Häng med Sweclockers ikväll när Nvidia presenterar ny generation grafikkort

Medlem
Skrivet av hoppalängdhopp:

Ja jo, men som jag sett många på sweclockers påpekat går det ju inte att jämföra CUDA-kärnor rakt av. Med RTX 3000-serien så har ju Nvidia gjort om definitionen av vad en CUDA-kärna är.

Edit:Nu finns det en artikel om det https://m.sweclockers.com/nyhet/30312-nvidia-uppges-omdefinie...

Tar för givet att alla grafer man såg igår var med DLSS aktiverat och då presterar ju 3070 bättre 2080ti. Om det presterar bättre på ett mer " tradionellt" vis är jag mer skeptisk till. Visst vore det fint med ett kort för 6000 som presterar bättre än ett för 12 000 -13 000. Ser framemot prestandatester från tredjepart!

2080 ti har ju också tillgång till DLSS dock, så prestandaskillnaden kvarstår nog även med DLSS avaktiverat.

Skrivet av Kibbo:

Jag poängterade detta tidigare i tråden också. RTX IO är ju nästan det mest spännande med 3000-serien, då detta kan räta ut det stora frågetecknet kring hur/om/när en typisk spel-PC kan mäta sig med lagringstekniken i de kommande konsolerna. Just nu ser det verkligen dystert ut för AMD på grafikfronten, förhoppningsvis kan de få fram tekniker och prestanda som kan matcha Nvidias, men vi får se. Just nu räcker det inte med ett äss (ess? s?!) i rockärmen, AMD behöver en hel kortlek.

Känns lite roligt då jag lite frikostigt brainstorma i PS5 debatten att PC möjligtvis skulle få någon form av direct storage även om det var lite långsökt. Det här är liksom teknik som endast NASA och andra lirare har suttit på innan, och nu får vi det med en I/O direkt till oss konsumenter. Makalöst, minst sagt.

Medlem

Lär nog få vänta till 2021-2022 innan det blir möjligt att använda Gtx IO i spel som körs på Windows-baserade datorer dock. Enligt Nvidia har MS lagt som mål att en förhandsversion av deras ”DirectStorage API” (för windows) ska visas upp någon gång nästa år, för att i ett senare skede bli tillgängligt fullt ut för spelutvecklare (https://www.nvidia.com/en-us/geforce/news/rtx-io-gpu-accelera...)

Medlem
Skrivet av matt76:

Lär nog få vänta till 2021-2022 innan det blir möjligt att använda Gtx IO i spel som körs på Windows-baserade datorer dock. Enligt Nvidia har MS lagt som mål att en förhandsversion av deras ”DirectStorage API” (för windows) ska visas upp någon gång nästa år, för att i ett senare skede bli tillgängligt fullt ut för spelutvecklare (https://www.nvidia.com/en-us/geforce/news/rtx-io-gpu-accelera...)

Men nu vet vi att det kommer och att det kommer betydligt tidigare än vad många har vågat förutspå. Sen är det ju också trevligt att så länge disken är kopplad via NVMe så fungerar det, så vi som redan sitter på NVMe behöver inte lägga pengar på nya diskar för att kunna utnyttja detta.

Skrivet av loerk:

2080 ti har ju också tillgång till DLSS dock, så prestandaskillnaden kvarstår nog även med DLSS avaktiverat.

Ja, skrev lite slarvigt. Menade med Ray tracing + DLSS. Prestandan med Ray tracing påslaget ska ju vara mycket bättre med 3000-serien.

Medlem

Då har webhallen (och inet) gått ut med pris på asus modeller:

ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3090 24GB Gaming OC [ 2020-09-24 - 22 dagar kvar ]
20 390 kr

ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3090 24GB Gaming [ 2020-09-24 - 22 dagar kvar ]
19 790 kr

ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC [ 2020-09-17 - 15 dagar kvar ]
10 390 kr

ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB Gaming [ 2020-09-17 - 15 dagar kvar ]
9 990 kr

Skriv svar