Recension – Hades

Skribent
Skrivet av Lidodido:

Visst är det lite där man drar skillnaden mellan Rogue-like och Rogue-lite? Binding of Isaac t.ex har ju noll in-game progression (bortsett från upplåsning av nya karaktärer men där ingen är direkt avgörande för hur lätt/svårt det är), medan ett Rogue-lite-spel låter spelaren ta med sig en viss del av progressionen mellan rundorna. Kan ha fel också men jag tycks minnas den skillnaden.

Fördelen med en Rogue-lite blir ju att man ändå får någon slags kontinuitet i sin karaktär, men nackdelen är ju att man till slut blir (om inte bara svårigheten på något sätt skalar in i det oändliga vilket på sätt och vis tar bort känslan av progression ändå). Rogue Legacy t.ex blev jag klar med till slut, medans Binding of Isaac går spela in i det oändliga men blir då lite tröttsamt efter några rundor och kan ligga och vila mellan gångerna.

Allt beror ju på hur spelet är utformat och Hades verkar definitivt vara min typ av spel

Ja, det är min uppfattning av skillnaden också. Jag skulle nog ändå klassa Isaac som ett roguelite också, eftersom man låser upp nya vapen/uppgraderingar. Svårt.

Medlem
Skrivet av André Granroth:

Ja, det är min uppfattning av skillnaden också. Jag skulle nog ändå klassa Isaac som ett roguelite också, eftersom man låser upp nya vapen/uppgraderingar. Svårt.

Ja precis, och svårigheten ökar ju. Men vid varje runda börjar man på samma noll som rundan innan, bara att mer saker kan hända under rundan. Vet inte hur det klassas då, spelet är då makalöst bra i alla fall

Ska slå till på Hades ikväll nu medans det är på lanserings-rea i e-shopen!

Medlem

Oj, vilket betyg!
Blir nyfiken på spelet. Tidigare spel från Supergiant Games har onekligen varit välgjorda. Också kul med Mac-version som använder Apples Metal-API för grafiken, men det är kanske bara jag här bryr mig om det.

Medlem

Wow!! Ca 1 timme in, helt fast. Snacka om att ha fångat atmosfär, bra gameplay-loops och det där lilla extra som gör varje liten rörelse till något extremt tillfredsställande. Jag känner direkt att om det inte blir enformigt kommer detta bli ett av mina favoritspel någonsin, och då har ju just variation och omspelbarhet varit bland det man hyllat i detta spel.

12
Skriv svar