Har gamers bättre ögonreflexer

Medlem
Har gamers bättre ögonreflexer

Har börjat reflektera över att man ser små saker som andra inte upptäcker för ens man säger nåt.

Är de nåt småkryp på golvet så ser man det direkt tex.
Igår kväll satt jag, frun och vår yngsta påg ute och så såg jag en liten mus komma springandes 15m bort längs ett plank. Musen i sig har väl en kropp på 10cm kanske och min fokus låg inte på att titta dit heller då fokusen låg på pågens vattenlek.

Men efter många år nötande av fps (främst Quake) så är Upptäcka extremt viktigt vilket gör att man tränar ögonen på små pixlar som skiljer sig från mängden (dvs fienden).

Hur går era funderingar kring detta?
Musen igår var ju något avvikande i miljön likt att se en grön fiende hoppa förbi i q3 (avvikande i miljön).

Medlem
Skrivet av delli:

Har börjat reflektera över att man ser små saker som andra inte upptäcker för ens man säger nåt.

Är de nåt småkryp på golvet så ser man det direkt tex.
Igår kväll satt jag, frun och vår yngsta påg ute och så såg jag en liten mus komma springandes 15m bort längs ett plank. Musen i sig har väl en kropp på 10cm kanske och min fokus låg inte på att titta dit heller då fokusen låg på pågens vattenlek.

Men efter många år nötande av fps (främst Quake) så är Upptäcka extremt viktigt vilket gör att man tränar ögonen på små pixlar som skiljer sig från mängden (dvs fienden).

Hur går era funderingar kring detta?
Musen igår var ju något avvikande i miljön likt att se en grön fiende hoppa förbi i q3 (avvikande i miljön).

När jag var liten fick jag höra (eller rättare sagt min mor) från en specialpedagog i barngymnastik att jag hade extremt bra reflexer, vilket kunde härledas till mitt tv-spelande. Senare (nån gång på 2000-talet) kom det även någon studie som visade att gamers hadd samma reaktionsförmåga som stridspiloter.

Så visst ligger det något i det, allt handlar ju bara om hur snabbt man kan behandla olika intryck, och kan tänka mig att dessa tränas av snabba spel

Medlem

https://humanbenchmark.com/tests/reactiontime

290 ms

Jag är inte särskilt vaken med andra ord,
då det normala är omkring 215 ms.

Obs,
man behöver ”scrolla ner” för att få testet att starta på mobilen.

Edit:
257 ms


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Jag fick 3042 på det där testet.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Jag fick 3042 på det där testet.

Du behöver nog bara en kaffe eller tre.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av Hanzo:

https://humanbenchmark.com/tests/reactiontime

290 ms

Jag är inte särskilt vaken med andra ord,
då det normala är omkring 215 ms.

Obs,
man behöver ”scrolla ner” för att få testet att starta på mobilen.

Edit:
257 ms

272ms här.
OT: minns också studier som visat att gamers generellt har bättre reflexer.

Medlem
Skrivet av Hanzo:

https://humanbenchmark.com/tests/reactiontime

290 ms

Jag är inte särskilt vaken med andra ord,
då det normala är omkring 215 ms.

Obs,
man behöver ”scrolla ner” för att få testet att starta på mobilen.

Edit:
257 ms

Kul test! Jag fick 176ms.
Ska testa igen efter en morgonpromenad med hunden och en kopp kaffe. Återkommer med edit!

EDIT: Kaffe (Dubbel espresso med extra socker) konsumerad och hunden rastad.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem
Skrivet av Baronova:

Kul test! Jag fick 176ms.
Ska testa igen efter en morgonpromenad med hunden och en kopp kaffe. Återkommer med edit!

176 ms!? Det går ju inte!
Det är ju ÖVERMÄNSKLIGT!

@delli:
@ChalleT:
Här nämns tv-spelande och reaktionstid

Skrivet av scifun.ed (egen emfas):

The fastest possible conscious human reactions are around 0.15 s, but most are around 0.2 s. Unconscious, or reflex, actions are much faster, around 0.08 s because the signal doesn't have to go via the brain. Reflex actions occur in response to danger, for example moving your hand away from something hot or blinking when something moves quickly towards your eyes.

False starts are common in sprints because the runners are keen to respond quickly and often anticipate the gun before it goes off. The International Association of Athletics Federations takes reaction time into consideration when judging false starts. If a sprinter moves within 0.1s of the pistol, this is considered to be a false start, as it is impossible for them to have reacted that fast.

Reaction time can be improved with training, by doing activities that require a fast reaction time. People who play sport or play computer games often have fast reaction times because they practise responding quickly to things. Having fast reaction times is important in driving, as drivers often have to respond quickly to avoid accidents.

Our reaction times change depending on circumstances. Tiredness greatly reduces our reaction times, as does drinking alcohol. That is why driving whilst tired is not advised, and drink-driving is illegal. Old age also reduces our reaction times, and driving ability lessens with age.

Källa: scifun.ed


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

phi
Medlem

Nyvaken och småbakis gubbe på 36 år.

Medlem

@phi:
Helt sjukt. Läskigt snabbt!

Kolla percentilerna 97,62 > 97,50.
Du presterade signifikant snabbare än totalpopulationen (225 ms).

Endast 2,38% har presterat snabbare än dig.
97,62% har presterat långsammare än dig.


Det är bra att ha snabb reaktionstid
Även i andra situationer än spel och sport:
”Having fast reaction times is important in driving, as drivers often have to respond quickly to avoid accidents.”

Skrivet av Hipshot:

Jag fick 3042 på det där testet.

Bäst du tar dig en kaffe innan du sätter dej i bilen.


Intressant

Skrivet av Forskare:

Män har signifikant snabbare reaktionstid än kvinnor
” we analyzed the fastest reaction times achieved by each of the 425 male and female sprinters who competed at the 2008 Beijing Olympics”

”Results
The mean fastest reaction times were 23 ms shorter in men than women (166 ms vs 189 ms, respectively; F(1,409) = 108.846; p<0.001; Fig. 1). The lower bounds of the 99% confidence intervals were 118 ms for men and 131 ms for women. The lower bounds of the 99.9% confidence interval show the fastest possible male sprinter reaction time to be 109 ms, and the fastest female reaction time to be 121 ms. We therefore rejected the hypothesis that the fastest possible reaction time is 100 ms for the particular force threshold(s) used. This conclusion is supported by the absence of any reaction times between 100 ms and 117 ms, and the fact that 14 individuals (12 men) had times between 118 ms and 130 ms. Both results suggest that the reaction times below 100 ms were correctly classified as false starts”

Källa:
On the Implications of a Sex Difference in the Reaction Times of Sprinters at the Beijing Olympics

https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal....

@Phi och @Baronova är de snabbaste på forumet.
Allting under 400 ms är good enough, och allt under 225 ms är under genomsnittet (super bra).


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Har också funderat på det. En gång när jag körde bil så dök det upp ett rådjur mitt på vägen, var max någon meter från bilen kändes det som. Och jag körde i 70-80. Lyckades snabbt väja och sicksacka förbi kanske något positivt av att ha spelat CS?

Medlem
Skrivet av Kyrre:

Har också funderat på det. En gång när jag körde bil så dök det upp ett rådjur mitt på vägen, var max någon meter från bilen kändes det som. Och jag körde i 70-80. Lyckades snabbt väja och sicksacka förbi kanske något positivt av att ha spelat CS?

Achievement unlocked!


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av Hanzo:

https://humanbenchmark.com/tests/reactiontime

290 ms

Jag är inte särskilt vaken med andra ord,
då det normala är omkring 215 ms.

Obs,
man behöver ”scrolla ner” för att få testet att starta på mobilen.

Edit:
257 ms

Fick 640 nånting sen så fick jag 440 nåt till 411

Medlem
Skrivet av Isak19:

Fick 640 nånting sen så fick jag 440 nåt till 411

Det är ganska högt!
Jag preskriberar dej en kaffe / energidryck / socker!

Kommer du inte under 350 ms, så måste jag preskribera:
20 minuters FPS-lirande / dag tills du tränat upp trafiksäker reaktionstid!


Vi behöver hitta nån källa för maximal i reaktionstid när det kommer till att få ta körkort eller få framföra fordon.

Shit! Jag håller snart på att bli en FZ-certifierad läkare på forumet!
Kan mäta, diagnostisera och preskribera för fulla rullar här!

Hanzo
Ögonreflexläkare
- preskriberar kaffe, energidryck, socker och fps-lirande


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Inaktiv

Man får mycket bättre resultat på det där om man kör på en bra datorskärm än på en mobil då skärmens responstid är mindre.
Med det sagt så har jag aldrig kommit under 200 ms, har fått förlika mig med att jag aldrig kommer ha några pro gamer-reflexer.

Medlem

helt ok

Medlem

Är ju inte bara alla år framför skärmen utan är också yrkeschaufför.

OBS: gjorde testet tre gånger och jag började på ca 243ms.

Medlem

https://humanbenchmark.com/users/5f2fd1120c638400012886b7/reactiontime

188ms lite små seg men helt oki endå
Reaction Time 3 minutes ago 2020-08-09 12:46:35 178ms

Vid andra försöket nu va man ju lite mera med på vad som skulle ske

Ska tilläggas att jag är 41 också , fast spelar alldeles för mycket ,)

Skribent

Böj edra huvuden, ni dödliga!

Jag tror absolut att man kan få bättre koordination mellan öga och hand samt bättre förmåga att urskilja små avvikelser i miljön genom att lira mycket spel.

Medlem

Seg 36 snart 37-åring. Tror dock ens utrustning hjälper. 144Hz och snabb mus.

Medlem
Forskning
Skrivet av delli:

Har börjat reflektera över att man ser små saker som andra inte upptäcker för ens man säger nåt.

Är de nåt småkryp på golvet så ser man det direkt tex.
Igår kväll satt jag, frun och vår yngsta påg ute och så såg jag en liten mus komma springandes 15m bort längs ett plank. Musen i sig har väl en kropp på 10cm kanske och min fokus låg inte på att titta dit heller då fokusen låg på pågens vattenlek.

Men efter många år nötande av fps (främst Quake) så är Upptäcka extremt viktigt vilket gör att man tränar ögonen på små pixlar som skiljer sig från mängden (dvs fienden).

Hur går era funderingar kring detta?
Musen igår var ju något avvikande i miljön likt att se en grön fiende hoppa förbi i q3 (avvikande i miljön).

Skrev min c-uppsats om kvantitativ forskning på spel för neuropsykologisk eller kognitiv träning (framförallt äldre och hjärnskadade) dvs om man kan träna ex uppmärksamhet, minne, simultankapacitet etc med spel. Summan av forskningen visade på att du blir bättre på tester som liknar spelet du tränar i fråga men att överförbarheten i vardagen är ganska liten och mer forskning på detta behövs. Du kan ex möjligen lära dig bli lite snabbare på ett reaktionstest då många spel är baserade på psykomotorisk hastighet, dock är frågan om detta märks o andra sammanhang. Hjärnan lär sig mycket specifikt ex "reagera på eldkloten som kommer med det här utseendet" inte lika mycket "reagera snabbt generellt". Väldigt intressant område dock och det finns som sagt en hel del forskning på att du kan bli bättre i tester men väldigt begränsat på att du märker av det i vardagen (vilket förstås är svårare att mäta även)

Medlem

Kör med VATS build.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

FM-guru
F.d. Sisyr

186 ms, bättre än jag trodde med tanke på att jag själv tycker min reaktionsförmåga är seg.

Inaktiv

Va kul!
161ms på första och enda försöket.
Är ändå lite småbakis så inte så jäkla illa.

Man får lite perspektiv på när man sitter å letar servrar och tänker "80ms! fy fan va mycket!"

Medlem

Reaction Time
204
ms
73.24% percentile


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Avstängd
Skrivet av delli:

Har börjat reflektera över att man ser små saker som andra inte upptäcker för ens man säger nåt.

Är de nåt småkryp på golvet så ser man det direkt tex.
Igår kväll satt jag, frun och vår yngsta påg ute och så såg jag en liten mus komma springandes 15m bort längs ett plank. Musen i sig har väl en kropp på 10cm kanske och min fokus låg inte på att titta dit heller då fokusen låg på pågens vattenlek.

Men efter många år nötande av fps (främst Quake) så är Upptäcka extremt viktigt vilket gör att man tränar ögonen på små pixlar som skiljer sig från mängden (dvs fienden).

Hur går era funderingar kring detta?
Musen igår var ju något avvikande i miljön likt att se en grön fiende hoppa förbi i q3 (avvikande i miljön).

Japp, vi gamers lär ju oss fokusera på små detaljer i rörelse (för att panga HS i cs, warzone med mera, för att observera förändringar i minimap i starcraft o.d. spel, osv) och då blir vi per automatik bättre på liknande element i andra sammanhang som involverar att snabbt kunna fokusera på små rörliga detaljer.

Medlem

Hoppas ni är lite ärliga nu och inte bara postar en screenshot av det absolut lägsta ni nådde av 30 klickningar. Ser ju att en del av er t.ex. tagit ett screenshot i mitten av testet

Då hade jag själv hamnat på 161, när verkligheten istället är betydligt långsammare när jag kört igenom testet fullt några gånger:

Medlem

inte illa för en nästan 40-åring som fortfarande inte fått i sig dagens första kaffe.

kan dock tillägga att average ligger runt 230.

Medlem

Jag har i vilket fall lagt märke till hur mycket mer uppmärksam jag är än andra i min närhet. Uppmärksam på vad som händer runt mig överlag men också liksom scannar av vad som händer kring mig när jag kommer till nya ställen eller in i ett nytt rum. Möjligtvis en CS-skada vad vet jag

Medlem

Utan någon vetenskaplig insyn skulle de inte förvåna mig, känner ofta att jag lätt upptäcker detaljer och har stor medvetenhet kring vad som pågår runt om mig, kontra många som är helt oblivious.

123
Skriv svar