Vad gör ett spel casual/hardcore?

Medlem
Vad gör ett spel casual/hardcore?

Efter uppkommen diskussion om Bioshock, vad är det som gör ett spel casual, vilket folk tycks tycka att Bioshock är? Vad är det som gör ett spel "hardcore"?

Medlem

Jag skulle säga att det avgörs hurvida 'förenklat' spelet är..

tråd moved

Medlem

Jag skulle nog säga att ett casual är när du kan köra lite relaxat och lugnt (ta t.ex. the sims 2 / spore /bf:heroes) och hardcore är spel som kräver din fulla uppmärksamhet och får "adrenalinet att pumpa" (CoD 4 / CoH /condemned)
Bioshock är nog mer Hardcore än casual... men sen handlar det nog lite också din inställning på spelet, man kan ju ta en kopp kaffe och slappna av lite framför Bioshock... om man bara vill

Medlem

Varför kategorisera?


signatur

"I don't rock and roll, I BURN!"

Medlem
Skrivet av cribba:

Varför kategorisera?

Det kan man fråga sig, men många bittra människor gör det just nu, t ex i frågan Wii vs kexbox&PS3 där de senare är mer hardcore än den förra... Tyvärr flyttades ju tråden till helt fel forum nu, men men.

Medlem

Sen beror det väl på vilken svårighetsgrad man kör på också, jjonte säger ju att när man kan ta det mer lungt(easy) är casual och hardcore är när "adrenalinet pumpar"(hard och svårare).

Medlem

Det beror ju på inställning också, sportspel kan ju vara både och beroende på vem som spelar. Sen blir ju alla spel hardcore online.

Jag definierar hardcore som något man går djupt in i, t ex där vissa spelar ett rollspel lite hur som helst, lär sig andra exakt hur stridssystemet fungerar och blir så där snuskigt bra på det.


signatur

Remember when you were young? You shone like the sun

Medlem

egentligen kan alla spel vara casual och alla spel vara hardcore, det har att göra med dom som spelar.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

1
Skriv svar