Apple kontrar - stämmer Epic på en okänd summa pengar

Robot
Apple kontrar - stämmer Epic på en okänd summa pengar

Söker ersättning för kontraktsbrott.

#epic-vs-apple, #fortnite


Medlem

Detta är mumma. Evil Corp vs Hypocrite Corp. Det är en win/win situation!


signatur

I drank what?

Medlem

Nu känns det som två ungar i en barnlåda som slåss om hinken o spaden.
Nu får de f-n ge sig.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Medlem

Alltså vad ska Apple göra egentligen. Epic har satt dom i en jobbig sits. Apple skiter ju fullständigt i goodwill så detta är enda alternativet.

Medlem
Skrivet av Rakoon:

Alltså vad ska Apple göra egentligen. Epic har satt dom i en jobbig sits. Apple skiter ju fullständigt i goodwill så detta är enda alternativet.

Ja detta är ju precis vad Epic ville.

Det roliga för oss konsumenter med hela situationen är ju att det finns goda chanser att Apple kan tvingas tillåta att man sideloadar appar, precis som Android alltid har gjort.

Sedan om Epic förlorar, tja, då är det bara kinesiska pengar i sjön, inget att gråta över.

Medlem
Skrivet av Hullken:

Sedan om Epic förlorar, tja, då är det bara kinesiska pengar i sjön, inget att gråta över.

Så länge inte detta påverkar Unreal Engine motorn och teamet, så de kan fortsätta förbättra en av de bästa spel motorerna där ute, Quixel, samt gratis spelen på Epic Store

Men som du säger, förmodligen någon bakom ridån som öppnar plånboken.

Medlem

Detta bråk drabbar ingen fattig så att säga.


signatur

IDKFA

Medlem

Så epic har tjänat 5.3 miljarder, det betyder att apple tjänat 2.65 miljarder
($600 millon vs $300 millon)

Man tycker ändå att för de pengarna som apple tar in så bör de kunna granska alla typer av appar inklusiver strömningstjänster med 1000+ spel och andra appar utan att bara skita i det och hitta på godtyckliga regler för att stänga av utvecklare.

Vad epic ställt till med är ganska ointressant och leder ingen vart.

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

Detta bråk drabbar ingen fattig så att säga.

I slutändan brukar det dock alltid drabba konsumenten...

Medlem
Skrivet av B-itta:

I slutändan brukar det alltid drabba konsumenten dock...

Ja så är det ju. Någon måste betala.

Medlem
Skrivet av SunShine:

Nu känns det som två ungar i en barnlåda som slåss om hinken o spaden.
Nu får de f-n ge sig.

Jag tycker tvärtom. Jättebra att det reds ut rent juridiskt vilka spelregler som gäller kring en marknadsplats som App Store och ett OS som iOS.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem
Skrivet av Nomman:

Jag tycker tvärtom. Jättebra att det reds ut rent juridiskt vilka spelregler som gäller kring en marknadsplats som App Store och ett OS som iOS.

Det är synd att så få förstår detta. Allt som liknar eller är ett monopol bör alltid utredas och eventuellt brytas upp.

Medlem
Skrivet av pacc:

Man tycker ändå att för de pengarna som apple tar in så bör de kunna granska alla typer av appar inklusiver strömningstjänster med 1000+ spel och andra appar utan att bara skita i det och hitta på godtyckliga regler för att stänga av utvecklare.

Apple godkänner strömningstjänster så länge det inte finns en butik i dem. Se Steam Link so exempel.

Medlem

@Nomman: newsflash, det här gäller Google Play Store också. Google har bara valt att låta Apple sköta det offentliga bråket.

Medlem
Skrivet av SunShine:

Nu känns det som två ungar i en barnlåda som slåss om hinken o spaden.
Nu får de f-n ge sig.

Visst om sandlådan är full med 100-tals miljoner. Lite som Joakim von Ankas pengabinge.

Medlem
Skrivet av Nomman:

Jag tycker tvärtom. Jättebra att det reds ut rent juridiskt vilka spelregler som gäller kring en marknadsplats som App Store och ett OS som iOS.

De kan gärna sätta oss kunder i fokus så finns det inget att utreda. Det här visar bara hur lite de bryr sig om oss och allt handlar enbart om pengar. Båda kunde tjäna en hacka och så klart deras kunder, som är vi vanliga dödliga, genom att vara lite tillmötesgående mot varandra men inte då.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av SunShine:

De kan gärna sätta oss kunder i fokus så finns det inget att utreda. Det här visar bara hur lite de bryr sig om oss och allt handlar enbart om pengar. Båda kunde tjäna en hacka och så klart deras kunder, som är vi vanliga dödliga, genom att vara lite tillmötesgående mot varandra men inte då.

Fast ett win för Epic skulle vara ett win för kunderna och konsumenterna. Apple tar ju inte bara ut 30% på alla app-relaterade transaktioner, utan bestämmer också stenhårt vilka appar som FÅR finnas tillgängliga på iOS maskiner. På så bestämmer de också till en viss del hur en konsument får nyttja sin iPad eller iPhone, något apple inte borde ha någon som helst rättighet att göra.

Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Fast ett win för Epic skulle vara ett win för kunderna och konsumenterna. Apple tar ju inte bara ut 30% på alla app-relaterade transaktioner, utan bestämmer också stenhårt vilka appar som FÅR finnas tillgängliga på iOS maskiner. På så bestämmer de också till en viss del hur en konsument får nyttja sin iPad eller iPhone, något apple inte borde ha någon som helst rättighet att göra.

Det är sant.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av sebrock:

@Nomman: newsflash, det här gäller Google Play Store också. Google har bara valt att låta Apple sköta det offentliga bråket.

Visst är det så, men eftersom den här nyheten handlade som specifikt Epic och Apple är det bara dem jag skriver om. Dessutom är ju fallet Android/Google Play aningen annorlunda eftersom man kan sideloada appar. Men absolut, utslaget i den rättsprocessen är precis lika intressant.

Skrivet av SunShine:

De kan gärna sätta oss kunder i fokus så finns det inget att utreda. Det här visar bara hur lite de bryr sig om oss och allt handlar enbart om pengar. Båda kunde tjäna en hacka och så klart deras kunder, som är vi vanliga dödliga, genom att vara lite tillmötesgående mot varandra men inte då.

Visst vore det trevligt om företagen självmant var tillmötesgående, men tyvärr är det sällan så. Och ur det perspektivet tycker jag att den här rättsprocessen är superintressant. Jag skulle rent av påstå att det är nyttigt att jättarna stångas emellanåt för att på så sätt pröva deras respektive hållning i rätten.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

vinner epic gynnar det bara konsumenter så hoppas ju verkligen inte att folk håller på apple här, sen ja dom är inte fria ifrån skit dom själva.

Men när ett företag kan ha monopol på en affär är ju helt sinnesjukt att det ens accepterats såhär pass länge och ja detta gäller google play med.

Medlem
Skrivet av FuzioN:

vinner epic gynnar det bara konsumenter så hoppas ju verkligen inte att folk håller på apple här, sen ja dom är inte fria ifrån skit dom själva.

Men när ett företag kan ha monopol på en affär är ju helt sinnesjukt att det ens accepterats såhär pass länge och ja detta gäller google play med.

Jag håller med.

Sedan, de som hävdar att "Det är Apples butik, de ska få bestämma allt själva där", det gäller inte när företag blir riktigt stora. Se på Microsoft, de fick inte ens bestämma att Internet Explorer skulle följa med i Windows, trots "de borde få välja själva vad de gör med sin egen browser och sitt eget OS"-snack.

EU undersöker ju också om Apple ska tvingas öppna upp sina telefoner för konkurrerande app-butiker.

Medlem

mycket vill ha mer som man säger

Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Fast ett win för Epic skulle vara ett win för kunderna och konsumenterna. Apple tar ju inte bara ut 30% på alla app-relaterade transaktioner, utan bestämmer också stenhårt vilka appar som FÅR finnas tillgängliga på iOS maskiner. På så bestämmer de också till en viss del hur en konsument får nyttja sin iPad eller iPhone, något apple inte borde ha någon som helst rättighet att göra.

Genom att konsumera Apple så get konsumenterna Apple den rätten.

Skrivet av FuzioN:

vinner epic gynnar det bara konsumenter så hoppas ju verkligen inte att folk håller på apple här, sen ja dom är inte fria ifrån skit dom själva.

Men när ett företag kan ha monopol på en affär är ju helt sinnesjukt att det ens accepterats såhär pass länge och ja detta gäller google play med.

Det är ju deras egen affär... varför får man inte ha monopol på sin egen butik? Det är som om Libero skulle bestämma hur ICA säljer deras blöjor.
Dessutom, ang. Monopol, så är Epic väldigt glada när de köper monopol på spel.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Mirage:

Genom att konsumera Apple så get konsumenterna Apple den rätten.
[...]
Det är ju deras egen affär... varför får man inte ha monopol på sin egen butik? Det är som om Libero skulle bestämma hur ICA säljer deras blöjor.

I rent juridisk mening så är det inte helt säkert. Ju större ett företag blir desto hårdare granskas de och desto fler konkurrenslagar kan appliceras på dem. Och så bör det vara.

Lek med tanken att Ica skulle vara den enda stora matvarukedjan i Sverige. På vissa order finns inga andra matvarubutiker. Sedan slutar Ica ta in andra varumärken än sina egna Ica-produkter. Ingen Heinz ketchup, bara Ica basic. Inget toalettpapper från Lambi, bara Ica basic. Osv. Skulle det vara okej, eftersom Ica har monopol på sin egen butik? Eller är det läge för lagstiftarna att gå in där och antingen bryta upp företaget eller ställa lagkrav på större utbud?

Vad gäller telefon-OS börjar vi närma oss en sådan situation. Förvisso med både iOS och Android, men där de styr tämligen hårt vad som kan installeras på telefonerna. Och då tycker jag det är bra att det prövas rättsligt om företagen inte måste öppna upp.

Skrivet av Mirage:

Dessutom, ang. Monopol, så är Epic väldigt glada när de köper monopol på spel.

Epic köper sig tidsexklusivitet, vilket är en helt annan sak. Det står utgivaren fritt att sälja spelet precis var de vill; på Steam, på Wallmart eller på den egna hemsidan. Men de väljer att sälja via Epic eftersom det blir mest ekonomiskt gynnsamt för dem. Kanske inte optimalt för konsumenten, men en helt annan situation än den med iOS/Android.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem
Skrivet av sebrock:

Apple godkänner strömningstjänster så länge det inte finns en butik i dem. Se Steam Link so exempel.

Tyvärr är det inte så enkelt.
Apple måste godkänna alla titlar separat.
The Verge har en artikel om det.

Medlem

Det är Apples butik om ni inte gillar det köp inte Apple, har aldrig ägt en apple produkt och jag klara mig fin fint, inte världens undergång at inte ha Ifånar o sjukt överprisade Laptops..

Medlem
Skrivet av B-itta:

Så länge inte detta påverkar Unreal Engine motorn och teamet, så de kan fortsätta förbättra en av de bästa spel motorerna där ute, Quixel, samt gratis spelen på Epic Store

Men som du säger, förmodligen någon bakom ridån som öppnar plånboken.

Att EPIC numer äger quixel är inte något att jubla över direkt.

Medlem
Skrivet av loerk:

Att EPIC numer äger quixel är inte något att jubla över direkt.

Alla megascans blev ju gratis för UE, så det är nog ganska många som jublar.
Dessutom finns allt tillgängligt precis som vanligt för de som använder andra motorer, så ingen exkluderas.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem
Skrivet av loerk:

Att EPIC numer äger quixel är inte något att jubla över direkt.

Tycker hittils de bara varit positivt! Quixel växer så de knakar, så lite extra stöd behövs alltid + argumentet i inlägget över mig ☝️

12
Skriv svar