Spel som förstördes av X

Testpilot
Spel som förstördes av X

Visst har ni råkat ut för detta?
Då ni spelat ett spel och det har varit kul att spela men sen dyker X upp och lusten att spela försvinner snabbt och skoningslöst.

För min egen del manifesterades det i min genomspelning av Death Stranding.
Efter 110 timmar spelande och ofantligt mycket underhållning så kommer jag fram till en "bossfight"

Utan att spoila så är det så att hela fighten är dåligt byggd och tillsammans med dåligt användarinterface så blir denna strid mer frustrerande än rolig och mitt tålamod tar slut och därmed avinstallerar jag spelet.
Detaljerad spoiler nedan:

Man skall slåss mot Higgs och hela premissen är att man skall binda honom och smyga runt bakom med ett ynkligt snöre medan han har ett gevär/scanner och kan teleportera. Dumt byggt och extra frustrerande då styrning och UI inte är intuitivt.

Jag får flashbacks till andra dåliga "bossfighter" som i Batman Arkham spelen där jag gav upp i Origins. De jobbiga bossarna i Deus Ex Human Revolution som de som tur patchade. Och sist men inte minst de usla fighterna i Max Payne 3 som jag lackade ur på.

Det finns ju andra aspekter som förstör spel vilket kan vara användarinterface eller att man verkligen inte gillar storyn eller som i Dragon age 2 samt 3 att hela systemet för strider är dåligt (men storyn var kul så jag spelade på easy).
För mig är dock bossfighter som är kassa och inte roliga är nåt som får mig att spåra ur väldigt fort och avinstallera.

Har ni några exempel på tex bossfighter som fått dig att helt rata ett spel? Förklara också gärna vad som var problemen med just det du ratade.

Medlem

Absolut,
En som låg nära till hands :
Command & conquer 3 förstördes av Scrin.

Vad den serien behövde var inte en ny alien ras som dessutom var dåligt balanserade, tycker fortfarande att deras intåg var den sista spiken i en av mina favoritserier

Far Cry - När mutanterna introduceras så tackar jag för mig och stänger av.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Half Life - Xen

Resten av spelet gör det såklart värt att spela ändå, men det var så segt med Xen sista biten. Hade räckt om de teleporterade en rakt till sista bossen istället.

Inaktiv

Dark souls 3

Var någon boss som ser ut som en gammal kung typ som är just efter ett slagfält. Blev så förbannad på den så sålde spelet. Älskar Bloodborne, insett att jag inte gillar Dark souls spelen.

Medlem

Tänkte direkt på första bossen i Deus Ex Human revolution.
Jag körde stenhårt på stealth och icke-våld, jag hade inte råkat ut för någon regelrätt eldstrid eller byggt karaktären för strid. Så när spelets första boss kom och direkt strid var den enda vägen, så stängde jag snart av och spelade aldrig igen.
Jag hade ju kunnat nöta mig igenom bossen eller kanske tillfälligt satt ned svårihetsgraden, men just att spelet tvingade mig att spela det på ett sätt jag verkligen inte ville gjorde att jag tappade all lust.

Annars finns ju spel som Dragon Age 2 och Borderlands 3 som avvikit för mycket från vad man gillade i föregångarna, men i dom spelen så blir det mer att allt i spelen genomsyras av design som jag inte gillar snarare än enstaka saker som går att peka ut...

Medlem

Call of Duty: Modern Warfare
Första Call of Duty-spelet sedan Black Ops som jag faktiskt verkligen gillat och inte tröttnat på efter en kort stund. Förstördes av att kräva alldeles för mycket utrymme. Senast krävdes det 225GB på PC vilket är helt absurt för vilket spel som helst.

Titanfall
Ettan förstördes av att banor släpptes som DLC, vilket i sin tur innebar att spelarbasen splittrades, vilket gjorde det onödigt svårt att hitta spelare att spela med.
Tvåan förstördes av att EA valde att släppa det en vecka efter Call of Duty och en vecka före Battlefield.

EDIT:
Call of Duty var väl mer en personlig reaktion som fick mig att tappa lusten.
Titanfall var mer en reaktion från spelarbasen vilket fick mig att sluta spela eftersom ingen annan spelade.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem

Brukar se Crysis som två olika spel: En fantastisk shooter.. och spelet efter att aliens kommer in i bilden.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av hannes.theorell:

Far Cry - När mutanterna introduceras så tackar jag för mig och stänger av.

Samma här!

Jag kommer förmodligen heller aldrig lira klart Spider-Man på grund av delarna med Mary Jane. Hatar påtvingat smygande med auto fail om man blir påkommen.

Slutade lira Final Fantasy VII på grund av random encounters.

Kan få tuppjuck på Nintendo-spel och deras utdragna menyer och dialoger. Värsta exemplet är nog Wii Fit där det inte gick att få ut mer än en halvtimmes träning på en timmes tid.


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Kan få tuppjuck på Nintendo-spel och deras utdragna menyer och dialoger.

Det där fick mig att tänka på Super Mario Party. Nog för att spelet har ont om content, men det som verkligen körde spiken i kistan var Toad och Toadettes förbannade tjatande och utdragna animationer. Låt mig spela spelet för fan, liksom.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Kan få tuppjuck på Nintendo-spel och deras utdragna menyer och dialoger.

Just det! Jag älskade Splatoon 2, men orkade aldrig starta upp det på grund av den onödigt långa dialogen i början av varje spelsession som inte gick att skippa.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem

RTSdelarna i Brütal Legend... sabbade ett annars kul spel...


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem

Enformighet. När det verkligen känns som att man helt plötsligt kommit in i en utfyllnadsdel. Repetition må vara kunskapens moder. Men det är tålamodets svärmoder. Samma sak i en evighetsloop och det känns som att du står och stampat på samma ställe.

Det var något ställe i DA Inquisition. Spelat länge i någon tomb. Blev sent, stängde av. Fortsatte kvällen efter. Samma korridorer, samma fiender, samma assets. Den tredje kvällen startade jag upp, tänkte NEJ! Avinstallerade.

Fragtjuv

Trodde att Zelda Breath of the Wild skulle passa mig perfekt men jag irriterar mig på att Link aldrig har en röst. Han kändes platt tycker jag.


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Baronova:

Just det! Jag älskade Splatoon 2, men orkade aldrig starta upp det på grund av den onödigt långa dialogen i början av varje spelsession som inte gick att skippa.

Åfyfan. Hade glömt det. Den jäkla talk showen.


signatur
Medlem

Första jag kom att tänka på är racing-uppdraget i Mafia, kom aldrig förbi det även om allt före var fantastiskt.

Medlem

Minns att det var strokevarning på drömsekvenserna i MAX PAYNE. Nu får förvisso kanske det mesta tillskrivas en dator som inte riktigt orkade med spelet men frustrationen var... "stor".


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Far Cry - När mutanterna introduceras så tackar jag för mig och stänger av.

Minns de så väl och förstod aldrig varför de gjorde så mycket skada, trodde först det var en glitch.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Jag hatar när man inte kan gå i vanlig hastighet. Typ hela slutet i Mass Effect 3 när Sheph haltar och egentligen alla spel där de ska visa att ”nu är det en känslosam scen” och bara kan visa det genom att nu ska du gå som genom senap. Gillar det inte ens i spel där figuren faktiskt går genom djup snö eller så - men det är bara hat som läcker över från andra titlar.

Medlem

I princip alla spel där du måste "hold" för att öppna eller göra saker. Fattar inte grejen med det istället för att helt enkelt bara trycka på knappen...


signatur

"I don't know how many years on this earth I got left. I'm gonna get real weird with it."

Medlem

I princip alla spel med hajar, minns än traumat att tvinga mig igenom hajsekvensen på isflaken i Arkham city, och jag slutade spela Assassins creed 4 pga dykmomenten och det där man står i roddbåt och kastar harpuner på hajar/valar. Samma med Far Cry Blood dragon när man måste i poolen med laserhajar, Alt + F4 direkt...

Medlem

Priset för denna kategori måste vara när man spelar Abby i The last of us 2. Århundradets sämsta karaktär och mest meningslösa story.

Medlem

Fortnite och alla som hoppar runt som grodor och bygger!

Önskar det fanns ett mod där man inte kan bygga!

Sen alla spel som har cutscenes som inte går att skippa.

Medlem

Ett spel som jag gillade väldigt mycket var Ninja Gaiden till Xbox men kom aldrig förbi Alma, när det kom till PS3 med namnet Ninja Gaiden Sigma så var hon mycket lättare och kunde spela klart spelet.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Slutbossen i Uncharted 2....
Spring och skjut baklänges mot en boss som jagar en och efter ett tag sporadiskt börjar kastar 4(!) handgranater mot en som man ska ducka mot samtidigt som han jagar en med en hagelbrakare.

Medlem

Mass Effect 3. Mass.... Effect..... 3. Ospelbart nu.

Medlem
Skrivet av Harakiri:

[b]
För min egen del manifesterades det i min genomspelning av Death Stranding.

Hela Death Stranding var ett enda långt love/hate-förhållande. Otroligt välgjort, men också ett av de mest irriterande spelen någonsin.

Medlem

Pokemon till Gameboy när man skulle gå genom gräset.


signatur

Burn in the light.

Medlem
Skrivet av Lepr:

Första jag kom att tänka på är racing-uppdraget i Mafia, kom aldrig förbi det även om allt före var fantastiskt.

Det var inte så att du spelade en piratkopia eller No-CD-crack av spelet? Det var nämligen ett extra och hemligt kopieringsskydd som gjorde att bilen blev nästan omöjlig att styra ordentligt på just den banan.

Medlem

Ni No Kuni

Underbar atmosfär och karaktärer. Men alla statans random encounters samt nästan instant respawn i Dungeons fick mig att ge upp nästan direkt.
Antingen nötte du dig framåt, eller så tog du en sidväg för att nå en kista. Och då han alla finderna respawna.
Misslyckades med ett tidspussel? finderna respawnade.

Skriv svar