Vad hände, Microsoft?

Medlem

Xbox Game Pass räcker för att jag ska välja nya Xbox, har förbeställt den hos Webhallen sedan en tid tillbaka. Jag bryr mig inte om exklusiva spel.

Medlem

Jag har en fråga till dem som kommer köpa Nextgen vare sig det är PS5 eller Xbox.
Om det är så att nya spel med bättre grafik är det som lockar så ser jag inte varför PS5 skulle vara så mycket mer intressant.
Det jag menar med det är att även om MS nya spel över de nästkommande 1-1,5h åren innan de går över exklusivt till Series S och X också kommer ut på One så kommer Series X spelen med Nextgen grafiken som Series X ska ge om jag inte har helt fel.
Så varför skulle det hindra dig att köpa en ny konsol för att spelen också kommer på en annan plattform eller då eventuellt då en konsol du redan har?

Ser det lite som folk som uppgraderar sina datorer nästan minsta var och var annat år för att spela de nya spelen, de flesta kommer redan kunna spela spelen på den dator de redan har men med lägre inställningar. Så varför inte uppgradera direkt till den nya konsolen då du i slutänden ändå kommer behöva uppgradera för nya spel, bara att du inte är tvingad till det just nu.

Jag förstår klart att de flesta som gör detta också är dem som troligen inte sitter på en konsol och spelar speciellt mycket. Men om vi nu bara ska gå efter alla spel som släpps nu för MS så är det väldigt många och många som kan bli väldigt bra.
Jag köper bara inte argumentet rakt av att PS skulle vara bättre bara för att det vid släpp har en större exklusiv uppsättning titlar som inte också släpps på PC.
Sett till medelvärdet för hur kraftfulla datorer som folk sitter på (via Steam) så har de flesta ändå inte tillräckligt bra datorer för att spela dessa nya nextgen titlar på PC.

Så då sitter vi egentligen på en rätt likvärdig lista spel sett till antalet spel och skillnaden är då kanske att de spel som kommer direkt till PS5 är direkt uppföljare på väldigt bra spel som Horizon, Spiderman R&C och lite senare GoW.

Jag kommer iofs troligen införskaffa båda konsolerna iställer och slipper välja.

Medlem

Avowed. exklusiv(nytt skyrim typ) stalker 2 state of decay 3(3e gången gilt?), call of the sea.The Gunk av dessa är ju iaf awowed och gunk mest intressanta för mig.

men som sagt har du pc så är där gamepass och det är ju det som är grejjen dom vill inte tvinga dig till ha konsol vilket är ett bra tecken och ett såpass bra tecken att jag kommer köpa det bara för att!

För jag hatar exklusiviteten.

dock äger man ju oftast båda då exklusiviteten men jag börjar bli riktigt sne på att pc tar skada varje jävla gång. för dom ska fajtas.

och på pc finns där 1000000 titlar som ej finns på konsoler gäller bara att titta i indie träsket lite och EA.

Sluta köpa dessa AAA titlar för oftast är det game of the year material på många mindre studios och mer innovativt än på AAA titlar.

Medlem
Skrivet av FuzioN:

Avowed. exklusiv(nytt skyrim typ) stalker 2 state of decay 3(3e gången gilt?), call of the sea.The Gunk av dessa är ju iaf awowed och gunk mest intressanta för mig.

men som sagt har du pc så är där gamepass och det är ju det som är grejjen dom vill inte tvinga dig till ha konsol vilket är ett bra tecken och ett såpass bra tecken att jag kommer köpa det bara för att!

För jag hatar exklusiviteten.

dock äger man ju oftast båda då exklusiviteten men jag börjar bli riktigt sne på att pc tar skada varje jävla gång. för dom ska fajtas.

och på pc finns där 1000000 titlar som ej finns på konsoler gäller bara att titta i indie träsket lite och EA.

Sluta köpa dessa AAA titlar för oftast är det game of the year material på många mindre studios och mer innovativt än på AAA titlar.

Gamepass är bra för rå-gamern med oceaner av tid, men det är inget för mig eftersom de riktigt stora titlarna som jag är intresserad av inte kommer dit ändå förrens i bästa fall långt senare (läs: t.ex. GTA 6, Cyberpunk 2077, Resident Evil 8).

Jobb och familj gör att jag helt enkelt bara har tid att spela en handfull titlar varje år, och därför är PS5 med sina för mig överlägsna exklusiva spel det självklara valet.

Medlem

@Winzi
Kan bara prata för mig själv. Kommer köpa next-gen.
Inte hundra på vilken jag skall köpa, lutar mot PS.
Det är dags, behöver en uppgradering. Sitter på en gammal PS4, inte pro. Jag har mina vänner och ett bra bibliotek på PS. Jag föredrar soffan framför skrivbord. Har PSVR.
Det känns smartast för min del då jag investerat i plattformen.

Ser det bara som en uppgradering. Inget annat.

Exklusiviteter nja. En del tilltalar mig, andra inte.
Sedan hoppas jag att SONY levererar. Så jag slipper byta till Xbox, gillar VR..vännerna.
PC är för dyrt att ge sig in i för mig då jag inte har något. Skärmar, möbler, hårdvara mm....plats.

Ambassadör
Xbox

@Ruffles:

Eftersom trådstarten i det här ämnet för en gångs skull verkar vara ärlig och seriös så ska jag ge mig på ett svar.

Vad det gäller Halo Infinite så är det definitivt COVID-19 som körde en gigantisk stock i hjulet. Det verkar ha varit på håret att 343i skulle hinna klart till launch redan innan virusskiten drog igång, med många supportstudios och liknande involverade i jätteprojektet. Om man då under normala förhållanden med nöd och näppe ser ut att klara release till hösten, så kan man ju bara föreställa sig hur illa det blev när det helt plötsligt blev WFH som gällde, och all annan påverkan som COVID-19 har haft. Ju närmare release man kom desto tydligare lär det ha blivit att glädjekalkylerna inte skulle hålla. Det pratas om att man diskuterade att släppa spelet i steg, med MP och kampanj separerade t.ex, men till slut togs det för Xbox och MS ovanliga beslutet att faktiskt skjuta upp hela spelet. Något som inte hade hänt under det "gamla" Xbox.

Att marknadsföringen kring Series X ser ut att halta lite har två förklaringar. Dels Halo Infinite ovan, mycket marknadsföring var naturligtvis centrerat kring att Series X skulle lanseras med Halo. När så inte längre är fallet så lär det vara en hel del marknadsföring som måste omarbetas och ta nya riktningar. Dels så ligger Series S och lurar i vassen. Mycket av själva erbjudandet kommer att handla om kraft och värde, innan Series S är utannonserat så är det ju lite svårt att visa på det. Förmodligen inväntar man Sonys prissättning av PS5 också för att veta hur man bäst ska positionera sig.

Exakt vilka spel som kommer att vara tillgängliga exakt vid launch och vilka som kommer lite senare under launch window är fortfarande oklart i vissa fall men eftersom du tog med just oron för 2021 så kan du vara lugn. Xbox har dels en hel hög med tredjepartstitlar med tidsexklusivitet (precis som de flesta på PS5), några med full exklusivitet och så klart sina egna studios som kommer att trilla in med spel under nästa år också. Där är det ju högst oklart hur det ser ut, vi lär få fler releaser från XGS under 2021 än de vi känner till i nuläget.
En hel del titlar släpps så klart också på Xbox One, en del inte. Självklart en uppsjö av multiplatspel, som kommer att ha sina bästa konsolversioner på Xbox. Jag håller inte med om att man ska underskatta värdet av högre upplösningar, högre fps och allmänt tekniskt bättre spel heller, det är väl något som är naturligt exempelvis på PC-fronten. Många redan släppta spel får också trevliga Series X-versioner.

Det här är i alla fall en del av vad man kan spela på Xbox konsolexklusivt under launch window som är känt i nuläget:

  • The Medium

  • Call of the Sea

  • The Falconeer

  • Crossfire X

  • Gears Tactics

  • Exo One

  • Last Stop

  • Mad Streets

  • The Artful Escape

  • The Ascent

  • 12 Minutes

  • Bright Memory: Infinite

  • Dead Static Drive

  • Echo Generation

  • ExoMecha

  • Hello Neighbor 2

  • Martha is Dead

  • Lake

  • Phantasy Star Online 2: New Genesis

  • Tetris Effect: Connected

  • Sable

  • Shredders

  • Song of Iron

  • The Big Con

  • The Gunk

  • Unexplored 2: The Wayfarers Legacy

  • Warhammer 40k: Darktide

  • Halo Infinite

  • MS Flight Simulator

  • As Dusk Falls

  • Scorn

  • Second Extinction

  • S.T.A.L.K.E.R 2

  • Tunic

Det här är ju bara det vi känner till i nuläget som sagt, fler lär tillkomma.


signatur

Jump in.

Medlem

Det kändes som att MS hade gott om självförtroende i början av året. Sedan när man på allvar skulle börja visa saker var det som att det blev pyspunka där mer och mer av deras "momentum" försvinner.

Den där 20/20-showen i maj lät först som det skulle vara varje månad - det blev en enda. Halo Infinite mottogs minst sagt ljummet och ledde till en försening av spelet. Inget som visats har visat konsolens styrka. I och för sig har nästan alla stora spel som visats inte ens körts på Xbox-hårdvara eller eller så har de visats med CGI-trailers.

Det lät från insiders som att det skulle vara ett event fokuserat på hårdvara i juni som sedan flyttade till augusti då det uppenbarligen inte heller blev av.

Jag undrar om MS med X och S trodde att det var helt klart att man skulle ha den klart kraftfullaste konsolen och den klart billigaste och var säkra på att man skulle kunna visa S och avslöja priser för båda i juni utan problem? Sedan visade det sig att PS5 låg närmare i kraft än man trott och man blev möjligen överraskade av den digitala varianten och är inte lika säkra på att vara billigast längre heller.

Det är tydligt att Series S redan skulle ha visats upp då det har börjat dyka upp produkter på marknaden som hänvisar till den.

Sedan verkar det ofta som att MS inte riktigt har någon känsla för vad folk förväntar sig och vill se. Man hajpar upp sina shower enormt för att sedan bli förvånade över att folk blir missnöjda när de inte levererar något som motsvarar hajpen.

NuZ
Testpilot
Skrivet av HYBRiS:

FLOPS står ju för flyttalsoperationer per sekund. Du kan ju inte välja vilken typ av flyttalsoperationer som räknas eller inte, utan man får ju snällt ta med alla flyttalsoperationer grafikkortet hinner med samtidigt på en sekund och då blir det totalt över 300 teraflops för RTX3090 och 200 för RTX3070.

Playstation 5:s Tempest engine går knappast att jämföra med Direct X begränsningar. De spelar inte ens i samma liga.

Ööhh vad pratar du om? Du kan inte medvetet tro att prestandan i grafikkort skulle öka flera 1000%.

Flyttalsberäkningar per sekund eller TF går att räkna på många sett men det man talar om är shader (fp32). Precis som PS5’s 10 och XsX 12. Tempest är precis som Windows Sonic, Dolby Atmos osv som stöder raytracing. Som jag sa tidigare. Det är säljsnack även om det är bra så är det säljsnack


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Gamepass är bra för rå-gamern med oceaner av tid, men det är inget för mig eftersom de riktigt stora titlarna som jag är intresserad av inte kommer dit ändå förrens i bästa fall långt senare (läs: t.ex. GTA 6, Cyberpunk 2077, Resident Evil 8).

Jobb och familj gör att jag helt enkelt bara har tid att spela en handfull titlar varje år, och därför är PS5 med sina för mig överlägsna exklusiva spel det självklara valet.

Det förstår jag man måste välja vad man ska spela med selektiv tid, men det betyder inte att dom stora titlarna är bra. exempelvis gta är bra pga modding rp osv.

Spelet i grunden är bara en copy paste med lite livsförbättringar ungefär som fifa och cod.

inget fel på spelen, men väldigt orginella spel som är typ efter du spelat 1-2 av dom har du spelat resten för hoppen varje titel är ju inga större förändringar spel jag skulle vilja säga är mer värda är nya IP som ex horizon zero dawn m.m

nya spännande IPN.

Därav avowed då det är nytt ip ser väldigt lovande ut.

Men ja spel senaste 3 åren har varit väldigt tråkiga enligt mig själv.

dying light, horizon zero dawn är dom 2 nya IPNa eller spelen som varit intressanta enligt mig själv.

oftast är ju uppföljare väldigt tråkiga men ibland görs uppföljaren riktigt bra själv tror jag horizon zero dawn uppföljaren blir inte alls lika poppis som första pga just ovan sagt.

Det är så mycket hype när det är en hel ny värld mystik i story världen osv.

När man klarat det vet man oftast för mycket, därav problemen med uppföljare det lämnas för lite mystik för att rättfärda en uppföljare, med det sagt ser jag ju fram emot dying light 2, men tvivlar på det är någon mystik eller det blir lika bra ens

Medlem
Skrivet av loerk:

@Issue: Nja, nu när det är bekräftat att även PC kommer kunna nyttja NVME diskar på samma sätt så kommer nog de flesta spelutvecklare göra sina spel med det i åtanke.
Fördelen med PC är att alla NVME diskar fungerar, även om de nya såklart är snabbare.

Sen återstår det att se om AMD har en lika bra lösning till sina grafikkort.

Nja det finns ingen mjukvara som kan kompensera hela vägen för Sonys hårdvarulösning.

Det kommer dröja många år innan snabba SSD:er blir krav på PC-sidan.
Är det inte ett krav så går det inte heller att utveckla för det. Så här kan faktiskt PC:n för första gången i världshistorien bli en bromskloss.
Man behöver en plattform med stöd för PCI-e 4.0+ så jag är i dagsläget rökt. Det krävs bandbredd.
Just nu finns inga/få SSD:er för konsumenter som kan erbjuda tillräckligt höga hastigheter.
Grundproblemet är att det antagligen kommer ta 4-6 år innan majoriteten har uppgraderat.
Visst kan utvecklarna ställa vilka hårdvarukrav dom vill men om det är så sannolikt att det sker då kundunderlaget kommer vara bristfälligt är mindre troligt.


signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Medlem
Skrivet av Barak:

Nja det finns ingen mjukvara som kan kompensera hela vägen för Sonys hårdvarulösning.

Det kommer dröja många år innan snabba SSD:er blir krav på PC-sidan.
Är det inte ett krav så går det inte heller att utveckla för det. Så här kan faktiskt PC:n för första gången i världshistorien bli en bromskloss.

Kanske inte så bra att proklamera saker om något som inte ens är släppt. Jag skulle vänta tills tekniken faktiskt finns på marknaden och går att testa och jämföra.

Medlem

Att proklamera ut huruvida en teknik eller produkt är vida överlägsen en annan tillhör väl numera vanligheterna, särskilt då med Next-gen i åtanke, där saker både hyllats och dissats fram till nu. I den bästa av världar borde alla skippa den typ av snack tills produkterna har släppts, men nu lever vi inte i en sådan


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem
Skrivet av Gregerory:

@Winzi
Kan bara prata för mig själv. Kommer köpa next-gen.
Inte hundra på vilken jag skall köpa, lutar mot PS.
Det är dags, behöver en uppgradering. Sitter på en gammal PS4, inte pro. Jag har mina vänner och ett bra bibliotek på PS. Jag föredrar soffan framför skrivbord. Har PSVR.
Det känns smartast för min del då jag investerat i plattformen.

Ser det bara som en uppgradering. Inget annat.

Exklusiviteter nja. En del tilltalar mig, andra inte.
Sedan hoppas jag att SONY levererar. Så jag slipper byta till Xbox, gillar VR..vännerna.
PC är för dyrt att ge sig in i för mig då jag inte har något. Skärmar, möbler, hårdvara mm....plats.

Det är detta som jag finner det mest troliga att det gäller för de flesta konsolspelare.
Bekvämligheten, uppgradering, vad vänner redan har och hur mycket som redan är investerat i den nuvarande generationen.

Folk som redan sitter på en PS4/Pro är redan investerade i Sonys tidigare titlar, har ett bibliotek som tack vare en del bakåtkompatibilitet kommer föras med till kommande generation. Detta borde medföra att den stora marknadsandelen som Sony skapade denna generation har en större inverkan på vad folk väljer denna gång än vad för titlar som kommer till lanseringen.

Jag hade en 360 precis som de flesta andra jag känner och spelade med så en One var det som var det klara valet, även om PS4 var ett bättre alternativ i längden då jag också har en bättre än medel dator där jag spelar mest på.
Så med denna generation så känns det som att det är dags att investera i en PS5:a men samtidigt så kommer jag ha en Series X för det är flera polare som fortfarande kommer ha det.

Skillnaden med denna kommande generation mot förra är att nu har jag möjlighet och ekonomin att skaffa båda konsolerna utan att behöva prioritera bort PC'n som fortfarande är huvud plattformen.

Medlem

Den nya Xboxen kommer nog t o m att bli en större flopp än Xbox One.

Medlem

Sony leder denna generation med mer än 2:1, det kan vara så att de 100 miljoner plus som äger en PS4:a kommer köpa en PS5. Tror MS ligger för långt bak för att komma i närheten av Sony, iaf inte med konsolen. Sen var det någon här som sa att X-Box har bättre användargränssnitt, förlåt... men hur tappad är du?

Skrivet av Barak:

Grundproblemet är att det antagligen kommer ta 4-6 år innan majoriteten har uppgraderat.

måste ju fråga vad är det som gör att du har kommit fram till att det tar 4-6år? är där nån studie eller nåt som säger det sen innan som du har läst? eller har du bara tagit fram dom åren hux flux!?

Undrar mest för tycker allt för ofta som folk nu förtiden skriver att den saken kommer ta x många år utan att skriva hur dom har kommit fram till det och då känns det svårt att ta det seriöst.
För jag kan ju lika gott bara säga att det kommer ta 11månader, utan att själv påpeka hur jag kommit fram till tiden.


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem

Är det bara jag som ser Series X som en uppgradering och PS5 som en ny generation?

Tycker det är ganska solklart att det är så MS och Sony ser på sina egna maskiner. Sony försöker komma med något nytt medans MS satsar på en One X 2.0 med SSD.

Jag kommer absolut köpa en Series X för jag vill kunna spela Cyberpunk 2077 med fläskig grafik. Eller varför inte AC Valhalla. osv. Jag förväntar mig inget releasespel överhuvudtaget till Series X och är nöjd med det som finns eller kommer. Vill absolut INTE se något stympat Forza till release som vi fick till Xbox One. Tror däremot helt klart att MS försöker kasta pengar på CD Project Red för att få till en Series X uppdatering så fort som möjligt...

Har precis kört Horizon Zero Dawn på PC och det är klart att MS saknar liknande titlar. Samtidigt är det ETT spel i mängden. Jag föredrar nog Control sett till unika SP-upplevelser som jag spelat denna sommar #senpåbollen

Jag ser fram emot att kunna starta Horizon 4 i princip omedelbart i 4K60fps istället för laddningstider på flera minuter som idag...

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Mortaigne:

@Ruffles:

Eftersom trådstarten i det här ämnet för en gångs skull verkar vara ärlig och seriös så ska jag ge mig på ett svar.

Vad det gäller Halo Infinite så är det definitivt COVID-19 som körde en gigantisk stock i hjulet. Det verkar ha varit på håret att 343i skulle hinna klart till launch redan innan virusskiten drog igång, med många supportstudios och liknande involverade i jätteprojektet. Om man då under normala förhållanden med nöd och näppe ser ut att klara release till hösten, så kan man ju bara föreställa sig hur illa det blev när det helt plötsligt blev WFH som gällde, och all annan påverkan som COVID-19 har haft. Ju närmare release man kom desto tydligare lär det ha blivit att glädjekalkylerna inte skulle hålla. Det pratas om att man diskuterade att släppa spelet i steg, med MP och kampanj separerade t.ex, men till slut togs det för Xbox och MS ovanliga beslutet att faktiskt skjuta upp hela spelet. Något som inte hade hänt under det "gamla" Xbox.

Att marknadsföringen kring Series X ser ut att halta lite har två förklaringar. Dels Halo Infinite ovan, mycket marknadsföring var naturligtvis centrerat kring att Series X skulle lanseras med Halo. När så inte längre är fallet så lär det vara en hel del marknadsföring som måste omarbetas och ta nya riktningar. Dels så ligger Series S och lurar i vassen. Mycket av själva erbjudandet kommer att handla om kraft och värde, innan Series S är utannonserat så är det ju lite svårt att visa på det. Förmodligen inväntar man Sonys prissättning av PS5 också för att veta hur man bäst ska positionera sig.

Exakt vilka spel som kommer att vara tillgängliga exakt vid launch och vilka som kommer lite senare under launch window är fortfarande oklart i vissa fall men eftersom du tog med just oron för 2021 så kan du vara lugn. Xbox har dels en hel hög med tredjepartstitlar med tidsexklusivitet (precis som de flesta på PS5), några med full exklusivitet och så klart sina egna studios som kommer att trilla in med spel under nästa år också. Där är det ju högst oklart hur det ser ut, vi lär få fler releaser från XGS under 2021 än de vi känner till i nuläget.
En hel del titlar släpps så klart också på Xbox One, en del inte. Självklart en uppsjö av multiplatspel, som kommer att ha sina bästa konsolversioner på Xbox. Jag håller inte med om att man ska underskatta värdet av högre upplösningar, högre fps och allmänt tekniskt bättre spel heller, det är väl något som är naturligt exempelvis på PC-fronten. Många redan släppta spel får också trevliga Series X-versioner.

Jag köper inte riktigt att covid-19 skulle vara mer än en liten delförklaring till att Halo Infinite såg ut som det gjorde. Utvecklingen verkar ha varit problemfylld i flera års tid. Pandemin komplicerade naturligtvis allting och sinkade utvecklingen under de sista månaderna, men när man nu tar in personal från gamla Bungie tyder det på något. Jag ser förstås hellre en försening än ett dåligt Halo, so it is what it is.

Marknadsföringen är lite av ett mysterium för mig. Just nu tyder allt på att Microsoft vill sälja Xbox med locktonerna om Game Pass, men det är ett svagt case för en helt ny konsol. Series X är ju en riktigt vass maskin, den har en häftig design som sticker ut och mycket som talar för den. Så det är en besvikelse att Microsoft just nu lämnar walk over till Sony. De bygger ingen hype för sin kommande konsol. Tiden är knapp. Nu ska de visa upp något på TGS om några veckor så vi får se vad det blir, men efter det är vi snart inne i oktober och en månad kvar till lansering.

Jag har inget emot "högre upplösningar, högre fps och allmänt tekniskt bättre spel", men det är fortfarande ett svagt case för en helt ny konsol. Särskilt så länge de inte lyckas visa hur stor skillnaden faktiskt blir i spelen.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Definiera innehåll, alla gillar olika saker. MS/Spencer har redan nämnt att de lämnar exclusives för att det mesta skall även kunnas köras på PC för de som vill. Sony & Nintendo är dem ända som sannerligen går för sina exclusives. Valet är ditt, ingen annans, consumern väljer är synen från Spencer och den håller jag med vid. Sant med att PC kommer kunna köra spel bättre, men när har det inte varit så?? Konsolen oavsett pris speciellt nu, är alltid en Bra PC, inte Extrem byggd. Som Nvidia annonsera nyligen, RTX 30 serien ser till att kasta alla nuvarande grafikkort

Som Valve/Steam säger, de flesta i världen har skit datorer. Någon gång per år frågar Steam om de kan få ta del av din hårdvaru info, där av vet dem det. Många av de som svarar har inte den PC som de flesta PC gamers i Sverige har, eller så delar dem inte av sig sina Specs.


signatur

Requiēscat in pāce ~

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Jag köper inte riktigt att covid-19 skulle vara mer än en liten delförklaring till att Halo Infinite såg ut som det gjorde. Utvecklingen verkar ha varit problemfylld i flera års tid. Pandemin komplicerade naturligtvis allting och sinkade utvecklingen under de sista månaderna, men när man nu tar in personal från gamla Bungie tyder det på något. Jag ser förstås hellre en försening än ett dåligt Halo, so it is what it is.

Marknadsföringen är lite av ett mysterium för mig. Just nu tyder allt på att Microsoft vill sälja Xbox med locktonerna om Game Pass, men det är ett svagt case för en helt ny konsol. Series X är ju en riktigt vass maskin, den har en häftig design som sticker ut och mycket som talar för den. Så det är en besvikelse att Microsoft just nu lämnar walk over till Sony. De bygger ingen hype för sin kommande konsol. Tiden är knapp. Nu ska de visa upp något på TGS om några veckor så vi får se vad det blir, men efter det är vi snart inne i oktober och en månad kvar till lansering.

Jag har inget emot "högre upplösningar, högre fps och allmänt tekniskt bättre spel", men det är fortfarande ett svagt case för en helt ny konsol. Särskilt så länge de inte lyckas visa hur stor skillnaden faktiskt blir i spelen.

Problemet här är att Sony klarar inte av att hålla sina visningar hela, R&C körs i 30fps på 4K. Som med Ps4 klarar knappt Order 1886 utan droppar, trotts byggt exclusives för Ps4:an, Samt UBI råkade spoila lite hur Ps5 egentligen fungerar


signatur

Requiēscat in pāce ~

Inaktiv

Känns som om de försöker göra lite som Nintendo. Hitta sin egen del av dammen och muta in den och inte konkurrera direkt mot Sony eller Nintendo.

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Gamepass är bra för rå-gamern med oceaner av tid, men det är inget för mig eftersom de riktigt stora titlarna som jag är intresserad av inte kommer dit ändå förrens i bästa fall långt senare (läs: t.ex. GTA 6, Cyberpunk 2077, Resident Evil 8).

Jobb och familj gör att jag helt enkelt bara har tid att spela en handfull titlar varje år, och därför är PS5 med sina för mig överlägsna exklusiva spel det självklara valet.

Samt att man kan ha otur att spelet försvinner innan man hunnit att spela det.

Jag gillar Gamepass på min PC. Som ett alternativ till PS4/Switch.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av anon_176162:

Känns som om de försöker göra lite som Nintendo. Hitta sin egen del av dammen och muta in den och inte konkurrera direkt mot Sony eller Nintendo.

Affärsmodellerna skiljer sig helt klart åt. Men jag tror ändå att PlayStations och Xbox' kundgrupper överlappar en hel del så visst konkurrerar de.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Inaktiv
Skrivet av Ruffles:

Affärsmodellerna skiljer sig helt klart åt. Men jag tror ändå att PlayStations och Xbox' kundgrupper överlappar en hel del så visst konkurrerar de.

Jo,absolut. Dom är fortfarande konkurrenter. Mer att dom vill särskilja sig och locka andra kunder samtidigt som dom är i samma genre som Sony.

Medlem
Skrivet av Vamp:

Den som inte ser att Microsoft sitter i förarsätet ser inte hela bilden. Konsoler har aldrig varit en kassako, utan en möjliggörare för att dra in pengar på annat håll. Microsoft har alltid haft betydligt fler kunder än Sony, men inte ekosystemet för att knyta ihop säcken. Med prenumerationstjänster har de äntligen den möjligheten och en enskild produkt att spela på blir mer eller mindre irrelevant. Xbox Series X ska inte bära speldivisionen på sina axlar. Den är ett alternativ för dem som helst spelar på det sättet.

På vilket sätt exakt tänker du att Microsoft har fler kunder än Sony? Har du slagit ihop all Microsofts mjukvara och hårdvara? Och Sonys mjukvara, hårdvara, filmer, musik. Osv osv osv?

Skulle vilja se källa på vad du nu än menar

När det gäller konsolspelande så ligger Microsoft rejält efter, det vet vi. Räknar man in att de flesta som spelar på PC gör det med Windows som operativsystem så blir det en annan bild förstås. Om man nu ens kan räkna så.. För hårdvaran i gamingdatorerna står MS i princip aldrig för.

Medlem

Det är därför man köper ett PS istället för att spela de många exklusiva titlarna, och övriga spel spelas på PC. Xbox har enligt mig inte varit relevant sedan 360.

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Det här är i alla fall en del av vad man kan spela på Xbox konsolexklusivt under launch window som är känt i nuläget:

  • The Medium

  • Call of the Sea

  • The Falconeer

  • Crossfire X

  • Gears Tactics

  • Exo One

  • Last Stop

  • Mad Streets

  • The Artful Escape

  • The Ascent

  • 12 Minutes

  • Bright Memory: Infinite

  • Dead Static Drive

  • Echo Generation

  • ExoMecha

  • Hello Neighbor 2

  • Martha is Dead

  • Lake

  • Phantasy Star Online 2: New Genesis

  • Tetris Effect: Connected

  • Sable

  • Shredders

  • Song of Iron

  • The Big Con

  • The Gunk

  • Unexplored 2: The Wayfarers Legacy

  • Warhammer 40k: Darktide

  • Halo Infinite

  • MS Flight Simulator

  • As Dusk Falls

  • Scorn

  • Second Extinction

  • S.T.A.L.K.E.R 2

  • Tunic

Det här är ju bara det vi känner till i nuläget som sagt, fler lär tillkomma.

Fast flera av de titlarna kommer ju samtidigt till PC, så vad fyller i så fall konsolexklusiviteten för roll?
De flesta gamers värda titeln har väl också en PC?


signatur

www.spelkult.se - Spelkult

Medlem
Skrivet av Vintersorg:

På vilket sätt exakt tänker du att Microsoft har fler kunder än Sony? Har du slagit ihop all Microsofts mjukvara och hårdvara? Och Sonys mjukvara, hårdvara, filmer, musik. Osv osv osv?

Skulle vilja se källa på vad du nu än menar

När det gäller konsolspelande så ligger Microsoft rejält efter, det vet vi. Räknar man in att de flesta som spelar på PC gör det med Windows som operativsystem så blir det en annan bild förstås. Om man nu ens kan räkna så.. För hårdvaran i gamingdatorerna står MS i princip aldrig för.

Spelande kunder. Självklart räknas alla som spelar på Windows in och hårdvara är irrelevant. Det är hela poängen. Det är hela strategin och det är därför Ms sitter i förarsätet. Vem som säljer mest konsoler är helt ointressant när du inom denna generation kommer kunna spela på vilken skärm som helst.

Medlem

För mig känns det som en repris av denna generation. Microsoft kommer att ha den mest kraftfulla hårdvaran med flest funktioner, men nästan inga exklusiva AAA-spel. För det mesta kommer vi att se samma gamla serier återvinnas - Halo, Gears, Forza. Zzz... Xbox-spelutvecklarna verkar vara långt ifrån nära att maxutnyttja prestandan i Series X fullt ut då Halo Infinite såg pinsamt fult ut. Sony lär vinna även nästa generation. PS5 lär sälja som smör tack vare Horizon II, och då har inte ens Santa Monicas, Naughty Dogs m.fl. spelstudios spel utannonserats än.

NuZ
Testpilot
Skrivet av Jim128:

För mig känns det som en repris av denna generation. Microsoft kommer att ha den mest kraftfulla hårdvaran med flest funktioner, men nästan inga exklusiva AAA-spel. För det mesta kommer vi att se samma gamla serier återvinnas - Halo, Gears, Forza. Zzz... Xbox-spelutvecklarna verkar vara långt ifrån nära att maxutnyttja prestandan i Series X fullt ut då Halo Infinite såg pinsamt fult ut. Sony lär vinna även nästa generation. PS5 lär sälja som smör tack vare Horizon II, och då har inte ens Santa Monicas, Naughty Dogs m.fl. spelstudios spel utannonserats än.

Som att inte hela generation som varit är återkommande titlar? LoU2, GoW, Gears, Forza, Uncharted, Spiderman, Counter Strike, Half-Life osv osv osv. Är typ inga nya IP någonstans och de mest sålda spelet GTAV kom för förra generationen.

Edit. Sedan tror jag faktiskt *killgissar nu* att Xbox mest framgångsrika IP denna generation var nya IP och vad jag vet har de släppt flest nya IP också. Även om de inte blivit hyllade som LoU2, Spiderman osv men vad jag gissar nu så har Xbox som utgivare släppt fler nya titlar än Sony. Eller har jag fel?

Sea of Thieves
Grounded
Ori
Tell me why
MC Dungeons
Osv osv.
Kan ha fel men känns som att de pumpat ut fler nya titlar så att säga att de bara är Halo och Forza är väl lite fel?


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Skriv svar