Vilken musik relaterar ni till ett spel?

Medlem
Vilken musik relaterar ni till ett spel?

Jag är visserligen musiknörd men tror många lyssnar på musik när de spelar, när jag spelade Football Manager och deras föregångare så lyssnade jag väldigt mycket på olika band som jag hittade bland storebrödernas filer som de tankat hem från Kaza ect (tidig fildelningstjänst) och deras fysiska skivor så jag brukar kunna tänka på FM-serien när jag hör vissa låtar med Red Hot Chili Peppers, Ian Brown (spelade med Manchester United så det passade eftersom Ian Brown är unitedsupporter) och även Brian Eno av alla musiker. Mitt ljudkort var trasigt när jag spelade Sim City 4 så då lyssnade jag även en hel del på RHCPs skiva By The Way och tänker ibland ofta på det spelet om jag hör By The Way-singeln och andra låtar på skivan.

Det finns ju klassiska låtar man hört i vissa GTA-spel också, vissa sound så tänker jag på antingen Vice CIty och San Andreas (även GTA4) men jag kan inte komma på någon låt jag känner att den relaterade till GTA5 annat än Arcade Fire - Reflektor som kom ut som singel nästan samtidigt som spelet kom ut, sedan så tyckte jag ju att spotify var bättre radio än spelets egna så det kanske inte är så konstigt. Sedan kan det finnas låtar som får mig att tänka på vissa spel trots jag aldrig tänkt tanken på att lyssna samtidigt som jag spelat det, exempelvis Raimstein och RA3, det är en gåta faktiskt.

Om jag ska lägga till ett spels egna soundtrack så har jag faktiskt aldrig fastnat för någon låt, i RDR2 så är den en underbar låt som spelas i slutet av storyn men det är ingen låt jag känner att jag vill ha i en playlist. Lite som TV-seriers soundtrack, de spelar man kanske bara när man är nostalgisk kanske?

Om någon tycker jag är lite knasig så kan jag väl säga att jag har bra detaljminne för jag har väldigt lätt för att relatera låtar, smaker och sånt till olika saker.

Medlem

Kul tråd, jag kommer direkt att tänka på två exempel som sitter som fastspikat i minnet!

När jag hör denna gamla dänga så ser jag mig själv cruisa runt i nån skön bil i Rockford Hills i Los Santos. Solen skiner som bara den och man bara mår.

Sen var det ju så att när jag spelade TIbia som mest i tonåren så lyssnade jag enormt mycket på St. Anger-plattan av Metallica, så det är lätt att det fladdrar förbi en eller annan minnebild av Tibia-tiderna när man hör det albumet än idag (15 år sedan ca).


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Medlem
FM-guru
F.d. Sisyr

I princip alla låtar från K-DST och K-Rose i GTA: San Andreas. "White Wedding", "Two Tickets to Paradise", "Queen of Hearts", "Hey Good Lookin'" och många andra. Favoriten;

Alela Dianes "Take Us Back" förknippar jag föga förvånande med The Walking Dead.

Vad gäller musik jag lyssnat på samtidigt som jag spelar - "utanför" spelen dvs - är det svårare att komma på något. Visserligen lyssnar jag alltid på musik när jag spelar FM eller Dominions, men det är ju samma musik som jag lyssnar på annars.

Skribent

Den här låten är verkligen Vice City för mig.

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning

Katatonias skiva The Great Cold Distance får mig alltid att tänka på Guild Wars och framförallt Factions Asien-inspirerade stil.

Lyssnade mycket på den skivan när jag sprang runt och lullade runt.

Sen förknippar jag Shadowrun Returns med Tool, Katatonia och Devin Townsend då jag ville ha ett rätt mörkt soundtrack men inte det elektroniska som kom med spelet.


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Medlem

Det kanske är lite fusk eftersom det i princip är spelets theme song, men SSX Tricky:

Kom också direkt att tänka på Need for Speed Underground:


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem

Lyssnar aldrig på extern musik när jag spelar då det skulle bryta hela inlevelsen för mig. Att man associerar viss musik med vissa spel kan jag dock förstå.

Fragtjuv

Nu för tiden så lyssnar jag inte på musik när jag spelar men när jag spelade FIFA 04 som en galning så satte jag ofta på Iron Maiden på stereon.


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Medlem

Billy Idol är också GTA SA för mig och även gangsta-rap låtarna. Det är visserligen rätt logiskt.

Den här är också en riktig GTA-låt:

Skrivet av Sisyr:

I princip alla låtar från K-DST och K-Rose i GTA: San Andreas. "White Wedding", "Two Tickets to Paradise", "Queen of Hearts", "Hey Good Lookin'" och många andra. Favoriten;

https://www.youtube.com/watch?v=H027APFs8vc

Alela Dianes "Take Us Back" förknippar jag föga förvånande med The Walking Dead.

https://www.youtube.com/watch?v=qVWmELSsuHg

Vad gäller musik jag lyssnat på samtidigt som jag spelar - "utanför" spelen dvs - är det svårare att komma på något. Visserligen lyssnar jag alltid på musik när jag spelar FM eller Dominions, men det är ju samma musik som jag lyssnar på annars.

Skrivet av Jonny Myrén:

https://www.youtube.com/watch?v=Uzg8j8lYaNo

Den här låten är verkligen Vice City för mig.

Den hade jag nästan glömt! Jag förknippar den här låten med spelet.

99 luftballonger, Billie Jean, Wild kids in america och några till låtar tänker jag på också.

Skrivet av joelthor100:

Nu för tiden så lyssnar jag inte på musik när jag spelar men när jag spelade FIFA 04 som en galning så satte jag ofta på Iron Maiden på stereon.

FIfa98 och Blur - Song 2?

Medlem

Brukade lyssna på diverse EDM när jag lirade Rocket League eller WoW förut men föredrar att bara ha på ingame soundtrack nu för tiden för immersion. Lirar jag Hearthstone som är mer chillspel för mig lyssnar jag på allt möjligt.

Medlem

Chamillionaire ft. Krayzie Bone - Ridin' är 100% GunZ: The Duel

Som jag nötte det spelet... Väntar fortfarande på en uppföljare värd namnet. Eller någonting som åtminstone kan frambringa en liknande känsla.

KoP
Medlem

Enda externa låten jag kan komma att tänka på som lyssnats på medans jag spelat är nog Frenzy av Screamin Jay Hawkins.

Den låten sattes på (på repeat) varje gång vi sprang 1500 meters loppet i Decathlon på C64'an. Joystickarna gick varma om man säger så.

Sen har man ju sin egen playlista när man kör Eurotruck 2 med allt ifrån Broken Wings med Mr. Mister till Michael McDonald med I keep forgetting. Skön glidarmusik helt enkelt.

Skägg.
10 Chambers

Lyssnar hellre aldrig på extern musik när jag spelar men många låtar har förevigt blivit förknippade med Guitar Hero.


signatur
Gnällkuk

Prodigy's The Fat of the Land. Den gick snudd på repeat hemma när den var ny och det enda jag spelade då var Quake World.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Lyssnar hellre aldrig på extern musik när jag spelar men många låtar har förevigt blivit förknippade med Guitar Hero.
...
https://www.youtube.com/watch?v=Pm27gp-wYX0

...

Barracuda var den första låten jag tänkte på när jag såg tråden

Medlem

Porcupine Tree's första album On the Sunday of Life... satt jag och polaren och lyssnade mycket på när vi spelade Call of Duty: World at War-multiplayern. Speciellt DLC-banorna förknippar jag starkt med detta album. Även Signify av samma band.

Något år innan det låg jag i pojkrummet och spelade Super Mario 64 DS och lyssnade på In Absentia, också den skivan gjordes av PT (kanske deras mest populära).

Skrivet av Grukk:

Katatonias skiva The Great Cold Distance får mig alltid att tänka på Guild Wars och framförallt Factions Asien-inspirerade stil.

Lyssnade mycket på den skivan när jag sprang runt och lullade runt.

Den skivan snurrade mycket när jag senare spelade Modern Warfare 2. Förknippar speciellt låten Consternation med SpecOps-uppdraget som baserades på Tjernobyl-banan från spelet innan.

Ett riktigt mästerverk till album, inte en enda svag låt. Jag håller för övrigt på att spela in en cover av hela grejen


signatur

Övning ger träning.

Medlem

Crazy Town - Butterfly, till Asherons Call.

Satt och gjorde Three Towers questen var 5e timme i veckor med den låten på varje gång haha. Ingen aning om varför men ja så äre, så fort jag hör den så tänker jag direkt på den questen och det spelet!

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning
Skrivet av Seybsnilksz:

Den skivan snurrade mycket när jag senare spelade Modern Warfare 2. Förknippar speciellt låten Consternation med SpecOps-uppdraget som baserades på Tjernobyl-banan från spelet innan.

Ett riktigt mästerverk till album, inte en enda svag låt. Jag håller för övrigt på att spela in en cover av hela grejen

Verkligen fantastisk skiva, July och In The White är nog mina favoriter, men hela skivan är guld!

Kul, det får du göra en tråd om sen!


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Avstängd

Chesney Hawkes - The One and Only

Från radio Vladivostok i GTA IV har vi Glukoza med Schweine.

Lynyrd Skynyrd med Freebird från GTA: San Andreas.

Medlem
Medlem

Finns ett jäkla gäng. Men den uddaste som får mig att tänka på ett visst spel är låten Horse with no name av America och spelet är GTA San Andreas. Snudd på varje gång man flög till det stora berget så dök den upp på lantis kanalen och det vart som terapi, bah stängde av hjärnan och flög i cirklar!

Medlem

Midge Ure - The Man Who Sold the World från Metal Gear Solid 5
https://www.youtube.com/watch?v=IU2wBKoDOzg

Harry Nilssons ”Coconut”
Vilket spel?
Den som gissar rätt vinner en grön termos!
https://youtu.be/Tbgv8PkO9eo


signatur

Fifteen minutes, or it’s free!

Medlem
Skrivet av Zensu:

Finns ett jäkla gäng. Men den uddaste som får mig att tänka på ett visst spel är låten Horse with no name av America och spelet är GTA San Andreas. Snudd på varje gång man flög till det stora berget så dök den upp på lantis kanalen och det vart som terapi, bah stängde av hjärnan och flög i cirklar!

Älskade när den dök upp medans man gled runt ute i öknen. Drog in hela den radiokanalen till GTA 5 faktiskt, blev väldigt nostalgiskt och härligt.

Medlem

Första jag kom och tänka på vart The Cardigans - My Favourite Game och Gran Turismo 2 introt.

Men några av dem mer annorlunda musik kopplingarna måste nog vara Linkin Park - Somewhere I Belong kopplat med att göra stunts i Gta3 på detta stället

eller Rammstein med Half-life 2 och att leta igenom bilar efter lådor.

Medlem

Julen när jag och brorsan fick vårat playstation och det halvmediokra plattformsspelet Johnny Bazookatone fick vi även en Absolute music cd som vi lyssnade på när vi spelade. Den innehöll bland annat denna låten

Tänker alltid på det spelet när jag hör den låten.

Medlem

Dessa 2 låtar kommer alltid vara inpräntade i min hjärna och påminna mig om goda gamla speldagar


signatur

"Behold the pale horse. The man who sat on him was death, and Hell followed with him."

Inaktiv

Nån Reggae Skrillex-dänga när man bränner majafält i Far Cry.

12
Skriv svar