Xbox köper Bethesda!

Robot
Xbox köper Bethesda!

Enorm affär - 66 miljarder kronor i köpeskilling. Microsoft och Xbox äger nu varumärken som The Elder Scrolls, Fallout, Wolfenstein, Doom och Quake.

#bethesda, #köp, #xbox


Medlem

Ouch.
Vet inte vad jag ska tycka.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Ojdå...Ok att köpa upp lite småstudios...Men vad fan!

En tyst minut för alla Bethesda-fans på PlayStation. 🌷

Fragtjuv

Jävlar! Det var en redig jävla affär det. Blir spännande att se hur det här tas emot.


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Medlem

Haha, vore ju redigt roligt att utesluta Elders scrolls från playstation! Förstå vilket kaos det skulle bli på internet

Först kommer kritiken om att MS inte hade exklusiva titlar. Microsoft svarar med bomben "Vi har Elders scrolls enbart på xbox/PC"

Testpilot

Kul med en riktig bomb Fallout New Vegas 2, seså kom igång nu!

Geeks Gaming
Medlem

Äger de alla småstudios som Arkane osv eller bara deras varumärken som Bethesda gav ut? Och Arkane skulle kunna göra andra spel för andra utgivare typ som Obsidian gjorde innan de blev uppköpta.

Geeks Gaming
Skrivet av Mutumba:

Kul med en riktig bomb Fallout New Vegas 2, seså kom igång nu!

Ja då dom äger Obsidian också så kan de hända

Medlem
Skrivet av Querth:

Haha, vore ju redigt roligt att utesluta Elders scrolls från playstation!

Varför är det roligt?


signatur

"High life on low budget"

Medlem

Tack gud för det här. Säg vad du vill om MS de är iaf inte Zenimax.


signatur

"People say nothing is impossible, but I do nothing every day."

Redaktör

Jäklar. MS tänker ge PS5 en match.


signatur
Redaktör
Ponny

@Thane: I alla fall Arkane (känner inte till hur det är med andra på rak arm) ägs av Bethesda, så... Deathloop blir sannolikt avskedsföreställningen på Playstation.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Obsidian och inXile Entertainment verkar ju må rätt bra av deras studios köptes upp av Microsoft. Så får väl se vad som händer framöver.

Medlem

Bra, då kan MS sätta in sina oändliga resurser och skynda på TES 6 så jag slipper vänta tills jag är helt gråhårig!!

Tyckte faktiskt att de gjorde bra ifrån sig när de köpte Minecraft, så helt åt helvete går det nog inte (kanske).


signatur

Submission is for the weak

Medlem

Något exklusivt spel här och där till PS och Xbox hör väl marknaden till.
Men....jag vet inte om det här skadar branschen mer än hjälper den framåt. Alldeles för stor affär imo.

Grattis alla med Gamepass. Vet inte om det här genererar goodwill till Xbox Bethesda eller en rejäl skopa Badwill. Antingen båda.

Tycker att vi inte behöver mer skyttegravar i ”konsolkriget”. Trist

Dex
Medlem

Ska bli väldigt intressant och se om Phil Spencer och Xbox fortsätter släppa spelen till Playstation i framtiden då också då dom har snackat en hel del om att dom vill gå ifrån exklusivitet ju.
Upp till bevis för dom nu om det var mest snack eller om dom menar det också

Medlem

Hepp - det var oväntat. Får hoppas det blir något positivt av det. Kanske Microsoft kan ge Bethesda lite mer fria tyglar eller förslag.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Inaktiv

Vilket sunkigt sätt att sälja ut sig på, men inte förvånande.

Medlem

Tycker inte att det känns så konstigt att Doom tillhör Microsoft. Tänker tillbaka på 90-talet och när man spelade det på MS-DOS och Win.

Skägg.
10 Chambers

Skyrim släpps på ett kylskåp. Xbox Series X ser ut som en minikyl. Cirkeln är sluten.


signatur
Medlem

Oj jävlar, inga svaga IP:n de får tillgång till nu. För att inte tala om id Tech. Enligt mig så är det mycket bättre att Bethesda, id Software etc ägs av Microsoft istället för Zenimax.

Edit: Jag hoppas att detta innebär att alla spel kommer till Game Pass!

Medlem

Ja, det kan inte bli värre än Zenimax. Hoppas Microsoft lyckas göra något vettigt med allt detta, deras portfölj över utvecklare och IP'n, nu ska vi bara vänta på att något släpps också. Optimistisk!


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Medlem

Folk har klagat mycket på hur Xbox inte har några exklusiva spel och nu tog de tag i det, och det med marginal. Ingen har ju klagat på när Sony låst ut Xbox spelare med sina exklusiva titlar samt köpt rättigheter för exklusiva DLC paket, men när det är omvänt så börjar folket klaga.

Tack MS för detta. Och GamePass blev precis ännu mer värdefullt.

Dex
Medlem
Skrivet av Lirilesh:

Folk har klagat mycket på hur Xbox inte har några exklusiva spel och nu tog de tag i det, och det med marginal. Ingen har ju klagat på när Sony låst ut Xbox spelare med sina exklusiva titlar samt köpt rättigheter för exklusiva DLC paket, men när det är omvänt så börjar folket klaga.

Tack MS för detta. Och GamePass blev precis ännu mer värdefullt.

Va? Har ingen klagat på att t.ex. Spiderman är exklusivt för Playstation i Marvel spelet? Tror du har missat rätt mycket om du tycker att ingen har klagat på exklusivitet

Medlem

Har läst så mycket negativt om Zenimax genom åren så känns som detta kan bli riktigt bra, var mycket tumult mellan Bethesda & Zenimax när ESO kom.

Medlem

Oj, det var rejält oväntat.

Det känns som detta tar MS ett steg närmare att gå multiplattform på konsolsidan.

Inaktiv
Skrivet av Lirilesh:

Folk har klagat mycket på hur Xbox inte har några exklusiva spel och nu tog de tag i det, och det med marginal. Ingen har ju klagat på när Sony låst ut Xbox spelare med sina exklusiva titlar samt köpt rättigheter för exklusiva DLC paket, men när det är omvänt så börjar folket klaga.

Tack MS för detta. Och GamePass blev precis ännu mer värdefullt.

Är det ingen som klagat på att Sony låst ute folk med dlc? Ok, har jag drömt om alla klagomål jag läst då kanske. Hehe jisses, vilket dravel.

Det är vidrigt att skapa en bas med fans av en spelserie, för att sedan låsa ute majoriteten av dessa spelare från framtida spel, oavsett vilken konsol det handlar om.

Dex
Medlem
Skrivet av Margy:

Oj, det var rejält oväntat.

Det känns som detta tar MS ett steg närmare att gå multiplattform på konsolsidan.

Ja jag är väldigt nyfiken på hur Microsoft kommer hantera detta och om dom kommer fortsätta släppa Bethesda spel på Playstation eller om det kommer hållas till Gamepass.

Skriv svar