CS:GO FZ Fantasy League s11

Skribent
CS:GO FZ Fantasy League s11

Då var det dags igen! Kommande månader blir det turnering på turnering som avlöser varandra och först ut är ESL One Cologne. En turnering som skulle spelats tidigare i år men blev flyttad med förhoppningen att kunna hålla turneringen på LAN men eftersom vi fortfarande har restriktioner världen runt kommer turneringen hållas online indelade i olika regioner.

Format

Den här Fantasyn är den europeiska turneringen som består av 16 lag indelade i två grupper där varje grupp spelas som ett slutspelsträd med en upper och en lower bracket. Ur gruppspelet kommer åtta lag att gå vidare och spela ett single elimination slutspel. En bild säger mer än 1000 ord så här är HLTVs respektive Liquidpedia förklaring av hur turneringen spelas. Alla matcher i turneringen kommer vara bo3 förutom finalen som spelas som en bo5 och första matchen går av stapeln 15.00 på tisdag 18 augusti.

Hur det fungerar

För att läsa lite mer om hur HLTVs Fantasy fungerar kan du läsa här:
#3887001
#3891814
Finns det andra frågor om lagen, turneringen, spelformatet eller hur det fungerar rent allmänt så är det bara skriva på. Finns inga dumma frågor och jag svarar på allt jag kan. PM fungerar också om ni inte vill ställa frågan officiellt.

Länk för att hoppa med i ligan:
https://www.hltv.org/fantasy/107/league/88977/join
Sista tid för att gå med är tisdag 18/8 kl 15.00

Priser:

1a pris: 2 st värdekoder till SF Anytime
2a pris: 1 st värdekod till SF Anytime

GLHF!

För den som vill så följer nedan en kortare sammanfattning om några av lagen, samt deras förändringar.


Inför turnreingen

För att nämna lite kort de mest intressanta aspekterna av den här turneringen så börjar vi med FaZe, där Kjaerbye har gått in istället för Bymas. Kjaerbye som lämnade North för några månader sedan p.g.a. utmattning verkar nu vara redo att ta tag i karriären igen. Få se om han kan vara faktorn som pushar FazE högst upp på prispallen

Det brasilianska laget MIBR har bestämt sig för att byta region och har bosatt sig i Europa för att kunna spela mot de europeiska lagen istället för att spela om och om igen mot samma lag i Nordamerika. Kvalitén är helt enkelt högre i Europa och MIBR tror att det blir ett lyft för dem.

Det danska stjärnlaget Astralis har varit väldigt omskrivet under försommaren och inför turneringen. Skulle Xyp9x och Gla1ve spela eller inte? Svaret blev inte, och Astralis mönstrar två nya spelare i Bubzkji och es3tag. Personligen tycker jag det ska bli intressant att se hur pass bra de här nya spelarna passar in i laget.

Kan världsettan BIG fortsätta imponera? BIG avslutade på hög nivå innan sommaren tog fart och spelar i skrivande stund final i Dreamhack Open Summer 2020 EU. Allt ser verkligen ut att vara på topp och jag kommer inte bli förvånad om vi ser BIG gå långt även i den här turneringen.

Mousesports har varit rejält under isen i princip hela 2020 och det är nu dags för dem att visa att de hör hemma i toppen av CS-scenen annars är det nog förändringar inom laget på väg. Mousesports har även värvat en sjätte spelare i form av Bymas som inte kommer spela den här turneringen.

För svensk del representeras vi av NiP och Fnatic. Undertecknad är nyfiken på att se NiP in action igen nu när deras nya IGL hampus har varit NiP-spelare ett tag och förhoppningsvis kommit in bra i laget. Fnatic är Fnatic och det kan bära eller brista, är grabbarna på spelhumör kan de gå långt men de kan lika gärna åka ur i två raka. Fnatic känns som ett av de svåraste lagen att förutspå hur det ska gå.

G2, Vitality eller NaVi tror jag kommer stå som vinnare i slutändan. Oerhörd kvalité i alla lagen där framförallt G2 står ut med en liten mer bredd än Vitality och NaVi har. G2 har ett mer komplett lag och är inte lika beroende som Vitality och NaVi på att deras fixstjärna presterar på topp. Faller någon ifrån en match i G2 så har alla andra i laget möjlighet att kliva fram och avgöra matchen till deras fördel, just den egenskaper ser jag inte att Vitality och NaVi har på samma sätt.

Då är det bara att invänta tisdag så drar vi igång CS-hösten på riktigt!

edit: Lagt in priserna.

Medlem

brukar alltid säga att det var otroligt svårt att välja lag, men nu är det på en helt annan nivå pga player break och online.

lycka till!

Skribent

Skoja inte. Hela laget kändes som en chansning

Medlem

Får se hur det går, tror att BIG springer in i en vägg med motståndet i den här turneringen. Blir nog mest intressant att se "nya" FaZe, tror att Kjaerbye är ett bra tillägg i det laget.

Skribent

Priser!
Med tanke på att pandemin håller de flesta nya biofilmerna borta från biograferna och filmerna kommer lite snabbare som hyrfilmer gör att vi fick temat för priserna.

Eftersom det är en av årets största turneringar så kör vi ett första- och ett andrapris.
1a pris: 2 st värdekoder till SF Anytime
2a pris: 1 st värdekod till SF Anytime

Villkor:

  • Filmkoden gäller för valfri hyrfilm i SF Anytimes utbud (upp till 49 kr).

  • Koden har inget restvärde om man hyr något för mindre än 49 kr.

  • Filmen är tillgänglig i 48 timmar från det att du har hyrt den.

  • Koden är giltig minst 3 månader från beställningsdatum.

Medlem

Valde med hjärtat, dags att steppa upp fnatic och NIP!
Kul att cirkusen är igång igen.

Skribent

Ja, verkligen. Om jag förstått rätt dock så är det fullsmetat spelschema nu i ett par månader. Alla eventdatum är inte spikade än, men de sa något sådant på HLTV-cofirmed senast och de brukar ha bra inside information gällande eventdatum.

Skribent
Medlem

kul för lekr0, hoppas han hittar tillbaka till formen han hade i fnatic, var riktigt bra på ct-sidor.

Skribent

BUMP!
4h kvar att få in ett lag!
7 anmälda just nu!

Skribent

Det var då en jävla sur dag för svensk CS... Rejält trist om ESL One Cologne skulle vara över för svensk del innan det ens blir slutspel...

NiP borde ha vunnit och Fnatic borde tagit det till en tredje karta åtminstone. Sedan tyvärr fick ju @kebbe helt rätt med att BIG skulle gå segt så de halkar ner i lower och möter NiP i nästa.

Fnatic får lite mer "Programenligt" spela mot Heretics som torskade mot Vitality där ZywOo återigen dominerade. Förstår inte var jag inte plockar in den karln till mitt Fantasy varje gång, men tror alltid att han inte kan dominera så mycket att det är värt att offra så mycket poäng. Tyvärr verkar jag ha fel varje gång

edit: Alltså tyvärr för att NiP får hårdare motstånd, inte tyvärr för att jag hade fel och du hade rätt @kebbe

Skribent

Efter en rejäl holmgång så är i alla fall NiP vidare (och mitt fantasylag jublar, även om REZ inte gjorde en av sina bästa bo3). Världsettan BIG är utslagen.
Nu är det dags att se om Fnatic kan hålla sig kvar i turneringen!

Fnatic - Heretics.
Start ca 19.15.
Stream: https://www.twitch.tv/esl_csgo

Skribent

Jaha, då var det slutspelsdags med start imorgon!

NiP överlevde genom att väldigt övertygande köra över NaVi, vilket får ses som ett styrketecken inför kvartsfinalerna (och med tanke på motståndet så behöver formtoppen hålla i sig).

Fnatic var inte på sitt bästa humör och kunde inte motsvara förväntningarna och får vänta tills efter helgen med att ladda om inför ESL Pro League 12.

Kvartsfinaler:
Torsdag 15.00: Complexity - Heroic
Torsdag 18.30: Sprout - Vitality
Fredag 15.00: G2- OG
Fredag 18.30: NiP - Astralis

Slutspelsträd

För Fantasyn så är det inte höga poäng på någon egentligen och med ZywOo kvar så vågar jag inte förutsäga vad som kommer hända. Klart är i alla fall att vi som lockades av Kjaerbyes låga pris blev lite lurade på konfekten i slutändan.

Till sist så vill jag påminna alla om att gå in och sätta era boosters! Boosters kan bara ge pluspoäng, så det är dumt att inte använda dem.

Medlem

har bara zywoo kvar

Medlem

-75 poäng på att drömma om en Mouz-comeback, oof.
Allt mitt hopp ligger på Zywoo och misutaaa men av hur Vitality har spelat överlag så ligger förväntningarna ganska lågt.

Roligt att se Complexity komma samman som ett riktigt topplag nu, de och nya Astralis har varit riktigt trevliga överraskningar.

Skribent
Skrivet av superlim:

har bara zywoo kvar

Det kan räcka långt det!

Skribent
Skrivet av kebbe:

-75 poäng på att drömma om en Mouz-comeback, oof.
Allt mitt hopp ligger på Zywoo och misutaaa men av hur Vitality har spelat överlag så ligger förväntningarna ganska lågt.

Roligt att se Complexity komma samman som ett riktigt topplag nu, de och nya Astralis har varit riktigt trevliga överraskningar.

Ja, verkligen roligt att se om Complexity på riktigt nu kan ta nästa steg och utmana.
NiP - Astralis kan bli en rejäl holmgång. Att Astralis skulle övertyga så mycket och att NiP skulle krossa NaVi hade jag aldrig kunnat gissa.
G2 borde kunna ta serien mot OG med 2-0, tror inte riktigt OG räcker till.
Sedan blir det intressant att se om Sprout har något att sätta emot Vitality.

Skribent

Finns det intresse för att köra en ny Fantasy direkt nästa vecka? Turneringarna går i ett och ESL Pro League s12 börjar på tisdag. Fantasyn kom upp idag.

Medlem
Skrivet av Shadee:

Finns det intresse för att köra en ny Fantasy direkt nästa vecka? Turneringarna går i ett och ESL Pro League s12 börjar på tisdag. Fantasyn kom upp idag.

Tänkte ändå köra på HLTV-alternativet så skulle absolut hoppa på även en FZ-fantasy.

Skribent

Oj oj oj, OG - G2 vilken jävla match! OG missar fem matchbollar, och det blir övertid. Sista matchbollen lyckas G2 desarmera bomben med mindre än en tiondels sekund kvar. Sen i övertidens sista runda så drar HuNter- en jävla clutch och överlever med 2 hp.

Nu dags att sätta danskjävlarna på plats!
NiP - Astralis coming up!

Skribent

Jag kör igång en ny Fantasy för ESL Pro League ikväll eller imorgon. Måste funderar lite på mitt lag. Kruxet med att hålla i ligan är att jag måste göra laget samtidigt som jag skapar ligan. Jag skulle ha velat ha möjlighet att antingen ändra laget fram till första matchstart (då självklart att man inte ser varandras lag innan första matchstart) eller skapa en liga utan att göra ett lag.

Skribent

Sa ju att ZywOo kommer räcka långt. Jag la mina ägg i fel fransk korg i alla fall. Trodde inte på Vitality men det fick jag äta upp. Hade heller inte kunnat se hur Heroic skulle kunna gå så långt men de har spelat bra och är en välförtjänt finalist.

1
Skriv svar