Recension – Spelunky 2

Robot
Recension – Spelunky 2

Bygger vidare på originalet med (för?) säkra kort, och ett oanat och bokstavligt djup.

#blitworks, #derek-yu, #mossmouth, #spelunky-2


Inaktiv

Härlig recension även om jag själv ger det full pott.

För mig har man behållit det bästa från första spelet och utökat med ännu fler spännande typer av grottor,roliga föremål, varelser att rida, farliga fiender, och grym musik.

Medlem

Spelade första spelunky tokmycket, både gratisvarianten och den förbättrade versionen, tyckte om det väldigt mycket trots vissa brister.
Jag har inte spelat tvåan än, väntar på PC. Men jag har kollat mycket på flera som spelat PS5-versionen på youtube och twitch. Och av vad jag ser så verkar spelet spelet bara vara en omklädd version av första spelet, med lite "nyheter" kringströdda.
Flera av de jag tittade på konstaterade liknande åsikter, att det var samma gamla med lite nytt inblandat. Iaf bland dom som inte är rädda för att yttra sig och inte alltid fejkar superpositivitet för publicitetens skull...

Speciellt intressant ser det inte ut att vara, jag hade hoppats på innovationer och lite nytänk, inte bara en iteration på det gamla. Det gick från garanterat köp till att vara vääldigt tveksam till spelet.

Medlem

Första spelet är mitt all-time favorit spel, så 29:e kan inte komma fort nog! Om det enda klagomålet på uppföljaren är att det inte är lika banbrytande som ettan så kommer jag med all sannolikhet bli nöjd.

Skrivet av ompalompa:

Och av vad jag ser så är spelet bara en omklädd version av första spelet, med lite halvdana "nyheter" kringströdda.

Första spelet var ju ett mästerverk, det blir ju lite av situationen att man inte vill de gör för mycket nytt heller... då är det inte Spelunky längre. Tycker detta verkar vara en bra mix. Ny grafik, nya items, fiender, level design, minibossar och grejer. Det är ändå rätt mycket.

Inaktiv
Skrivet av ompalompa:

Spelade första spelunky tokmycket, både gratisvarianten och den förbättrade versionen.
Jag har inte spelat tvåan än, väntade på PC. Men jag har kollat mycket på flera som spelat på youtube och twitch. Och av vad jag ser så är spelet bara en omklädd version av första spelet, med lite halvdana "nyheter" kringströdda.
Flera av de jag tittade på konstaterade liknande åsikter, iaf bland dom som inte alltid fejkar superpositivitet för publicitetens skull...

Tråkigt verkar det vara. Det gick från garantetat köp till förmodligen hoppa över helt.

Om alla som älskar spelet påstår det för att få publicitet så kan man väl anklaga folk som sågar det för exakt samma sak.

Jisses, vissa människor är då bara för mycket, gäsp.

FM-guru
F.d. Sisyr

Har alldeles för många spel att ta itu med för närvarande, men någon gång framöver så. Ettan var ju fantastisk.

Redaktör
Ponny

@Sisyr: Är ju spel som verkligen åldras väl (eller inte alls?), så detta kan man hoppa på idag liksom 2030.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Trist att PC versionen släpps om två veckor, men ska försöka hålla mig ifrån spoilers av hemligheter tills dess

Geeks Gaming
Skrivet av anon_328494:

Om alla som älskar spelet påstår det för att få publicitet så kan man väl anklaga folk som sågar det för exakt samma sak.

Jisses, vissa människor är då bara för mycket, gäsp.

Jag tolkar det som att han menar överentusiastiska sponsrade/mutade influencers som är överdrivet positiva till allt, så länge det betalar rätt

Och det är ju rätt, man ska vara ganska skeptisk idag till allt som är överdrivet positivt eller negativt

Medlem
Skrivet av NordhNet:

Jag tolkar det som att han menar överentusiastiska sponsrade/mutade influencers som är överdrivet positiva till allt, så länge det betalar rätt

Och det är ju rätt, man ska vara ganska skeptisk idag till allt som är överdrivet positivt eller negativt

Ja dom som får spelnycklar gratis, eller blir sponsrade för att göra några videor, är ju nästan alltid otroligt positiva och ger beröm och hur berättar hur roligt allt är, till den löjliga grad att det ser ut som att man tittar på TV-shop! Med lite skam så kan jag erkänna att jag nån gång blivit lurad av youtubers som jag innan hade i gott anseende, att köpa spel, efter att dom börjat göra sådana videos där dom hyllade ganska dåliga spel.
Antar att det är viktigare för många att hålla sig på god fot med spelindustrin för att fortsätta få bra deals och sponsringar, än att vara ärlig gentemot sig själv och sin publik.

Min originalpost var nog mest menad att uttrycka min besvikelse över att spelet inte verkar vara mer än en reiteration. För att citera recensionen "Ärligt talat är jag tveksam till att ens kalla det en tvåa, för Spelunky 2 är "bara" mer Spelunky.";
Jag har spelat så mycket Spelunky, så jag vill inte "bara" ha mer Spelunky. Spelunky 1 är jag klar med.
Jag ville, liksom tydligen många andra, se lite nyskapning; Ett innovativt nygrepp på den upplevelse Spelunky 1 en gång i tiden erbjöd. Inte "bara" Spelunky 1 med nya grejer.

Medlem

Ettan är ett spelmekaniskt mästerverk så det är klart det kan vara svårt att skapa samma upplevelese igen med en uppföljare.

Jag har haft roligt hittills. Jag upplever det dock som betydligt svårare än det första spelet. Jag har inte tagit mig ur någon av de andra världarna än.

Jag misstänker att det kryllar av "hemligheter" att upptäcka och klura ut hur de fungerar. Jag har ännu ingen aning hur "curses" och tärningarna fungerar i detta.

En del av det som gjorde ettan så roligt var att trots att man spelat regelbundet i månader plötsligt upptäcker något som får en att säga: "Va! Kan man göra sådär?", eller att det plötsligt finns något man aldrig sett på en nivå man passerat hundra gånger.

Medlem

+ Mycket nytt att lära sig. Kul att nästan alltid dö på olika sätt. Bra med valfri väg neråt. MOUNTS!
Gullig och våldsam grafik och stämningsfullt ljud har dom lyckats med.
Spelkänsla!
Så många världar och items att utforska! Överraskningar runt varje hörn.
Lätt värt 199:-

- Lava kan dock lagga lite på en OG PS4.

Geeks Gaming

Jaha, nu fastnade man med första spelunky i väntat på det nya 😩

Frilansare

Blir nog att testa pc-versionen ändå!

1
Skriv svar