Nix, spel från PS1, 2 och 3 kommer inte funka på Playstation 5

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Ja för 99.99% bryr sig inte

Här har du ju bevisligen fel, bara att kolla omröstningen.

Hade själv uppskattat bakåtkompatibilitet med trean, så man kan göra sig av med den konsolen. En emulator borde man som sagt kunnat få till vid det här laget.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Inaktiv
Skrivet av Kavakava83:

Jag har min ps3a uppe och jag har under året startat den kanske 3 gånger för att spela lite infamous. Så det är inget större behov jag har iaf.
Jag minns första ps3 versionen som hade en ps2 inbyggd i sig själv. Jag spelade aldrig ps2 spel på den och skulle nog inte spela de idag heller.

Har för mig att den versionen av Ps3 blev ganska värdefull där ett tag

Medlem

När jag skaffade PS3 tyckte jag att det var bra att kunna spela bakåtkompatibelt som man kunde i början.

Men jag använde funktionaliteten 0 ggr. Trots ett bra bibliotek.

Några klimpar till titlar har jag lirat på PSNow. Det finns ju.

Medlem

Tycker det är viktigare med bakåtkompatibilitet nu när det mesta är digitalt.
Att man inte kan trycka in NES-kassetter i en Switch är mer förståeligt


signatur

Gör inte idag vad du kan skjuta upp även imorgon.

Medlem

Tänk på att konsolen hade varit dyrare då. Visst, trevligt med bakåtkompatibilitet men jag ser hellre i att det är rimligt pris på konsolen.


signatur

I'm like you, I have no name.

Medlem
Skrivet av Laddemannen:

Jag köper inte en ny spelkonsol för nästan 6000kr för att sitta och spela 20år gamla spel. Då kan jag behålla mina gamla konsoler om jag så gärna vill spela dom spelen.

Och ändå är det det du kommer göra när du spelar demon souls på din ps5. Such irony

Medlem
Skrivet av Json_81:

Tycker det är viktigare med bakåtkompatibilitet nu när det mesta är digitalt.
Att man inte kan trycka in NES-kassetter i en Switch är mer förståeligt

Nä, en NES-kassett är ju större än hela Switch-basenheten.


signatur

I'm like you, I have no name.

Inaktiv

Procenten som vill spela gamla ps 1/2/3 spel på daglig basis är nog försvinnande liten, ingen ide att slösa resurser på det. Vill man lira dom mer än några ggr per år kan man lika gärna införskaffa någon gammal enhet nästan gratis.

Medlem

Om de inte förbättras något som de gör på Xbox så kanske det inte är så trevligt att gå tillbaka till gamla spel alltid. Men det är ändå en trevlig funktion att ha, något som borde vara standard. Man har ett enormt bibliotek spel. Tänk om du inte kunde spela HL2 med ditt nya grafikkort t.ex.? Det hade inte PC-spelare tyckt om.

Medlem
Skrivet av NuZ:

Inga nyheter om att PS4 spel skulle vara ”upphottade” på PS5 tyvärr. Men finns flertalet spel som kommer patchas till PS5 version t.ex CoD (betald) och Spiderman (gratis) etc

Det finns inget sagt om att Spider-Man (PS4) uppdateras gratis för PS5. Om man däremot köper den dyrare Ultimate Edition utgåvan av Spider-Man Miles Morales (PS5) så ingår ju Spider-Man Remastered. Då vore det ju konstigt om PS4 versionen av Spider-Man uppdateras gratis.

Medlem

Ingen bakotkompabilitet, inget köp.

Jag skulle inte få för mig att köpa en ny dator och inte kunna spela mina gamla spel.
Eller typ byta operativsystem med samma konsekvens.
Älskar mina gamla spel. Det va anledningen att jag ens skaffade en xbox one, även om jag blev lite besviken att inte alla funkade.
Har absolut inte bråttom att få det senaste nyaste spelet.

Medlem
Skrivet av anon_328494:

Har för mig att den versionen av Ps3 blev ganska värdefull där ett tag

Ångrar att jag sålde den 😂 men men 🙄

Medlem

Dessa gamla spel är inte bra längre, de kan spelas på gamla konsoler (som oftast bara kostar några hundralappar) om man vill detta och de allra bästa från PS2 portades/remaster:ades till PS3 och kan spelas fint där i 720/1080p.

Det är viktigast att PS4-spel fungerar på PS5.

När det bara är 25% av oss som vill spela de gamla spelen på en PS4, och antagligen en ännu lägre siffra i resten av världen (många casual players), så förstår man varför de inte lade pengar och resurser på detta.


signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2 x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Medlem

Har haft mitt PS3 framme hela den här generationen och tror jag har spelat 5 PS3 spel på den tiden. Så jag tror bakåtkompabilitet kommer användas mest i början innan fler PS5 titlar har släppts.


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem
Skrivet av kanshira:

Och ändå är det det du kommer göra när du spelar demon souls på din ps5. Such irony

Ja väldigt ironiskt att köper en remaster av ett spel...

Medlem

Wow dem har gått igenom tusentals spel en efter en efter en.

Medlem

Toppen att PS4-spel kommer fungera då jag har många spelade liggandes.

Medlem

Jag tycker Sony gör helt rätt som stödjer PS4 spel på PS5, för det finns fortfarande flera spel som jag inte upplevt ännu och vill kunna köra.

Därmed kan jag tryggt byta in min PS4 PRO och fortsätta med de spel jag inte är klara med på PS5 och åtminstone dra nytta av snabbare laddtider.

8 år gamla spel till PS3 eller äldre är jag dock inte intresserad av på PS5, och jag är tacksam för att Sony utelämnade den möjligheten. Annars hade jag som konsument fått finansiera det vid inköp av PS5, vilket jag nu slipper.


signatur

🖥️ Sony Bravia KDL49-WD753| 🎮 PS4 Slim 1TB CUH-2216b| 🔊 Sony HT-CT180 Soundbar

Medlem

Så här tror jag att det ligger till. Dem har flera tusen PlayStation 4 spel i katalogen. Men bara 100-ish klara för launch av PlayStation 5. Resten kommer lite då och då, precis som Microsoft gjorde med Xbox 360 spel och Xbox (OG) spel, under en 7 år period eller så.

Medlem
Skrivet av kanshira:

Och ändå är det det du kommer göra när du spelar demon souls på din ps5. Such irony

Jag håller med talaren du citerade, och jag kommer definitivt inte spela Demon Souls, eller något annat pre-gen spel. Grabben kommer spela Cars 3, men för det kan jag behålla min PS4a. Hellre ett rimligt pris på PS5 än en funktion man sällan eller aldrig kommer använda.


signatur

I drank what?

Medlem

Ps1 o ps2 har inte åldrats väl så jag skulle aldrig starta ett spel från den tiden i vilket fall. De gör sig bättre i minnet

Medlem
Skrivet av DarkSvenn1002:

Ps1 o ps2 har inte åldrats väl så jag skulle aldrig starta ett spel från den tiden i vilket fall. De gör sig bättre i minnet

Precis.


signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2 x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Medlem

Emulering av PS3-spel är dyrt och tidskrävande att göra, förstår inte varför någon trodde det när PS4 redan lämnade den generationen bakom sig.

Hade Sony fortsatt med en uppskruvad Cell hade PS4 garanterat kört PS3 spel. Men där och då bytte man hela arkitekturen, så man måste vara rätt naiv om man tror det är något Sony bara kan slänga in utan att lägga stora resurser på det, som dessutom inte ger något tillbaka.

Visst hade det varit trevligt att ha, saknar själv MGS4 enormt ibland, men den här sorgen hade vi när PS4:an kom, lite väl sent att böla om det nu. Häng med i vad som hänt och försök att förstå hur dyr PS5 kunnat bli om allt skulle in.

PS1 och PS2 spelas fortfarande ja, men de personerna har redan lösningar för det. Att underlätta för som känns inte meningsfullt för varken Sony eller vi som betalar för Next Gen. Tycker priset på PS5 blev väldigt lagom och det är nog de flesta nöjda med ändå. PS Now finns ju faktiskt för de som vill spela ett urval av de gamla spelen.

För helt seriöst:
Försök bygga en PC för 5000 kronor som pallar senaste spelen och sen ett operativ som emulerar allt tillbaka till stenåldern. Kanske dags för lite tacksamhet för vad Sony lyckats med här istället, för en väldigt rimlig peng?

Personligen är jag väldigt glad över att inte bara få de allra flesta PS4spel att rulla, utan även att få flera feta titlar gratis med plustjänsten redan på releasedagen. Den goodwill:en gör mera för flera, så tycker att Sony gjort helt rätt val i den här frågan.

Medlem

Väldigt tråkiga nyheter om man är ett fan av JRPGs då PS1 och PS2-tiden var en guldålder för den genren där dåtidens spel lätt slår nutidens spel som nu mest handlar om att titta på lättklädda mangatjejer och dras med omogna dialoger och berättelser, istället för att vara ett härligt episkt äventyr.

Får väl hoppas att Konami lyckas släppa en Suikoden-samling denna konsolgeneration då då (min favoritserie när det gäller JRPGs).

Medlem

Problemet är att jag inte har mer plats under TV:n, PS3, PS4, dedikerad 4K spelare...

Hade varit najs att bara ha en maskin framme. 👌

PS Spelar faktiskt mer PS3 än PS4 Pro pga backlogg.

Medlem

lite trist.. hade varit jäkligt gött om den kunde det..... en maskin som klarar alla spel..

Medlem
Skrivet av kanshira:

Och ändå är det det du kommer göra när du spelar demon souls på din ps5. Such irony

Demon's Souls är ju 20 år gammalt först om 9 år... när han spelar det på sin PS6

Medlem
Skrivet av TheJudge:

🤣🤣🤣🤣 Vilket skräp. Och folk kommer säker att köpa det här.

Väldigt få personer köper konsoler för att spela förra generations spel i det stora hela. Visst hade det varit nice för då hade jag kunnat plocka undan min PSone, PS3 och PS3 men förstår om man inte vill lägga vikt på det för en person som mig som spelar retro till och från.

Ambassadör
Xbox

Bakåtkompatibilitet är riktigt trevligt! Behöver inte ha massa olika konsoler, och att bara kunna ta med sig sitt digitala bibliotek in i nästa generation, och nästa precis som på PC är fint. Tänk om hälften av ditt Steam-bibliotek skulle sluta fungera för att du köper nytt grafikkort?

Dessutom flyter BC-spel fantastisk mycket bättre på nyare hårdvara, det är riktigt trevligt med upphottade versioner på Xbox.


signatur

Jump in.

Medlem

Kan ju vara så att dom menar att det inte går att starta PS1, PS2 och PS3 spel via skiva. Men vad jag vet så säljer dom ju PS1 och PS2 spel i playstation store som det står PS4 som plattform på så jag gissar att dom spelen kommer fungera på PS5.

123
Skriv svar