Xbox Series X släppmånad bekräftad

Medlem
Skrivet av Pungvred:

Förvandlades The Witcher 3 till ett 360/PS3-spel i samma veva som det portades till Switch?

Allt beror helt och hållet på hur man går till väga. Bygger man två olika versioner av samma spel kan man göra mer än att bara skala ner, man kan plocka bort funktioner helt och hållet om det är nödvändigt för att kunna driva spelet. Eller bygga om samma sektioner så att de är snarlika men egentligen helt annan kod.

MS gjorde det med Forza Horizon 2. X360-versionen är grymt nedskalad. Områden som är blockerade, färre vägar, byggnader och växter som tagits bort och förstås mycket fulare grafik.

Hoppas de gör något liknande nu. Det kan ju inte vara så roligt att behöva få spelen att fungera på en klen Jaguarprocessor då den nya har en stark Zen 2.


1700X | NH-D15 | GTX 1070 Ti Strix | 16GB DDR4 | 500GB SSD | 2TB HDD

Medlem
Skrivet av ArcticFire:

MS gjorde det med Forza Horizon 2. X360-versionen är grymt nedskalad. Områden som är blockerade, färre vägar, byggnader och växter som tagits bort och förstås mycket fulare grafik.

Hoppas de gör något liknande nu. Det kan ju inte vara så roligt att behöva få spelen att fungera på en klen Jaguarprocessor då den nya har en stark Zen 2.

Oavsett vad man tycker om bakåtkompatibilitet så kvarstår faktum att det garanterat kostar pengar och resurser att se till att spelet också fungerar på den äldre generationen. Resurser som hade kunnat användas till att göra spelet ÄNNU bättre om man bara hade haft en generation att tänka på.

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Oavsett vad man tycker om bakåtkompatibilitet så kvarstår faktum att det garanterat kostar pengar och resurser att se till att spelet också fungerar på den äldre generationen. Resurser som hade kunnat användas till att göra spelet ÄNNU bättre om man bara hade haft en generation att tänka på.

Handlar nog mer om lata utvecklare än "resurser för göra spelet bättre"

Medlem
Skrivet av Rakoon:

Handlar nog mer om lata utvecklare än "resurser för göra spelet bättre"

Möjligt men säg att ett spel ska utvecklas av 100 personer med en budget på 100 miljoner.
Säger sig självt att man får ett bättre slutresultat om man kan satsa alla pengar och resurser på att enbart fokusera på xbox series x, än om händyn hela tiden även måste tas till xbox one.

Medlem
Skrivet av Rakoon:

lol vill man ha prestanda köper man inte en konsol.

Shame on Microsoft för att dom försöker göra xbox till en mer öppen och dynamisk plattform.

Jo, det gör man visst. Priset på konsoler gör att du för överlägset mest prestanda per krona.

Medlem
Skrivet av Pungvred:

Förvandlades The Witcher 3 till ett 360/PS3-spel i samma veva som det portades till Switch?

Allt beror helt och hållet på hur man går till väga. Bygger man två olika versioner av samma spel kan man göra mer än att bara skala ner, man kan plocka bort funktioner helt och hållet om det är nödvändigt för att kunna driva spelet. Eller bygga om samma sektioner så att de är snarlika men egentligen helt annan kod.

Att ett spel portas 5 år efter release är inte samma sak som att det ska fungera dag ett på både gamla och nya plattformar.

12
Skriv svar