Apple stoppar Project Xcloud och annan spelstreaming på Ios

Robot
Apple stoppar Project Xcloud och annan spelstreaming på Ios
Medlem

Skönt att man inte sitter med Apple-prylar då


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Skägg.
10 Chambers

Kom igen, inget sandlådetjafs om vilken plattform som är bäst.


signatur
Medlem

Inte ett dugg förvånad över Apples beteende. Det stämmer in med den inlåsning de alltid kört med.


signatur

I drank what?

Medlem

Apple lever i sin egna lilla värld. Det var en kort period där Apple tänkte förbjuda appar som använder tredjeparts appar. Vilken app är kanske den mest använda tredjeparts appen som används i Sverige? Bankid. Dom insåg ganska fort att det inte gick.

Medlem

Tror och hoppas att Apple kommer behöva ändra sig i den här frågan, detta är framtiden! Jag förstår att Apple vill ha kontroll för att begränsa mycket skit som finns men hoppas att de tar fram någon typ av certifiering eller nått som företagen kan göra för att få släppa sin streaming tjänster.


signatur

Man mår bra av Apple produkter!

Medlem

Fattar inte.. stadia finns på apple store och det är exakt samma sak?

Medlem

Tråkigt för oss alla. xCloud verkar lovande och det är synd att det inte kan landa på iOS. Det handlar väl om att de hellre vill promota Apple Arcade än att vi ska spela annat på deras enheter men kom igen nu Apple.

Medlem

Det handlar väl bara om ekonomi här antar jag. Apple tar 30 % av all handel via appstore inclusive alla mikrotransaktioner. Xbox game pass ultimate med gäller ju flera plattformar så de lär ju inte ge 30 % av totalbeloppet på 135 kr/mån.

Sen om Ultimate visar sig vara "för bra" så kommer det ju också konkurrera med deras övriga försäljning på app Store och deras egen prenumerationstjänst Apple Arcade.

Sen att det skulle handla om att de måste acceptera alla individuella spel i tjänsten tror jag inte så mycket på.

Gnällkuk

Om inte Apple kommer vara intresserade av att hitta en lösning så kommer garanterat Google och Microsoft vara det. Tids nog kommer det säkert att lösas, men frågan är om de inte surskalligt bara vill vägra Google och sedan använda detta som ursäkt och då blockera andra liknande tjänster så det inte ska bli helt uppenbart.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av Karmak:

Fattar inte.. stadia finns på apple store och det är exakt samma sak?

Appen finns men du kan inte spela Stadia på ios enhet och framledes inte heller

Medlem

yay för digitala diktatorer

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av rosroborb:

Det handlar väl bara om ekonomi här antar jag. Apple tar 30 % av all handel via appstore inclusive alla mikrotransaktioner. Xbox game pass ultimate med gäller ju flera plattformar så de lär ju inte ge 30 % av totalbeloppet på 135 kr/mån.

Sen om Ultimate visar sig vara "för bra" så kommer det ju också konkurrera med deras övriga försäljning på app Store och deras egen prenumerationstjänst Apple Arcade.

Sen att det skulle handla om att de måste acceptera alla individuella spel i tjänsten tror jag inte så mycket på.

Du kan ju betala andra prenumerationer med Apple Pay, som går att nyttja på andra plattformar, så jag tror inte att det är en så stor faktor. På samma sätt kan du kolla på Netflix på Ios, utan att ha betalat via App Store.


signatur

Apple kommer släppa en egen spelstreamingtjänst.

Dex
Medlem

Tror nog att detta är en så pass stormarknad med Stadia och XCloud så det kommer nog lösa sig i slutändan ändå.

Jag gillar att Apple har sån kontroll över vad för appar som finns då det oftast också fungerar bättre för min egen del, men förstår att vissa hellre har den kontrollen själv och därför kör Android istället.

Men som sagt har jag svårt och se att detta inte skulle lösa sig inom en snar framtid då även om inte Apple får några pengar för Xcloud/Gamepass appen så inser dom att det kommer bara bli större och större och fortsätter dom låsa ut alla dessa aktörerna så kommer dom nog förlora telefon och surfplatta försäljning på det i slutändan.

Ska bli intressant och fortsätta se vad som händer.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Kom igen, inget sandlådetjafs om vilken plattform som är bäst.

Tar det nästan som du vill höra det Calle

Medlem

Steams streamingapp (från egna datorn) funkar väl redan? Vad är skillnaden?

Medlem

Förstår verkligen inte varför konkurrensklausuler inte slår hårdare mot deras App store.

The company's primary concern centers around its inability to review Project xCloud content, mandating that Microsoft lists all Xbox One games individually, with a manual review process for approval

Inte helt orimligt, Apple vill helt enkelt ha kontroll över spelen på xCloud så dessa inte innehåller material som annars går emot deras regler osv. Detta kan man dock självklart diskutera i oändlighet då Spotify, Netflix, YouTube m.fl. redan är rena gråzoner mot just detta och självklart måste det finnas appar av denna typ. Problemet är ju även att Apple själva har den typen av appar, så självklart blir det snabbt löjligt.

Istället verkar slumpen alltid vara på Apple's sida då de sjäva råkar ha en konkurrerande tjänst som lägligt nog inte går igenom samma problematik. Apple Arcade (som självklart inte är streaming men ändå direkt konkurrerande om man ser till spel-marknaden) råkar t.ex. självklart inte ut för samma problem eftersom de själv äger det. Men det blir ju tokigt. Konkurrensen blir så jäkla lidande och stormrika Apple kan sitta på sin tron och kopiera innovation när de vill.

Nästan så det vore rimligt att deras App store fick delas upp som ett eget företag som såg på alla företag / produkter utifrån samma regler. Apple's egna appar hade fått gå igenom denna på samma sätt som allt annat.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Du kan ju betala andra prenumerationer med Apple Pay, som går att nyttja på andra plattformar, så jag tror inte att det är en så stor faktor. På samma sätt kan du kolla på Netflix på Ios, utan att ha betalat via App Store.

Hmm ja så ser det ju ut att vara. Det verkar ju också som att Netflix och andra företag nuförtiden tagit sig runt att betala Apple genom att inte sälja sina prenumerationer direkt via app Store och liknande.

Tänkte att det kunde ha med konkurrens inom spelområdet att göra men som @superapan nämner så finns ju Steam Link på iOS... Detta gör mig förvirrad. Valve har väl börjat att neka vissa spel till sin platform men det mesta verkar ju fortfarande gå igenom.

Ambassadör
Xbox

Det blir android framöver med andra ord.

Samsung har ju inlett ett trevligt samarbete med MS där även Xbox Game Pass integreras fint i Galaxy Store, och har bundles o grejer:

https://www.engadget.com/samsung-credit-xbox-game-pass-ultima...


signatur

Jump in.

Medlem

Jag är inte förvånad lite tråkigt hoppas dom ändrar sin policy lite tycker det är let för mycket diktatur pengatänk ifrån Apple.

Medlem
Skrivet av AndyZedd:

Appen finns men du kan inte spela Stadia på ios enhet och framledes inte heller

Ah ja just det. Glömde bort det

Medlem

jahap efter många år med iphone blir det nu android, usch. diggar inte android men efter massa låsningar så blir det att lämna apple. Jag tycker inte om android. men missförstå inte mig, menar inte android eller apple är bättre eller sämre. snare en personlig åsikt. kanske dags efter fler år från android kanske komma tillbaka. har säker gått 10år känns det som. köpte första iphone 4 2010. men nästa blir spel mobil.

varför jag gillar apple är pga smidighet, enkle å renhet. begränsning, lätt att koppla. appar är mer säkrare etc. med det sagt så är inte apple vattentätt.

varför inte android. Enkelt, alltid krångel (för mig) å vissa saker är så osäker. å android version är inte för alla mobiler, pga ålder eller sämre mobil. men hey jag kan ha super fel.

åter igen allt detta är min egen åsikt.


signatur

Dyslexi. Så min stavning och grammatik är dålig.. Hoppas ni förstår vad jag säger ändå.

Medlem

Vad är skillnaden egentligen på det här och att jag har igång min dator hemma och använder Teamviewer för att starta spel? Förutom att menyerna och latensen är bättre?

Varför tillåter de fjärrstyrningsappar? Apple kan ju inte kontrollera vad det är som jag fjärrstyr med dem?

Medlem

Tycker själv inte det är nån stor skillnad mellan iOS och android. Man laddar ner en app, klickar på den och använder den. Inget krångel i nått av systemen. Använder nu androidmobil för jag anser att jag får mer för pengarna.

Medlem

Min gamla Ipad Air 2 blir nog den sista Apple produkten jag någonsin köper. Är så förbannat trött på att apple ska få bestämma hur man brukar sin hårdvara. Android ger ju en åtminstone friheten att köra vilka appar man vill utanför Google Play.

Medlem

Tittar de på alla filmer på Netflix, lyssnar alla böcker på Storytel och all musik på Spotify också? 😂 Idioti!

Medlem

Har kört Ios sen 2012 men det här skulle kunna få mig att gå över till Android. Kan förstå hur Apple resonerar men tror nog dom kan förlora på det i långa loppet.

Medlem

Är nog ett förtäckt skäl till att stänga ute en konkurrent mot deras Apple Arcade...

It's not a lake, it's an ocean

Well, jag kan väl inte säga att jag är förvånad. Apples affärsidé går ut på att stänga in folk i deras ekosystem. Nu äger jag visserligen Macbook Pro, men jag använder inga tjänster från Apple över huvud taget. Hade det inte varit för att deras Macbookar är så oerhört pålitliga och användarvänliga hade jag gärna undvikit dem helt och köpt en Surface Laptop i stället. (Frugan har en, och den är underbar. Men Windows är fortfarande ett jävla påfund.)


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

12
Skriv svar