Netflix-Witchers tidslinjer kunde varit tydligare, men showrunnern sa nej

Medlem

Jag har inga problem med komplexa tv-serier eller filmer där tidsförvrägning, tidsresande eller alternativa dimensioner är en central del av storyn. I the Witcher ser jag inget av dessa och därför har jag svårt att förstå varför man försöker vilseleda tittaren genom otydliga tidslinjer. Jag vill att det som gör The Witcher så jäkla bra ska vara i centrum av berättandet.

Medlem
Skrivet av bronie:

Jag har inga problem med komplexa tv-serier eller filmer där tidsförvrägning, tidsresande eller alternativa dimensioner är en central del av storyn. I the Witcher ser jag inget av dessa och därför har jag svårt att förstå varför man försöker vilseleda tittaren genom otydliga tidslinjer. Jag vill att det som gör The Witcher så jäkla bra ska vara i centrum av berättandet.

Av ren nyfikenhet, tänkte du att alla händelser i alla avsnitt hände i kronologisk ordning när du kollade eller förstod du att när storyn bytte fokus från en karaktär till en annan att vi också inte längre var i samma tid som innan? Jag kan förstå att man inte har full koll på exakt när något äger rum i förhållande till dom andra tidpunkterna men att dom inte är i kronologisk ordning var ganska självklart tycker jag.

I både Geralt och Yennifers story så pratar dom om Cintra som vi redan i första avsnittet ser blir attackerat. På så sätt vet man ju att det är tidigare än Ciris story hela tiden. Det är bara ett exempel, det finns tavlor på kungligheter och sånt som visas i dom olika karaktärernas avsnitt också som avslöjar när något händer osv.

Alternativet som studion verkade vilja ha är att allt händer kronologiskt från Ciris story, men då hade vi haft en massa flashbacks med datum i Geralt och Yennifers story istället. Det brukar inte vara så populärt heller. Minns tex när det var mycket klagomål på American gods när dom presenterade en ny karaktär och sedan hade ett helt avsnitt backstory för den karaktären. Det kan stoppa händelseförloppet i storyn och det känns som utfyllnadsavsnitt som inte för storyn framåt.

Medlem

Klarade bara att se 2 avsnitt. Kändes så himla mycket söndagsmatiné.

Medlem

2020 och massvis med stålar , så lyckades Netflix göra en halvupphottad Xena av det hela. Trist då om serien hade en GOT anda så hade det varit prima.
Lyckas dem vända detta till nästa säsong ?

Den där draken , kom igen nu!


signatur

Banksy

12
Skriv svar