Recension – Super Mario 3D All-Stars

Robot
Recension – Super Mario 3D All-Stars

Nintendo samlar några av sina största stunder. Ändå är känslan att de kunde gjort mer.

#nintendo, #nintendo-switch, #super-mario-3d-all-stars, #super-mario-64, #super-mario-galaxy, #super-mario-sunshine


Medlem

Samtliga spel är emulerade också
Fortfarande det billigaste sättet att spela sunshine i 1080p
Då spelet separat till gamecube kan kosta över 500kr.

Men rippa spelet till din dator och kör i dolphin, 4K 60fps
(switch versionen är fortfarande 30fps)

*Sen kan man ju också nämna att det finns en homebrew port av Super Mario 64 till Switch som körs natively, inte emulering, med widescreen, texturer, mods och fusk.*
Sure, det är inte något som alla kan köra men det visar hur mycket Nintendo inte brydde sig om dom här spelen när communityn gör något som nintendont


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

Trodde d skulle få en tvåa

Medlem
Skrivet av Godofcheese:

Samtliga spel är emulerade också
Fortfarande det billigaste sättet att spela sunshine i 1080p
Då spelet separat till gamecube kan kosta över 500kr.

Men rippa spelet till din dator och kör i dolphin, 4K 60fps
(switch versionen är fortfarande 30fps)

*Sen kan man ju också nämna att det finns en homebrew port av Super Mario 64 till Switch som körs natively, inte emulering, med widescreen, texturer, mods och fusk.*
Sure, det är inte något som alla kan köra men det visar hur mycket Nintendo inte brydde sig om dom här spelen när communityn gör något som nintendont

Ska jag sälja mitt ex av sunshine till Gamecube är frågan 🤔

Medlem

Sen drar man av 3 poäng för att de gjort spelet i begränsat antal fysiska exemplar OCH tidsbegränsat den digitala versionen.

Så 1/5 då.


signatur

Ducati Streetfighter 848

Medlem

Jag upplever inte att betyget speglar recensionens innehåll. Den är tydlig med att Nintendo varit lata med den tekniska biten: buggarna och inte pumpa fram spelen till 60 stabila fps. Ändå ges trilogin en fyra av fem möjliga. Varför? För att man inte vill bli spetsad? Eller att man ändå ger ett bra betyg till ett tre generationer gammalt AAA-spel som släpps på nytt? Förstår att det är lite kluvet.


signatur

I'm like you, I have no name.

Medlem
Skrivet av Dohman:

Jag upplever inte att betyget speglar recensionens innehåll. Den är tydlig med att Nintendo varit lata med den tekniska biten: buggarna och inte pumpa fram spelen till 60 stabila fps. Ändå ges trilogin en fyra av fem möjliga. Varför? För att man inte vill bli spetsad? Eller att man ändå ger ett bra betyg till ett tre generationer gammalt AAA-spel som släpps på nytt? Förstår att det är lite kluvet.

Ja, det är lite lurigt med betyg. För mig är Galaxy 5/5 även om det finns utrymme för förbättring i själva samlingen. Det blir lite svårt. Tycker en 4 känns balanserat ändå

Inaktiv

Att 64 och Sunshine körs i 30fps kan ju ha att göra med motorn i sig men ska inte svära. Det var väl ofta så med äldre spel att hastigheten var kopplat till fps därför spelen faktiskt går saktare om frame raten dippar.

Redaktör
Skrivet av Dohman:

Jag upplever inte att betyget speglar recensionens innehåll. Den är tydlig med att Nintendo varit lata med den tekniska biten: buggarna och inte pumpa fram spelen till 60 stabila fps. Ändå ges trilogin en fyra av fem möjliga. Varför? För att man inte vill bli spetsad? Eller att man ändå ger ett bra betyg till ett tre generationer gammalt AAA-spel som släpps på nytt? Förstår att det är lite kluvet.

Fredrik och jag pratade om betyget innan vi pubbade. Det väger mellan 3 och 4, men han menade att framförallt Galaxy och 64 är så pass bra att det ändå landar i en 4:a.

Vi får alltid NIntendos spel på releasedagen, ett par dagar efter att alla andra recenserat. Så i detta falll är vi helt oberoende - det är ju bara att köpa spelet själva om vi av nån anledning inte skulle få det alls. (Om det var det du menade med "spetsad", att vi är beroende av att få spel av dem. Kort svar: nej.)


signatur
Medlem
Skrivet av Kavakava83:

Ska jag sälja mitt ex av sunshine till Gamecube är frågan 🤔

Kan vara möjligt att få en PAL version såld för det priset
Men då måste den vara i PRIMA skick och allt ska ingå som t.ex. manual.

NTSC versionerna kommer alltid vara dyrare för att PAL inte har support för 480p.


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

Jag har ännu inte spelat spelet, men har N64, Gamecube och Wii, och Switch då alltså.

Jag tycker det är ok med en varsam grafisk uppdatering (grafiken är ju inte ny, bara i högre upplösning och digital output), men de borde verkligen gjort något med frameraten på Mario 64 och Sunshine. Samt wide-screen.

Jag hoppas på fler gamla spel till switch. Det är väl värt pengarna. N64-spelen är vanligen gjorda i 320x240, och såg ärligt talat inte så bra ut ens 1997 om man inte körde s-video till en 14" TV.

Ska man köra en N64 på en stor modern TV, som knappt ens har komposit-video så ser det faktiskt rätt illa ut.

Nintendo har ju flera legendariska spel som inte går att spela i moderna versioner annat än som emulerade. Tänker på N64s Zeldaspel Ocarina of Time och Majoras Mask. Ok, de går att köra på Wii U via hdmi, men då blir det ändå rätt suddig bild.

Ser fram emot ocarina of time, majoras mask, wind waker, twilight princess, skyward sword till switch

Men gärna då i 60 fps och kanske baserat på 3DS och Wii U-versioner I lämpliga fall.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Fredrik och jag pratade om betyget innan vi pubbade. Det väger mellan 3 och 4, men han menade att framförallt Galaxy och 64 är så pass bra att det ändå landar i en 4:a.

Vi får alltid NIntendos spel på releasedagen, ett par dagar efter att alla andra recenserat. Så i detta falll är vi helt oberoende - det är ju bara att köpa spelet själva om vi av nån anledning inte skulle få det alls. (Om det var det du menade med "spetsad", att vi är beroende av att få spel av dem. Kort svar: nej.)

Nej. Menade mer rädslan av att bli sågad av medlemmar. Ja, jag förstår resonemanget helt och hållet, är bara jag som stör mig extremt mycket på det faktum att Nintendo slängt ihop en samling utan någon kärlek alls och dessutom gör det limiterat. Har aldrig sett något liknande. Men det funkar tyvärr klockrent.


signatur

I'm like you, I have no name.

Redaktör
Ponny
Skrivet av Dohman:

Jag upplever inte att betyget speglar recensionens innehåll. Den är tydlig med att Nintendo varit lata med den tekniska biten: buggarna och inte pumpa fram spelen till 60 stabila fps. Ändå ges trilogin en fyra av fem möjliga. Varför? För att man inte vill bli spetsad? Eller att man ändå ger ett bra betyg till ett tre generationer gammalt AAA-spel som släpps på nytt? Förstår att det är lite kluvet.

Jag förstår hur du tänker, för som Tomas skrev blir det inte helt enkelt att sätta betyg när genomförandet haltar, samtidigt som två av tre spel är helt fantastiska. Jo, Nintendo har varit lata (eller trogna spelens arv, beroende på hur man resonerar). Men också: Mario 64 och Galaxy är fortfarande vansinnigt bra. Det blir lite knepigt att värdera men det kändes naturligt för mig att gå på linjen hur bra spelen i grunden är. (Sedan uppskattar jag högre upplösning och kontrollval i framför allt Galaxy.)

Att få mothugg bekymrar mig inte, och det får man räkna med. Viktigast är ju att vara uppriktigt – men just i det här fallet hade jag nog fått kritik oavsett vilket betyg jag hade satt. Men! Hade jag satt en trea skulle det ha skavt då det inte motsvarar glädjen jag känner när jag spelar. För vissa kommer dock besvikelsen över att det är en lat samling väga tyngre, och det har jag full förståelse för.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

En 4 känns som ett rättvist och motiverat betyg. Två av spelen är väldigt bra som de är (5/5?) och det tredje i alla fall inte dåligt (3/5?) men som samling kunde detta ha varit bättre, så därför blir det 4/5. Verkar vettigt.

Medlem

Ok så pc spelare har en väldigt låg moral som vanligt. Det är så skönt att jag nästan aldrig spelar på pc längre. Så att mina pengar inte i onödan går till tjuvar....

Redaktör

Jag körde igång Galaxy igen i går kväll, och.... ja jävlar vad bra det är.


signatur
Skribent
Skrivet av Tomas Helenius:

Jag körde igång Galaxy igen i går kväll, och.... ja jävlar vad bra det är.

Det är definitivt Galaxy som är samlingens behållning. Lätt.

Medlem

Bara kört Galaxy i veckan, men enbart det är värt pengarna för mig.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem

Möjlighet att spela Galaxy utan viftkontroll är absolut värt pengarna. Annars är Super Mario 64 mitt favoritspel i samlingen. Sunshine bryr jag mig inte alls om.

Medlem
Skrivet av Kattala:

Möjlighet att spela Galaxy utan viftkontroll är absolut värt pengarna. Annars är Super Mario 64 mitt favoritspel i samlingen. Sunshine bryr jag mig inte alls om.

Håller med. Skönt att slippa "vifta" så mycket i spel (finner det oftast mer irriterande gimmick, än att det förbättrar spelmekaniken).


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

1
Skriv svar