Oculus Quest 2 - Officiella tråden, Diskussion, Spelare, Guider, frågor, tips

Medlem

Kom hem idag och kört med Quest 2.
Aktiverade 90Hz läget och började laborera med Virtual Desktop.
Jag får bäst bild och prestanda kring 85MBits i streaming kvalitet.
Börjar jag gå upp mot 90MBits så får jag konstig "jelly" lagg var 10-20 sekund.

Jag vet inte riktigt vad det beror på men jag är nöjd endå med bildkvalite kontra latency nu

Körde även Pistol Whip (quest versionen) fortfarande med 90Hz läget aktiverat och det gick hur bra som helst.
Jag vet inte om Pistol whip blivigt uppdaterat att klara av 90Hz men som sagt märkte inte av några problem.

Medlem

Genomgång för den som inte bestämt sig vilken headstrap.
Det många inte tänkt på är att Vive deluxe audio strap också är ett alternativ.
Kolla denna video

Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag vet inte riktigt vad det beror på men jag är nöjd endå med bildkvalite kontra latency nu

Körde även Pistol Whip (quest versionen) fortfarande med 90Hz läget aktiverat och det gick hur bra som helst.
Jag vet inte om Pistol whip blivigt uppdaterat att klara av 90Hz men som sagt märkte inte av några problem.

Rätt stort gap mellan 85 och 150 som den ska kunna greja, funderat på ny router?

Medlem
Skrivet av Gesturr:

Rätt stort gap mellan 85 och 150 som den ska kunna greja, funderat på ny router?

Ja det är väll det, den klarar inte högre eller så är det nå annat.
Första dagen jag fick Quest 2 upplevde jag inga problem nämligen och då ändrade jag inga inställningar alls. Tror den var för inställt dpå 91 eller 96 då.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Ja det är väll det, den klarar inte högre eller så är det nå annat.
Första dagen jag fick Quest 2 upplevde jag inga problem nämligen och då ändrade jag inga inställningar alls. Tror den var för inställt dpå 91 eller 96 då.

Vad kör du för router?

Chefredaktör
Skrivet av Molotov:

Cool! Bra sugen att testa, körde lite gamla Quest idag och det är fortfarande bra men nu har man ju börjat snegla mot framtiden.

Din vänlige kvartersspindel - följ mig på Twitter

Medlem
Skrivet av Gesturr:

Vad kör du för router?

En D-Link dir 2660.
Fungerade hur bra som helst med Quest 1.
Men tidigare valde man streaming kvalitet bara mellan low, medium, high, insane. Vill inte minnas att man ställde bitrate manuellt, iaf så rörde jag inte det då.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Cool! Bra sugen att testa, körde lite gamla Quest idag och det är fortfarande bra men nu har man ju börjat snegla mot framtiden.

I början tyckte jag inte Quest 2 var en uppdatering, kände mig nästan lite besviken.
Det berodde på några orsaker.

Ej lika skön att ha på sig - man har som vant sig hur Quest 1 känns och gjort lite komfortmoddar, att ta på sig Quest 2 med original strap kändes inte skönt helt enkelt

Dålig svärta - är man vad med Quest 1 och OLED överlag så reagerar man direkt på den "dåliga svärtan"

Kontrollerna annorlunda - man får helt enkelt vänja om sig lite, jag gillade tidigare kontroller men många gillar även dom gamla första gen kontrollerna, jag antar att dom försöker göra båda nöjda.

IPD inställningen - 3 fasta lägen man kan även köra mellan lägena. Men man kan inte lätt finjustera. Gnager i bakhuvudet ibland "har jag rätt ipd verkligen?"

Men efter att ha kört en hel del med Quest 2 så märker man bör man går tillbaka till Quest 1 hur mycket bättre bilden totalt sett är endå. Så jag är nöjd och ser nog Quest 2 som en liten uppdatering.
Men jag rekomenderar alla "osäkra" att vänta endå.
Quest 2 är ny, man kan gott vänta på att mer uppdateringar släpps och mer tillbehör som 3e parts straps och face masker 👍

Medlem

Kommer det månne en recension av denna på FZ så småningom? Försöker hitta svenska tester men de verkar vara få och google översatta från andra engelska

Medlem
Skrivet av FutileDoor:

Kommer det månne en recension av denna på FZ så småningom? Försöker hitta svenska tester men de verkar vara få och google översatta från andra engelska

Inte svenska men vill du har recension från icket köpta youtubers som bla inte fick Headsetet skickat gratis av Facebook så rekomenderar jag

Thrillseeker

Matteo311

Medlem

Har spelat Red Matter ikväll.
Spelet ser riktigt bra ut på Quest 2 så känner inget behov att köra PC versionen precis. Spelet är crossbuy så PC version ingick.

Bra spel med varierande pussel och spänning. Fick batteritorsk så nu har jag beställt ett Elite battery strap

Medlem
Skrivet av Molotov:

I början tyckte jag inte Quest 2 var en uppdatering, kände mig nästan lite besviken.
Det berodde på några orsaker.

Ej lika skön att ha på sig - man har som vant sig hur Quest 1 känns och gjort lite komfortmoddar, att ta på sig Quest 2 med original strap kändes inte skönt helt enkelt

Dålig svärta - är man vad med Quest 1 och OLED överlag så reagerar man direkt på den "dåliga svärtan"

Kontrollerna annorlunda - man får helt enkelt vänja om sig lite, jag gillade tidigare kontroller men många gillar även dom gamla första gen kontrollerna, jag antar att dom försöker göra båda nöjda.

IPD inställningen - 3 fasta lägen man kan även köra mellan lägena. Men man kan inte lätt finjustera. Gnager i bakhuvudet ibland "har jag rätt ipd verkligen?"

Men efter att ha kört en hel del med Quest 2 så märker man bör man går tillbaka till Quest 1 hur mycket bättre bilden totalt sett är endå. Så jag är nöjd och ser nog Quest 2 som en liten uppdatering.
Men jag rekomenderar alla "osäkra" att vänta endå.
Quest 2 är ny, man kan gott vänta på att mer uppdateringar släpps och mer tillbehör som 3e parts straps och face masker 👍

Mycket bra input, blir nog vänta och se för min del vad som händer på marknaden. Mycket sämre svärta duger tyvärr inte för mig då jag vill också ha den som en mediaspelare och glo på film i VR-salongen. Men som jag längtar efter att helt slippa screen-door effekten i nästa uppgradering från, Vive+Pro och Quest 1. Gärna eye-tracking på det också. Mums

Medlem
Skrivet av Dajvan:

Mycket bra input, blir nog vänta och se för min del vad som händer på marknaden. Mycket sämre svärta duger tyvärr inte för mig då jag vill också ha den som en mediaspelare och glo på film i VR-salongen. Men som jag längtar efter att helt slippa screen-door effekten i nästa uppgradering från, Vive+Pro och Quest 1. Gärna eye-tracking på det också. Mums

2 OLED skärmar med hög upplösning och utan screendoor skulle vara det perfekta
Egentligen stör jag mig inte på screendoor på Quest 1, det blir som att hjärnan filtrerar bort efter en stund

Medlem

Antingen är det pga Virtual Desktop uppdaterats eller så är det helt enkelt bara jag som bytte kanal på routern och startade om den.
Men nu flyter det som en dröm på max bitrate hela tiden 128MBits tror jag fick ut. (D-link dir 2660 Wifi5 router)
spelade Gorn och beat saber nyss och på Beat saber kan jag ärligt säga att jag kände ingen skillnad mot att köra Quest-versionen var otroligt tight som det aldrig någonsin varit tidigare.

Antingen är det Magi igen skapat av Guy godin (VD skapare) eller så behövde min router byta kanal eller bara startas om

Skriv svar