Virtual Reality - VR Spelnyheter, tips, mm.

Medlem

Tänkte bara ställa en fråga om Oculus Quest 2. I fragzonefredag pratades det om att man skulle avvakta köp av Oculus/Meta Quest 2 för något värre var på väg. Jag tänkte försöka köpa i mellandagarna. Är det ett generationsskifte typ ps4-ps5 på gång så jag gör bättre i att vänta?

Medlem
Skrivet av Roggeh:

Tänkte bara ställa en fråga om Oculus Quest 2. I fragzonefredag pratades det om att man skulle avvakta köp av Oculus/Meta Quest 2 för något värre var på väg. Jag tänkte försöka köpa i mellandagarna. Är det ett generationsskifte typ ps4-ps5 på gång så jag gör bättre i att vänta?

Nej det finns ingen "uppföljare" till queat 2 utannonserat. Der dom pratade om på FZ Fredag är felaktig
Det pratades om Project Cambria på senaste connect men der är inge uppföljare till Quest.
Köp du i mellandagarna du kommer bli helnöjd 🙂👍


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Skrivet av Roggeh:

Tänkte bara ställa en fråga om Oculus Quest 2. I fragzonefredag pratades det om att man skulle avvakta köp av Oculus/Meta Quest 2 för något värre var på väg. Jag tänkte försöka köpa i mellandagarna. Är det ett generationsskifte typ ps4-ps5 på gång så jag gör bättre i att vänta?

Många komponenttillverkare har visat upp saker under detta året. Riktigt fina saker. Men tillverkarna av VR-glasögon har inte definitivt visat upp något som kommer snart. Just Meta/Oculus borde inte komma med något nu, de skulle i så fall nämnt det på Oculus Connect, vilket de inte gjorde.

Det är en överhängande risk att det kommer nya saker andra halvan av nästa år, men inget garanterat. Sen finns risken att produkter som lanserar då lägger sig i en betydligt högre prisklass, speciellt om de kommer med ny teknik så som microOLED.

Jag tror det är ett ok läge att köpa en Quest 2. Även om det kommer en ny version nästa höst eller konkurrenter så är det sannolikt att de ligger på en annan prisklass. Köp på, och lägg någon hundralapp på en bättre rem för det bandet som den kommer med att fruktansvärd.

Inaktiv

Beställt Vive Pro 2 nu så får se om det lever upp till hypen (och om 3080 Ti klarar av 5k i Fallout/Skyrim med tunga grafikmoddar).

Varit nöjd med Vive Pro innan, överlägset bäst ergonomi & vikt, sen får man ju fresnel designen på linserna som inte är nån höjdare. Haft Index, Reverb G2 m.fl. innan, Index var lite för "lätt" när jag spelade roomscale, tycker Vive har precis rätt tyngd. Tycker Index-kontrollerna är ganska tråkiga också, känns som "proof of concept", funkar väl OK i Alyx men ärligt talat fördrar jag Vive-kontrollerna.

Reverb var allmänt buggig, också glapp i strömdosan, kass kvalitet. Bilden är jättefin i G2 men vill man t.ex. få igång det med Steam VR-controller & basestations är det en ganska omständig prodecur som tar bort spelglädjen.

Medlem
Skrivet av anon_331474:

Beställt Vive Pro 2 nu så får se om det lever upp till hypen (och om 3080 Ti klarar av 5k i Fallout/Skyrim med tunga grafikmoddar).

Varit nöjd med Vive Pro innan, överlägset bäst ergonomi & vikt, sen får man ju fresnel designen på linserna som inte är nån höjdare. Haft Index, Reverb G2 m.fl. innan, Index var lite för "lätt" när jag spelade roomscale, tycker Vive har precis rätt tyngd. Tycker Index-kontrollerna är ganska tråkiga också, känns som "proof of concept", funkar väl OK i Alyx men ärligt talat fördrar jag Vive-kontrollerna.

Reverb var allmänt buggig, också glapp i strömdosan, kass kvalitet. Bilden är jättefin i G2 men vill man t.ex. få igång det med Steam VR-controller & basestations är det en ganska omständig prodecur som tar bort spelglädjen.

Intressanta åsikter om headsets och kontroller
Berätta gärna sen vad duntycker om Vive 2 Pro


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Vive Pro 2 är väl allt annat än hypad känns det som

Medlem

Vill nog bara dela med mig av min upplevelse av VR. Inte använt ett VR-headset på flera år men har numera en kraftfull dator och Oculus Quest 2 är tillräckligt billig för att jag kände mig redo att testa. Även lite lätt nedsatt pris nu vid jul.

Första upplevelsen var tyvärr negativ då mina kontroller vägrade para med headsettet, som förövrigt hade låst sig vid någon animation som spelades om och om igen. Hittade i princip inga bra tips online eller via supporten men valde till slut att göra en factory reset. Så detta är ett tips till andra som åker på liknande problem! Helt plötsligt förstod jag att något alltid varit fel; mitt headset hade inte ens fungerande tracking tidigare. Nåja, allt rullade på och några uppdateringar senare var allt igång. Lite svårt att justera för glasögonen men lite pillande så kändes det bra. Även inhandlat deras "elite strap" och jag kan verkligen rekommenderade denna. Stor skillnad mot den rätt mediokra strap som kommer i paketet.

Efter att allt började rulla så vände upplevelsen till det positiva. Allt kändes toppen, kontrollerna var grymma och gillade interfacet. Samtidigt handlade väl allt egentligen om att få igång Half-Life: Alyx, spelet jag nästan köpte Oculus för att testa. Återigen lite trögt med en stor Oculus installation som sakta laddades ned. Så när jag äntligen trycker play i Steam dyker en sån där ful hemsk "error initialized Steam VR error code 02131230" upp som man inte direkt får någon större glädje av. Det nämner i alla fall Steam VR så snabb googling på det och snabbt inser man att ännu ett VR-paket behövs. Sådärja! Trycker på Alyx i mitt headset och .... inget. FAN! Startar om Steam och SteamVR och .... Woho! Alyx startar.

Från och med nu är min upplevelse i princip 🤯🤯🤯🤯🤯. Ärligt talat, detta är det sjukaste jag upplevt inom spelvärlden på flera år. Jag har ändå varit lite grumpy mot VR och alltid tyckt de kändes lite märkligt hur alla var så till sig över dess storhet och hur det skulle ändra allt. Hur som helst, jag förväntade mig att det skulle vara häftigt men förstod absolut inte hur otroligt jäkla mindblowing det skulle vara. Jag har iofs. inte spelat mer än någon timme men detta är verkligen något helt annat. Älskar all interaktion och hur man undersöka och verkligen se allt på helt annat sätt.

Jag älskar Cyberpunk och den typen av spel men det är ju i princip samma spel som gjorts ett längre tag fast större och mer av allt. RDR2 likaså. De är coola spel men jag golvas inte riktigt av spel längre. Alyx är verkligen det största hoppet inom spel jag upplevt sedan jag fick min första PC. Det är ju tyvärr helt omöjligt att beskriva varför till någon som aldrig testat inser jag. Alyx är nog också speciellt till en viss nivå såklart, då spelet är så ruskigt polerat. Återigen känner jag att min glädje är större i en riktigt bra linjär upplevelse än i dagens open-world grejen där allt får lite mindre tid att poleras.

Medlem
Skrivet av Pettor:

Vill nog bara dela med mig av min upplevelse av VR. Inte använt ett VR-headset på flera år men har numera en kraftfull dator och Oculus Quest 2 är tillräckligt billig för att jag kände mig redo att testa. Även lite lätt nedsatt pris nu vid jul.

Första upplevelsen var tyvärr negativ då mina kontroller vägrade para med headsettet, som förövrigt hade låst sig vid någon animation som spelades om och om igen. Hittade i princip inga bra tips online eller via supporten men valde till slut att göra en factory reset. Så detta är ett tips till andra som åker på liknande problem! Helt plötsligt förstod jag att något alltid varit fel; mitt headset hade inte ens fungerande tracking tidigare. Nåja, allt rullade på och några uppdateringar senare var allt igång. Lite svårt att justera för glasögonen men lite pillande så kändes det bra. Även inhandlat deras "elite strap" och jag kan verkligen rekommenderade denna. Stor skillnad mot den rätt mediokra strap som kommer i paketet.

Efter att allt började rulla så vände upplevelsen till det positiva. Allt kändes toppen, kontrollerna var grymma och gillade interfacet. Samtidigt handlade väl allt egentligen om att få igång Half-Life: Alyx, spelet jag nästan köpte Oculus för att testa. Återigen lite trögt med en stor Oculus installation som trögt laddades ned. Så när jag äntligen trycker play i Steam dyker en sån där ful hemsk "error initialized Steam VR error code 02131230" upp som man inte direkt får någon större glädje av. Det nämner i alla fall Steam VR så snabb googling på det och snabbt inser man att ännu ett VR-paket behövs. Sådärja! Trycker på Alyx i mitt headset och .... inget. FAN! Startar om Steam och SteamVR och .... Woho! Alyx startar.

Från och med nu är min upplevelse i princip 🤯🤯🤯🤯🤯. Ärligt talat, detta är det sjukaste jag upplevt inom spelvärlden på flera år. Jag har ändå varit lite grumpy mot VR och alltid tyckt de kändes lite märkligt hur alla var så till sig över dess storhet och hur det skulle ändra allt. Hur som helst, jag förväntade mig att det skulle vara häftigt men förstod absolut hur otroligt jäkla mindblowing det skulle vara. Jag har iofs. inte spelat mer än någon timme men detta är verkligen något helt annat. Älskar all interaktion och hur man undersöka och verkligen se allt på helt annat sätt.

Jag älskar Cyberpunk och den typen av spel men det är ju i princip samma typ av spel som gjorts ett längre tag fast större och mer av allt. RDR2 likaså. De är coola spel men jag golvas inte riktigt av spel längre. Alyx är verkligen det största hoppet inom spel jag upplevt sedan jag fick min första PC. Det är ju tyvärr helt omöjligt att beskriva varför till någon som aldrig testat inser jag. Alyx är nog också speciellt till en viss nivå såklart, då spelet är så ruskigt polerat. Återigen känner jag att min glädje är större i en riktigt bra linjär upplevelse än i dagens open-world grejen där allt får lite mindre tid att poleras.

Härligt! Välkommen till klubben. Tar man steget in i VR så inser man hur jäkla mäktigt det är. Även den mest negativt inställde i mitt umgänge ändrade idé när han väl fick testa. Tycker synd om dem som vägrar av ren princip.

Finns förstås förbättringar att göra men potentialen är magisk.

Sen är det alltid skönt att hoppa tillbaka ibland till "normalt" spelande vid tv.

Medlem
Skrivet av Pettor:

Vill nog bara dela med mig av min upplevelse av VR. Inte använt ett VR-headset på flera år men har numera en kraftfull dator och Oculus Quest 2 är tillräckligt billig för att jag kände mig redo att testa. Även lite lätt nedsatt pris nu vid jul.

Första upplevelsen var tyvärr negativ då mina kontroller vägrade para med headsettet, som förövrigt hade låst sig vid någon animation som spelades om och om igen. Hittade i princip inga bra tips online eller via supporten men valde till slut att göra en factory reset. Så detta är ett tips till andra som åker på liknande problem! Helt plötsligt förstod jag att något alltid varit fel; mitt headset hade inte ens fungerande tracking tidigare. Nåja, allt rullade på och några uppdateringar senare var allt igång. Lite svårt att justera för glasögonen men lite pillande så kändes det bra. Även inhandlat deras "elite strap" och jag kan verkligen rekommenderade denna. Stor skillnad mot den rätt mediokra strap som kommer i paketet.

Efter att allt började rulla så vände upplevelsen till det positiva. Allt kändes toppen, kontrollerna var grymma och gillade interfacet. Samtidigt handlade väl allt egentligen om att få igång Half-Life: Alyx, spelet jag nästan köpte Oculus för att testa. Återigen lite trögt med en stor Oculus installation som trögt laddades ned. Så när jag äntligen trycker play i Steam dyker en sån där ful hemsk "error initialized Steam VR error code 02131230" upp som man inte direkt får någon större glädje av. Det nämner i alla fall Steam VR så snabb googling på det och snabbt inser man att ännu ett VR-paket behövs. Sådärja! Trycker på Alyx i mitt headset och .... inget. FAN! Startar om Steam och SteamVR och .... Woho! Alyx startar.

Från och med nu är min upplevelse i princip 🤯🤯🤯🤯🤯. Ärligt talat, detta är det sjukaste jag upplevt inom spelvärlden på flera år. Jag har ändå varit lite grumpy mot VR och alltid tyckt de kändes lite märkligt hur alla var så till sig över dess storhet och hur det skulle ändra allt. Hur som helst, jag förväntade mig att det skulle vara häftigt men förstod absolut hur otroligt jäkla mindblowing det skulle vara. Jag har iofs. inte spelat mer än någon timme men detta är verkligen något helt annat. Älskar all interaktion och hur man undersöka och verkligen se allt på helt annat sätt.

Jag älskar Cyberpunk och den typen av spel men det är ju i princip samma typ av spel som gjorts ett längre tag fast större och mer av allt. RDR2 likaså. De är coola spel men jag golvas inte riktigt av spel längre. Alyx är verkligen det största hoppet inom spel jag upplevt sedan jag fick min första PC. Det är ju tyvärr helt omöjligt att beskriva varför till någon som aldrig testat inser jag. Alyx är nog också speciellt till en viss nivå såklart, då spelet är så ruskigt polerat. Återigen känner jag att min glädje är större i en riktigt bra linjär upplevelse än i dagens open-world grejen där allt får lite mindre tid att poleras.

Kul att du blev nöjd till slut.
Det du beskriver är det nog många som råkar ut för.
VR är inte alltid friktionsfritt att starta upp. Det är lite som PC gaming var för >10-20årsen. "Alltid nått som ska strula-kännslan"
Quest har väll gjort det relativt friktionsfritt när man kör Native men när man ska koppla mot PC kan det som sagt hända saker.
Men när man väl laddat ner allt och fått allt att fungera som det ska är det en fröjd

Half lifr alyx är väldigt välpolerat, så välpolerat att det spelet saknar tänker man inte på att det saknas. Dessutom så välpolerat så andra spel kan kännas opolerade.
Kan vara ett "problematisk kännsla" när man sen ska börja spela andra spel. Men det går över.
Sen finns det alltid anledning att återvända till Alyx med dom alla bra custom banor som finns att ladda ner i workshopen.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Among us VR utannonserades på årets Game Awards.

Among us går att spela i VR i bla VRChat och RecRoom redan nu, men nu ska det släppas som officiellt eget spel också.
Spelet släpps under nästa år till PCVR, PSVR och Meta Quest


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Inaktiv
Skrivet av Pettor:

Ärligt talat, detta är det sjukaste jag upplevt inom spelvärlden på flera år.

Welcome to the gang!

Nåt du kommer märka är att minnen i VR blir annorlunda också jämfört med vanliga 2D-spel. Hjärnan "minns" upplevelser i VR som de vore riktiga.

VR för mig är lite som när man spelade som barn, att man blev uppslukad av upplevelsen. VR kan vara mediokert (ärligt talat, många spel är rätt kassa) men när det är som bäst minns man det som upplevelser, på samma sätt som om de vore verkliga.

T.ex. första gången jag stod uppe på trappan vid Dragonsreach i Skyrim nattetid och blickade ut över landskapet. Känns som ett riktigt minne för hjärnan, "jag var där" liksom.

Medlem

”Ärligt talat, detta är det sjukaste jag upplevt inom spelvärlden på flera år.”

Känner likadant.
Använder iofs VR bara till simulatorer men glömmer aldrig upplevelsen när jag köpt Oculus Rift och första gången satt i en bil i Assetto Corsa.
Eller nyligen när jag uppgraderade till Reverb G2 och sitter i ett flygplan i MSFS.
Det går inte att beskriva, man är där.

Medlem

Någon som hoppat från HTC Vive(original) till Oculus Quest 2? Hur stor förbättring är det. Jag har ett litet träningsrum där jag satt upp basstationer för HTC Vive men hade varit kul att även kunna köra seated framför datorn (som är utanför träningsrummet). Går det att växla mellan detta med en Oculus Quest?

Och hur bra fungerar OQ2 trådlöst (fast fortfarande steam VR), har routern i rummet brevid. Vive PRO hade varit kul men 10 000 känns som mycket pengar.

Kör 1080Ti om det spelar någon roll.

Medlem

Hej! Tänkte bara återkoppla och tacka för alla råd. Jag beställde direkt och ger i julklapp till mig och familjen

Skrivet av Todilo:

Någon som hoppat från HTC Vive(original) till Oculus Quest 2? Hur stor förbättring är det. Jag har ett litet träningsrum där jag satt upp basstationer för HTC Vive men hade varit kul att även kunna köra seated framför datorn (som är utanför träningsrummet). Går det att växla mellan detta med en Oculus Quest?

Och hur bra fungerar OQ2 trådlöst (fast fortfarande steam VR), har routern i rummet brevid. Vive PRO hade varit kul men 10 000 känns som mycket pengar.

Kör 1080Ti om det spelar någon roll.

Jag har gjort det hoppet, men med många steg emellan. Skillnaden i upplösning och reduktion av screendoor effect är mycket stor, samtidigt som stand-alone funktionen är välkommen och man behöver inte fippla med separata hörlurar då det finns små högtalare i enheten.

En Quest är bara att bära med sig mellan rum så det låter bra. Sitter du framför datorn så får du kanske bäst upplevelse med Steam om du kör via en liten USB-C-kabel. Det kommer antagligen inte gå så bra att köra trådlöst om routern är i ett annat rum, men du kan använda en helt separat router mellan datorn och Questen för att streama om du vill.

Skrivet av anon_331474:

Welcome to the gang!

Nåt du kommer märka är att minnen i VR blir annorlunda också jämfört med vanliga 2D-spel. Hjärnan "minns" upplevelser i VR som de vore riktiga.

VR för mig är lite som när man spelade som barn, att man blev uppslukad av upplevelsen. VR kan vara mediokert (ärligt talat, många spel är rätt kassa) men när det är som bäst minns man det som upplevelser, på samma sätt som om de vore verkliga.

T.ex. första gången jag stod uppe på trappan vid Dragonsreach i Skyrim nattetid och blickade ut över landskapet. Känns som ett riktigt minne för hjärnan, "jag var där" liksom.

https://i.imgur.com/yM3Eb6U.png

Tänk om Skyrim faktiskt såg ut sådär 🥺 Jag hade aldrig lämnat VR.

Medlem

Är Skyrim VR värt att köra? Det är verkligen ett spel som känns intressant men blir orolig att Bethesda står bakom det. Alltså buggarna 😅

Skrivet av Pettor:

Är Skyrim VR värt att köra? Det är verkligen ett spel som känns intressant men blir orolig att Bethesda står bakom det. Alltså buggarna 😅

Skyrim VR har sina problem, men jag skulle absolut rekommendera det. Om man jämför vad det kunde ha varit jämfört med vad det är så är det en besvikelse. Bethesta gjorde en mycket lat port som kunde varit så otroligt mycket bättre. Det är ändå en fantastisk upplevelse att springa runt i Skyrim och skjuta pilar.

Medlem
Skrivet av Pettor:

Är Skyrim VR värt att köra? Det är verkligen ett spel som känns intressant men blir orolig att Bethesda står bakom det. Alltså buggarna 😅

Det är närmast ett krav att ladda ner en uppsjö moddar, men orkar du det är det dugligt

Medlem
Skrivet av Pettor:

Är Skyrim VR värt att köra? Det är verkligen ett spel som känns intressant men blir orolig att Bethesda står bakom det. Alltså buggarna 😅

Ja, men du behöver detta

https://uploadvr.com/best-must-have-skyrim-vr-mods-more-immer...


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Du behöver inga moddar alls egentligen. Men det finns ju många grafikmoddar och annat som förbättrar absolut. Fall inte i fällan att du ska måsta använda rörelsekontroller bara. De flesta lir är bäst för de kontroller de designats gör. Använd gamepad eller tom mus och tangentbord sitt ner och njut. Skyrim vr var fullkomligt fantastiskt.

Rörelsekontroller i lir det är designat för som asgard wrath är ju kanon även om kroppen tar Mer stryk av 70h roomscale än 650h gamepad.

Medlem
Skrivet av Shodan:

Du behöver inga moddar alls egentligen. Men det finns ju många grafikmoddar och annat som förbättrar absolut. Fall inte i fällan att du ska måsta använda rörelsekontroller bara. De flesta lir är bäst för de kontroller de designats gör. Använd gamepad eller tom mus och tangentbord sitt ner och njut. Skyrim vr var fullkomligt fantastiskt.

Rörelsekontroller i lir det är designat för som asgard wrath är ju kanon även om kroppen tar Mer stryk av 70h roomscale än 650h gamepad.

Med HIGGS modden så blir SkyrimVR precis lika "interaktivt" som Half life Alyx, typ samma funktioner tom. Det gör spelet "designat för" motion controllers. HIGGS är förkortning för Hand Interaction and Gravity Gloves for Skyrim VR


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Skribent
Skrivet av Shodan:

Du behöver inga moddar alls egentligen. Men det finns ju många grafikmoddar och annat som förbättrar absolut. Fall inte i fällan att du ska måsta använda rörelsekontroller bara. De flesta lir är bäst för de kontroller de designats gör. Använd gamepad eller tom mus och tangentbord sitt ner och njut. Skyrim vr var fullkomligt fantastiskt.

Rörelsekontroller i lir det är designat för som asgard wrath är ju kanon även om kroppen tar Mer stryk av 70h roomscale än 650h gamepad.

Det här gäller inte bara Skyrim, men jag har upptäckt att jag har stora problem när det gäller svärdstrider i VR. Tyngden i vapnen saknas och framförallt så känns inte inpact. Dvs slår jag svärdet i en sköld, eller ens kropp kommer det ta stopp. Vilket det inte gör pga av att jag hugger i luften. Det skulle funka om det handlade om lightsabers som skär rakt igenom saker, men just detta tar mig ur hela upplevelse. Detta beror säkerligen på att jag har hanterat svärd på riktigt och vet hur det känns. Sen är det ingen kritik mot VR då jag förstår att detta är svårt att emulera. Men då allt annat känns så verkligt i VR så stör detta mig mer än tex när jag spelade något fäktningsspel på Wii.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Det här gäller inte bara Skyrim, men jag har upptäckt att jag har stora problem när det gäller svärdstrider i VR. Tyngden i vapnen saknas och framförallt så känns inte inpact. Dvs slår jag svärdet i en sköld, eller ens kropp kommer det ta stopp. Vilket det inte gör pga av att jag hugger i luften. Det skulle funka om det handlade om lightsabers som skär rakt igenom saker, men just detta tar mig ur hela upplevelse. Detta beror säkerligen på att jag har hanterat svärd på riktigt och vet hur det känns. Sen är det ingen kritik mot VR då jag förstår att detta är svårt att emulera. Men då allt annat känns så verkligt i VR så stör detta mig mer än tex när jag spelade något fäktningsspel på Wii.

Jag vet inte vilka spel du spelat med svärdstrider men nör det gäller melee combat i VR så föredrar jag den stilen som är i tex Boneworks, Blade & Sorcery och liknande.
Det finns tyngdkänsla i vapnen så rörelserna med vapnena är inte 1:1. Dvs man kan inte svinga ett svärt med handleden.
Det tillsammans med den haptiska feedbacken i kontrollen plus det visuella att vapnen inte clippar igenom miljö och fiender gör att det känns helt ok. Tycker det blir perfekt blandning på speligt och "verkligt".


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Det här gäller inte bara Skyrim, men jag har upptäckt att jag har stora problem när det gäller svärdstrider i VR. Tyngden i vapnen saknas och framförallt så känns inte inpact. Dvs slår jag svärdet i en sköld, eller ens kropp kommer det ta stopp. Vilket det inte gör pga av att jag hugger i luften. Det skulle funka om det handlade om lightsabers som skär rakt igenom saker, men just detta tar mig ur hela upplevelse. Detta beror säkerligen på att jag har hanterat svärd på riktigt och vet hur det känns. Sen är det ingen kritik mot VR då jag förstår att detta är svårt att emulera. Men då allt annat känns så verkligt i VR så stör detta mig mer än tex när jag spelade något fäktningsspel på Wii.

Det stör nog alla. Men seriöst skulle du orka kånka svärd med naturlig vikt och genomlida rekylerna i en genomspelning av skyrim?

Novint falcon har man på vinden det är väl lösningen för att känna omgivningens texturer och vikt. Speciell kontroller passar inte skyrim men penumbra kändes som gjort för den! Det var en grym upplevelse.
Rörelsekontrollerna i sig gör inte mycket för upplevelsen. Även higgs är en efterkonstruktion som inte ger mycket men det är ju bara testa ifall du gillar det.

Medlem

Du kan även tokvifta ett svärd med din kontroller i VR och få 5000 DPS med en smörkniv.

Skrivet av Ichinin:

Du kan även tokvifta ett svärd med din kontroller i VR och få 5000 DPS med en smörkniv.

I Skyrim ja, men det är relativt lätt att hindra spelaren från att använda den strategin i VR. Kraftigt begränsa skadan om det inte att en realistisk mängd tid mellan slag eller liknande.

För min del är melee helt ointressant i Skyrim VR, men pilbåge och magi är kul.

Medlem

Den här videon tar upp ämnet på ett bra sätt


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Skribent
Skrivet av Shodan:

Det stör nog alla. Men seriöst skulle du orka kånka svärd med naturlig vikt och genomlida rekylerna i en genomspelning av skyrim?

Novint falcon har man på vinden det är väl lösningen för att känna omgivningens texturer och vikt. Speciell kontroller passar inte skyrim men penumbra kändes som gjort för den! Det var en grym upplevelse.
Rörelsekontrollerna i sig gör inte mycket för upplevelsen. Även higgs är en efterkonstruktion som inte ger mycket men det är ju bara testa ifall du gillar det.

Ja vikten är nog mindre problemet, utan snarare att det inte är motstånd när du träffar något. Nu förstår jag att detta är svårt att emulera, men det stör mig från upplevelsen. Någon dag kan de säkert lösa det med speciella feedback kontroller när tekniken har nått ditt. Tills dess får man väl bara nöja sig med vad man får.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Ja vikten är nog mindre problemet, utan snarare att det inte är motstånd när du träffar något. Nu förstår jag att detta är svårt att emulera, men det stör mig från upplevelsen. Någon dag kan de säkert lösa det med speciella feedback kontroller när tekniken har nått ditt. Tills dess får man väl bara nöja sig med vad man får.

Vad är det för motstånd du saknar?
Verkligt motstånd? Finns ju inget som ger verkligt motstånd.
Sony kommer med "PSVR2" kontrollerna kunna simulera en avtryckare på ett skjutvapen och gör det väldigt "realistiskt" iaf


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Skriv svar