Rollspel (bordsrollspel)

Medlem
Skrivet av Soulless:

Ny edition på g och sen förhoppningsvis kampanjboken för ”space truckers”

Ah, inte mig emot men känns en gnutta onödigt med en 2E men de ville väl tjäna lite extra på Romulus. Skulle väl ha nån tie-in med filmen.
Mer taggad på space truckers!

Medlem
Skrivet av HiRoller:

Ah, inte mig emot men känns en gnutta onödigt med en 2E men de ville väl tjäna lite extra på Romulus. Skulle väl ha nån tie-in med filmen.

Dom har väl backat lite från att kalla det 2E, det sparkade ju ganska hårt bakut. Så nu är det ”evolved edition” istället. En välkommen skillnad är att man kommer dela upp panik-tabellen i två beroende på situation. Det blev ibland (eller ganska ofta) väldigt ologiskt att rollpersoner kunde få full panik av att misslyckas dyrka ett lås eller liknande.

Medlem
Skrivet av Nocternity:

Dom har väl backat lite från att kalla det 2E, det sparkade ju ganska hårt bakut. Så nu är det ”evolved edition” istället. En välkommen skillnad är att man kommer dela upp panik-tabellen i två beroende på situation. Det blev ibland (eller ganska ofta) väldigt ologiskt att rollpersoner kunde få full panik av att misslyckas dyrka ett lås eller liknande.

Haha jaa, på vår session igår var det en PC som misslyckades med en opposed Observation roll och frös i panik.
Det går ju oftast att hitta nån narrativ förklaring men ibland blir det lite långsökt.

Medlem
Skrivet av HiRoller:

Jo jag har instämt i kritiken mot att de annonserade en 2nd edition, revised hade passat bättre.
Såg att det numer heter ”evolved”.

Det viltigaste är att det nya o gamla kan användas tillsammans sömlöst, utan konverteringstsbeller osv. Och så verkar vara fallet!

Vet inte om jag kommer slå till på nya grundboken eller ej, samlaren i mig gör det svårt men jag är nöjd med spelet som det är. Vilket är min främsta orsak till att motsätta mig en ny grundbok.

Som ni skriver så finns det enkla sätt narrativt att lösa situationer som skulle bli komiska om man följer reglerna ordagrannt

signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Nu har vi ju fått igång den här tråden lite.
Så kan ju passa på att fråga vad folk favorit-spel är?

Själv är jag ju ett stort fan av rules-light spel som Cairn och Knave och alla hundra olika spin-offs. Sånt man kan knäcka en bärs till och bara köra fast and loose.
Men absoluta favoriten är nog ändå (som någon nämnde ovan) Delta Green. Spännande som fan.
Fria ligan har ju några bangers också, typ Forbidden Lands och Drakar och Demoner.
Ogillar DnD5e. Tycker det funkar bättre i tv-spelsform a la bg3 än vanligt rollspel. Krångligt magi system också.

Medlem
Skrivet av HiRoller:

Nu har vi ju fått igång den här tråden lite.
Så kan ju passa på att fråga vad folk favorit-spel är?

Själv är jag ju ett stort fan av rules-light spel som Cairn och Knave och alla hundra olika spin-offs. Sånt man kan knäcka en bärs till och bara köra fast and loose.
Men absoluta favoriten är nog ändå (som någon nämnde ovan) Delta Green. Spännande som fan.
Fria ligan har ju några bangers också, typ Forbidden Lands och Drakar och Demoner.
Ogillar DnD5e. Tycker det funkar bättre i tv-spelsform a la bg3 än vanligt rollspel. Krångligt magi system också.

Får jag bara välja ett spel skulle det bli svårt att inte välja Call of Cthulhu. Förutom Drakar och Mutant så var det mitt första spel och det första jag började spelleda. Nostalgin vinner här för egentligen är det andra spel som lockar just nu. Men Cthulhu kommer alltid finnas där i hyllan och vänta!

signatur

Medlem
Skrivet av Soulless:

Får jag bara välja ett spel skulle det bli svårt att inte välja Call of Cthulhu. Förutom Drakar och Mutant så var det mitt första spel och det första jag började spelleda. Nostalgin vinner här för egentligen är det andra spel som lockar just nu. Men Cthulhu kommer alltid finnas där i hyllan och vänta!

Påtal om:

https://www.humblebundle.com/books/call-cthulhu-chaosium-inc-...

signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Grym deal!
Men jag är stört besatt av fysiska böcker XD

signatur

Medlem
Skrivet av Soulless:

Grym deal!

Nackdel är att de får inte plats i bokhyllorna efter ett tag. För min del har det blivit att rensa bort och bara behålla det som spelas. Digital form är också toppen för SL med en bärbar dator.

Medlem
Skrivet av Soulless:

Grym deal!

Samma här - har en mycket stor samling rollspel i fysisk form (åtminstone stor i mina ögon )

signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av Fulci:

Nackdel är att de får inte plats i bokhyllorna efter ett tag. För min del har det blivit att rensa bort och bara behålla det som spelas. Digital form är också toppen för SL med en bärbar dator.

Finns det ingen plats i bokhyllan är lösningen en bokhylla till!
Som du skriver är dock digitalt riktigt bra som verktyg för spelledare.

Men jag gillar böcker!

signatur

Medlem

Vet inte om spelet räknas som ett rollspel, men efter att länge ha velat börja då jag älskar RPGs på datorn, så har jag börjat spela Frosthaven med min frus bröder. Vi har hittills bara spelat ett scenario, men det var väldigt kul

signatur

Submission is for the weak

Medlem
Skrivet av Soulless:

Call of Cthulhu

Älskar Call of Cthulhu, men jag är så extremt dålig på Amerika anno cirka 1920, så drar mig för att skaffa det.
Delta Green går hur bra som helst dock, trots att det är Amerika.

Medlem

Jag tror förövrigt jag har runt 100.000 rpg pdf:er på min NAS.

signatur

Medlem
Skrivet av HiRoller:

Älskar Call of Cthulhu, men jag är så extremt dålig på Amerika anno cirka 1920, så drar mig för att skaffa det.
Delta Green går hur bra som helst dock, trots att det är Amerika.

Jag kan inte heller mycket om 20-talet men det ger en härligt buskig känsla också när man knappt vet hur saker o ting fungerade i samhället då och får skjuta lite från höften XD
Är också rätt underhållande att se spelarna försöka navigera ett samhälle så annorlunda från vår vardag!

Jag gillar hur karaktärerna blir begränsade utan direkt tillgång till telefoner, internet och transporter. Det gör att hela världen blir "okänd" på ett mer påtagande sätt än i en modern setting. Därav bibliotek och tidningsredaktioner är ett återkommande besöksmål i CoC och där det ofta sker rätt oväntade saker!

Sen finns ju "Call of Cthulhu Sverige", officiell svensk utgåva av spelet. Exakt samma spel som engelska utgåvan fast helt på svenska och fokuserar på äventyr som utspelar sig i Sverige. Har funderat på att skaffa regelböckerna bara för att det är så nice med en svensk översättning av en klassiker som CoC.
Jag brukar använda deras karaktärsblad för enkelhetens skull, även fast vi kör engelska versionen i Amerika.

signatur

Medlem
Skrivet av Kleptomaniac:

Vet inte om spelet räknas som ett rollspel, men efter att länge ha velat börja då jag älskar RPGs på datorn, så har jag börjat spela Frosthaven med min frus bröder. Vi har hittills bara spelat ett scenario, men det var väldigt kul

Det är någonstans på gränsen mellan brädspel och rollspel

signatur

phi
Medlem

Spelleder just nu en kampanj i DnD5E efter över 20 års uppehåll från gymnasietidens rollspelande då vi spelade D&D, Mutant och Eon främst. Vi är bara sex sessions in än så länge och kör en session i månaden men det är kul och något annorlunda i spelväg.

Tanken är väl att testa både Vampire, Fallout och Cyberpunk framöver efter denna kampanj. Förhoppningsvis som spelare också så man inte blir en forever DM.

12
Skriv svar