No One Live Forever Tillbakablick

Medlem
No One Live Forever Tillbakablick

Eller NOLF för att göra det enklare för alla. NOLF känns som ett spel som utvecklarna gjorde för att rensa smaklökarna ordentligt efter en riktig tung måltid. Det kändes mycket roligare och mysigare än andra FPS spel under den tiden. Spel som inte tar sig själva på så stort alvar är inte så många och på den tiden var det ännu färre. Det finns självklart undantag som t.ex Saints Row serien eller Conkers Bad Fur Day men dem spelen går alldeles för långt så det blir krystat istället för lättsamt.

I NOLF spelar man som Cate Archer en föräldralös ung kvinna med adlig bakgrund som från ung ålder skapade sig ett namn som mästertjuv. Hon blir rekryterad av UNITY som är NOLFS svar på MI6 eller snarare U.N.C.L.E för er som känner igen det. Där blir hon utbildad till hemlig agent mitt under det kalla krigets 60-tal. I samband med att Cate blir färdigutbildad råkar ett stort antal UNITY agenter bli mördade och UNITYS ledning har inget val än att skicka ut Cate i fält trots att hon är våt bakom öronen och dessutom en kvinna!!! Under första timmen av spelet förlorar Cate sin vän och mentor och vi får därefter följa Cate när hon försöker hitta sin mentors mördare och samtidigt rädda världen från den hemliga organisationen HARM och deras ondskefulla planer som involverar mänskliga bomber!?

bildtext

Lobbyn i UNITYS högkvarter

Den anonyme talaren för HARM

Hela spelet genomsyras av hyllningar till filmer och serier så som James Bond, Mannen från U.N.C.L.E och Austin Powers. Det är färgglatt, roligt och lättsamt fast utan att gå överstyr. Handlingen är bra och det finns gott om roliga karaktärer som nästan alla är karikatyrer på etablerade 60-tals spionfilms karaktärer. Du har dina överordnade som är i det här fallet två stycken ”M” blandat med hela och halvan. En är glad och mullig och den andra är smal och bitter. En fantastisk karaktär är den som i alla andra spel hade vart huvudkaraktären och det är din manliga amerikanska kollega. Han springer runt i en skrikig hawaiiskjorta och är ungefär lika krallig och urkorkad som Marcus Fenix. Du har också en helt egen ”Q” även om du aldrig får se han, han kommunicerar enbart via PA system vid träningsbanor där du får lära dig alla gadgets som finns i spelet. Och det finns ett bra antal och alla är användbara och passande för spelets tema. Du har allt ifrån en vätska som löser upp fiendekroppar så att dem inte upptäcks, ett bältesspänne som både är en kniv och en låsdyrk, en cigarettändare som både är en ljuskälla och en skärbrännare och min favorit, en robotisk pudel som distraherar vakthundar. Spelet förklarar att den gör detta med att släppa ut en feromongas som gör att alla hundar oavsett kön faller pladask. Tyvärr så ser den inte så mycket användning för det finns nästan inga hundar i spelet och alla är bakom galler.

Jag kan inte titta för länge på den där mannen utan att få migrän/epilepsi

Jag har förstått mycket senare efter att jag spelade spelet för första gången att produktionen led av stressad utveckling och inte alla idéer kunde realiseras. Alla smygsektioner är ganska frustrerande, det går alldeles utmärkt att skjuta ett par fiender och allmänt ta sig runt utan att bli sedd men till slut havererar ändå allt och det slutar oftast med att ett alarm som tjuter konstant och alla fiender på kartan letar efter dig. Oftast är det OK men i vissa banor får du inte ens släppa en fis innan spelet ger dig ett game over och du måste börja om från början. Det finns inga synlighets indikatorer som i Thief eller andra mekanismer som på något sätt hjälper dig att smyga. Det finns ljuddämpare för några vapen, ett armborst och din bälteskniv. Annars är det bara att huka dig och pressa något mellan dig och den fienden du försöker smyga dig på. Det är alltid svårt att smyga i FPS spel i min mening, smygande tillämpar sig alltid bäst i tredje person så att man har lite koll på omgivningen. Tack och lov så är skjutandet i NOLF kul och fienderna hyffsat smarta för sin tid.

Banorna i NOLF är härligt varierande och roliga förutom den obligatoriska undervattensbanan som är förvirrande och klaustrofobisk. En favoritbana är när man är på ett flygplan som blir sjanghajat(tydligen stavas det så??) i luften, senare i uppdraget måste du få tag på en fallskärm samtidigt som du faller från skyn allt medans HARM soldater attackerar dig. Flygplansbanan är bara en av hyllningarna/referenserna till James Bond filmen Moonraker, du får även spela igenom en djungelbana som slutar med en resa till en rymdstation och själva rymdstationen såklart. Du får även tillgång till en laserpistol!

Den där snubben har en fallskärm, du har ingen, lös problemet.

En episkt påkostad bar

Som i många andra spel är banorna också strödda med ingame lore objekt som i NOLF kallas för ”Intelligence items” som kommer i form av brev, filmrullar, ritningar mm. Jag brukar aldrig orka samla dessa i andra spel men i NOLF är det faktiskt värt för alla objekt kommer med antingen en rolig beskrivning eller relevant information om karaktärer eller ditt updrag. Det kan vara allt ifrån ett personligt brev från en HARM soldat om hur det är att jobba för en ond, hemlig organisation och huruvida han får någon pension eller ett personalmemo från HARM om hur dem inte har vunnit årets "Onda organisation" och vems fel det är. Konversationer mellan NPCs är ännu roligare och väl värda att stanna upp och tjuvlyssna på, ett exempel är i Marockobanan där en försäljare desperat försöker sälja en apa till en HARM soldat.

Jag önskar ett det kom fler spel i samma anda som NOLF, det kom en uppföljare som också är väldigt underhållande. Jag kan inte komma på några spel som släppts nyligen som inkluderade ett soundtrack gratis utan att man var tvungen att betala för någon sorts deluxe-premium utgåva, NOLF gjorde nämligen det och skivan innehöll låtar som skrevs utöver dem man får höra i spelet. Tyvärr ingick inga av låtarna man hör i spelet förutom huvudtemat men man fick allt utan att behöva betala extra och det är väl värt att nämnas

PS.
Det ska nämnas att NOLF inte lirar speciellt bra med moderna datorer och man måste offra ett par lamm och 3 ålar för att få det att lira på något som inte kör Windows XP. DS.

No One Lives Forever
4
Mycket bra
+
Roligt skrivet
+
60-tal
+
Bra gameplay
+
Bra kvinnlig huvudkaraktär
-
Krångligt, ibland påtvingat smygande
-
Du måste ha gått på Hogwarts för att kunnafå igång spelet på en modern dator
Det här betyder betygen på FZ
Inaktiv

Trevlig text och grymt spel.
Skjutandet känns väldigt bra i spelet vilket gör mycket. Älskar revolvern och att det blir en liten blodfläck på väggarna bakom dem man skjuter.
Gillar ettan mer än tvåan, helt galen variation på uppdragen och miljöerna även fast det blir lite utdraget i slutet. (Jaha nu ska man ut i djungeln, jaha nu ska man upp i rymden, det tar aldrig slut.)

Btw om man vill spela gamla shooters på PC är det väldigt bra att ladda ner MarkC mouse fix, nästan alla gamla shooters har musacceleration vilket stör upplevelsen om man är van att spela utan. MarkC fixar det.

FM-guru
F.d. Sisyr

Både ettan och tvåan är riktigt grymma spel. Bland de bättre FPS:en som gjorts.

Medlem

Detta va riktigt nice på sin tid!

Medlem

Bra spel både 1an och 2an.
👍👍


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Ett av mina favoritspel genom tiderna, körde faktiskt igenom det med en kompis rätt nyligen (turades om) och lyckades smyga för det mesta, blev en del quicksave/quickload dock ska erkännas. Stort plus för att det ibland spelas upp små "spionslingor" när man lyckas döda folk utan att upptäckas etc. Så jävla mysigt spel, och sjukt kul och varierade banor också. Nattklubbar, rymd, alpslott, undervattensbanor, skeppsbanor, hoppa-ut-ur-flygplan-utan-fallskärmbanor, tågbanor. Så jäkla trevligt!

Also: "You look like you need a monkey!"

Medlem

Har bara spelat tvåan som jag gillade mycket, trevlig tillbakablick detta


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Trevlig recension, kommer du recensera 2:an också? Första och andra spelet är suveräna, det var snack förut om att de skulle komma till gog, vet inte vad som hände med det?

Ångrar lite smått att jag inte behöll originalförpackningen till NOLF 1.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Inaktiv

Gjorde lite efterforskning och både ettan och tvåan finns att ladda ner "gratis" som en del av ett community-projekt kallat NOLF Revival. Testade precis ettan och det funkade finfint direkt på Windows 10, alla communitypatchar är förinstallerade.
Tänker inte länka direkt då jag inte vet om det är tillåtet men enligt sidan är spelen abandonware då de inte säljs någonstans längre. Bara att googla.

Skribent

Spelen är fantastiska och är mer Bond än Bond själv är idag. Att bara stanna runt ett hörn och lyssna på vad karaktärerna har att säga till varandra är en upplevelse. Till och med vakterna har gets dialoger med varandra som är flera minuter långa som ger dem personlighet. Dessutom är de oftasts en good portion humor och som recensionen säger, humorn är precis på den nivå den ska vara. Inte för flammsigt, men inte för seriös heller. Kate Archer som huvudkaraktär förtjänar en uppföljare, hon är enligt mig en av de bättre kvinnliga protoganisterna som skapats i spelvärlden.

Och! Bra skrivet!


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Mitt absoluta favorit FPS single player spel någonsin. I tråden där frågan löd, "vilket spel vill du helst ha en remake på?" då var detta mitt svar. Det finns så många som behöver uppleva detta!

Medlem

Ah, minnen väcks till liv! Brukar inte gilla spel med en flamsig/för humoristisk sida (undantaget vissa äventyrsspel), men NOLF funkar fint. Tycker ettan var bättre än tvåan, men kan inte komma ihåg varför😊

Bra skrivet och tack för att du påminde om denna gamla pärla!


signatur

Good. Bad. I'm the guy with the gun

Medlem

Väldigt bra serie, skulle gärna vilja ha sett en trea.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Ja det är ett riktigt grymt lir! Jag letade upp NOLF-skivan för ett par månader sen men det gick som sagt inte att få det att fungera under Windows 10. Hoppas på en remaster/remake på NOLF 1 och 2!

Medlem

Underbart spel

Medlem

You look like you need a monkey!


signatur

"You look like you need a monkey."

Medlem

Åh jag älskar det här spelet 😍

Ase
Medlem

Var ett ok fps men med handling, var roligt tyckte det var det bästa fps spelet efter half life på sin tid (om man glömmer bort system shock 2)

Medlem
Skrivet av Molotov:

Bra spel både 1an och 2an.
👍👍

Detta kan inte repeteras för ofta.


signatur

I drank what?

Medlem

Spelet buggade ut helt på min pc. Så det här var ett av några spel jag aldrig har spelat fast köpt. En av många anledningar till varför jag nästan aldrig spelar på pc idag. Men kör faktiskt Disco Elysium ibland det spelet var värt allt pc lidande tycker jag endå. Men det tar 5 min att starta spelet från en nästan svart intro skärm. Så jag trodde först att det inte fungerade på min pc.

Medlem

Oh, NOLF ligger varmt om hjärtat. Synd att det inte säljs på steam.
Älskar dessa spel. Har för mig att jag har nån iso-fil liggandes någonstans...från mina mindre *host* ärliga dagar

Edit: För folk som är intresserade att köra spelet så kan man få tag på det i en fungerande version för windows 10 på nolfgirl.net

Medlem

Fantastiskt spel. Kan man spela det fortfarande?

Inaktiv
Skrivet av Davidio:

Fantastiskt spel. Kan man spela det fortfarande?

Googla "NOLF revival".

Medlem

Fantastiska spel. Nolf 2 finslipade konceptet. De släppte också contact jack för alla de som inte gillade titta ner på sin karaktär.

Medlem

Jag hade skoj med NLF,men att spela det idag känns som att det skulle floppa .
Har testat spela så gamla spel och tröttnade rätt fort,det har ju hänt en del på spelfronten under alla dessa år.


signatur

CARPE JÄVLA DIEM

Medlem

Suveränt spel, troligtvis mitt favoritFPS genom tiderna. Åtminstone när det gäller singleplayer. Överlag ett stort fan av FPS-spelen som Monolith släppte, synd att dom slutade med det efter dom blev uppköpta av Warner Bros.

Singleplayer-kampanjer nu för tiden är ofta tråkiga, fantasilösa och humorlösa, tyvärr, typ CoD.

Medlem

Härligt spel, har spelets theme i huvudet när jag läser recensionen.

Monolith har gjort flera av mina favoritspel.

Blood, NOLF, AVP2, NOLF2, F.E.A.R.

Medlem
Skrivet av magma:

Trevlig recension, kommer du recensera 2:an också? Första och andra spelet är suveräna, det var snack förut om att de skulle komma till gog, vet inte vad som hände med det?

Ångrar lite smått att jag inte behöll originalförpackningen till NOLF 1.

Ja det ska jag nog så länge folk tycker att det är kul/intressant att läsa dem här tillbakablickarna

Skribent
Skrivet av Sten-greger:

Jag hade skoj med NLF,men att spela det idag känns som att det skulle floppa .
Har testat spela så gamla spel och tröttnade rätt fort,det har ju hänt en del på spelfronten under alla dessa år.

Testade de där fan-remastrade versionerna och de håller förvånandsvärt bra. Skakiga texturer och modellerna har ju rätt få polygoner, individuella fingrar existerar inte etc...men animationerna var fina och röstskådespeleriet är lika bra som det var då.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Ett helt fantastiskt spel, känns verkligen att det skapades med kärlek motsats mot idag där AAA-spel mest känns som halv-fabrikat.

12
Skriv svar