PS5/XSX-S förboknings bekräftelse tråd

Medlem
Skrivet av limonass:

Hej jag har ett extra PS5 skivläsare. Säljer den för 6000 har testat konsolen fläkten är tyst men tror den har lite coil Wire ljud. Skickar inte den men jag ska till Uppsala imorgon kan leverera den om man bor i närheten av Uppsala.

Lär ju inte vara svårt att sälja den......

Skrivet av limonass:

Hej jag har ett extra PS5 skivläsare. Säljer den för 6000 har testat konsolen fläkten är tyst men tror den har lite coil Wire ljud. Skickar inte den men jag ska till Uppsala imorgon kan leverera den om man bor i närheten av Uppsala.

mycket intresserad! checka privata meddelanden

Medlem
Skrivet av limonass:

Hej jag har ett extra PS5 skivläsare. Säljer den för 6000 har testat konsolen fläkten är tyst men tror den har lite coil Wire ljud. Skickar inte den men jag ska till Uppsala imorgon kan leverera den om man bor i närheten av Uppsala.

Såld

Min PS5 lät också en del när jag fick den. Vet inte om det var coil whine eller fläkten. Hursomhelst så försvann det efter en dag och har nu på 2-3 veckor aldrig haft problem igen.

Medlem
Skrivet av Gangleri:

Glöm för fan inte att avaktivera Rest Mode när ni får era PS5:or!!!

Fick min 22:e, från CDON. Funkade som en dröm, spelade en hel del Astro, gick och la mig medans den laddade ner Miles Morales och en massa PS4-spel. Skiten aktiverade rest mode, och nu startar inte maskinen. Har pratat med Sony, och det är skicka tillbaka för lagning som gäller. Safe mode funkar inte. Fuck.

EDIT: Hade varit lite intressant att veta om det bara är jag i CDON-batchen som har det här problemet. Kom den oväntade leveransen sig av att CDOn köpte ett lager "lagade" PS5:or...?

Har använt rest mode hela tiden när jag inte spelar sen jag fick den utan problem men blev orolig nu efter det du skriver 😬

Medlem

Ni som har PS5, går det stänga av den (på riktigt, inte rest mode) mitt i ett spel, starta upp den och sen fortsätta spela från där man var? Alltså motsvarande quick resume som finns på Xbox?
Eller måste man spara inne i spelet som vanligt först, sen får man starta upp spelet och ladda sparfilen?

För övrigt funkar inte quick resume på Xbox om spelet får en uppdatering, det finns heller ingen möjlighet att strunta i uppdateringen och spela vidare på gamla versionen (men utan onlinestöd då).

Medlem
Skrivet av Knut:

Ni som har PS5, går det stänga av den (på riktigt, inte rest mode) mitt i ett spel, starta upp den och sen fortsätta spela från där man var? Alltså motsvarande quick resume som finns på Xbox?
Eller måste man spara inne i spelet som vanligt först, sen får man starta upp spelet och ladda sparfilen?

För övrigt funkar inte quick resume på Xbox om spelet får en uppdatering, det finns heller ingen möjlighet att strunta i uppdateringen och spela vidare på gamla versionen (men utan onlinestöd då).

Stämmer bra. PS5 har istället (likt PS4) rest mode som alternativ där spelet kan sättas i suspended mode. Men ska man stänga av helt behöver man spara och stänga av spelet.

Ska tilläggas att detta aldrig är något jag stört mig på, under mina 6 år med PS4 har jag använt rest mode flitigt för att snabbt och enkelt hoppa tillbaka i spel. På PS5 går det att anpassa rest mode en del också efter energibehov.

Medlem
Skrivet av denkaforss:

Har använt rest mode hela tiden när jag inte spelar sen jag fick den utan problem men blev orolig nu efter det du skriver 😬

Detta är alltså ett mycket känt problem med PS5, så det är inte bara jag. För de flesta är problemet "milt" på så sätt att man kan hålla inne power-knappen i 15 sekunder och sedan grundåterställa hela konsolen, men för en rätt stor minoritet så funkar inte detta, mig ibland dom. Kan säga att rest mode funkade flera gånger under första dagen, så detta är alltså en bug som kan komma när som helst den gått ner i vila.

Ska komma en patch från Sony, men tills dess rekommenderas man stänga av rest mode.

Medlem
Skrivet av Gangleri:

Detta är alltså ett mycket känt problem med PS5, så det är inte bara jag. För de flesta är problemet "milt" på så sätt att man kan hålla inne power-knappen i 15 sekunder och sedan grundåterställa hela konsolen, men för en rätt stor minoritet så funkar inte detta, mig ibland dom. Kan säga att rest mode funkade flera gånger under första dagen, så detta är alltså en bug som kan komma när som helst den gått ner i vila.

Ska komma en patch från Sony, men tills dess rekommenderas man stänga av rest mode.

Även ofta knutet med användning av extern hårddisk har jag förstått det som.

Medlem
Skrivet av Gangleri:

Detta är alltså ett mycket känt problem med PS5, så det är inte bara jag. För de flesta är problemet "milt" på så sätt att man kan hålla inne power-knappen i 15 sekunder och sedan grundåterställa hela konsolen, men för en rätt stor minoritet så funkar inte detta, mig ibland dom. Kan säga att rest mode funkade flera gånger under första dagen, så detta är alltså en bug som kan komma när som helst den gått ner i vila.

Ska komma en patch från Sony, men tills dess rekommenderas man stänga av rest mode.

Tack för tipset! Kör utan rest mode nu tills de släpper en patch.
Har inte heller vågat använda min externa hårddisk från ps4 till PS5 då jag hört att folk fått problem av det.

Medlem

Det känns som att majoriteten i forumet har fått sin nu, det har verkligen lugnat ner sig med inlägg.

Medlem

Bara vi loosers kvar som lyckades boka på de absoult sämsta ställena typ Komplett, sent webhallen, dustin.... Inget har hänt på den fronten på ett bra tag för min del.

Får trösta sig med att barnsjukdomarna förhoppningsvis har patchats bort tills man får sin

Medlem
Skrivet av wakkz:

Det känns som att majoriteten i forumet har fått sin nu, det har verkligen lugnat ner sig med inlägg.

Det kan nog även bero på att inga nya apparater kommer in på lager och skickas under julledigheten.

Hur ser det ut för alla som beställt DE från MM? Har i dagarna beställt en ny tv så nu vill jag verkligen ha min konsol! 😅🎄

Medlem
Mediamarkt i Umeå

Jag köpte min digitala PS5:a den 17:e sept och valde hämta ut den i butik för att snabba upp leveransen.
Fick ett bekräftelse mail 23:e december att jag kan hämta konsolen inom 14 dagar.
Eftersom jag inte befann mig i Umeå för dagen hämtade jag den igår den 26:e och då med en påminnelse att jag har fortfarande ett x-antal dagar kvar att hämta ut på.
Väl på plats (drive trough) blir jag bekräftad med mitt ordernr.
Efter minst 15min kommer 2st killar ut och hävdar att jag ska fått ett mail den 23:e(vilket jag ALDRIG fått) där det står att jag hade 24h på mig att hämta ut konsolen.
Summan av detta blir att någon idiot på mediamarkt i Umeå butik har valt att sälja min konsol som jag köpte den 17:e september...gissa vem som aldrig kommer sätta sin fot på Mediamarkt i Umeå!.
/Mange

Medlem
Skrivet av Supermanbatman:

Hur ser det ut för alla som beställt DE från MM? Har i dagarna beställt en ny tv så nu vill jag verkligen ha min konsol! 😅🎄

”Din order ligger fortfarande med planerad leverans under kvartal ett 2021. Dessvärre så målar SONY med samma breda penseldrag i sin kommunikation till oss som återförsäljare”

Säger Mediamarkt

Skrivet av Fsoderstrom:

”Din order ligger fortfarande med planerad leverans under kvartal ett 2021. Dessvärre så målar SONY med samma breda penseldrag i sin kommunikation till oss som återförsäljare”

Säger Mediamarkt

När beställde du? Jag beställde 27/9.

Skrivet av Mange7:

Jag köpte min digitala PS5:a den 17:e sept och valde hämta ut den i butik för att snabba upp leveransen.
Fick ett bekräftelse mail 23:e december att jag kan hämta konsolen inom 14 dagar.
Eftersom jag inte befann mig i Umeå för dagen hämtade jag den igår den 26:e och då med en påminnelse att jag har fortfarande ett x-antal dagar kvar att hämta ut på.
Väl på plats (drive trough) blir jag bekräftad med mitt ordernr.
Efter minst 15min kommer 2st killar ut och hävdar att jag ska fått ett mail den 23:e(vilket jag ALDRIG fått) där det står att jag hade 24h på mig att hämta ut konsolen.
Summan av detta blir att någon idiot på mediamarkt i Umeå butik har valt att sälja min konsol som jag köpte den 17:e september...gissa vem som aldrig kommer sätta sin fot på Mediamarkt i Umeå!.
/Mange

Sorgligt att höra 😪

Medlem

Någon som vet hur status finns att beställa från något ställe vissa säger sommaren stämmer verkligen detta?

Medlem
Skrivet av MLundin:

Stämmer bra. PS5 har istället (likt PS4) rest mode som alternativ där spelet kan sättas i suspended mode. Men ska man stänga av helt behöver man spara och stänga av spelet.

Ska tilläggas att detta aldrig är något jag stört mig på, under mina 6 år med PS4 har jag använt rest mode flitigt för att snabbt och enkelt hoppa tillbaka i spel. På PS5 går det att anpassa rest mode en del också efter energibehov.

Se där, visste inte om suspend-funktionen på PS4. Tack för tipset! Väljer alltid energisparläget normalt sett.

Medlem
Skrivet av Supermanbatman:

När beställde du? Jag beställde 27/9.

Den 20/9-2020 beställde jag

Medlem

Beställde PS5 från MM 17/10, standardmodellen, givetvis inte hört något men fick tag i en Xbox Series X via Webhallen ett par veckor före jul.

Hade tänkt köra med den under tiden tills PS5 levereras, men börjar mer och mer fundera på att avbeställa PS5. Tycker Gamepass är toppen och då ja hoppade Xbox förra generationen så har ja hur mycket som helst att spela, hmm 🤔

Medlem
Skrivet av Mange7:

Jag köpte min digitala PS5:a den 17:e sept och valde hämta ut den i butik för att snabba upp leveransen.
Fick ett bekräftelse mail 23:e december att jag kan hämta konsolen inom 14 dagar.
Eftersom jag inte befann mig i Umeå för dagen hämtade jag den igår den 26:e och då med en påminnelse att jag har fortfarande ett x-antal dagar kvar att hämta ut på.
Väl på plats (drive trough) blir jag bekräftad med mitt ordernr.
Efter minst 15min kommer 2st killar ut och hävdar att jag ska fått ett mail den 23:e(vilket jag ALDRIG fått) där det står att jag hade 24h på mig att hämta ut konsolen.
Summan av detta blir att någon idiot på mediamarkt i Umeå butik har valt att sälja min konsol som jag köpte den 17:e september...gissa vem som aldrig kommer sätta sin fot på Mediamarkt i Umeå!.
/Mange

Fy fan vad surt!

Medlem
Skrivet av Mange7:

Jag köpte min digitala PS5:a den 17:e sept och valde hämta ut den i butik för att snabba upp leveransen.
Fick ett bekräftelse mail 23:e december att jag kan hämta konsolen inom 14 dagar.
Eftersom jag inte befann mig i Umeå för dagen hämtade jag den igår den 26:e och då med en påminnelse att jag har fortfarande ett x-antal dagar kvar att hämta ut på.
Väl på plats (drive trough) blir jag bekräftad med mitt ordernr.
Efter minst 15min kommer 2st killar ut och hävdar att jag ska fått ett mail den 23:e(vilket jag ALDRIG fått) där det står att jag hade 24h på mig att hämta ut konsolen.
Summan av detta blir att någon idiot på mediamarkt i Umeå butik har valt att sälja min konsol som jag köpte den 17:e september...gissa vem som aldrig kommer sätta sin fot på Mediamarkt i Umeå!.
/Mange

Låter som ett oerhört märkligt agerande. Tveksamt om det ens går att kräva att man skall hämta ut inom 24h om det inte framgick redan i det initiala köpekontraktet. Även om de hade skickat ett sådant mail till dig så borde man kunna förvänta sig att 1 dag = 1 arbetsdag. Har hanterat kontraktskrivningar halva mitt yrkesliv och varje gång en tidsfrist nämns är det räknat i svarta kalenderdagar, exklusive aftnar.

Hade de ens öppet på julafton med normala öppettider? Skriv ditt inlägg på deras sociala medier. Företag har ju knappt några publika kontaktvägar kvar längre, men kritik i (a)sociala medier brukar de bli ängsliga över.

Medlem
Skrivet av serdyllon:

Låter som ett oerhört märkligt agerande. Tveksamt om det ens går att kräva att man skall hämta ut inom 24h om det inte framgick redan i det initiala köpekontraktet. Även om de hade skickat ett sådant mail till dig så borde man kunna förvänta sig att 1 dag = 1 arbetsdag. Har hanterat kontraktskrivningar halva mitt yrkesliv och varje gång en tidsfrist nämns är det räknat i svarta kalenderdagar, exklusive aftnar.

Hade de ens öppet på julafton med normala öppettider? Skriv ditt inlägg på deras sociala medier. Företag har ju knappt några publika kontaktvägar kvar längre, men kritik i (a)sociala medier brukar de bli ängsliga över.

Glömde tillägga att när jag kom hem ringde jag tillbaka till butiken för att jag ville få mailet de pratade om vidarebefordrat till mig. Men de kunde dom inte skicka för det fanns inte något sådant mail.
Så min gissning är att under de 15-20min som gick i väntan på utlämningen så snickrade de ihop detta med förhoppningen att jag inte skulle reagera nått och min andra gissning är att någon på online lagret sitter hemma och lirar på min bekostnad?!

Medlem
Skrivet av Mange7:

Glömde tillägga att när jag kom hem ringde jag tillbaka till butiken för att jag ville få mailet de pratade om vidarebefordrat till mig. Men de kunde dom inte skicka för det fanns inte något sådant mail.
Så min gissning är att under de 15-20min som gick i väntan på utlämningen så snickrade de ihop detta med förhoppningen att jag inte skulle reagera nått och min andra gissning är att någon på online lagret sitter hemma och lirar på min bekostnad?!

Jag vill inte strö salt i såret eller bidra till konspirationsteorier, men ja, det låter ju minst sagt märkligt. Om mailet är skickat så finns det ju ett leveranskvitto på servern om inte annat. Nog för att deras first line support inte har en aning om hur de kan få fram det, men har mailet levererats finns det ett spår.

Egentligen är det ju ovidkommande. Fick du mailet dagen innan jul är det en helt orimlig policy mitt under brinnande pandemi att du inte skulle få hämta varan på annandagen.

Någon kunde väl inte låta bli att ta med sig en oväntad(?) julklapp hem. Och då borde butiken även ersätta dig med en ny.

Hoppas att du har några andra bokningar kvar om nu inte MM är villiga att göra rätt för sig. Håller ett par extra tummar för dig.

Medlem
Skrivet av MartaaN:

Beställde PS5 från MM 17/10, standardmodellen, givetvis inte hört något men fick tag i en Xbox Series X via Webhallen ett par veckor före jul.

Hade tänkt köra med den under tiden tills PS5 levereras, men börjar mer och mer fundera på att avbeställa PS5. Tycker Gamepass är toppen och då ja hoppade Xbox förra generationen så har ja hur mycket som helst att spela, hmm 🤔

Avboka inte, hjälp en bättre behövande fz-medlem istället
Jag köper gärna ps5an av dig om du skulle få din från MM innan jag får tag på en.

Ny vecka, nya möjligheter. Kom igen nu Mediamarkt, era jävlar!

Medlem
Skrivet av Supermanbatman:

Ny vecka, nya möjligheter. Kom igen nu Mediamarkt, era jävlar!

Håller tummarna! Tror dock inte jag får se röken av någon ps5. Beställde 08-10-2020. MediaMarkt. (Med skiva). Kul o följa forumet iaf!


" Nothing is true everything is permitted"

Medlem
Skrivet av Mange7:

Jag köpte min digitala PS5:a den 17:e sept och valde hämta ut den i butik för att snabba upp leveransen.
Fick ett bekräftelse mail 23:e december att jag kan hämta konsolen inom 14 dagar.
Eftersom jag inte befann mig i Umeå för dagen hämtade jag den igår den 26:e och då med en påminnelse att jag har fortfarande ett x-antal dagar kvar att hämta ut på.
Väl på plats (drive trough) blir jag bekräftad med mitt ordernr.
Efter minst 15min kommer 2st killar ut och hävdar att jag ska fått ett mail den 23:e(vilket jag ALDRIG fått) där det står att jag hade 24h på mig att hämta ut konsolen.
Summan av detta blir att någon idiot på mediamarkt i Umeå butik har valt att sälja min konsol som jag köpte den 17:e september...gissa vem som aldrig kommer sätta sin fot på Mediamarkt i Umeå!.
/Mange

OK, du får inte bara låta detta vara. Detta är helt åt helvete, uppenbart har någon på butiken valt att sälja din PS5:a antingen väldigt dyrt, alternativt köpt den åt sig själv/sin familj/en polare till julafton. Din PS5:a är ju såld, men du måste nu göra ett antal saker:

1) Ring till butikschefen på Mediamarkt i Umeå. Spela in samtalet (du behöver inte informera honom att så är fallet i Sverige). Påpeka att du inte fått något email, och även om du skulle fått detta är det ett oskäligt förfarande att ändra upphämtningstiden till 24 timmar mitt under julhelgen. Hade du dessutom betalat något för PS5:an (alltså att det inte var "betala i butik") är det dessutom olagligt, antingen stöld eller egenmäktigt förfarande, då PS5:an var "din" så fort du fick mejlet, och att jämföra med ett paket på posten. Påpeka hur detta förstörde mellandagarna, då du ju kunnat ge en "julklapp" till din familj/kompisar/vem fan du bor med om att det faktiskt låg en PS5 och väntade på dig/er.

(TYCKER DU DET ÄR JOBBIGT ATT RINGA, MEJLA. Men det kommer ta längre tid att få svar)

2) Om inte butikschefen omedelbart skaffar fram en PS5:a till dig, påpeka att du kommer anmäla detta till Allmänna Reklamationsnämnden, samt om du betalt ens en krona i förskott (eller om det reserverats pengar på ett kreditkort) till polisen. Du kommer också meddela pressen om butikens uppförande.

3) Ring/mejla till Mediamarkt Sveriges huvudkontor. Beskriv situationen, och att du kommer anmäla detta till ARN (och polisen), samt meddela pressen om din anmälan. Det är viktigt att VAD DOM ÄN SÄGER i försvar, eller hur mycket de säger att du inte har ett fall hos ARN, så svarar du att det blir upp till ARN att avgöra. Dokumentera allt.

4) Vid det här laget, om du inte fått en PS5:a samt plåster på såren, anmäl dom till ARN, och polisen om du betalat något. Det är gratis. Jag skulle säga att du ska hävda att du dessutom ska ha ersättning för de rimliga kostnader i pengar och tid som din onödiga tripp till Mediamrkt kostade - bensin och slitage på bil (enligt milersättningsprincipen) samt om du tog ledigt från jobbet för att åka dit. Skicka en pdf på anmälan till ARN till Mediamarkts huvudkontor, samt till Aftonbladet, Expressen och Umeås lokaltidningar.

OK, VARFÖR skall du nu göra detta?

För det första, har du rätt i allt du sagt KOMMER du få rätt hos ARN. Antagligen kommer de bara tilldöma dig att du har rätt till en PS5. Men, det viktiga här är att din anmälan kommer hamna i ARNs register, och att tidningarna kommer skriva om det - om inte direkt, kan du lita på att det kommer hamna i Råd & Rön, eller när Aftonbladet gör en konsumentbilaga i framtiden. Detta kommer leda till repressalier för de på butiken i Umeå som lät detta hända. Och de ska verkligen inte få komma undan med detta.

Men, chansen är stor att Mediamarkt kontaktar dig och lovar dig en PS5:a väldigt snabbt, och dessutom plåster på såren i form av lite spel eller utrustning. De vill verkligen inte hamna på ARNs svarta lista, och än mindre i dagstidningarna.

Det ÄR viktigt att du gör detta; även om du inte orkar med allt det andra, gå in och fyll i ARN-anmälan. Det viktiga är inte att få rätt (när du väl fått rätt i ARN kommer du antagligen ha fått din PS5:a redan), det viktiga är att straffa deras beteende. Men ju snabbare och hårdare du agerar, desto större chans att de skakar fram en PS5:a direkt, alternativt ger dig plåster på såren.

Jag var i en liknande situation mot Elgiganten för cirka ett år sedan. Butikens inställning var "anmäl du bara, det har du inget för". Två veckor efter ARN-anmälan ringde Elgiganten Sverige upp och erbjöd allt det jag bett om, samt rätt mycket extra som plåster på såren, om jag la ner anmälan.

Medlem
Skrivet av Gangleri:

OK, du får inte bara låta detta vara. Detta är helt åt helvete, uppenbart har någon på butiken valt att sälja din PS5:a antingen väldigt dyrt, alternativt köpt den åt sig själv/sin familj/en polare till julafton. Din PS5:a är ju såld, men du måste nu göra ett antal saker:

1) Ring till butikschefen på Mediamarkt i Umeå. Spela in samtalet (du behöver inte informera honom att så är fallet i Sverige). Påpeka att du inte fått något email, och även om du skulle fått detta är det ett oskäligt förfarande att ändra upphämtningstiden till 24 timmar mitt under julhelgen. Hade du dessutom betalat något för PS5:an (alltså att det inte var "betala i butik") är det dessutom olagligt, antingen stöld eller egenmäktigt förfarande, då PS5:an var "din" så fort du fick mejlet, och att jämföra med ett paket på posten. Påpeka hur detta förstörde mellandagarna, då du ju kunnat ge en "julklapp" till din familj/kompisar/vem fan du bor med om att det faktiskt låg en PS5 och väntade på dig/er.

(TYCKER DU DET ÄR JOBBIGT ATT RINGA, MEJLA. Men det kommer ta längre tid att få svar)

2) Om inte butikschefen omedelbart skaffar fram en PS5:a till dig, påpeka att du kommer anmäla detta till Allmänna Reklamationsnämnden, samt om du betalt ens en krona i förskott (eller om det reserverats pengar på ett kreditkort) till polisen. Du kommer också meddela pressen om butikens uppförande.

3) Ring/mejla till Mediamarkt Sveriges huvudkontor. Beskriv situationen, och att du kommer anmäla detta till ARN (och polisen), samt meddela pressen om din anmälan. Det är viktigt att VAD DOM ÄN SÄGER i försvar, eller hur mycket de säger att du inte har ett fall hos ARN, så svarar du att det blir upp till ARN att avgöra. Dokumentera allt.

4) Vid det här laget, om du inte fått en PS5:a samt plåster på såren, anmäl dom till ARN, och polisen om du betalat något. Det är gratis. Jag skulle säga att du ska hävda att du dessutom ska ha ersättning för de rimliga kostnader i pengar och tid som din onödiga tripp till Mediamrkt kostade - bensin och slitage på bil (enligt milersättningsprincipen) samt om du tog ledigt från jobbet för att åka dit. Skicka en pdf på anmälan till ARN till Mediamarkts huvudkontor, samt till Aftonbladet, Expressen och Umeås lokaltidningar.

OK, VARFÖR skall du nu göra detta?

För det första, har du rätt i allt du sagt KOMMER du få rätt hos ARN. Antagligen kommer de bara tilldöma dig att du har rätt till en PS5. Men, det viktiga här är att din anmälan kommer hamna i ARNs register, och att tidningarna kommer skriva om det - om inte direkt, kan du lita på att det kommer hamna i Råd & Rön, eller när Aftonbladet gör en konsumentbilaga i framtiden. Detta kommer leda till repressalier för de på butiken i Umeå som lät detta hända. Och de ska verkligen inte få komma undan med detta.

Men, chansen är stor att Mediamarkt kontaktar dig och lovar dig en PS5:a väldigt snabbt, och dessutom plåster på såren i form av lite spel eller utrustning. De vill verkligen inte hamna på ARNs svarta lista, och än mindre i dagstidningarna.

Det ÄR viktigt att du gör detta; även om du inte orkar med allt det andra, gå in och fyll i ARN-anmälan. Det viktiga är inte att få rätt (när du väl fått rätt i ARN kommer du antagligen ha fått din PS5:a redan), det viktiga är att straffa deras beteende. Men ju snabbare och hårdare du agerar, desto större chans att de skakar fram en PS5:a direkt, alternativt ger dig plåster på såren.

Jag var i en liknande situation mot Elgiganten för cirka ett år sedan. Butikens inställning var "anmäl du bara, det har du inget för". Två veckor efter ARN-anmälan ringde Elgiganten Sverige upp och erbjöd allt det jag bett om, samt rätt mycket extra som plåster på såren, om jag la ner anmälan.

Vad menar du med att de kommer hamna i Råd & Rön? Pratar du om "svarta listan" så är det bara företag som inte följer ARN:s utlåtande som hamnar där.

Skriv svar