Virtual Reality - VR Spelnyheter, tips, mm.

Medlem
Skrivet av SunShine:

Efter att ha kört Moss Book 2 ännu mer kan jag utan o överdriva säga att för mig är det här ett game of the year spel.
Att det är värt att få slåss om titeln alltså. Jädrar vilket underbart kul VR spel det är.

Ja jäklar, låter riktigt bra

Medlem
Spel releaser April #3 (Uppdaterad lista)

2st Zombie spel för PCVR jag upptäckte har releasedatum denna månad. Notera att det är Early Access som gäller.

The Living Remain - 5 April - SteamVR

_____

Requisition - April - SteamVR

_____

Releaser April #2

Green Hell VR Quest Edition - 7 April - Quest 2
Green Hell VR PCVR versionen försenas till Maj för att fixa till spelet efter feedback från demo som släpptes tidigare

_____

Cities: VR - 28 April - Quest

_____
Spel releaser April #1

Little Cities - 21 April - Quest

_____

Ultrawings 2 - April - SteamVR/Rift (redan ute till Quest)
Ultrawings 2 PCVR version flyttas fram hela tiden, nu är det sagt April men ingen exakt dag ännu.
Har man köpt spelet till Quest får man PC-versionen gratis

_____

Medlem

Vilket är det bästa headsetet i nuläget om man duckar Facebook?

Medlem
Skrivet av Dischange:

Vilket är det bästa headsetet i nuläget om man duckar Facebook?

Valve index - dyr men komplett paket och bäst för gaming
Hp reverb g2 (version 2) - lite billigare men sömre kontroller och sämre tracking (ska vara förbättrad i version 2)
Varjo Aero - mycket dyr, man måste köpa kontroller separat (tex valve index kontroller).
HTC Vive pro 2 - myclet dyr mpste köpa kontroller separat eller nöjja sig med Vive wands

Satsa på Index eller Hp reverg g2 skulle jag säga.

Medlem

Efter att under några år ha provat det mesta av det bästa till PS VR så känns suget i att investera i framtida headsets inte särskilt stort. Med den lilla RTS/tower defence-pärlan "Korix" som enda egentliga undantag har spelen till formatet aldrig riktigt kommit i närheten av konventionella spel vad gäller underhållningsgrad. Räknar man in illamående och med tiden avtagande "wow-känsla" så får det mig att undra hur stort det egentligen kan bli.

Medlem
Skrivet av TTuffing:

Efter att under några år ha provat det mesta av det bästa till PS VR så känns suget i att investera i framtida headsets inte särskilt stort. Med den lilla RTS/tower defence-pärlan "Korix" som enda egentliga undantag har spelen till formatet aldrig riktigt kommit i närheten av konventionella spel vad gäller underhållningsgrad. Räknar man in illamående och med tiden avtagande "wow-känsla" så får det mig att undra hur stort det egentligen kan bli.

Det kan bli hur stort som helst.
Half life Alyx är ett exempel på att Valve aldrig kommer kunna göra ett vanligt half life igen, det skulle helt enkelt kännas "meh".

Medlem
Skrivet av TTuffing:

Efter att under några år ha provat det mesta av det bästa till PS VR så känns suget i att investera i framtida headsets inte särskilt stort. Med den lilla RTS/tower defence-pärlan "Korix" som enda egentliga undantag har spelen till formatet aldrig riktigt kommit i närheten av konventionella spel vad gäller underhållningsgrad. Räknar man in illamående och med tiden avtagande "wow-känsla" så får det mig att undra hur stort det egentligen kan bli.

Känner lite tvärtom, att vanliga spel blir lite ”mer av samma” medan VR är som Alice i Underlandet. Men just PSVR har ju inte den fräsigaste tekniken, vare sig upplösning eller kontroller så PSVR2 kommer bli ett stort hopp och även med häftigare spel då PSVR hindrats av klen hårdvara.

Medlem

Håller med ovanstående. Det är svårt att gå tillbaks till traditionella spel efter att ha spelat några bra VR spel. Tex att använda mus eller spakar för att sikta ett vapen och att trycka på en knapp för att ladda om vapnet känns meningslöst när man är van vid att sikta med handen och ladda om genom att plocla upp ett magasin från höften samtidigt som man trycker ut sitt tomma magasin, sätter i det nya magasiner och laddar om. Överlägset.

Medlem
Skrivet av Andreas88:

Håller med ovanstående. Det är svårt att gå tillbaks till traditionella spel efter att ha spelat några bra VR spel. Tex att använda mus eller spakar för att sikta ett vapen och att trycka på en knapp för att ladda om vapnet känns meningslöst när man är van vid att sikta med handen och ladda om genom att plocla upp ett magasin från höften samtidigt som man trycker ut sitt tomma magasin, sätter i det nya magasiner och laddar om. Överlägset.

Det känns ga ska lamt i ett plattskärmsspel ja

Medlem
Skrivet av Andreas88:

Håller med ovanstående. Det är svårt att gå tillbaks till traditionella spel efter att ha spelat några bra VR spel. Tex att använda mus eller spakar för att sikta ett vapen och att trycka på en knapp för att ladda om vapnet känns meningslöst när man är van vid att sikta med handen och ladda om genom att plocla upp ett magasin från höften samtidigt som man trycker ut sitt tomma magasin, sätter i det nya magasiner och laddar om. Överlägset.

Fast ibland är 2D bättre, har spelat en del Fallout 4 VR, men föredrar standardversionen, för bökigt med VR och ingen scope på vapnen. Har inga problem att lira Elite Dangerous i VR med tangentbord och mus. Föredrar det faktiskt före att spela med X52.

YMMV.

Medlem

Om det är någon här som hade roligt med spelet The Sentinel så finns det ett spel som är inspirerat av det, nämligen Koth.
Själv spelade jag The Sentinel på C-64:an med en bilduppdatering på ca 0,5 fps, vilket var ett stressmoment i sig själv. Amigaversionen flöt på något bättre.
Har alltid tänkt att detta spel skulle kunna bli ett bra vr-spel, och det tycker jag att Koth har lyckats med. Grafiken är ingen höjdare, men att hela tiden vara jagad av bossen på toppen gör att det inte är något som förstör upplevelsen.
Finns på Steam för ca 70 kr.

Medlem
Skrivet av Ichinin:

Fast ibland är 2D bättre, har spelat en del Fallout 4 VR, men föredrar standardversionen, för bökigt med VR och ingen scope på vapnen. Har inga problem att lira Elite Dangerous i VR med tangentbord och mus. Föredrar det faktiskt före att spela med X52.

YMMV.

Jag har inte spelat Fallout 4 VR, men det är ju ett 2d-spel i grunden. Om det fungerade lika "dåligt" som skyrimvr med motion controllers utan moddar så förstår jag varför man hellre spelar med vanlig kontroll eller mus+tangetbord eller skiter i VR versionen överhuvudtaget

Man kan ju tex inte säga att man hellre spelar Half life alyx eller Boneworks i 2d än i VR

Medlem

The Living Remain verkar få bra omdömen av folk som testat.
Ett storybaserat singleplayer zombie shooter som släpptes igår.
Beskrivs som en mix av Saints and sinners, Resident evil och half life alyx.

Är i early access men enligt utvecklarna (2 pers) är storyn färdig. Det handlar mer om finslipning och släpps det mer storymatrial så antar jag att det är naturlig fortsättning på spelet, dvs det ska inte kännas ofärdigt nu vad gäller story.

Införskaffade spelet och ska försöka hinna spela lite i veckan, bra pris på Steam 16.79€

Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag har inte spelat Fallout 4 VR, men det är ju ett 2d-spel i grunden. Om det fungerade lika "dåligt" som skyrimvr med motion controllers utan moddar så förstår jag varför man hellre spelar med vanlig kontroll eller mus+tangetbord eller skiter i VR versionen överhuvudtaget

Man kan ju tex inte säga att man hellre spelar Half life alyx eller Boneworks i 2d än i VR

Delvis det, men känns inte värt besväret. Det är lite coolt att skjuta och spränga bilar i VR, men VR känns mer som en eftertanke.

Samma med Skyrim VR, den kan göras bättre genom att ställa upp viewpoint så att du inte är så nära marken, det hjälper mot motion sickness. Den gamla grafiken gör att det inte är så mycket upplevelse alls.

Men igen, att köra med dual flames och förkolna dina fiender är coolt - ett tag. Att lära sig manövrera i alla riktningar med tummen och samtidigt fighta tar en stund, men det funkar. Känns bara klumpigt jämfört med mus/tangentbord, VR har ett par saker att förbättra.

Medlem
Skrivet av Ichinin:

Delvis det, men känns inte värt besväret. Det är lite coolt att skjuta och spränga bilar i VR, men VR känns mer som en eftertanke.

Samma med Skyrim VR, den kan göras bättre genom att ställa upp viewpoint så att du inte är så nära marken, det hjälper mot motion sickness. Den gamla grafiken gör att det inte är så mycket upplevelse alls.

Men igen, att köra med dual flames och förkolna dina fiender är coolt - ett tag. Att lära sig manövrera i alla riktningar med tummen och samtidigt fighta tar en stund, men det funkar. Känns bara klumpigt jämfört med mus/tangentbord, VR har ett par saker att förbättra.

Både fallout 4 och skyrim är gamla efterkonstruktioner.
Idag har det etablerats en standard för hur olika VR spel spelas.
Tex all form av FPS spelas ganska lika mellan olika spel och det fungerar bra.
Det fungerar stort sett bättre ön att spela FPS med handkontroll i 2d.
Så jag tycker inte man ska ta vanilla versioner fallout 4 vr och skyrimvr som en dagens standard.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Både fallout 4 och skyrim är gamla efterkonstruktioner.
Idag har det etablerats en standard för hur olika VR spel spelas.
Tex all form av FPS spelas ganska lika mellan olika spel och det fungerar bra.
Det fungerar stort sett bättre ön att spela FPS med handkontroll i 2d.
Så jag tycker inte man ska ta vanilla versioner fallout 4 vr och skyrimvr som en dagens standard.

Sa inte att det var "standard" eller något, kommenterade bara på spelen i sig. Kör mest simulatorer så Alyx och liknande är chansen liten att jag kör. Jag föredrar helt enkelt att köra FO4 med mus och tangentbord, det ger mig mer kontroll, det går snabbt att byta vapen med hotkeys och ge order till follower samma sak. VR implementationen i FO4 är "clunky" och jag ser inte att Bethesda kommer att förbättra den med tiden, troligtvis så gjorde de VR versionerna av spelet som ett projekt för att lära sig om VR inför t.ex. Starfield och ES6.

Medlem
Skrivet av Ichinin:

Sa inte att det var "standard" eller något, kommenterade bara på spelen i sig. Kör mest simulatorer så Alyx och liknande är chansen liten att jag kör. Jag föredrar helt enkelt att köra FO4 med mus och tangentbord, det ger mig mer kontroll, det går snabbt att byta vapen med hotkeys och ge order till follower samma sak. VR implementationen i FO4 är "clunky" och jag ser inte att Bethesda kommer att förbättra den med tiden, troligtvis så gjorde de VR versionerna av spelet som ett projekt för att lära sig om VR inför t.ex. Starfield och ES6.

Jag tänkte på det sista dubskrev att VR har en del att förbättra. Trodde du tänkte att det var clunky i alla spel

Ja förhoppningsvis får vi VR lägen/versioner i dom nyare spelen som är bättre.

Medlem
Skrivet av Ichinin:

Sa inte att det var "standard" eller något, kommenterade bara på spelen i sig. Kör mest simulatorer så Alyx och liknande är chansen liten att jag kör. Jag föredrar helt enkelt att köra FO4 med mus och tangentbord, det ger mig mer kontroll, det går snabbt att byta vapen med hotkeys och ge order till follower samma sak. VR implementationen i FO4 är "clunky" och jag ser inte att Bethesda kommer att förbättra den med tiden, troligtvis så gjorde de VR versionerna av spelet som ett projekt för att lära sig om VR inför t.ex. Starfield och ES6.

Skyrim har en mod som heter HiggsVR som ger Boneworksaktig interaktion med vapen och Alyx-aktig interaktion med föremål. Moddar löser det mesta för Skyrim, främsta problemet är att menyerna är så invecklade och sega. Fallout 4 VR är snudd på ospelbart

Medlem
Skrivet av Ichinin:

Fast ibland är 2D bättre, har spelat en del Fallout 4 VR, men föredrar standardversionen, för bökigt med VR och ingen scope på vapnen. Har inga problem att lira Elite Dangerous i VR med tangentbord och mus. Föredrar det faktiskt före att spela med X52.

YMMV.

Alla tycker vi olika, bra att det finns så många olika val. Enda jobbiga är väl kikarsikten som är lite bökigt som du säger.

Medlem
Skrivet av Ichinin:

Har inga problem att lira Elite Dangerous i VR med tangentbord och mus. Föredrar det faktiskt före att spela med X52.

YMMV.

What, hur kan du föredra att spela med t-bord och mus i vr före X52:an och vr? Does not compute i min skalle.
För övrigt är Elite DET bästa vr spelet ihop med en flightstick. Makalös närvarokänsla och ett ordentligt spel som inte tar slut efter några timmar.


Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

Phasmophobia går idag en stor uppdatering, en overhaul på VR läget.

https://twitter.com/KineticGame?t=S17F88eFnE3b4iYVcdQ14g&s=09

Medlem

Nya rendering på Meta Cambria.
Kanske kittlar det lite i köptarmen.
Skulle vara kul med MR och om det kan komma några innovativa spel.
Men utbudet lär ju vara begränsat tänker jag då Quest är "spelplattformen" men nästa Quest lär vara ett MR headset också.

Medlem

Nästa half-life Alyx spel ser ju riktigt coolt ut!
Och att det kommer i år dessutom.

Jag har helt missat alla nyheter om det.

Edit: Såg nu att det är en modd?

Medlem
Skrivet av lonian:

Nästa half-life Alyx spel ser ju riktigt coolt ut!
Och att det kommer i år dessutom.

Jag har helt missat alla nyheter om det.

Edit: Såg nu att det är en modd?

Är det Levitation du tänker på, ja det är det en "modd"

Medlem
Blandade nyheter

Det tidigare PSVR exklusiva spelet Fracked har utannonserats att släppas till PCVR nösta månad

_____

In Death: Unchained - Season 5 drar igång och får nytt innehåll till Siege of heaven spelläget.

_____

Into The Radius släpps till Quest senare iår

Medlem

Quest 2 utmanare Pico Neo 3 Link har utannonserats att släppas i Europa.
Släppet blir till en början "Limited Quantities" och släpps under maj & juni i länder som Tyskland, nederländerna, spanien, frankrike ich italien. Tyvärr inte Sverige.

Pico Neo 3 har tidigare endast varit för den asiatiska marknaden och endast gått att köpa som Enterprise i EU.

Och för att göra det klart med det hela. Pico har sysslat med VR ett bra tag. Så det är inte frpga om nån "dålig kopia" av Quest. Pico blev förraåret uppköpta av av ByteDance som äger Tiktok, så det är ett social media nätverk som står bakom även detta mao.

Mer info
Pico Neo 3 Link: €449 Standalone VR Headset Launching In Europe

EDIT: En trevlig sak är att vill man bara köra PCVR med headsetet går det att göra både med DP-kabel (ingen kompression) eller trådlöst och det går att göra utan Pico konto.

Medlem

Hmm jag har aldrig lirat NO MAN SKY för det floppade men dom har ju verkligen gjort det bra nu, kanske är ett grymt spel i vr för en som inte testat det?

Medlem
Skrivet av Najkan:

Hmm jag har aldrig lirat NO MAN SKY för det floppade men dom har ju verkligen gjort det bra nu, kanske är ett grymt spel i vr för en som inte testat det?

Jag har inte spelat men många som spelat det säger att det är bäst i VR.

Medlem

Uppdatering kring tidigare Pico nyheten.
Tydligen ska ett "Nextgen headset" släppad om 12 månader och dom som köper Pico Neo 3 Link kommer få 35% Rabatt på det nya.

Pico Hints Next Gen Headset Within 12 Months With Discount For Neo 3 Buyers

Medlem

Yaaay... kunde like gärna varit Facebook igen som släppte headsetet. Nej. Jag har släppt att kalla dem Meta. Ärligt talat: Jag har minus respekt för namnet de valde.


Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Skriv svar