Efter jätteaffären – alla Bethesda-titlar kommer dag ett till Xbox Game Pass

Skribent
Skrivet av r4v3nl0rd:

Gillar GoW och DS (till PS3) riktigt mycket. GoW var en av anledningarna till att jag köpte PS4 och DS att jag köpte PS3, men jag tycker nog att denna nyhet är liiite av en annan dignitet. En helt annan sak. Typ. Går knappt att föreställa sig hur stor denna affär är.

EDiT: Tänkte/skrev fel.

Självklart är det så, men i slutändan så handlar det om spelen som släpps och det som det snackas om är ju inte primärt summan utan eventuella spel som kan komma till Xbox men inte till PS och tvärtom. Det är det jag syftar på, inte själva affärsvärdet i sig.

Sett till affärens värde så kan nog inte Sony svara på det här, för jag är tveksam till att de har 70 miljarder liggandes att investera i en spelstudio för, den fighten är redan avgjord.

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Usch vad tråkigt. Gamepass och liknande tjänster kommer förstöra spelvärlden.

Håller med dig. Men bara jag kan få köpa spelen själv och äga de så är jag nöjd. Gillar inte prenumeration och streamingtjänster.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Varför? Det är ju som netflix och spotify, fast för spel. Och alla Microsofts titlar finns ju fortfarande att köpa rakt av om man vill.

Netflix var skoj i början men senaste åren verkar det mest bara fyllas med allt mer skräp. Och hur spotify påverkat musiken ser jag inget positivt alls med, där nu de första 10 sekunderna av en låt måste fånga dagens lyssnare.

Om spel till slut blir helt fast i betaltjänster likt gamepass, kommer det troligtivs inte finnas möjlighet för moddning, ens äganderätt eroderas helt och spel kan när som helst försvinna för evigt.

Beror väl sen på om man bryr sig om skapande och ser spel som en konstform. Eller bara, tja ni vet...

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Netflix var skoj i början men senaste åren verkar det mest bara fyllas med allt mer skräp.

Så länge som netflix inte äger rättigheterna kan ju alla bolag starta en egen tjänst och ta tillbaka sina program /filmer.
Disney (marvel, star wars), hbo (vänner), nbc/universal är exempel på detta.

Microsoft uppköp visar att de fattar att de kommer att stå utan storspel om någon annan tar över, och de flesta stora har någon form av prenumerationsstjänst.
Ea play är ju en annan stor affär MS gjort...

Google stadia verkar inte se kopplingen mellan spel och streaming, ironiskt nog.

Medlem
Skrivet av Sillgam:

För att deras slutmål är att all mediekonsumtion ska ske via deras tjänster och därmed på deras villkor. Tjänsterna gör också att spelen förändras till att konstant försöka locka tillbaka spelare så att prenumerationerna fortsätter rulla. Det är ingen tillfällighet att allt fler spel går mot att bli live-service spel. Det är ju dessutom bara att se på titlarna Microsoft hittills klämt ur sig för att bli orolig.

Självklart kommer det säkert komma någon guldklimp då och då. Det gör det ju även på Netflix 2 gånger om året.

jag tycker detta är bra!
Microsoft erbjuder iaf ett alternativ till playstation,.. trist det vart om vi bara haft sony på konsolsidan(nintendo kan man inte kalla konkurrent),.. hur tror du utvecklingen skulle sett ut då?..

12
Skriv svar