Rollspel (bordsrollspel)

Medlem
Rollspel (bordsrollspel)

Så vi har ju en tråd för strategi och brädspel som poppar upp då och då men hur ligger det till med vanligt hederligt rollspel då?
Menar då rollspel i bokform, med tärningar o karaktärsblad vid ett bord med andra människor
Eller såklart över internet via roll20 och dylikt för de som lirar så.

Spelade själv oerhört mycket rollspel i min ungdom men det rann ut i sanden allt eftersom. Men förra året återupptog jag hobbyn lite smått efter 15+ år! Har endast blivit en handfull sessioner den gångna vintern men förhoppningsvis släpper det snart och vi i gruppen kommer igång med mer rutinartat spelande.

Trots att hobbyn legat latent i så många år så har jag aldrig slutat köpa och läsa rollspel dock. Har fortfarande kvar en hel del böcker från min ungdom, och till det en hel del nyare böcker och supplement, det senaste Alien RPG, ett av Fria Ligans senaste släpp och deras bästa i min mening. Men då älskar jag sci-fi och Alien så är inte opartisk i frågan!

Har flera gamla klassiker i hyllan som jag hoppas få spelleda förr eller senare men förutom tidigare nämnda Alien så har jag blivit stormförtjust i "Paranoia" efter att ha sett några videor på youtube. Jag visste knappt att spelet existerade trots att det funnits sedan 80-talet och verkar etablerat som ett av de kändare och populärare rollspelen genom tiderna.
Inväntar med spänning spelet som jag bör få hem i veckan!

Så, finns det några rollspelare (eller ex-rollspelare) här på forumet så berätta gärna vad ni spelar, spelleder eller hoppas få spela!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Hej,

Absolut finns de det! Superkul med denna tråd tycker jag! Precis som du spelade jag mycket i min ungdom. Jag blev introducerad av rollspel genom EON - en kompis storebror spelade och hans kompis var spelledare - och jag minns fortfarande större fragment av dom sessionerna, helt magiskt (och lite tragiskt, jag har ju absolut spelat bättre kampanjer men han körde lite homebrew så all kredd till honom). Därifrån så blev det Dungeons & Dragons, Drakar och Demoner, NeoTech 2 med mera.

Jag köper och läser fortfarande och blir varje gång än mer sugen att spela, men det är svårt att få ihop och jag är lite skeptiskt till att spela via nätet, halva upplevelse är ju att sitta tillsammans och leka med ljusen och tugga på något gott.

Har en gedigen samling som växer, ska delge den så kan vi gotta oss i all tusentals rader av härlig litteratur!

Jag kommer återvända till detta inlägg men ikväll är sista kvällen innan jobbet börjar så jag ska mysa lite.


signatur

Niet.

Medlem

Spelar inte längre men var SL för det bästa spelet.

KULT.

Skrämde slag på spelarna.

Men det blev bannat vad ryktet säger.

Skribent

Hade en kortare session i min ungdom då vi var ett gäng som spelade rollspel. Drakar och Demoner samt Mutant var de enda som vi spelade.

Hade en kompis som älskade att bygga saker, han skulle alltid tänja på gränserna av vad som var lämpligt att göra i rollspelet och vad hans karaktär kunde tänkas lyckas med. Spelledaren blev alltid lika less när han fick sitta och förklara att det inte var ok att bygga avancerade anordningar på vagnen vi just hade skaffat, samt att dessa anordningar inte fanns på den tiden äventyret utspelade sig.

Ibland orkade inte spelledaren diskutera så han gav med sig. Det lustiga var att i princip varje gång han gav med sig om de här avancerade otidsenliga uppfinningarna på vår vagn (eller liknande) så hamnade vi kort därefter i ett bakhåll där det regnade pilar och antingen dog alla hästar eller så fick vi fly hals över huvud för att överleva.

Medlem

Spelade MYCKET under högstadiet och gymnasiet. Vi doppade tårna i många olika världar men kom alltid tillbaka till Drakar och Demoner, Kult och Mutant.

Spelandet dog ut när jag flyttade från byn.
Vi turades om att vara SL, blev en tävling att vi skulle bräcka varandra. Har inga böcker kvar, sålt allt. Men är glad att jag har upplevt det. Svårslagen upplevelse på en polares vind med grillchips, CubaCola och tända ljus.

Medlem
Skrivet av Theade:

Hej,

Absolut finns de det! Superkul med denna tråd tycker jag! Precis som du spelade jag mycket i min ungdom. Jag blev introducerad av rollspel genom EON - en kompis storebror spelade och hans kompis var spelledare - och jag minns fortfarande större fragment av dom sessionerna, helt magiskt (och lite tragiskt, jag har ju absolut spelat bättre kampanjer men han körde lite homebrew så all kredd till honom). Därifrån så blev det Dungeons & Dragons, Drakar och Demoner, NeoTech 2 med mera.

Jag köper och läser fortfarande och blir varje gång än mer sugen att spela, men det är svårt att få ihop och jag är lite skeptiskt till att spela via nätet, halva upplevelse är ju att sitta tillsammans och leka med ljusen och tugga på något gott.

Har en gedigen samling som växer, ska delge den så kan vi gotta oss i all tusentals rader av härlig litteratur!

Jag kommer återvända till detta inlägg men ikväll är sista kvällen innan jobbet börjar så jag ska mysa lite.

Kul! Jag sammanställer också en lista över vad jag har så kan vi nostalgiminnas gamla goda tider

Skrivet av Kakmonster:

Spelar inte längre men var SL för det bästa spelet.

KULT.

Skrämde slag på spelarna.

Men det blev bannat vad ryktet säger.

Kult spelade vi också en hel del! Det fick en ny version förra året med ett riktigt nice regelsystem och i stort sett exakt samma setting. Väldigt grafisk iaf oO


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Mutant 2089 spelades mycket i början/mitten av 90-talet och är fortfarande min favorit. Synd bara att jag inte längre har någon att spela med, har inte rört det på över 10 år men det ligger fortfarande framme, alltid redo.

Tack vare Mutant 2089, Blade Runner, anime som Cyber City Oedo 808 osv och diverse öppna spelvärldar som Elite II: Frontier och TES1: Arena så har jag drömt och längtat öppet cyberpunk RPG till datorn i ~25 år så det är trevligt att den väntan snart är över i alla fall.

Backade nyligen kickstartern The Troublemakers. Vet inte om jag kommer få någon chans att faktiskt spela det, men ser fram emot att läsa regelboken. Samma sak med Dishonored: The Roleplaying Game Core Rulebook som släpps snart.

Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

Mutant 2089 spelades mycket i början/mitten av 90-talet och är fortfarande min favorit. Synd bara att jag inte längre har någon att spela med, har inte rört det på över 10 år men det ligger fortfarande framme, alltid redo.

Tack vare Mutant 2089, Blade Runner, anime som Cyber City Oedo 808 osv och diverse öppna spelvärldar som Elite II: Frontier och TES1: Arena så har jag drömt och längtat öppet cyberpunk RPG till datorn i ~25 år så det är trevligt att den väntan snart är över i alla fall.

Backade nyligen kickstartern The Troublemakers. Vet inte om jag kommer få någon chans att faktiskt spela det, men ser fram emot att läsa regelboken. Samma sak med Dishonored: The Roleplaying Game Core Rulebook som släpps snart.

Oooh Mutant svarta lådan är det enda mutant jag spelat, och tror det var mitt första rollspel! Ser något oerhört fram emot CP2077 men också kommande rollspelet Cyberpunk RED. Har startboxen men den säger inte så mycket om fulla regelsystemet men jag misstänker det kommer va lite väl regeltungt för min del, gillar snabba simpla regelsystem och vill inte att strider och liknande segar ner allt för mycket. Men ser fram emot boken hursomhelst!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Skribent

Jag ångrar verkligen att jag inte ägnat mig åt penna och papper-rollspel mer. När jag växte upp fanns det ingen i omgivningen som höll på med det, och när man kom upp i gymnasieålder/arbetsålder så hade man aldrig riktigt tid att sätta sig in i det, trots att man då hade internet som hjälpmedel för att hitta likasinnade och framförallt ekonomin för att ha råd med det.

Ångern exploderade lite ytterligare när jag kollade på serien HarmonQuest, där Rick & Morty-skaparen Dan Harmon & Co väldigt lättsamt rollspelar framför publik.

Medlem

Började spela i mitten på 80-talet med Drakar och Demoner, Mutant och Chock och har suttit konstant spelledare sedan 1990 (började min sl-karriär med Wastelands som jag fortfarande kommer tillbaka till då och då) och spelar fortfarande regelbundet.

Samlingen börjar närma sig tresiffrigt antal titlar och tar en hel del plats numera...

Höjdpunkterna genom åren har varit Svavelvinterkampanjen till Drakar och Demoner, "The Enemy Within" till Warhammer Fantasy och "Undergångens Arvtagare" till just Mutant: Undergångens Arvtagare (som för övrigt var det bästa Mutant som gjorts enligt mig).

Just nu är det det fullkomligt suveräna Symbaroum som gäller, mörk fantasy med en suverän kampanj som är en ren njutning att spelleda.

I och med Coronatider har vi gamla konservativa rävar börjat experimentera lite smått med att spela online så just nu kör vi lite enklare dungeoncrawls i "Dragon Warriors" via Discord.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

@Soulless: Jag har visserligen bara spelat (som spelledare) Drakar och Demoner, men jag såg reglerna mer som ett ramverk än någonting som man var tvungen att hålla sig slaviskt till. Om det blev roligare av att ignorera reglerna i en given situation, så ignorerade jag reglerna.

Som jag ser det så är de enda två reglerna som verkligen räknas de två klassiska. (Som faktiskt fanns med i regelboken till D&D)

1 - Spelledaren har alltid rätt.
2 - Om spelledaren någonsin skulle ha fel, så träder automatiskt regel 1 i kraft.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem
Skrivet av Akronym:

@Soulless: Jag har visserligen bara spelat (som spelledare) Drakar och Demoner, men jag såg reglerna mer som ett ramverk än någonting som man var tvungen att hålla sig slaviskt till. Om det blev roligare av att ignorera reglerna i en given situation, så ignorerade jag reglerna.

Som jag ser det så är de enda två reglerna som verkligen räknas de två klassiska. (Som faktiskt fanns med i regelboken till D&D)

1 - Spelledaren har alltid rätt.
2 - Om spelledaren någonsin skulle ha fel, så träder automatiskt regel 1 i kraft.

Definitivt så det är, men beroende på spel och grupp så varierar jag hur mycket jag låter regler och tärningar avgöra.
I vissa spel är det berättandet och agerandet som är i centrum. Där låter jag tärningsslag mer avgöra HUR karaktärerna löser problem, inte OM de löser dem.

Men det viktigaste av allt tycker jag är att spelarna känner att deras val har betydelse och konsekvens. Ibland kan man som spelare känna sig mer som en statist medans spelledaren berättar en historia.
Av den anledningen har jag för vana att slå alla mina tärningsslag som spelledare öppet inför spelarna. Jag gör undantag ibland men oftast försöker jag hålla reglerna så transparent som möjligt, det ger en känsla av allvar när spelarna utsätts för risker och fara då de vet att jag inte kommer "justera" tärningsslagen för att skydda dem.

Istället så försöker jag hålla tärningsslagen till ett minimum, blir enklare att kontrollera spelet så


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Under högstadiet spelade jag Drakar och Demoner, Mutant, Star Wars, Mutant Chronicles och Call of Cthulhu. Älskade det senare så pass att jag även har alla datorspels varianterna, Shadow of the Comet, Prisoner of Ice, Dark Corners of the Earth etc. Hade planer på att plocka upp det igen så var med i Kickstartern för svenska Call of Cthulhu men med tanke på läget så återstår det att se när det dyker upp.

Medlem
Skrivet av Henkeror:

Under högstadiet spelade jag Drakar och Demoner, Mutant, Star Wars, Mutant Chronicles och Call of Cthulhu. Älskade det senare så pass att jag även har alla datorspels varianterna, Shadow of the Comet, Prisoner of Ice, Dark Corners of the Earth etc. Hade planer på att plocka upp det igen så var med i Kickstartern för svenska Call of Cthulhu men med tanke på läget så återstår det att se när det dyker upp.

Är det det som heter "Kutulu"?
Har sett det men inte haft någon koll på vad det är. Älskar själv Call of Cthulhu också, har flera spel jag vill titulera mitt "favoritspel" men av dem måste nog CoC vara det jag spellett mest under åren.

Har några olika versioner av spelet samt ett gäng äldre tillbehör från 5e utgåvan och har funderat på att slå till på senaste, 7e.
Men jag väntar med spänning på att höra mer från Fria Ligans planerade Cthulhu spel. Blir förmodligen en variant av deras YZ regelverk som många av deras spel använder sig av. Jag älskar det regelverket och tror det skulle göra sig helt perfekt i ett spel som CoC där det är främst undersökning och utredning som är av intresse.
Alien har även visat att det fungerar ypperligt med stress/skräck och med några justeringar kommer det vara som klippt och skuret för CoC!

Men det är förmodligen långt bort ännu.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Slog till på ett par böcker idag 😁

Deadlands Classic (players+marshalls guide)
Savage worlds adventure edition (för kommande Deadlands v3)
Fate of Cthulhu+tärningar

Hösten räddad!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

57 61 72 6e 69 6e 67 20 66 6f 72 20 6e 65 72 64

Har bara testat på rollspel en gång. Och den var på ett hemma LAN med penna och papper i värld som SL hittade på under spelets gång. Vi kom inte så långt innan en gav upp och tyckte det var tråkigt. Så har alldrig riktigt fått testa på en riktig omgång pen and paper.

Körde dock lite forumrollspel när jag var yngre. Det var hyffsat roligt lite synd bara att det dog ut när man blev äldre. Är lite sugen på att skriva en Discord bot för att köra lite chattrollspel


signatur

59 6f 75 20 72 65 61 6c 6c 79 20 6e 65 65 64 20 74 6f 20 67 65 74 20 61 20 6c 69 66 65 20 69 6e 73 74 65 61 64 20 6f 66 20 74 72 79 69 6e 67 20 74 6f 20 64 65 63 6f 64 65 20 72 61 6e 64 6f 6d 20 73 74 72 65 61 6d 20 6f 66 20 62 79 74 65 73 2e
https://mastodon.social/@olofhaglund

Medlem

Jag spelade aldrig som ung, funderat på att försöka komma igång många gånger men det blev aldrig av. Men så nu när det blev mycket sitta hemma slog jag till och hittade lite folk att spela med online, än så länge så har jag hunnit spela två korta kampanjer, spelar en tredje och spelleder en annan, allt i DnD 5e.

Jag är dock väldigt sugen på att få spela vid samma bord någon gång, och vill verkligen spela Drakar och Demoner. Funderar på att köpa hem böckerna och sätta upp ett eget system i någon online app för att kunna testa på det. Men jag kan tänka mig att sitta runt samma bord, med ett par öl och lite chips, är bra mycket roligare. Och då är ändå online riktigt roligt.

Medlem

Det är såklart inte en hobby för alla men definitivt värt att ge en seriös chans!

Jag kan tänka mig att vissa tycker det känns lite pinsamt eller löjligt att sitta "face to face" med folk och spela rollspel, speciellt om det är folk man kanske inte känner så bra.
Då är det lättare och tryggare att sitta framför datorn på behörigt avstånd.

Viktigast av allt är att man har roligt oavsett hur man spelar, finns inget rätt eller fel sätt att spela rollspel!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Inaktiv

D&D, har första regelboken, och den andra, som, tror jag, hade 2 böcker, och en massa boxar till tvåan, och ett speciellt äventyr som kom i en rollspelstidning, och chronopia, eller vad det heter, med alla extraböcker, även warhammer rollspelet, och så djävla mycket extraböcker och boxar till engelska d&d

Medlem

Är det någon som har tips på var man kan hitta trevliga grupper? Har testat i ett par facebook-grupper osv men det var svårt att få något napp när man inte har så mycket erfarenhet.

Medlem
Skrivet av joonsson:

Är det någon som har tips på var man kan hitta trevliga grupper? Har testat i ett par facebook-grupper osv men det var svårt att få något napp när man inte har så mycket erfarenhet.

Hör efter i forumen på https://www.rollspel.nu/?Itemid=1


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

Ressar bara för att jag har lite att göra!

Kastade just in en late pledge på CY_BORG, den fristående cyberpunk-spinoffen till MÖRKBORG.
Jag gillar MÖRKBORG, riktigt härligt simpelt spel och fruktansvärt läcker bok/design, men det nya faller mig i smaken så mycket mer! Jag gillar fantasy, men ÄLSKAR cyberpunk/sci-fi!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Inaktiv

Forever GM här.
Började spela rollspel 2017 när några ur tjejens högskoleklass ville spela DnD (..såklart). Men ingen ville spelleda. Så jag tog på mig rollen med ett villkor: Inget jäkla DnD5e. Finns så mycket bättre system för fantasy.

Vi började en kampanj i Mutant Year Zero men den rann ut i sanden när två av spelarna slutade komma.
De som blev kvar i gruppen övertalade mig att prova DnD lik förbannat. Stod ut 4 månader innan jag konverterade vår DnD-kampanj till Savage Worlds. Mycket bättre!

Sedan dess har vi testat en hel drös spel via one-shots.
Forbidden Lands, Väsen, Mörk Borg, Cy_borg, Kult, Mausritter, Mothership, City of Mist, Monster of the Week, Band of Blades, Worlds Without Number, Alien, Death in Space, Dungeon Crawl Classics, Nights Black Agents, Ironsworn, Symbaroum, Blades in the Dark osv.

Men där jag känner mig mest hemma är ändå Delta Green. Så satans bra spel!

Har precis avslutat en kampanj i Traveller-systemet och i höst drar vi igång den helt sinnessjuka Delta Green-kampanjen Impossible Landscapes.
Taggad som fan!

Medlem
Skrivet av anon_79617:

Forever GM här.
Började spela rollspel 2017 när några ur tjejens högskoleklass ville spela DnD (..såklart). Men ingen ville spelleda. Så jag tog på mig rollen med ett villkor: Inget jäkla DnD5e. Finns så mycket bättre system för fantasy.

Vi började en kampanj i Mutant Year Zero men den rann ut i sanden när två av spelarna slutade komma.
De som blev kvar i gruppen övertalade mig att prova DnD lik förbannat. Stod ut 4 månader innan jag konverterade vår DnD-kampanj till Savage Worlds. Mycket bättre!

Sedan dess har vi testat en hel drös spel via one-shots.
Forbidden Lands, Väsen, Mörk Borg, Cy_borg, Kult, Mausritter, Mothership, City of Mist, Monster of the Week, Band of Blades, Worlds Without Number, Alien, Death in Space, Dungeon Crawl Classics, Nights Black Agents, Ironsworn, Symbaroum, Blades in the Dark osv.

Men där jag känner mig mest hemma är ändå Delta Green. Så satans bra spel!

Har precis avslutat en kampanj i Traveller-systemet och i höst drar vi igång den helt sinnessjuka Delta Green-kampanjen Impossible Landscapes.
Taggad som fan!

https://media.miniaturemarket.com/media/catalog/product/cache...

Lustig tajming, jag köpte slipcaset med regelböckerna för ett par veckor sedan
Läser igenom handlers guide just nu, verkar ligga oerhört mycket tanke bakom!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Inaktiv
Skrivet av Soulless:

Lustig tajming, jag köpte slipcaset med regelböckerna för ett par veckor sedan
Läser igenom handlers guide just nu, verkar ligga oerhört mycket tanke bakom!

Underbart!

Är det något du undrar så har jag bra koll på Delta Green, om jag får lov att skryta lite.
Brukar kommunicera med skaparna via Reddit och Patreon. De har mycket på gång.

Nästa steg efter Agents Handbook och Handlers Guide är ju att gräva ner sig i scenario-samlingarna Control Group, Black Sites och framförallt Night at the Opera.
Därefter kampanjen Impossible Landscapes och nästkommande Gods Teeth.

Om du inte har upptäckt det själv redan så finns det en community-driven hemsida FAIRFIELD PROJECT med massa "shotgun scenarios" (one shots) och annat gottigt.

1
Skriv svar