Snabbkollen - Märker du en positiv skillnad i spel när du använder SSD som lagring i dina spelmaskiner?

Robot
Snabbkollen - Märker du en positiv skillnad i spel när du använder SSD som lagring i dina spelmaskiner?

Diskutera: hur tror du att dom nya konsolerna som släpps senare i år kommer att påverka ditt behov av lagring?

#playstation-5, #seagate, #xbox-series-x


Medlem

Ja självklart. Teknik likt RTX IO med 14gb/s är framtiden. Allt annat är bara förlegat nu =D.

Gnällkuk

Framtiden? Jag körde SSD till min PS3:a 2008 och redan då var det ett markant lyft. Känns nästan som att fråga om Platt-TV är framtiden...


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Uhm. Jag har haft SSD i åratal och märkte en enorm skillnad redan första disken som jag köpte. Och då har jag ändå aldrig köpt högprestandadiskar, utan kört på en mid-low-variant. Fast detta var kanske en konsol-fråga...


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Jag har bara kört SSD väldigt länge.
Slängde ut alla HDD när datorn i övrigt blev så tyst att man började störa sig på HDD surrandet.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Framtiden? Jag körde SSD till min PS3:a 2008 och redan då var det ett markant lyft. Känns nästan som att fråga om Platt-TV är framtiden...

Här om dagen en artikel med fokus på responsiv design på nya sajten och idag om SSD är framtiden för spel. 2012 is that you?

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av IMSG:

Här om dagen en artikel med fokus på responsiv design på nya sajten och idag om SSD är framtiden för spel. 2012 is that you?

Skrivet av Molotov:

Jag har bara kört SSD väldigt länge.
Slängde ut alla HDD när datorn i övrigt blev så tyst att man började störa sig på HDD surrandet.

Skrivet av conthox:

Uhm. Jag har haft SSD i åratal och märkte en enorm skillnad redan första disken som jag köpte. Och då har jag ändå aldrig köpt högprestandadiskar, utan kört på en mid-low-variant. Fast detta var kanske en konsol-fråga...

Skrivet av trickeh2k:

Framtiden? Jag körde SSD till min PS3:a 2008 och redan då var det ett markant lyft. Känns nästan som att fråga om Platt-TV är framtiden...

Följdfråga i artikeln: Hur tror du att dom nya konsolerna som släpps senare i år kommer att påverka ditt ditt behov av lagring?


signatur
NuZ
Testpilot
Skrivet av Sapiens:

Ja självklart. Teknik likt RTX IO med 14gb/s är framtiden. Allt annat är bara förlegat nu =D.
https://cdn.sweclockers.com/artikel/bild/86429?l=eyJyZXNvdXJj...

Plus stödet för MS DirectStorage kommer detta bli en markant skillnad på prestanda i RTX och med den extrema prestandan i 3090 som t.ex TB barriären spräckt i bandbredd så blir de nice för PC folket.

Edit: Med den bandbredden och tekniken så förstår jag att det blir 35TF i kortet, 3ggr prestandan i de nya konsolerna men till priset av 3st också typ

Jag har använt SSD de senaste 5åren minst och kommer inte gå tillbaka. Markant skillnad i hela datorn.


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Framtiden? Jag körde SSD till min PS3:a 2008 och redan då var det ett markant lyft. Känns nästan som att fråga om Platt-TV är framtiden...

Jag undrade samma sak, men jag utgår ifrån att skribenten menar den nya SSD tekniken som finns i PS5 som är extremt snabb och inte "vanlig" SSD som man kört på PC i 10 år..

Jag tycker det är ett enormt lyft med kommande Playstation och Xbox som får både Ray Tracing och snabb SSD (särskilt i PS5), nu är de i samma klass som en standard Gaming PC fast för halva pengen inledningsvis

Medlem

Haft SSD väldigt länge så skulle absolut inte kalla det framtiden. Det är förr och nutid. I framtiden kommer nog något ännu snabbare.

"Hur tror du att dom nya konsolerna som släpps senare i år kommer att påverka ditt ditt behov av lagring?"

Minimal lagring i konsolerna så får ha en extern inkopplad som vanligt.

Medlem

Märker skillnad dock med det sagt vanliga hårdiskar idag är jääävligt bra idag så köper du en riktigt bra en är det inte sjukt stor skillnad, skilnaden märks givetvis! men inte så brutalt som för x par år sedan då vart det som natt och dag.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Följdfråga i artikeln: Hur tror du att dom nya konsolerna som släpps senare i år kommer att påverka ditt ditt behov av lagring?

Ja kommer spel vara som cod på 270 gig, så kommer vi få ett problem här..... =D

Medlem

Beror på vilka spel givetvis. De flesta gör det ingen större skillnad för, medans det för en del blir en markant skillnad.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Följdfråga i artikeln: Hur tror du att dom nya konsolerna som släpps senare i år kommer att påverka ditt ditt behov av lagring?

Inte alls. Har ingen konsol och tror inte att det kommer att påverka mitt PC-spelande, i alla fall rent lagringsmässigt. Om konsolerna äntligen får färre och kortare laddningstider/laddskärmar mellan områden osv osv så kommer det kanske komma ut färre kassa konsolportar som har just det tidigare nämnda.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Flakmonkey

Det intressanta skulle ju bli om SSD blir standard till PC, om utvecklare kan släppa spel som har krav på att du har en viss hastighet på SSD:n för att du ska kunna lira dem på samma vis som att du måste ha en viss nivå på grafikkortet eller CPUn. Först då skulle ju utvecklarna kunna dra nytta av den fullt ut. Är ingen spelutvecklare själv, men det borde väl innebära att du kan tänka friare vad gäller allt som ska läsas från lagringslagring. Inte att det blir fler polygoner i sig, men att du kan ladda in fler olika och mer detaljrika texturer än tidigare. Mer och större variation som växlar snabbare. Det går ju inte riktigt nu iom att de fortfarande måste tänka på att många ändå sitter på "traditionella" hårddiskar, även om de flesta här på FZ har både en och flera SSD.

Medlem

Helt klart att SSD har påverkan i spel. Körde Pubg förut och jag såg aldrig första delen när folk springer runt och testar vapen. Jag trodde att flygplanet var där man började. Sen så köpte jag en SSD och upptäckte en helt ny värld.

Medlem
Skrivet av Exxo:

Beror på vilka spel givetvis. De flesta gör det ingen större skillnad för, medans det för en del blir en markant skillnad.

Ge gärna ett exempel på ett så knasigt inlägg.

Medlem

har kört SSD sen det uppfanns, det gör extrem skillnad. skulle aldrig använda 80talsdiskar igen fan även mina lagringsdiskar sen okänt massor av år bakåt är ssd. man vill ju inte spendera flera timmar på installation och sedan ännu fler på laddningstider som en färsking!


signatur

//monster

Medlem

En definitionssak såklart. Jag tycker fortfarande att The Last of us Part 2 och Mario Kart 8 Deluxe ser bättre än det mesta som finns tillgängliggt så det beror ju på hur man ser på det. Det rent tekniska blir ju lite meningslöst om inte det estetiska är läckert. Min åsikt.

Medlem

Övergången till ssd back in 2011 är nog det som gjort störst lyft i vad som gör att datorn känns kvick. Men laddtider åsido så nja? Då märker jag inte direkt någon skillnad.


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

C64
Medlem

Slits ssd hårdiskar fortarande som förr gämfört med en vanlig hd

C64
Medlem
Skrivet av neocon:

SSD har inga rörliga delar och slits därför inte fysiskt, men de har ett visst antal garanterade skrivcykler. Efter det kan de sluta fungera korrekt. För de flesta hemanvändare är det dock inget att oroa sig för, om man inte använder dem till något otypiskt som skriver en massa data hela tiden och därmed slösar skrivcykler.

Jo ja minns det är hur länge som helst jag köpte en budget ssd att man ska inte defragga o köra scandisc i onödan då slits hdn
sen hade jag nått program som visade status på ssd 98% sen gick den ner o ner varje gång jag instalera nått
det va länge sen

Medlem

Blizzard har ju redan satt SSD som minimumkrav inför Shadowlands.

Medlem

Det var väl ohyggligt många år sedan man körde SSD på operativsystemet och magnetdisk till spelen? Det är väl för guds skull standard för gemene man sedan spelen blev större än 1 DVD att ha dom på en SSD

Medlem
Skrivet av C64:

Slits ssd hårdiskar fortarande som förr gämfört med en vanlig hd

Jag har 4st SSD inköpta i takt med att spelen blivit större. Den första inköpt för 8 år sedan enligt orderbekräftelsen och ännu inget fel

Side-topic:
Magnetddiskar för lagring sätter man i en billig CPU-snabb NAS utan lull-lull och skapar en genväg på ip-adress och ej hostname (t ex \\192.168.1.x\Filmer) för att alltid ha omedelbar anslutning såsom att disken satt i din dator istället för att behöva tänka till. Torrents etc. tappar även gärna anslutning/peers kan inte ansluta efter en tids idle om det mountas på hostname i windows-miljö. Skippa att ansluta som en nätverksdisk om du inte vill se ett enhetsnamn lite redundant med genvägar direkt till utdelningar du önskar komma åt direkt.

Lägg förslagsvis denna i quicklaunch så är den alltid längst upp och föreslagna i alla "Spara filen"-rutor i alla program du kan tänkas använda. Helt enkelt snudd på enklare än att ha diskarna i datorn; Mindre prestandaanvändning då din dator bara behöver pyssla med nätverkstrafik och lite CPU istället för att jobba mot en magnetdisk som ska knorra och bli varm.

Tips: Kör du torrents så använd inte NASen för torrentnedladdning utan kör bara med vanlig klient på din dator. Väsentligt mycket mindre CPU-last i högre farter för båda maskiner om du inte ska köpa en herrejösses-NAS.

Medlem

Visst är det en skillnad, men det beror ju lite på vad det är för typ av spel också, om det laddar mycket osv. Ingen skulle ju märka någon skillnad med SSD i Minesweeper.

Skrivet av trickeh2k:

Framtiden? Jag körde SSD till min PS3:a 2008 och redan då var det ett markant lyft. Känns nästan som att fråga om Platt-TV är framtiden...

Hade själv aldrig SSD i PS3:an, men polaren slängde i en och det halverade laddningstiderna i Gran Turismo 5 för honom.

Medlem

Ja, tillfälligt. Men cloudgaming är framtiden för gaming.

Medlem

Till alla som svarat "ja" på den här frågan så antar jag att ni pratar om laddningstider? Det har ju gjorts tusentals tester sen SSD kom på marknaden som visar att det inte spelar roll med tanke på FPS.

Det kommer nog ändra sig framöver, och sen har vi ju ljud, värme och liknande aspekter som spelar roll så klart. Men att säga att frågan är dum, irrelevant eller bakåtsträvande är ignorant. Då är det nog mer känslor än fakta som styr.

https://www.youtube.com/watch?v=KH2Z2OWVQtk
https://www.youtube.com/watch?v=9dEsTiOeMQ4
https://www.youtube.com/watch?v=d8pEB1NJ3U8
https://www.youtube.com/watch?v=lMbgxu_4Alc

Själv har jag både HDD, nMVE och en 8-disk SSD RAID-0 array, men jag väljer att köra spel från HDD för att använda dom snabbare diskarna till saker där det verkligen märks skillnad.

//LD

Gnällkuk
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Följdfråga i artikeln: Hur tror du att dom nya konsolerna som släpps senare i år kommer att påverka ditt ditt behov av lagring?

Vilket ju inte heller blir rätt... Behovet av lagring är ju utrymme, det har ju inget alls med prestandan att göra som jag antar att du är ute efter? Jag förstår heller inte hur det skulle påverka behovet av lagring eftersom de kommer förinstallerade med SSDs.

Sorry om jag framstår som gnällig, men här är det både syftningsfel och rent av märklig frågeställning. Jag förstår faktiskt inte ens vad det är du är ute efter att få svar på?


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

12
Skriv svar