Skater XL (PS4)

Bakgrunden
I år är det 20 år sedan Tony Hawks Pro Skater 2 kom ut och tio år sedan Skate 3 släpptes. Sedan 2010 har skateboard fantasterna vandrat i ett ökenlandskap likt det Nathan Drake kraschade ned i Uncharted 3. Har skateboard fansen nu äntligen nått ett vattenhål eller är det bara en hägring? Skater XL är det första av flera skatespel som är annalkande i vad vi kan skämtsamt kalla den ”tredje skateboardspels vågen”.

Skater XL släpptes först som en beta på Steam 2019, den 28 juli släpptes fullversionen på Xbox One, PS4 och snart till Switch. Skater XL är inget spel från en etablerad storstudio med stora budgetar, det reflekteras bl.a. i priset som ligger på 399 kr.

Kontroller och fyllegubbar
En skön skatevibe möter en medans spelet laddar och efter någon minut kastas man direkt in på en karta som heter ”High School” med en gubbe på en bräda framför sig. High School kartan är kul att glida runt på, mycket trappor, räcken och avsatser att göra tricks på. Det finns dock inget organiskt eller något som inger lite liv och stämning till kartan tyvärr.

Killen har en röd sko och en blå sko, detta för att underlätta kontrollen som bygger på att höger analog spak styr höger fot och vänster analog spak styr vänster fot. Detta är inget revolutionerande utan fanns även Skate 3 men då endast med en analog spak som styrde hela brädan, detta är dock taget till en ny mer realistisk nivå i Skater XL.

Röda och blåa skor underlättar tricken, men såklart byter man till coolare skor fort.

En enkel ollie görs genom att dra spaken bakåt och sen släppa. Kombinera det med en rörelse till höger med den andra foten och vi har en kickflip. Något mer annorlunda är att man styr brädan till vänster och höger genom att trycka ned vänster eller höger trigger, detta känns inte speciellt intuitivt alls och krånglar till styrandet ofta. Att få häng på kontrollerna är svårt, det blir mycket fumliga stunts och fall i början.

Karaktären har ett väldigt komiskt och konstigt sätt att ramla, han förvandlas till en gummilikande benlös figur som faller i slow-motion likt en fyllegubbe. Det är ofta underhållande att se men kanske också ger ett dåligt intryck av spelet. Jag har ännu inte stött på något skatespel där karaktären faller på ett naturligt sätt eller kanske till och med slår sig på riktigt. Kanske det är för att det skulle bli tjatigt och tillslut vore spelaren gul och blå och halvdöd.

Kombinera aldrig alkohol med skateboarding

Dags för tricks och skönt häng
Vad gäller olika tricks så görs grinds likt Skate 3 genom att positionera brädan i rätt position på railen för att kunna slide:a, det finns ingen grindknapp som klistrar dig vid railen. Detta är bra, för det känns mycket mer tillfredsställande när man lyckas med den grinden man tänkt sig. Grabs görs genom att trycka på bumpers och rotationer i luften genom att använda triggers.

Efter ett tag bestämmer jag mig för att testa de sju andra kartorna som finns med, varav tre är community skapade men som har inkluderats i spelet från början. ”Downtown L.A” och ”Mega ramp” och ”Skatepark” är namn som gör att alla kan föreställa sig vad det handlar. Det är bra och kompetenta banor som varken är mind-blowing eller gör en besviken, de innehåller dock alla kända skatespots, vilket gör att man kan återskapa trick på dem med sin egen karaktär.

Skönt häng i Downtown L.A

”Mega ramp” kartan är framförallt nice eftersom man kan kan träna sig att få till riktigt höga fin airs i den gigantiska rampen, men inlärningskurvan är brant. ”Downtown L.A” är en ”picture perfect” version av ett litet L.A med mycket spots som främjar kreativiteten.

Till PC versionen skapas hela tiden nya kartor och annat ”content” av fans som ger nytt liv till spelet. Denna konstanta ström av kartor finns inte på konsolversionerna såklart. Man påminns dock om hur viktigt och roligt det är med ett moddningscommunity, så mycket kreativitet som måste gå förlorad när ett spel inte får mods skapat av användare.

Karaktärsskapande och musik
Hursomhelst, efter ett tag ger jag mig i kast med att designa min egen gubbe, det finns en hel del alternativ vad gäller frisyrer och attiraljer. Framförallt kul är det att se att alla gamla goa skatetröjor, byxor, brädor och till och med hjul, truckar, decks och griptapes finns att välja till sin helt egna karaktär. Vad som saknas är att kunna skapa flera karaktärer som man kan byta mellan.

Väl ute igen med min egna uber coola snubbe så stöter jag tyvärr på en hel del buggar, brädan ställer sig ibland på högkant men killen fortsätter att skata på den som inget hänt, samtidigt som han ibland börjar skaka och vobbla. Först skrattar man och tycker det är kul, men ser kommer man ihåg att det inte ska vara så här i ett ”färdigt” spel, om det nu finns sådana längre.

Desto fler tricks jag sätter desto mer nöjd blir jag med mig själv och spelet, flera gånger tar jag fram repris instrumentet för att spara mina kreationer, ett repris instrument som tyvärr är allt annat än intuitivt och enkelt. Och musiken, ja musiken, man skulle kunna skriva en uppsats om musiken i THPS2, den var legendarisk. Skate spel behöver bra musik. Skater XL har OK musik, det är musik som går att skate:a till men ger inte mersmak.

Mega ramp kartan blir favoriten

Utmaningar och sjuka tricks
Realismen är hög, eftersom kontrollerna är utformade som de är, men samtidigt så blir det också tarvligt orealistiskt ibland. Hoppar jag ett stort gap och håller kvar spakarna efter att ha initierat en hard flip t.ex. då kan man lyckas göra 1440 eller 1800 variationer av tricks som ingen lyckats göra mer än 540 kanske och dessutom är det i princip omöjligt att landa fel.

Skater XL är i alla fall medveten om att vissa trick är omöjliga

De olika utmaningarna som man ta sig an är nog det mest underhållande i spelet. Du får en challenge att t.ex. göra en 720 Melon Grab på ett visst ställe, spelet visar sen riktningar medans du åker på vart och hur du skall hoppa och reward:ar dig sen om du klarar det. Här finns en uppsjö med tricks och är för en completionist eller skatenörd en riktig godbit. T.ex. kan man försöka göra en Nollie Frontside 720 Shuvit Kicker Gap. Inte illa!

Det bästa i spelet är challenges, här skiner spelet och nötandet blir något extra, som påminner om det riktiga skateboard nötandet

Efter en FS Willy Grind to FS Bluntslide to 360 Hard Double Flip out så känner man sig nöjd

Summering och skaldjur
Men efter en 15-20 timmar infinner sig dock en tomhet, eftersom inget karriärsläge finns eller kända skater aniskten (det finns några ja, men inga personliga favoriter) så blir Skater XL inte mer än en simulator lekpark. Visst är det en rolig sådan, men för oss som var med och spelade THPS2 eller Skate 3 så bleknar Skater XL tillslut.

Om man vill ha det mest realistiska och utmanande skate spelet till dags datum så kan man komma att gilla Skater XL och kanske till och med föredra det framför andra kommande skatespel. Likaså är man skateboard nörd eller skateboardsspelsfantast så är 399 kr väl värt pengarna. Men vill man ha ett ordentligt skateboard spel med ett utmanande storyläge som man kan lira länge framöver, då bör man vänta på THPS 1&2, nya Skate från EA eller Session möjligtvis (Xbox exklusivt).

Själv tror jag att gänget bakom Skater XL upptäckte skate ökenlandskapet som lämnats efter Skate 3 och THPS2. De ville fylla det med något som fick vår skate puls att gå upp igen. Men för mig blir Skater XL blir mer som en toast skagen innan skaldjursplatån kommer, den mättar under tiden men är inte det som vi gick till restaurangen för (läs tv-spelssoffan).

Skater XL
3
Bra
+
De mest realistiska kontrollerna i något skatespel
+
Challenges, karaktärsskapandet och kända skatespots är spelets höjdpunkter
+
PC versionen låter dig berika spelet med nya kartor och utrustning etc
-
Inget karriärsläge eller storyläge
-
Grafikbuggar
-
Få kartor, inga kända skaters och medioker musik
Det här betyder betygen på FZ
Frilansare

Tack för recensionen! Nu ska vi få in skate-Calle hit också!

Skribent

Bra skrivet. Verkar lite för avancerat för en som mig dock, som bara vill ut och kötta i skateparkerna och göra orealistiska tricks . Spelade THPS1 och 2 en hel del förr i tiden men inte fastnat för något nytt spel efter det.

Tror jag hoppar över det här och väntar till THPS remaster kommer. Tack för att du gjorde valet lättare

Skrivet av Shadee:

Bra skrivet. Verkar lite för avancerat för en som mig dock, som bara vill ut och kötta i skateparkerna och göra orealistiska tricks . Spelade THPS1 och 2 en hel del förr i tiden men inte fastnat för något nytt spel efter det.

Tror jag hoppar över det här och väntar till THPS remaster kommer. Tack för att du gjorde valet lättare

Tackar! Nog helt rätt analys, mycket mer innehåll i THPS2 och enkelt att komma igång med. Och musiken!

Medlem

Köpte "early access"-versionen. Har inte kört sedan dess för än några dagar sedan full släpp.

Det har blivit mycket bättre men fortfarande är det ett suktandes spel man kör i väntan på Skate 4 som spelet efter apas i små kläder. Är man ett "fan" av Skate 3 så finns det lite extra törst som Skater XL släcker, för min del är det i kul i 10 min pass till och från, sen funderar jag på att rota fram min Xbox 360 på vinden och dra igång Skate 3 med skiva och allt, men Skater XL får mig att orka lata mig lite till.

Mer extra nöje blir det om man installerar moddar och community maps.

Största problemet är små banor, buggar och inget mål. Fantasin får man erbjuda spelet själv.

Svag 3:a från mig (PC-versionen).

Skrivet av Dajvan:

Köpte "early access"-versionen. Har inte kört sedan dess för än några dagar sedan full släpp.

Det har blivit mycket bättre men fortfarande är det ett suktandes spel man kör i väntan på Skate 4 som spelet efter apas i små kläder. Är man ett "fan" av Skate 3 så finns det lite extra törst som Skater XL släcker, för min del är det i kul i 10 min pass till och från, sen funderar jag på att rota fram min Xbox 360 på vinden och dra igång Skate 3 med skiva och allt, men Skater XL får mig att orka lata mig lite till.

Mer extra nöje blir det om man installerar moddar och community maps.

Största problemet är små banor, buggar och inget mål. Fantasin får man erbjuda spelet själv.

Svag 3:a från mig (PC-versionen).

Samma känsla här! PC versionen erbjuder dock så mycket mer, såg någon sjukt mod där man kunde spela som andra karaktärer, tror det var "The Rock" Johnson i detta fall, i bar överkropp.

Medlem

Tycker inte heller att Skater XL var så lyckat. En 3:a är rättvist enligt mig, kanske till och med en 2:a. Och om man jämför med Session som också är en skate simulator så tycker jag nog det verkar mer lovande.
Enda sen Skate kom har jag haft svårt för THPS och deras allt för arkadiga gameplay. Ska man jämföra skatespel så borde man använda Skate som norm och inte thps. Men smaken är som baken.

1
Skriv svar