Några simracers här på forumet?

Medlem
Skrivet av Lek3r:

Nu har jag testat dirt 2.0 lite. Sjukt svårt, var helt oduglig först och tyckte att bilen inte styrde ett skit. Kalibrerade dock om ratten så jag inte behöver rätta så mycket. Men efter lite läsande så antar jag att de är steering wheel saturation jag ska pilla på.

Skaffade även första assetto Corsa och GT sport. Dock inte haft tid att testa dom än.

Spelet använder soft lock vilket innebär att ratten ställer om sig beroende på om det är en nyare bil (snabbare styrning, mindre ratt rörelse) eller en äldre bil med ett himla massa rattande.

En del ändrar dock sin kalibrering till 540 grader och stänger av soft lock samt, som du skrev, drar ned steering saturation så dem knappt behöver svänga alls på ratten.

Jag tycker dock att det förtar hela sim känslan och har hellre max rattsväng med soft lock på.

Dirt rally 2.0 är svårt, som fan. Men när man börjar bli bra så är det jävligt belönade.
Testa Polen och banan luczik lukie eller vad den heter, ta en gammal golf gti och ge järnet. Öva öva öva (snabb bana som fan där golfen skriker så man tror kolvarna ska flyga ut i stratossfären) så ska du se att det snart sitter.

Ta sedan en R5 och hoppa över till Finland och banan oksala och känn skillnaden.

Ha så kul.


signatur

"High life on low budget"

Medlem
Skrivet av 3090Ti:

Ge er inte in i denna hobby om ni gillar nya prylar.. det blir lätt dyrt...
Finns alltid nåt att uppgradera..
Har gått från en T300RS till en Fanatec CSW2.5 till en Fanatec DD2 och alu-rigg på ett år.
kör trippla 27" men har VR oxå. Blir mest iRacing o Dirt2.0
https://i.gyazo.com/9a2b8181641c0e99a8b19d1971c367dd.jpg

Det är inga problem för oss på konsol.
Finns inte ens handbroms till våra rattar. Man får öppna upp och löda kablar till en valfri knapp på ratten och sedan ned till hemmagjord eller kinaköpt handbroms.

Visst, det finns ett motionchassi till konsolerna som trillar in på 25.000 sek.
Och fanatec ratt för 8.000 sek - ish.

Men annars brukar det landa på runt 7-8 tusen med playseat och en T300 + växelspak eller g29 + växelspak.

Så inte riktigt i närheten utav pc och alla roliga grejer ni har. 100.000 sek kan det lätt kosta för den som har råd.


signatur

"High life on low budget"

Medlem
Skrivet av bent toe:

Spelet använder soft lock vilket innebär att ratten ställer om sig beroende på om det är en nyare bil (snabbare styrning, mindre ratt rörelse) eller en äldre bil med ett himla massa rattande.

En del ändrar dock sin kalibrering till 540 grader och stänger av soft lock samt, som du skrev, drar ned steering saturation så dem knappt behöver svänga alls på ratten.

Jag tycker dock att det förtar hela sim känslan och har hellre max rattsväng med soft lock på.

Dirt rally 2.0 är svårt, som fan. Men när man börjar bli bra så är det jävligt belönade.
Testa Polen och banan luczik lukie eller vad den heter, ta en gammal golf gti och ge järnet. Öva öva öva (snabb bana som fan där golfen skriker så man tror kolvarna ska flyga ut i stratossfären) så ska du se att det snart sitter.

Ta sedan en R5 och hoppa över till Finland och banan oksala och känn skillnaden.

Ha så kul.

Mjo, men jag körde rallycross och bilen svängde ju knappt. Trots att de var en nyare bil. Men ska testa de du skrev ikväll.

Medlem
Skrivet av Lek3r:

Mjo, men jag körde rallycross och bilen svängde ju knappt. Trots att de var en nyare bil. Men ska testa de du skrev ikväll.

Ah, rallycross.. Det är galet svårt.
Kör 1600 serien istället.
Skumt att bilen inte svängde.. Du måste nog kalibrera g29 igen.


signatur

"High life on low budget"

Medlem
Skrivet av bent toe:

Ah, rallycross.. Det är galet svårt.
Kör 1600 serien istället.
Skumt att bilen inte svängde.. Du måste nog kalibrera g29 igen.

Jo de märkte jag att de var
Jo jag får nog göra de. Fick ratta sjukt mycket för att ta en liten sväng.

Medeltidsman 🧔

Har inte riktigt kunnat ta klivet in i världen ännu men är väldigt sugen.
Är det någon annan som kör full VR för sin simracing och har rekommendationer på spel som lämpar sig väl där?
Premierar helt klart simulation och känsla över andra features och är egentligen relativt ointresserad av att köra med andra (för nu) utan bara single kör och känna på lite banor.


signatur

Lite spelsläpp jag gjort: https://184-productions.itch.io/

Medlem
Skrivet av Klorixx:

Har inte riktigt kunnat ta klivet in i världen ännu men är väldigt sugen.
Är det någon annan som kör full VR för sin simracing och har rekommendationer på spel som lämpar sig väl där?
Premierar helt klart simulation och känsla över andra features och är egentligen relativt ointresserad av att köra med andra (för nu) utan bara single kör och känna på lite banor.

Vet att dirt rally spelen ska ha grym VR på pc och sen tror jag iRacing stödjer det.


signatur

"High life on low budget"

Medlem

Bästa investering är loadcell bromspedal. Minst fanatec clubsport, det ger kontinutet och säkra inbromsningar. Ger uppemot en 0.5sek per varv för mig när jag bytte. Tyvärr gick de sönder så köpte hesinkveld pedaler för 2år sen.

Men kan ju vara bra att prova något billigare först för att se om sim racing är något för en.

Har mest spelat assetto corsa med formula hybrid mod i liga vilket jag rekomenderar och göra för det e svårt o hitta public servers

Den modden kostar dock en slant men jag tyckte det var värt det. (Ändå billigare än iracing)
https://racesimstudio.com/formula-hybrid-2021-x-now-available

Annars e assetto f2004 ferrarin given att köra när man bara vill ösa tyvärr e assetto corsas ai värdelös ifall man tänkt köra offline

Jag kör mest vr men även codmasters f12020 vilket ej har vr men bättre ai och man får hela raceweekenden simulerad vilket jag tycker är trevligt inte så hardcore men kul att spela

Dirt rally 2.0 är också riktit kul o köra med kompisar. Brukar ha en vecka för o köra 4 stages me polarna (man gör egen league på racenet tror jag) så får man pts och placering där.
Mycket bra upplägg så alla kan spela när de har tid under de 7 dagarna ifall det e svårt o få ihop alla på samma gång.

Medlem
Skrivet av Seymohre:

Dirt rally 2.0 är också riktit kul o köra med kompisar. Brukar ha en vecka för o köra 4 stages me polarna (man gör egen league på racenet tror jag) så får man pts och placering där.
Mycket bra upplägg så alla kan spela när de har tid under de 7 dagarna ifall det e svårt o få ihop alla på samma gång.

Vad heter klubben så man kan in och köra.


signatur

"High life on low budget"

Medlem
Skrivet av bent toe:

Vad heter klubben så man kan in och köra.

Jag har ej startat någon ny ännu men vi brukar dra igång frammåt hösten när suget kommer, kans skriva här då

Medlem
Skrivet av Seymohre:

Jag har ej startat någon ny ännu men vi brukar dra igång frammåt hösten när suget kommer, kans skriva här då

Topp 👍


signatur

"High life on low budget"

Medlem

Nu har jag dragit igång clubben i dirt rally 2.0
Master Räser heter den, bara joina hoppas jag
1event i veckan 4 stages
Tisdag e banbyte
vi är inte så många men alla e välkomna

https://dirtrally2.dirtgame.com/clubs/club/240282 provar posta länk vet ej om det funkar så men provar

Medlem

Om någon här kör tex AMS 2 eller raceroom så kan jag rekomendera vår 3D racing discord som till det mesta del sköts av R-VR Closet. En hel del svenskar men även folk från övriga europa och resten av världen också. Så om du är sugen på lite trevlig casual (men clean) racing så kolla gärna upp R-VR Closet på youtube för att få länk till discorden. Hade igår ett av det bästa race jag kört på länge med det gänget. Här är en film från racet ifråga. Och självklart har jag på mig en FZ t-shirt
https://youtu.be/1utWALxQAlg

Medlem

Jag använder bara en Xbox one dosa och spelar Snowrunner och Forza horizone 4 och drit 2 på PC. Har allrdig haft råd med ratt och pedaler och har inget utrymme på skrivordet för det.

önskar att gran turismo kunde släppa på pc.

123
Skriv svar