på väg att ske dagen innan han dör. Hennes hämdbegär därefter äter ju upp henne inifrån genom hela spelet. Följer man hennes dagbok under resans gång inser man att det i princip blivit till en sjukdom. Jag ville inget hellre än att hon skulle stanna kvar med Dina på gården. Jag ville att det skulle ta slut där och då, men samtidigt hade det gnagt i mig om det gjorde det. När Tommy berättade om ledtråden visste jag att hon skulle lämna, även om jag gastade rakt ut till skärmen "FÖR HELVETE, BARA LÄGG NER. STANNA."

Även om slutet kan ses som bittert så går det ändå att se någon form av hopp när Ellie lämnar gitarren och vandrar iväg. När hon för första gången har Abbys öde i sina egna händer ser hon för första gången en flash av Joel som inte är hans sönderslagna anlete. Hon släpper Abby. Det finns någon form av hopp att hon faktiskt kan gå vidare.

Abby och Lev har ju troligtvis lyckats ta sig till Catalina Island, med tanke på den nya titelskärmen.

Ja den känslan är otroligt jobbig och som du säger vill man ju bara att hon ska stanna kvar. Jag tycker i det skedet har lite av ett problem med att Dinas karaktär har över tid (från att hon är fast gravid i biografen) reducerats till en väldigt passiv "tråkig fru som vill att du ska stanna hemma" typ, jag hoppades och tyckte att hon kändes som en starkare karaktär som skulle vara mer aktiv i handlingen.

Jag tycker dock att flashbacken hon får till Joel i slutet du pratar gör mig lite tveksam till Ellies motivationer under spelet, det känns som att dom har ett så fint försonande samtal där? Jag tyckte hela henns galna hämndresa kändes "rimligare" om dom inte hade haft det samtalet. Vad tycker du?

Medlem

Kort och koncis med genomgående kvalité samt även mycket välskrivet. Grymt!

Jag tyckte det var snyggt, men gillade inte hur det var upplagt. Jag minns även att jag hoppades / trodde vid ett flertal tillfällen att det var slut, bara för att upptäcka att man hade 5 timmar kvar att spela. Vissa spel fungerar bättre om de är kortare.


FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego
SOCIALA MEDIER: www.instagram.com/i.e.g.o.c.e.n.t.r.i.c

Redaktör
Skrivet av Walter S.A. Iego:

Jag tyckte det var snyggt, men gillade inte hur det var upplagt. Jag minns även att jag hoppades / trodde vid ett flertal tillfällen att det var slut, bara för att upptäcka att man hade 5 timmar kvar att spela. Vissa spel fungerar bättre om de är kortare.

Ja, den känslan återkom flera gånger. Måste ha varit något med flytet i storyn som var helt off där. Många spel som inte är så öppna till sin natur hade mått bättre av att kapas lite.

Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:

Ja, den känslan återkom flera gånger. Måste ha varit något med flytet i storyn som var helt off där. Många spel som inte är så öppna till sin natur hade mått bättre av att kapas lite.

Delarna där man trodde det var slut var ju snarare designade på just det viset. Även att man faktiskt skulle hoppas att det var slut till viss del. Man ska känna frustrationen som Ellie känner, att hon vill stanna men hennes "sjukdom" tvingar henne iväg. Så tolkar jag det iallafall.

Tänker fortfarande nästan dagligen på spelet. Aldrig gått igenom såna känslostormar oavsett medium. Ellie och Joel(nåja) känns så sjukt levande. Som riktiga människor. Därav tror jag att HBO får det svårt att försöka återberätta samma historia men andra skådespelare. Iallafall för en stor del av målgruppen.

Bra recension, älskar referensen till Tjock-Steffe Det var så uppenbart när man sprang runt på sjukhuset där nere att något eländigt stort skulle dyka upp.

Har legat lite efter och inte hunnit spela klart detta spel förrän nu och upplever nog lite som en del andra att sekvensen när man ska spela som Abby är helt bortkastat. Jag hade inga sympatier för henne i början av spelet och fick inga när jag gick igenom hennes historia heller, så för mig var det en dealbreaker som sänkte spelet. Jag hade hellre spelet som Tommy eller Jesse.

Det som jag hade väntat mig hela tiden under spelet var dock att de två, Ellie och Abby, skulle börja samarbeta på något sätt. Att de skulle säga till varandra, vi ger upp på det här med revansch och slår ihop våra påsar och hjälps åt och att i slutet av spelet skulle man spela som de två likt i GTA V när man kunde byta mellan karaktärerna i spelet. T.ex. trodde jag att när Abby stod med radioapparaten och letade efter stationer som svarade, så skulle Ellie svara på andra sidan. Men så blev det inte, istället verkade fokus vara på det tragiska som de båda fick genomlida pga det här viruset.

Jag skulle haft lite mer sympati för Abby om hon hade dödat Joel på ett mindre bestialiskt sätt, om hon hade klippt honom med en sniper kula på avstånd och sen stuckit så hade hon inte varit lika elak kan jag tycka.

Men överlag är det ett väldigt välgjort spel som jag skulle rekommendera till alla.

12
Skriv svar