Virtual Reality - VR Spelnyheter, mm.

Medlem
Spel release

Yupitergrad - Oculus Quest - 28/1

Medlem
Medal of honor Above and beyond

En intressant "recension" på Medal of honor Above and beyond.
Som tar upp lite vad spelet "misslyckas" med.
Även svårigheter med att göra ett bra VR spel "rätt" även för en veteran studio som Respawn.

Medlem
A Wake Inn

A Wake Inn, en Rysare där spelaren sitter i en rullstol.
ett smart sätt att röra sig i VR.
Utvecklarna har släppt en Developer Diary i ämnet hur det är att röra sig i spelet

Medlem
Beat Saber

Beat saber släpper ny uppdatering.
Största nyhet för Quest 2 ägarna att spelet nu körs i 90Hz.

Edit böt ut trailern mot "eget matrial" ist

Medlem
Gorn - Oculus Quest

Första gameplay från Gorn på Oculus Quest 2.

Medlem
Echo VR

Echo VR inför "Battle pass" system liknande andra free 2 play spel.
Echo VR är gratis och finns på Oculus-plattformen till både Quest och PC.

https://www.roadtovr.com/echo-vr-battle-pass-echo-pass-cosmet...

Medlem
Skapa i 3D - Gravity sketch gratis

Gravity sketch är från och med nu gratis.
Finns på Steam och Oculus plattformarna

https://www.gravitysketch.com/

Medlem
Pistol Whip Playstation VR

Playstation VR fick igår 2089 updaten till Pistol Whip.

Medlem

@Molotov grymt tacksam för allt du lägger upp. Keep up the good work!

Medlem
Skrivet av Kajlie:

@Molotov grymt tacksam för allt du lägger upp. Keep up the good work!

Tack, kul att göra nån nöjd

Medlem
Uppföljare

The suveräna pusselspelet I Expect You To Die får en uppföljare.
I Expect You To Die 2: The Spy And The Liar. släpps nångång under 2021

Har ni inte spelat första spelet så rekomenderar jag det.
Pussel-spel som man spelar sittandes. Man är en agent och jag får lite NOLF-vibbar när jag spelar spelet

Skrivet av Molotov:

The suveräna pusselspelet I Expect You To Die får en uppföljare.
I Expect You To Die 2: The Spy And The Liar. släpps nångång under 2021

Har ni inte spelat första spelet så rekomenderar jag det.
Pussel-spel som man spelar sittandes. Man är en agent och jag får lite NOLF-vibbar när jag spelar spelet

Jag uppskattar att de inte gick med "I expect you 2 die" som uppföljare.

Medlem
Tilt brush

Tilt brush ett program från Google som man kan rita 3d i VR stängdes ner av Google.
Det meddelades nyligen att det skulle bli open source.
https://twitter.com/phacktweets/status/1347600535923220481

Redan nu finns tack vare det clonen SideSketch på SideQuest.
Så in och måla

Medlem
Skyrim VR

Skyrim ett spel jag aldrig själv orkat spela genom pga diverse anledningar.
Många har det som ett av sina favoritspel och som vi vet finns det även VR-version av skyrim.
Den må lämna en hel del att önska i originalutförandet enligt många, så man behöver modda det en del.

Det har kommit en mod som tar mycket från Half life alyx när man integrerar med objekt och använder gravity gloves.

Ben Plays VR visar upp modden.
T.o.m. jag blev sugen på att köra Skyrim VR

Megadelux

@molotov Tack för att du helatiden pumpar ut VR nyheter. Måste säga att det verkligen uppskattas.

Medlem
Skrivet av renod:

@molotov Tack för att du helatiden pumpar ut VR nyheter. Måste säga att det verkligen uppskattas.

Tack själv, kul att det uppskattas

Medlem

@Molotov, trevligt med en dedikerad VR-tråd som uppdateras, det uppskattas

Har ett tips om ett svensktutvecklat VR-spel som släpps som early access fredag den 5:feb.
Litet team på 3 personer som jobbar med det på fritiden.

B.U.G. Force is a TPS (third-person-shooter) VR Shoot ’Em Up, inspired by old space dog fight games from the early 90's.
Bug force on steam

Medlem
Skrivet av hey_mickey:

@Molotov, trevligt med en dedikerad VR-tråd som uppdateras, det uppskattas

Har ett tips om ett svensktutvecklat VR-spel som släpps som early access fredag den 5:feb.
Litet team på 3 personer som jobbar med det på fritiden.

https://cdn.cloudflare.steamstatic.com/steam/apps/1094410/hea...

B.U.G. Force is a TPS (third-person-shooter) VR Shoot ’Em Up, inspired by old space dog fight games from the early 90's.
Bug force on steam

Kul
är det nå spel liknande Shooty Skies overdrive där man "håller" i skeppet så att säga? finns även ett liknande spel i The Lab

Medlem
Skrivet av Molotov:

Kul
är det nå spel liknande Shooty Skies overdrive där man "håller" i skeppet så att säga? finns även ett liknande spel i The Lab

Lite oklart, jag har själv inte testat det än. Har bara sett gameplay och verkar mer vara att man styr skeppet från distans, jag får ta och testa det när det blir möjligt. Gillade skarpt musiken ska tilläggas, fick sköna retrovibbar

Medlem

Missa inte svenska Ageras spel Toss!
Finns att testspela på Steam festival nu på onsdag 3:e fram till den 9:e.

A bananas VR climbing platformer where you play as an acrobatic ape with the strength to swing and toss yourself freely between obstacles in challenging playgrounds 🍌

https://store.steampowered.com/app/1270460/TOSS/

Riktigt roligt svingade mellan plattformar utlovas

Skrivet av hey_mickey:

Missa inte svenska Ageras spel Toss!
Finns att testspela på Steam festival nu på onsdag 3:e fram till den 9:e.

A bananas VR climbing platformer where you play as an acrobatic ape with the strength to swing and toss yourself freely between obstacles in challenging playgrounds 🍌

https://store.steampowered.com/app/1270460/TOSS/
https://cdn.cloudflare.steamstatic.com/steam/apps/1270460/ss_...

Riktigt roligt svingade mellan plattformar utlovas

Med tanke på hur dåligt de flesta företag verkar implementera kast-mekaniken när man kastar något i spel så blir jag lite orolig över att kasta mig själv... Det borde väl vara ungefär samma ekvationer.

Medlem
Skrivet av johanAndersson:

Med tanke på hur dåligt de flesta företag verkar implementera kast-mekaniken när man kastar något i spel så blir jag lite orolig över att kasta mig själv... Det borde väl vara ungefär samma ekvationer.

Det handlar bara om att lära sig.
Visst inget motsvarar väll "verkligheten" riktigt 100 men mer eller mindre bra, men spelar man ett spel så får man ganska snabbt in feelingen hur man kastar nått i just det spelet.
Men växlar man mellan ett spel där det varierar så kan man nog uppfatta som att kasta saker inte fungerar alls.

Edit jag spelade echo arena ett tag och kunde inte kasta alls i början bara små fjuttkast. Senare kunde jag kasta hårt men inte speciellt rakt eller pricksäkert. Sen kunde jag både kasta hårt och rakt. Nu när man inte spelat på ett tag har man tappat känslan lite, speciellt när det gäller siktet.

Skrivet av Molotov:

Det handlar bara om att lära sig.
Visst inget motsvarar väll "verkligheten" riktigt 100 men mer eller mindre bra, men spelar man ett spel så får man ganska snabbt in feelingen hur man kastar nått i just det spelet.
Men växlar man mellan ett spel där det varierar så kan man nog uppfatta som att kasta saker inte fungerar alls.

Edit jag spelade echo arena ett tag och kunde inte kasta alls i början bara små fjuttkast. Senare kunde jag kasta hårt men inte speciellt rakt eller pricksäkert. Sen kunde jag både kasta hårt och rakt. Nu när man inte spelat på ett tag har man tappat känslan lite, speciellt när det gäller siktet.

Nä, det håller jag inte med om alls. Vissa spel är verkligen söndriga när det kommer till att kasta saker så det går inte "att lära sig". Jag skulle spela något skjutspel jag fick med från Humble och i deras utdragna tutorial var man tvungen att kasta en granat kanske 10 meter framför mig för att komma vidare. Jag stod där i kanske en halvtimme och kastade hundratals granater innan jag bara gav upp. På nätet var den vanliga rekommendationen att glitcha genom världen med hjälp av SteamVRs pausmeny och lägga granaterna där de behövdes.

Det är många spel som är helt värdelösa med det. Det känns ofta som de bygger hela sina projektilbanor från den sista vektorn när man släpper objektet istället för att åtminstone göra en least-square approximation från de senaste 10-30 platserna.

Att kasta i till exempel Alyx går absolut att göra, där är det bara att lära sig att det är en viss fördröjning men precisionen är hög. Men det finns många sämre. Jag kommer inte ihåg exakt vilken, men det var ett ganska stort spel som släpptes där youtube fylldes av personer som kastade och objekten gjorde precis en 90 graders sväng när de släpptes från handen.

Medlem
Skrivet av johanAndersson:

Nä, det håller jag inte med om alls. Vissa spel är verkligen söndriga när det kommer till att kasta saker så det går inte "att lära sig". Jag skulle spela något skjutspel jag fick med från Humble och i deras utdragna tutorial var man tvungen att kasta en granat kanske 10 meter framför mig för att komma vidare. Jag stod där i kanske en halvtimme och kastade hundratals granater innan jag bara gav upp. På nätet var den vanliga rekommendationen att glitcha genom världen med hjälp av SteamVRs pausmeny och lägga granaterna där de behövdes.

Det är många spel som är helt värdelösa med det. Det känns ofta som de bygger hela sina projektilbanor från den sista vektorn när man släpper objektet istället för att åtminstone göra en least-square approximation från de senaste 10-30 platserna.

Att kasta i till exempel Alyx går absolut att göra, där är det bara att lära sig att det är en viss fördröjning men precisionen är hög. Men det finns många sämre. Jag kommer inte ihåg exakt vilken, men det var ett ganska stort spel som släpptes där youtube fylldes av personer som kastade och objekten gjorde precis en 90 graders sväng när de släpptes från handen.

Vad var det för spel då?
Ja det finns så klart "trasiga" spel där det inte fungerar som med allt annat, men dom spel jag spelat som man kan kasta saker i så har då jag kastat utan problem. Jag kommer tänka på här snabbt är half life, boneworks, gorn, pavlov, lone echo/echo vr.

Skrivet av Molotov:

Vad var det för spel då?
Ja det finns så klart "trasiga" spel där det inte fungerar som med allt annat, men dom spel jag spelat som man kan kasta saker i så har då jag kastat utan problem. Jag kommer tänka på här snabbt är half life, boneworks, gorn, pavlov, lone echo/echo vr.

Nu är det möjligt att spelen tolkar data från WMR, SteamVR och Oculus kontroller olika, så vi kan ha haft olika upplevelser. Job simulator kommer jag ihåg var riktigt dålig med kastande när det kom ut, Budget Cuts har säkert fixat det men jag har för mig att det var det spelet där saker flög precis 90 grader fel när det släpptes. Även SUPERHOT var klumpigt när jag spelade det. Man kunde "kasta" genom att föra objektet i en rak linje framåt så långt man kunde sträcka sig, stanna handen helt och samtidigt släppa objektet så fortsatte det som en pil rakt framåt. Om man faktiskt försökte kasta så var det som objektet klibbade sig fast i handen.

Det är verkligen inte ovanlig åsikt att kast är dåligt implementerade i VR.

Medlem
Skrivet av johanAndersson:

Nu är det möjligt att spelen tolkar data från WMR, SteamVR och Oculus kontroller olika, så vi kan ha haft olika upplevelser. Job simulator kommer jag ihåg var riktigt dålig med kastande när det kom ut, Budget Cuts har säkert fixat det men jag har för mig att det var det spelet där saker flög precis 90 grader fel när det släpptes. Även SUPERHOT var klumpigt när jag spelade det. Man kunde "kasta" genom att föra objektet i en rak linje framåt så långt man kunde sträcka sig, stanna handen helt och samtidigt släppa objektet så fortsatte det som en pil rakt framåt. Om man faktiskt försökte kasta så var det som objektet klibbade sig fast i handen.

Det är verkligen inte ovanlig åsikt att kast är dåligt implementerade i VR.

Det är säkert olika WMR är sämst (på allt typ) men jag lyckas kasta med det också.
jag har spelat dom 3 spelen du nämner och har inga problem att kasta saker i dom spelen.
det enda jag tänker på att man kanske inte gör en lika snabb rörelse som man kastar i verkligheten (vill man inte heller göra om man inte har kontrollerna fast på händera likt index kontroller) man gör det långsammare men helt klart att man kan göra en "kaströrelse" och behöver inte fösa fram för att kasta.
Humpa brukar funka om man inte fixar att kasta

Medlem
Hyper Dash

Hyper Dash
Spelet går från SideQuest till full release till Quest senare denna månad. Spelet är ett snabbt 5vs5 spel.
Spelet ska också släppas på SteamVR senare.

Medlem
SteamVR data januari

Antalet användare på Steam med ett VR headset ökar igen och har passerat 2% för första gången.
VR är dött

Intressanta är minskningen på Quest och den stora ökningen på Other som nu har bäst störst andel.
Vilket gissningsvis betyder att Quest och Quest 2 inte nu räknas som samma och stor del av Other är just Quest 2.

Medlem
Stride PSVR

Stride utannonserat till PSVR
Jämförs som ett Mirrors edge i VR

Medlem
Skrivet av johanAndersson:

Med tanke på hur dåligt de flesta företag verkar implementera kast-mekaniken när man kastar något i spel så blir jag lite orolig över att kasta mig själv... Det borde väl vara ungefär samma ekvationer.

Tvärtom, det funkar rikigt najs att kasta runt sig själv och klättra. Spelade en tidig version i somras som var riktigt kul.

Beror väl på vad fokus är i spelen också och hur mycket resurser som läggs. I spelet Toss är ju själva grejen att kasta sig själv, därav som mekaniken har jobbats på och funkar riktig bra, skulle inte bli så mkt spel av det annars
Extra kul att ett lite svenskt indiebolag kan få till en sån grym spelmekanik.

Steamfestival sätter väl igång ikväll när Usa har vaknat, så då är det fritt fram att testa att kasta runt dig själv.
Toss på steam

Skriv svar