Vad äter FZ? Mat-tråden!

Medlem
Vad äter FZ? Mat-tråden!

Pizza, pulled pork lasagne, fiskpinne-lasagne. Jag känner att det är hög tid att vi samlar FZ-folkets paradrätter i en och samma tråd.

Vad äter ni idag? Kanske har ni lagat något alldeles särskilt smaskigt i helgen, eller blir det en fredagspizza framför TVn? Eller varför inte bara titta förbi för lite inspiration inför kvällen? Bilder på era maträtter är alltid roligt, men inget krav. Dela gärna recept också om ni kan och vill!

Jag inleder härmed FZs mat-tråd med potatismos och korv!


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem

Idag vart det Felix Krögarpytt med stekt ägg o rödbetor 😋


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem
Medlem

Japansk svamp-o-bacon omelett

en manlig portion

Ingredienser
Rapsolja
4 ägg
halvt paket bacon
(ICAs) frysta svampmix
(Coops) Japansk sojasås
Svartpeppar
Bonus: lite nerklippt gräslök / vårlök

Instruktioner

1. Släng på stekpannan på det näst högsta

2. Kasta i ett gäng frysta svampar, tina dem och få bort lite vatten

3. Tillsätt ett halv paket bacon, kasta i alltihopa och vänd på allt tills att baconbitarna separeras ifrån varandra.

4. Ta en liten skål, kläck fyra ägg, tillsätt en skvätt soja

5. Sätt stekpannan på MAXIMAL effekt och tillsätt rapsolja i pannan.

6. Krossa äggulorna genom att röra om med matpinnar eller gaffel.

7. Vräk i äggblandningen i stekpannan, vänta 15-25 sekunder (eller tillsätt klippt gräslök / vårlök).

8. Stäng av plattan. Rör om lite i äggröran tills 95% har stelnat.

9. Släng upp röran i på en tallrik!

10. Sätt dig ner och säg 頂きま〜す! (ita-daki-maass!).

11. Hugg in!

Done!

Edit
Den där sushin ser ultragod ut Kyrre!


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Farornas Konung

Idag blir det Dagobert macka. Skinka, karameliseread lök, championer och rökt ost.

Skägg.
10 Chambers

Åkte själv till landet, har tänt grillen. Ska bli rostad potatis och ribs till sen middag.

Edit: det börjar likna något!


signatur
Medlem
Skrivet av Hanzo:

Japansk svamp-o-bacon omelett

en manlig portion

Ingredienser
Rapsolja
4 ägg
halvt paket bacon
(ICAs) frysta svampmix
(Coops) Japansk sojasås
Svartpeppar
Bonus: lite nerklippt gräslök / vårlök

Instruktioner

1. Släng på stekpannan på det näst högsta

2. Kasta i ett gäng frysta svampar, tina dem och få bort lite vatten

3. Tillsätt ett halv paket bacon, kasta i alltihopa och vänd på allt tills att baconbitarna separeras ifrån varandra.

4. Ta en liten skål, kläck fyra ägg, tillsätt en skvätt soja

5. Sätt stekpannan på MAXIMAL effekt och tillsätt rapsolja i pannan.

6. Krossa äggulorna genom att röra om med matpinnar eller gaffel.

7. Vräk i äggblandningen i stekpannan, vänta 15-25 sekunder (eller tillsätt klippt gräslök / vårlök).

8. Stäng av plattan. Rör om lite i äggröran tills 95% har stelnat.

9. Släng upp röran i på en tallrik!

10. Sätt dig ner och säg 頂きま〜す! (ita-daki-maass!).

11. Hugg in!

Done!

Edit
Den där sushin ser ultragod ut Kyrre!

Är det sojan som gör det till en ”japansk” omelett eller är det japanska svampar i svampmixen!?

När jag hör japansk omelett så tänker jag direkt på tamagoyaki eller omurice men det verkar inte vara det du gör...

Medlem

Ingen mat idag. Åt för mycket onödigt igår kväll. Har bara druckit för att kämpa emot hettan.


signatur

Medlem i Asgard, en svensk Star Citizen organisation.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/ASGARD

Min referral code: STAR-92KM-Q67T, https://robertsspaceindustries.com/referral-program
Använd gärna när du skapar ditt konto. Relaterade frågor? Skicka gärna ett PM.

Medlem
Skrivet av Jiminy:

Är det sojan som gör det till en ”japansk” omelett eller är det japanska svampar i svampmixen!?

När jag hör japansk omelett så tänker jag direkt på tamagoyaki eller omurice men det verkar inte vara det du gör...

Haha!
Jag hade på känn att någon entusiast skulle reagera.
Då får jag berätta om mig själv och min erfarenhet.

Bakgrund
Jag har bott i japan och har ett par ungar med en japanska, så det japanska köket är inte så främmande för mig (som mitt recept kanske kan få det att låta....)

Det blir varken omuraisu eller tamagoyaki
Inte när jag lagar till mig själv. Personligen är jag på LCHF och käkar inte ris för tillfället så omuraisu går bort. Tamagoyaki är godast med tsuyuu och är ganska enformig i sig själv. Det händer dock att jag lagar Tamagoyaki, säg nån lördagmorgon var tredje månad. Då kommer tamagoyaki-stekpannan fram, och visst får omeletten en vacker form, men inget jag lagar till enbart mig själv. Tamagoyaki har man tillsammans med en risskål, stekt laxfile, inlagda grönsaker (ex. inlagd rättika) och miso, inte ensamt och jag orkar inte diska två stekpannor.

Det japanska i mitt recept
Svaret på din fråga är ”både och”. Du får japansk smak när du använder en bra japansk soja (den ifrån coop är gjord i Japan och smakar därefter). Två saker till är ifrån Icas svampblanding som innehåller både nameko och shiitake - vanliga svampar i Japan. Dessutom är vårlök / gräslök vanliga inslag i japansk omelett, det är så vi lagar omelett, när vi är hos svärföräldrarna i Japan. Nu vet jag inte om alla japaner gör som svärföräldrarna, men så har bilden skapats hos mig. Bacon är specialaren, något man käkar i Japan med, fast i Japan är det kanske mer åt skinkhållet, eller rimmad sidfläsk, inte tunn och rökt bacon.

Det viktigaste är dock en bra soja + bra ägg,
då sitter det fundamentala!

Visa intresse och ställ gärna frågor
Jag har erfarenhet av ett otal andra japanska recept. Säg nabe, sukiyaki, hambagaa, omeraisu, tamagoyaki, teriyaki, shouga-yaki, okounomiyaki, yakisoba, Kall/varm soba, udon, ramen, buta no kakuni, butajiru, tonkatsu, tempura, gyouza etc. You name it!

Jag har också lite tips & trix för den som vill få till ett bättre japanskt ris i Sverige.

Jag är knappast någon expert i det japanska köket, men har experimenterat en del (eller kanske allra främst min fru), med målet att få maten att smaka lika bra i Sverige (med för det mesta svenska råvaror). En glad amatör är jag.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Lat idag och avnjuter just nu pulvermos med fiskpinnar, kokt broccoli samt remouladsås och ketchup med en hel del svartpeppar.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Maddox:

Ingen mat idag. Åt för mycket onödigt igår kväll. Har bara druckit för att kämpa emot hettan.

Passande skrivit, sett till avatarn du har!


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

LCHF 😕


signatur

"High life on low budget"

Inaktiv

Vodka, och öl, sen har jag hållit på och lagt in olika sill-inläggningar.
Tar 5 dagar, sen ska jag frossa i sill!

Medlem

Carbonara på sidfläsk eller bacon stekt med vitlök i olivolja, koka pasta, sen i med pastan och blandning av riven ost & ägg, peppra, servera.

Medlem
Skrivet av Hanzo:

Haha!
Jag hade på känn att någon entusiast skulle reagera.
Då får jag berätta om mig själv och min erfarenhet.

Bakgrund
Jag har bott i japan och har ett par ungar med en japanska, så det japanska köket är inte så främmande för mig (som mitt recept kanske kan få det att låta....)

Det blir varken omuraisu eller tamagoyaki
Inte när jag lagar till mig själv. Personligen är jag på LCHF och käkar inte ris för tillfället så omuraisu går bort. Tamagoyaki är godast med tsuyuu och är ganska enformig i sig själv. Det händer dock att jag lagar Tamagoyaki, säg nån lördagmorgon var tredje månad. Då kommer tamagoyaki-stekpannan fram, och visst får omeletten en vacker form, men inget jag lagar till enbart mig själv. Tamagoyaki har man tillsammans med en risskål, stekt laxfile, inlagda grönsaker (ex. inlagd rättika) och miso, inte ensamt och jag orkar inte diska två stekpannor.

Det japanska i mitt recept
Svaret på din fråga är ”både och”. Du får japansk smak när du använder en bra japansk soja (den ifrån coop är gjord i Japan och smakar därefter). Två saker till är ifrån Icas svampblanding som innehåller både nameko och shiitake - vanliga svampar i Japan. Dessutom är vårlök / gräslök vanliga inslag i japansk omelett, det är så vi lagar omelett, när vi är hos svärföräldrarna i Japan. Nu vet jag inte om alla japaner gör som svärföräldrarna, men så har bilden skapats hos mig. Bacon är specialaren, något man käkar i Japan med, fast i Japan är det kanske mer åt skinkhållet, eller rimmad sidfläsk, inte tunn och rökt bacon.

Det viktigaste är dock en bra soja + bra ägg,
då sitter det fundamentala!

Visa intresse och ställ gärna frågor
Jag har erfarenhet av ett otal andra japanska recept. Säg nabe, sukiyaki, hambagaa, omeraisu, tamagoyaki, teriyaki, shouga-yaki, okounomiyaki, yakisoba, Kall/varm soba, udon, ramen, buta no kakuni, butajiru, tonkatsu, tempura, gyouza etc. You name it!

Jag har också lite tips & trix för den som vill få till ett bättre japanskt ris i Sverige.

Jag är knappast någon expert i det japanska köket, men har experimenterat en del (eller kanske allra främst min fru), med målet att få maten att smaka lika bra i Sverige (med för det mesta svenska råvaror). En glad amatör är jag.

Gör en del japansk mat själv så misstänkte det var japanska svampar i mixen samt sojan som gav omeletten en japansk touch

Japanska köket är fantastiskt! Japan likaså!

Medlem
Skrivet av Hanzo:

Passande skrivit, sett till avatarn du har!

Ännu mer underhållande är att jag kanske äter pizza en gång i månaden men godis blir det mycket mer och för mycket av.


signatur

Medlem i Asgard, en svensk Star Citizen organisation.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/ASGARD

Min referral code: STAR-92KM-Q67T, https://robertsspaceindustries.com/referral-program
Använd gärna när du skapar ditt konto. Relaterade frågor? Skicka gärna ett PM.

Skägg.
10 Chambers

Dagens lunch: fattiga riddare för vuxna. På grillen!

Knäckte några ägg, öste i salt, peppar, vitlökspulver och chili. Lät två skivor bröd suga upp majoriteten. Stekpanna på grillen, en klick smör och stek till fin färg. Droppade på lite gul sriracha. Magiskt.


signatur
Medlem

Ikväll blir det enkelt, vegetariska "fish"-tacos. Små tortillas, ost (som man lägger på när man värmer bröden i stekpanna så det smälter lite och smakar extra mumma), lite vegetariska "fisk"-filéer som vi hackar upp, salsa, tomat, sallad, majs, lime. väldigt basic men fräsht och somrigt. Imorgon blir det färsk ravioli med hemgjord pesto och lite sånt smarrigt. Om jag inte glömmer så kommer det kanske upp bilder sen. Sist vi åt ravioli med hemgjord pesto såg det ut såhär: https://www.instagram.com/p/CDEjYx6F1jF/

Passar på att bjuda på en hemgjord pizzabild från några veckor sen också: https://www.instagram.com/p/CBqjIi8lkBB/

Medlem

Detta åt jag häromdagen:

Stekt laxkotlett, kokt potatis, blomkål samt citron och dill-sås

Äppelpaj med kanel och vaniljkräm

(Fråga inte om dagens lunch dock, den blev epic fail )


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

@Carl Johansson-Sundelius: Haha jag tänkte "varför i helvete har du lutat grillen så" innan jag såg att det var fotot som var roterat


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Åkte själv till landet, har tänt grillen. Ska bli rostad potatis och ribs till sen middag.

Edit: det börjar likna något!

https://cdn.fz.se/artikel/fil/1423236?key=4ec6cc1dd8dc0b76f73...

Vilket land åkte du till? Är inte gränserna hyfsat stängda?

Fan, här skulle man inte gå in en timma innan mat.

Körde det sista av en hemmagjord sweet and sour-kyckling med ris till lunch. Riktigt nöjd med den, blev precis som på kinakrogen. Har alltid haft svårt att få till wok innan men har plockat på mig ett par trix som hjälpte mig (så som riktigt het panna innan man börjar, vitlök i större bitar så de inte förkolnar (jupp, det har hänt mig tidigare) samt att addera grönsakerna efter krispighet). Recept för den intresserade (jag skippa ananasen och tomaten): https://www.marionskitchen.com/thai-sweet-sour-chicken/

Kör pizzadelivery till kvällen. en panpizza är på väg.


signatur

Through smoke and fire and shot and shell and to the very walls of hell, But we shall stand and we shall stay. Over the hills and far away.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Lord Pingu:

Vilket land åkte du till? Är inte gränserna hyfsat stängda?

Pennybridge!


signatur
Skägg.
10 Chambers
Skrivet av conthox:

@Carl Johansson-Sundelius: Haha jag tänkte "varför i helvete har du lutat grillen så" innan jag såg att det var fotot som var roterat

Ios bullshittery. Bilderna är rätt på luren


signatur
Skribent

Har jobbat med en stor kastrull chili con carne halva dagen. Börjar närma sig klart!

Medlem
Skrivet av Jiminy:

Gör en del japansk mat själv så misstänkte det var japanska svampar i mixen samt sojan som gav omeletten en japansk touch

Japanska köket är fantastiskt! Japan likaså!

Håller med!
Kul att vi är två som tycker så!


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av Shadee:

https://forumbilder.com/images/2020/08/08/Chili-con-carne5e7e...

Har jobbat med en stor kastrull chili con carne halva dagen. Börjar närma sig klart!

Tappa inte ut den nu bara!


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Farornas Konung
Skrivet av Shadee:

https://forumbilder.com/images/2020/08/08/Chili-con-carne5e7e...

Har jobbat med en stor kastrull chili con carne halva dagen. Börjar närma sig klart!

Fan va fint!!
Kan av olika skäl inte äta sån lyxmat så ofta längre..

Medlem

Schweizerfärs (LCHF)

Storkok: 7-8 portioner

Förberedelse: 25-30 min
Ugnstid: 45-55 min

Ingredienser
1 kilo nötfärs
2 paket bacon
3-4 ägg
7-8 dl riven ost
3-4 dl Creme Fraiche
2 st hackad gul lök
salt och peppar
timjan eller din favorit
Bonus 1: lite kalvfondue
Bonus 2: lite soja

Instruktioner

1. Ställ ungen på 200 grader, och ta fram din största ugnsform

2. Sätt på stekpannan på medelvärme, tillsätt lite fett

3. Hacka dina lökar till din önskad storlek och sjud dem i 5 minuter i stekpannan. Löken är färdig när den börjar få brun färg, tjoffa ner den i din ungsform

4. Öppna fönstret och Sätt på fläkten på MAXIMAL EFFEKT! Det är daga att steka upp 2 paket bacon. Ställ stekpannan på näst intill MAXIMAL EFFEKT! Skär bacon i bitar stora som tändsticksaskar (3x5cm).

Ett mycket viktigt tips:
Stek endast ett halvt paket åt gången så köttet inte får koka i sin egen köttsaft - för det blir inte gott eller det är rentav olagligt! Din bacon är färdig när den fått brun färg eller blivit knapperstekt. Häll över allt i din ugnsform.

Figur 1: Efter steg 5

5. Ta resterande ingredienser och kasta i allt i ugnsformen, men spar ca. 33% av osten till att lägga ovanpå monstret. Det vill säga, ta med allt i ingrediensförteckningen nu. Tvätta händerna och mixa sen om ingredienserna tills allt är blandat.

Figur 2: Efter steg 6, allt redo för gräddning
6. Strö över den återstående 33% riven ost, så att du täcker hela köttfärslimpan. Släng på lite extra peppar och spännande grejer du hittar i kylskåpet. Kasta in schweizerfärsen i ungen i ca. 45-55 minuter. Den är färdig när den fått färg.

7. Diska rent skärbräde, stekpanna osv under tiden du väntar. Duka och fixa några grönsaker, som lite ruccola, paprika, fryst broccoli eller liknande.

Instruktioner

Figur 3: Voilà! Den är klar! Hugg in!

Figur 4: Schweizerfärs serverad med ruccola, paprika och ICAs Hickory-grilldressing

Tips
Den här maträtten är precis som alla storkok. Den är PERFEKT att laga på en söndag och sedan dela upp i 5-6 lunchlådor. Den håller 5-6 dagar i kylen, men går också utmärkt att frysa i 3-4 månader och den är bra mycket hälsosammare än en Gorbys!

Perfekt för LCHF!


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Sambon är ute ikväll, så det blev grabbkväll med hunden. Carbonara till mig och grisöra till honom!
(Samt första spelsessionen med nya Paper Mario)


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Skriv svar