Grand Tactician: The Civil War

Medlem
Grand Tactician: The Civil War

Fick just upp ett spelet Grand Tactician: The Civil War i min Discovery-kö på Steam.

Jag har lite på några youtube-videos samt läst lite om det och det verkar vara en blandning inspirerad av Paradoxstrategi och Total War men med en egen krydda. Arméerna rör sig i realtid på strategikartan som på Paradoxspelen och striderna sker även de i realtid som i Total War på sätt och vis även om också kan zooma ut ganska mycket. Spelet släpptes som Early Access för några veckor sedan och priset är satt till 40 Euro.

Citat:

Grand Tactician: The Civil War (1861-1865) is a real time strategy game, where you will run your nation, muster, manage and support great armies, and maneuver them to defeat the enemy. Once the opposing armies meet, command your troops to victory in battles fought on historical battlefields.

http://www.grandtactician.com/thecivilwar/#features

Tycker det verkar intressant och grafiken verkar vara lite så där, men det är som sagt Early Access så vi får se hur det artar sig.


signatur

No hill is too steep No hole is too deep

Medlem

Intressant setting ändå. Grand strategy men ändå så fokuserat på en begränsad tidsperiod och ett specifikt skeende.

FM-guru
F.d. Sisyr

Såg detta för ett par veckor sen faktiskt. Riktigt snyggt gränssnitt.

Medlem

Ser ju riktigt mysigt ut ändå.. Gillar att kartan ser ut som gamla kartor över dessa slag ofta ser ut när man läser om dem. Av någon anledning är jag svag för amerikanska inbördeskriget också, har nog nåt att göra med att jag såg Gettysburg som liten eller något.

Kan rekommendera Ultimate General: Civil War om man vill ha mer av den varan. (varning för att få pisk bara, hiskeligt svårt..). Vill man komma närmare inpå krigandet finns ju War of Rights också..

Medlem
Skrivet av Ftmch:

Ser ju riktigt mysigt ut ändå.. Gillar att kartan ser ut som gamla kartor över dessa slag ofta ser ut när man läser om dem. Av någon anledning är jag svag för amerikanska inbördeskriget också, har nog nåt att göra med att jag såg Gettysburg som liten eller något.

Kan rekommendera Ultimate General: Civil War om man vill ha mer av den varan. (varning för att få pisk bara, hiskeligt svårt..). Vill man komma närmare inpå krigandet finns ju War of Rights också..

Kan rekommendera Scourge of war också, ifall någon missat det.

Medlem

Jag köpte det i helgen (early access), men har inte hunnit testa så mycket än (en knapp timmes speltid).
Kartorna är riktigt snygga (utzoomat ser de ut som gamla kartor medan inzoomat visar terräng). Stridskartorna är dock gigantiskt stora och jag tror att när man väl byggt upp större arméer kan det nog bli rejäla bataljer.

Rent allmänt känns trupperna ganska svårhanterade, både på kampanjkartan och i striderna, samt att texturerna/animationerna på/för soldaterna inte ser särskilt bra ut i stridsläget. Känns lite krångligt att på ett enkelt sett manövrera runt enheterna på kartan. Det svårt att få ett riktig grepp om huruvida man kan gruppera sina enheter i striderna och i så fall hur man gör. Rekrytering är ganska straight forward där man väljer en armé/flotta (befälhavare) och sedan väljer man först vilken typ av enhet (infanteri, kavalleri, artilleri (eller vilken typ av skepp)) man vill rekrytera/bygga och sedan väljer man (för arméer) från vilken delstat man vill rekrytera enheten. Beroende på vilken typ av enhet du väljer så kan du kanske inte rekrytera ett infanteriregemente då den valda delstaten inte klarar av att sätta upp ett sådant regemente p.g.a för stor tyngd (=för många soldater i förhållande till delstatens folkmängd).

Som sagt är trupperna inte helt lätta att hantera/ge order och ofta är det en stor ruta med enhetsinformation som döljer orderknapparna. Denna ruta kan man ibland stänga utan att man avaktiverar en vald enhet men ibland lyckas inte det. Har även börjar med forskning, men det är något oklart vad som gör vad och eventuella konsekvenser av det man väljer att forska på. Det finns fler funktioner, men dessa har jag inte riktigt tittar på än.

Jag har som sagt hunnit testa/spela så mycket än men ska försöka hinna sätta mig in hur det fungerar lite mer i helgen. Jag har för mig att jag läst att de siktar på släpp under andra kvartalet i år, men jag tror det behöver mer tid än så för det är mycket som inte känns färdigt eller opolerat.


signatur

No hill is too steep No hole is too deep

Frilansare

Tack för intrycken!
Av de filmer jag grottat ner mig i känner jag också att trupperna verkar lite svårahanterliga. SKulle också vilja kunna gå in lite mer i detalj på slagfältet, se individuella linjer och så vidare.
Men mycket intressant. Ska försöka mig på det när jag har ordentligt med tid över.

Medlem

Påminner inte lite om klassiska Sid Meier's Gettysburg!

Medlem

Blev en kort session idag på en knapp timme kanske, hann med några slag, två autoresolve (fick storstryk i ena) samt ett större slag (21000 man för mig, 16000 för konfederationen) som jag lyckades vinna major victory i. Tycker dock att antalet stupade på min sida (nästan 5000) verkar lite för högt jämfört med dito för konferdationen (3500) då jag lyckades flankera motståndararmén ganska ordentligt med mina 4 arméer). I övrigt började jag få lite bättre förståelse för hur man ger order till hela arméer på en gång.

Jag lyckades skapa några nya arméer men verkar ha nått taket för nyrekrytering just nu. I själva kampanjen har jag i alla fall lyckats få över West Virginia på min sida (de bildade sig och anslöt till Unionen) samt att jag intagit konfederationens huvudstad Richmond. Det senare var inte så svårt att aI:n helt plötsligt flyttade den armé som var stationerad i staden till en mindre stad västerut så det var bara att kliva rakt in. Jag har dock fortfarande noll koll på hur ekonomin fungerar eller hur policies påverkar saker och ting.


signatur

No hill is too steep No hole is too deep

Ser bra ut, men var inte animationerna lite ryckliga, eller så var kanske testdatorn lite för klen?


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av Walter S.A. Iego:

Ser bra ut, men var inte animationerna lite ryckliga, eller så var kanske testdatorn lite för klen?

jo animationerna i slagen är ganska ryckiga, men grafiken överlag på gubbarna)/arméerna är än så länge ganska tafflig.


signatur

No hill is too steep No hole is too deep

Medlem

Utvecklarna har meddelat att spelet kommer att lämna Early Access om den 24 september.
Har själv inte spelat det alls sedan månadsskiftet mars/april, tyckte då att det var rörigt och ofärdigt.


signatur

No hill is too steep No hole is too deep

Medlem

Version 1.0 släpptes igår, kanske kan farbror @joakim bennet ordna med en recension vad det lider?
Har som sagt själv inte spelat det på drygt 6 månader och kommer nog att vänta ett par månader till innan jag testar det igen.


signatur

No hill is too steep No hole is too deep

Frilansare
Skrivet av T-bolt:

Version 1.0 släpptes igår, kanske kan farbror @joakim bennet ordna med en recension vad det lider?
Har som sagt själv inte spelat det på drygt 6 månader och kommer nog att vänta ett par månader till innan jag testar det igen.

Kul, får kolla in!

1
Skriv svar