DUNE!

Jag har inget mer att säga just nu, bara se trailern gott folk.

#walter_iego #blogg

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego
SOCIALA MEDIER: www.instagram.com/i.e.g.o.c.e.n.t.r.i.c

FM-guru

Lär väl aldrig slå boken, men man får hoppas att Villenueve lyckas göra den rättvisa i alla fall.

Skrivet av Sisyr:

Lär väl aldrig slå boken, men man får hoppas att Villenueve lyckas göra den rättvisa i alla fall.

Det kan ingen film göra. Men han har en förmåga att göra bra filmer. Det ska bli spännande.

Medlem

Kan inte minnas att jag hört om Dune innan men den trailern var ta mig tusan mäktig!

Halo kompis!

Fragtjuv

Jag älskar verkligen boken och tycker att original-filmen är väldigt charmig men det här ser verkligen bra ut! Jag litar fullt ut på Villenueve eftersom jag tyckt väldigt mycket om hans tidigare filmer.

GeForce GTX 1080 | Intel(R) Core(TM) i7-7700K CPU @ 4.20GHz | 32 GB RAM | Microsoft Windows 10 Home

Medlem

Spelet (Dune II) var epokgörande, kan man minst sagt säga....

/ J

Medlem

Ser verkligen framemot denna film. Man har ju sett originalet några gånger.

Medlem

Går nog inte förvänta sig att en film kan leva upp till boken. Tror egentligen man aldrig ska tänka att en film enbart ska följa en bok eller ett manus. Då blir det nog aldrig bra, utan filmen måste få bli sin egna skapelse. Nyttja formatets styrka och kunna andas genom dess egna konststil.

Lite kul förövrigt att höra Pink Floyd när man kollade på trailen =).

Hurusom, utav vad jag kan se från trailen ser det ändå ut att kunna bli en bra film. Verkar ha en rätt bra rollfördelning och Denis Villeneuve som regissör. Även fast jag inte gillade senaste Blade Runner filmen speciellt mycket, tycker jag ändå det var en välgjord film. Och Arrival var en väldigt bra film, så det finns bra förutsättningar på den fronten.

Manus gör mig däremot lite mer osäker, med Jon Spaihts som en utav manusförfattarna. Han verkar inte varit med och skrivit manus till några riktigt bra filmer vad jag kan se. De filmer som hör till de bättre är simpla blockbusters, som Passenger och Dr Strange. Vad han gör här och skriver manus till filmatiseringen av kanske den absolut bästa novell någonsin, gör mig lite fundersam. Får väl hoppas Eric Roth och Denis Villeneuve ändå har kunnat styra upp det.

Är trots allt relativt förväntansfull. I värsta fall blir det nog en helt okej film med lite halvdant manus, typ som Blade Runner 2049. I bästa fall om de lyckats få till ett riktigt bra manus, ger oss en rik och tillfredsställande berättelse, kan den här filmen bli helt fantastisk.

Hoppas förresten det fortfarande ska vara två filmer nu. För kan verkligen inte se att bara en film kan fungera. Jag fick dock för mig att det skulle vara två filmer, men kanske är helt ute och cyklar här?

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Hoppas förresten det fortfarande ska vara två filmer nu. För kan verkligen inte se att bara en film kan fungera. Jag fick dock för mig att det skulle vara två filmer, men kanske är helt ute och cyklar här?

Om man läser FAQ på IMDB ang filmen så står det.

Will this Dune movie be multi part movie as in the Avengers movie?
Yes. The book will be split into two movies but they will not be shot back-to-back. The second will be made if the first one is financially successful.

Medlem

Nå, boken är ju bra.

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem

Med Skarsgård som Harkonnen, hur kan den misslyckas? Uppskattar för övrigt den visuella uppgraderingen från föregångaren vad gäller den personliga skölden 😂

Medlem
Skrivet av Renfis:

Uppskattar för övrigt den visuella uppgraderingen från föregångaren vad gäller den personliga skölden 😂

Haha, vissa specialeffekter åldras bättre än andra. Men jag minns att den var as-fräck back in the days.

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem
Skrivet av Stuff:

Om man läser FAQ på IMDB ang filmen så står det.

Will this Dune movie be multi part movie as in the Avengers movie?
Yes. The book will be split into two movies but they will not be shot back-to-back. The second will be made if the first one is financially successful.

Ok tack, då förstår jag varför andra filmen inte är listad än. Känns lite sådär att de inte kunnat räkna med två filmer från början. Blir ju svårt att få ett bra avslut på den här filmen nu. Aja vi får se hur det blir.

Medlem
Skrivet av Sisyr:

Kommer aldrig att fatta varför folk slänger in den där kommentaren.

Såklart att det inte kommer att vara samma sak. Rätt så uppenbart?

FM-guru
Skrivet av Arkaith:

Käkat taggtråd till frukost? Jag med!

Anledningen att du inte förstår varför är förmodligen för att du inte ens begrep vad jag skrev. Rätt så uppenbart?

Vad jag skrev var att filmen inte lär vara bättre än boken vilket inte är synonymt med att den "inte kommer vara samma sak". Rätt så uppenbart?

En film kan ha en helt annan vinkel än förlagan och ändå vara bättre (Gökboet är ett favoritexempel). Rätt så uppenbart?

Medlem

Saltig tråd!

OnT: riktigt pepp! Älskar boken.

Medlem

Känner en viss hajp, gillar det jag ser från trailern, faktiskt mycket. Kan inget om Dune, så värst. Boken verkar vissa älska, andra tycker den är lite seg och för lite action. David Lynch's film verkar vara ännu mer en vattendelare, från kalkon till det bättre i vissa avseenden. Själv har jag bara spelat RTS-spelet mer av en slump, det var hyffsat kul också för ca. 20-år sedan.

https://you?tu.be/S3xwt892Rn

Medlem

Såg att Dune finns att se på YouTube så tar mig en kik nu!

Halo kompis!

Skrivet av Bussovic:

Såg att Dune finns att se på YouTube så tar mig en kik nu!
https://youtu.be/sKPHQ7ppIkM

Totos musik är riktigt bra än. Lynchs version är ... väldigt intressant. Jag har alltid gillat den.

Medlem

@Walter S.A. Iego:
Såg större delen av filmen igår (hade annat för mig på kvällen) och den var... intressant... to say the least
Inte helt såld i den om jag ska vara ärlig men ska se klart den iaf!

Halo kompis!

Medlem
Skrivet av Sisyr:

Käkat taggtråd till frukost? Jag med!

Anledningen att du inte förstår varför är förmodligen för att du inte ens begrep vad jag skrev. Rätt så uppenbart?

Vad jag skrev var att filmen inte lär vara bättre än boken vilket inte är synonymt med att den "inte kommer vara samma sak". Rätt så uppenbart?

En film kan ha en helt annan vinkel än förlagan och ändå vara bättre (Gökboet är ett favoritexempel). Rätt så uppenbart?

Gökboet är båda bra men boken är klart bättre.

IDKFA

Medlem

Dune finns på Netflix just nu såg jag när jag slöbläddrade i deras innehåll.
Många (alla?) har väl sett den vid det här laget, en av mina favoritfilmer i alla fall.

Men!
Det som är lite trevligt nu med Netflix utgåvan är att hela filmen visas i original bildförhållande, många av de utgåvor som funnits under åren har haft endast inledningen i original bildförhållande men resten av filmen i någon form av "panscan".

Plånboken öppnas för: Titlar där pc-spelaren får ett likvärdigt utrymme som console-spelaren, aldrig till några console skulor. Dvs, där patch och dlc datum inte är senarelagda till pc, där specialutgåvor av spelet inte är strippade till pc eller där andra ”uppfostringsmetoder” används. Att man satsat på en trovärdig anti-fusk motor samt att utvecklaren har en bra ”anti-fusk attityd”. Aldrig för: 3xA P2W titlar.

Game Jam-general
Skrivet av Arkaith:

Tänkte samma sak när jag läste det inlägget men tycker mig förstå vart tanken kommer ifrån, även om det kan tyckas vara en halvtrist inställning. Med det sagt efterlyser jag exempel på när man tyckt att en film har varit bättre än boken

fick smisk som barn

Medlem
Skrivet av grollo_92:

Med det sagt efterlyser jag exempel på när man tyckt att en film har varit bättre än boken

https://starwars.fandom.com/wiki/Star_Wars_Episode_IV:_A_New_...

Game Jam-general

Touché!

fick smisk som barn

Medlem

Hade utgått ifrån att Roger Deakins var filmfotograf (Villeneuve-Deakins-partnerskapet är ju guld). Hur står sig Greg Fraiser i jämförelse?

PC : R7 5800X | B550-F Gaming Wi-Fi | RTX 3080 | 16 GB DDR4 | AW3821DW
Konsoler : En hel hög av dem

1
Skriv svar