Apple kontrar - fimpar Fortnite från App Store

Medlem

Blire episkt eller eller äppelskrutt?

Känns inte som det här är lika innovationskränkande som xcloud grejen, kan förstå bådas sidor, men tycker personligen att betala 1/3 av inkomsten till apple är för mkt, så ska bli intressant att se vad det blir av det hela

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Skulle inte ha något emot om båda husen brann ned här. Varken Apple eller Epic kan påstå sig ha rent mjöl i påsarna.

Men jag måste ge Apple en eloge för att bespara hundratusentals barn och deras föräldrar den ohyra som Fortnite är.

Hear, hear. Det vore en utopi att bli av med båda, men ack, vilken vacker dröm ändå

Inaktiv
Skrivet av tuckdragon:

Blire episkt eller eller äppelskrutt?

Känns inte som det här är lika innovationskränkande som xcloud grejen, kan förstå bådas sidor, men tycker personligen att betala 1/3 av inkomsten till apple är för mkt, så ska bli intressant att se vad det blir av det hela

Problemet har aldrig varit de 30% som många verkar tro, utan det handlar om att Apple inte tillåter ANDRA betallösningar i sina appar som tex Google gör där man kan implementera vilken payment gateway man vill nu använda. Samt att Apple godtyckligt stänger ute konkurrerande appar när de har egna liknande som tex Spotify.

Bara det att de stänger ute streaming tjänster så som Stadia och XCloud när produkten är densamma som om man skulle kolla på Netflix är ju även det märkligt men de har ju Apple Arcade att försöka framförhålla och vill inte att andra appar konkurerar.

Medlem
Skrivet av anon_646:

Problemet har aldrig varit de 30% som många verkar tro, utan det handlar om att Apple inte tillåter ANDRA betallösningar i sina appar som tex Google gör där man kan implementera vilken payment gateway man vill nu använda. Samt att Apple godtyckligt stänger ute konkurrerande appar när de har egna liknande som tex Spotify.

Bara det att de stänger ute streaming tjänster så som Stadia och XCloud när produkten är densamma som om man skulle kolla på Netflix är ju även det märkligt men de har ju Apple Arcade att försöka framförhålla och vill inte att andra appar konkurerar.

Läs dokumentet som är länkat i tweeten

Medlem

Nu har Google tagit bort Fortnite från Playstore också. Slutar väl med att Trump gör detsamma TikTok generationen blir bannad.

EDIT:

Google’s statement:

The open Android ecosystem lets developers distribute apps through multiple app stores. For game developers who choose to use the Play Store, we have consistent policies that are fair to developers and keep the store safe for users. While Fortnite remains available on Android, we can no longer make it available on Play because it violates our policies. However, we welcome the opportunity to continue our discussions with Epic and bring Fortnite back to Google Play.

Fortnite for Android has been kicked off the Google Play Store
https://www.gamesindustry.biz/articles/2020-08-14-fortnite-ha...

Att med mening bryta mot plattformars riktlinjer och sen gråta att plattformarna gör fel är bara barnsligt


signatur

i7 4790k | 16GB DDR3 | GTX 1070

Medlem
Skrivet av totalwarplayer:

Fortnite for Android has been kicked off the Google Play Store
https://www.gamesindustry.biz/articles/2020-08-14-fortnite-ha...

Att med mening bryta mot plattformars riktlinjer och sen gråta att plattformarna gör fel är bara barnsligt

Hur ser det ut på Switch, Xbox & Playstation?

Medlem
Skrivet av totalwarplayer:

Nej, jag håller mig på Apples sida i denna fråga. Vill man finnas på en plattform får man anpassa sig till deras standard och regler. Passar det inte så är det som det är.

30% av priset (som varit standard i branschen länge nu) är inte utnyttjande av monopolställning.

Hade det varit så att andra appbutiker hade varit tillåtna, sure. Nu är så inte fallet och Apples butik har monopol för alla installationer som görs på iOS. Tänk om Microsoft gjorde samma sak med Windows.

Tydligen ska Fortnite försvunnit från Google Play nu med. Men till skillnad från iOS kan du fortfarande ladda ner det på en Android telefon genom exempelvis Samsung Galaxy Store.

Medlem
Skrivet av Cenorida:

Hade det varit så att andra appbutiker hade varit tillåtna, sure. Nu är så inte fallet och Apples butik har monopol för alla installationer som görs på iOS. Tänk om Microsoft gjorde samma sak med Windows.

Men varför gick de på Google Playstore isådantfall?

Medlem
Skrivet av Maysay:

Men varför gick de på Google Playstore isådantfall?

Att Epic tar strid även mot Google ser jag som väldigt bra med, även om det inte är lika problematisk i och med det är fritt för andra appbutiker att finnas på Android

Medlem
Skrivet av kebbe:

Google har även de tagit bort spelet från Play Store av samma anledning som Apple. Men visst, det är bara Apple som är "giriga" med villkoren för sin plattform.

https://www.slashgear.com/google-pulls-fortnite-from-play-sto...

Håller med om att Google är giriga de också. Men vi ska inte glömma en väldigt viktig sak, Apple har monopol för alla installationer som får göras iOS. Utvecklarna är därmed tvingande till att använda App Store. För Android är Google Play helt frivilligt att använda

Medlem
Skrivet av OML:

Epic är rättvisans förkämpe i den här frågan (och kanske även i andra frågor). Heja!

Även om jag gillar Epics initiativ i just denna sak så ska man inte tro att det handlar om annat än pengar även för Epic.

Medlem
Skrivet av Maysay:

Men varför gick de på Google Playstore isådantfall?

Pengar såklart, Epic vill själva ha maximal del av kakan utan att behöva dela med någon annan distributör.

Medlem
Skrivet av OML:

Epic är rättvisans förkämpe i den här frågan (och kanske även i andra frågor). Heja!

Det här var bland det dummaste jag läst angående ett företag på bra länge. Meeeen det var ju också ett tag sedan jag var elva år och höll på med fanboyism jag också. Ni som fått för er att Epic på något vis skulle stå för rättvisa är nog bara väldigt lättlurade överlag, men det är ju klart, de ger er ju gratis spel.

Medlem

Apple förlorar WeChat I Kina och plockar nu bort Fortnite. Det kommer stå dom dyrt.

Medlem

Entreprenörer.
Vinstdrivande bolag.
Avtal.

Sådana saker handlar sällan om rättvisa - i folklig mening. Sällan det handlar om gott och ont.

Strategier, pengar och att man rättsligt provar på att tolka saker. Företagen som håller på har ju medel för att testa sig fram om man säger så.

Med det sagt så tycker jag att dom skulle kunna lägga energin och pengarna på något roligare, även fast det inte märks i deras pengapung direkt, kanske nya produkter, förbättra arbetsmiljön, bjuda in kunder på en digital visning av pågående projekt 🙂.


signatur

Niet.

Medlem

Fast, det som är intressant är om Google skulle göra samma sak. Då skulle nog Epic ändra sig direkt, om dom inte tänker skapa ett eget OS och en egen telefon också.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

eld
Medlem
Skrivet av Hipshot:

Fast, det som är intressant är om Google skulle göra samma sak. Då skulle nog Epic ändra sig direkt, om dom inte tänker skapa ett eget OS och en egen telefon också.

De gjorde just det, men de kan släppa en egen klient utanför play store.

Medlem

Tja, nu gillar jag inte Apple från början men bryr mig inte om Epic heller egentligen. Men Epic är ju inte först om att påpeka detta. Spotify har varit på dem förut.
https://www.timetoplayfair.com/timeline/

Medlem
Skrivet av eld:

De gjorde just det, men de kan släppa en egen klient utanför play store.

Ah right, eftersom google inte har samma bestämmelser kanske då. Man kanske kan göra lite mer vad man vill.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Maysay:

Nu har Google tagit bort Fortnite från Playstore också. Slutar väl med att Trump gör detsamma TikTok generationen blir bannad.

EDIT:

Google’s statement:

The open Android ecosystem lets developers distribute apps through multiple app stores. For game developers who choose to use the Play Store, we have consistent policies that are fair to developers and keep the store safe for users. While Fortnite remains available on Android, we can no longer make it available on Play because it violates our policies. However, we welcome the opportunity to continue our discussions with Epic and bring Fortnite back to Google Play.

Det blir lurigt om Trumpen kapar Tencent då Tencent har sina fingrar i många syltburkar. Får se vad den förvuxna barnrumpan tar sig för härnäst.

Medlem
Skrivet av starboy83:

Tja, nu gillar jag inte Apple från början men bryr mig inte om Epic heller egentligen. Men Epic är ju inte först om att påpeka detta. Spotify har varit på dem förut.
https://www.timetoplayfair.com/timeline/

This. Jag arbetade med att implementera Spotify SDK i en iOS-app för en kunds räkning. SDK var ganska kasst och saknade vissa saker, men kund som hade kontakter på Spotify sa att de hade byggt om enormt stora delar av sitt SDK men att de inte kunde släppa det för Apple rejectade uppdateringar till Spotify i månader pga att Spotify hänvisat sina kunder, på sin egen hemsida om jag minns rätt, att inte köpa på App Store utan direkt av Spotify för att slippa betala 30kr extra i månaden. Apple hade blivit rasande och hittade på saker att rejecta uppdateringar i appen i månader.

Som App-utvecklare har jag även hört historier från kollegor där appar har skapats och sedan har Apple implementerat exakt samma sak native vilket slår ut dessa apparna från AppStore. Detta är jag dock övertygad om att Google också gör då och då

Medlem

Apple har alltid fått mig att kräkas i halsen, hoppas de trillar ner från sitt höga träd!
Epic har jag inga direkta åsikter om annat än oavsett syfte är det bra att någon trycker till Apple!

Medlem
Skrivet av ClockWise:

This. Jag arbetade med att implementera Spotify SDK i en iOS-app för en kunds räkning. SDK var ganska kasst och saknade vissa saker, men kund som hade kontakter på Spotify sa att de hade byggt om enormt stora delar av sitt SDK men att de inte kunde släppa det för Apple rejectade uppdateringar till Spotify i månader pga att Spotify hänvisat sina kunder, på sin egen hemsida om jag minns rätt, att inte köpa på App Store utan direkt av Spotify för att slippa betala 30kr extra i månaden. Apple hade blivit rasande och hittade på saker att rejecta uppdateringar i appen i månader.

Som App-utvecklare har jag även hört historier från kollegor där appar har skapats och sedan har Apple implementerat exakt samma sak native vilket slår ut dessa apparna från AppStore. Detta är jag dock övertygad om att Google också gör då och då

Fasen vad illa... Apple låter som ett litet mini-Kina. Trist för alla oberoende app-utvecklare som inte har några ekonomiska muskler att spänna om det uppdagas dumheter. Det är ju därför det blir intressant nu om Epic faktiskt sätter hårt mot hårt. Det kanske kan komma fler ringar på vattnet om fler vågar stå upp mot dem. Lika illa förstås om Google gör liknande grejer. På dem bara!

12
Skriv svar